LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
JanvanRooij
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 sep 2019 20:59

Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door JanvanRooij »

Wanneer een spotje op tv te horen is voor hoorapparaten hoor ik plotseling slechter. Volgens mij wordt het geluid gemanipuleerd. Immers je denkt dat je slechter hoort dus eerder geneigd bent je gehoor eens te laten onderzoeken.
Is dat te controleren door jullie technici?

En ja ik hoor minder goed. Met name in het spraakgebied. Maar de Radar programma’s kan ik prima verstaan.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Beste antwoord
Gekozen door JanvanRooij

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

door NeoDutchio » 03 sep 2019 13:52

Reclame is het opwekken van interesse of het kweken van een behoefte. Ooit was er een stofzuigermaker op de markt die aan huis kwam demonstreren. Vooraf mocht de bewoner het huis met hun eigen machine helemaal schoonmaken en daarna deed de verkoper het met hun machine. Stof blijft altijd en komt snel weer terug, dus altijd was het schoner met de nieuwe machine.
Er worden allerlei testen gedaan, zoals met muziek, hoe je mensen kan beïnvloeden om te kopen. Daarvoor worden allerlei trucjes uit de kast gehaald. Het is mij nog niet opgevallen dat het geluid anders is, ik zal er eens op gaan letten, maar zo hopen ze dat inde volgende dag naar die betreffende winkel gaat.
Beter is het om u af te sluiten voor dat soort zaken. Als u in het dagelijks leven nog goed meekomt met uw gehoor hoeft er niets te gebeuren. Merkt u dat het wat minder gaat kunt u altijd naar een audicien gaan. Maar dan zou ik diegene die de reclame het hardst manipuleren links laten liggen.
Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door Lowieze »

Niks mis mee toch om het gehoor eens te laten testen? Ook al is het naar aanleiding van een (gemanipuleerde) reclame.
U bent echt niet verplicht om gelijk gehoorapparaatjes aan te schaffen na zo’n test.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door witte angora »

JanvanRooij schreef:
02 sep 2019 21:13
Wanneer een spotje op tv te horen is voor hoorapparaten hoor ik plotseling slechter.
Hier moest ik toch wel even over nadenken.

Ligt dat aan je gehoor of aan die reclame? Of wil je het gewoon niet horen?

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door piet987654 »

Het gebeurd bij veel meer programma's dat het geluid wordt gemanipuleerd of veranderd.
Hier een voorbeeld. Ik kijk regelmatig naar klus programma's, Maar als ik daar zie dat ze, als voorbeeld,
een gat boren met een boormachine. dan laten ze muziek horen. Ik heb alle bouwmarkten al geprobeerd,
maar nergens is zo een machine te koop waar muziek uit komt als ik aan het boren ben.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door witte angora »

Meen je dat, Piet? Probeer het eens bij de hoorapparatenwinkel, misschien hebben die er eentje liggen... :lol:

Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Stel, er is "slechter" geluid bij een reclame. En dan? Er is geen wet die voorschrijft hoe het reclamegeluid hoort te zijn.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien maken ze tijdens een brillenreclame het beeld wel wat waziger.

RamsesII
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 aug 2019 14:19

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door RamsesII »

Lady1234 schreef:
03 sep 2019 13:11
Misschien maken ze tijdens een brillenreclame het beeld wel wat waziger.
Ze zenden toch ook alleen reclames van Corona uit als de zon schijnt?

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
03 sep 2019 13:11
Misschien maken ze tijdens een brillenreclame het beeld wel wat waziger.
Maar dan kun je niet zien bij welke keten je moet zijn.

Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
03 sep 2019 13:14
Lady1234 schreef:
03 sep 2019 13:11
Misschien maken ze tijdens een brillenreclame het beeld wel wat waziger.
Maar dan kun je niet zien bij welke keten je moet zijn.
Dat laten ze dan wel horen :mrgreen:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door berndv »

is niet onmogelijk. En stel dat het zo is, wat dan? Het is mij nooit opgevallen kan alles prima verstaan, ook al is mijn gehoor door de jaren heen ook niet ongeschonden. Natuurlijk kunnen ze middels het toevoegen van omgevingsgeluiden de verstaanbaarheid omlaag brengen. Niet onmogelijk. Maar als u dan het gesproken woord niet meer kunt verstaan, is het wellicht niet onverstandig om eens bij zo'n zaak langs te gaan en uw gehoor te laten testen. Belangrijk kenmerk van verminderd gehoor is verstaanbaarheid in rumoerige omgevingen, en dat kan middels een gehoorapparaat wel verbeterd worden.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Reclame is het opwekken van interesse of het kweken van een behoefte. Ooit was er een stofzuigermaker op de markt die aan huis kwam demonstreren. Vooraf mocht de bewoner het huis met hun eigen machine helemaal schoonmaken en daarna deed de verkoper het met hun machine. Stof blijft altijd en komt snel weer terug, dus altijd was het schoner met de nieuwe machine.
Er worden allerlei testen gedaan, zoals met muziek, hoe je mensen kan beïnvloeden om te kopen. Daarvoor worden allerlei trucjes uit de kast gehaald. Het is mij nog niet opgevallen dat het geluid anders is, ik zal er eens op gaan letten, maar zo hopen ze dat inde volgende dag naar die betreffende winkel gaat.
Beter is het om u af te sluiten voor dat soort zaken. Als u in het dagelijks leven nog goed meekomt met uw gehoor hoeft er niets te gebeuren. Merkt u dat het wat minder gaat kunt u altijd naar een audicien gaan. Maar dan zou ik diegene die de reclame het hardst manipuleren links laten liggen.

RamsesII
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 aug 2019 14:19

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door RamsesII »

NeoDutchio schreef:
03 sep 2019 13:52
Vooraf mocht de bewoner het huis met hun eigen machine helemaal schoonmaken en daarna deed de verkoper het met hun machine. Stof blijft altijd en komt snel weer terug, dus altijd was het schoner met de nieuwe machine.
Die logica ontgaat mij.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

RamsesII schreef:
03 sep 2019 14:00
NeoDutchio schreef:
03 sep 2019 13:52
Vooraf mocht de bewoner het huis met hun eigen machine helemaal schoonmaken en daarna deed de verkoper het met hun machine. Stof blijft altijd en komt snel weer terug, dus altijd was het schoner met de nieuwe machine.
Die logica ontgaat mij.
Als je in de middag gaat zuigen krijg je door de dag heen weer gewoon stof in huis. Ga je die avond met een sterkere zuiger opnieuw alles langs zal je altijd stof opzuigen. Daar werd de behoefte mee gekweekt. Kijk eens, u hebt vandaag nog gezogen en dit ligt er nog.

RamsesII
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 aug 2019 14:19

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door RamsesII »

Aha zo. Andersom zou het natuurlijk dan 'net zo schoon' zijn, met eerst de aangeboden stofzuiger en daarna de eigen.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door Sira »

NeoDutchio schreef:
03 sep 2019 13:52
Reclame is het opwekken van interesse of het kweken van een behoefte. Ooit was er een stofzuigermaker op de markt die aan huis kwam demonstreren. Vooraf mocht de bewoner het huis met hun eigen machine helemaal schoonmaken en daarna deed de verkoper het met hun machine. Stof blijft altijd en komt snel weer terug, dus altijd was het schoner met de nieuwe machine.
Er worden allerlei testen gedaan, zoals met muziek, hoe je mensen kan beïnvloeden om te kopen. Daarvoor worden allerlei trucjes uit de kast gehaald. Het is mij nog niet opgevallen dat het geluid anders is, ik zal er eens op gaan letten, maar zo hopen ze dat inde volgende dag naar die betreffende winkel gaat.
Beter is het om u af te sluiten voor dat soort zaken. Als u in het dagelijks leven nog goed meekomt met uw gehoor hoeft er niets te gebeuren. Merkt u dat het wat minder gaat kunt u altijd naar een audicien gaan. Maar dan zou ik diegene die de reclame het hardst manipuleren links laten liggen.
Grappig dat je deze dingen noemt. Ik heb ooit eens een wetenschappelijk programma over manipulatie gezien, waarin men (vertraagd) liet zien dat er in tv-programma's flitsen van beelden worden getoond van bijv. bier, frisdranken, chips e.d. Deze beelden zijn voor het menselijk oog niet zichtbaar, maar werden door de hersenen wel geregistreerd, waardoor de kijker dorst of trek kreeg.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het valt me sowieso al jaren op dat tijdens een reclameblok (of de intro van een serie) het geluid vaak harder klinkt dan tijdens de normale tv-serie. Als dit dan bij een reclame voor hoorapparaten niet zo is, dan zal dit inderdaad opvallen.

Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sira schreef:
03 sep 2019 14:36
Grappig dat je deze dingen noemt. Ik heb ooit eens een wetenschappelijk programma over manipulatie gezien, waarin men (vertraagd) liet zien dat er in tv-programma's flitsen van beelden worden getoond van bijv. bier, frisdranken, chips e.d. Deze beelden zijn voor het menselijk oog niet zichtbaar, maar werden door de hersenen wel geregistreerd, waardoor de kijker dorst of trek kreeg.
Google maar eens op "nudging". Fantastisch welke resultaten je daarmee kunt behalen.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:
03 sep 2019 15:05
Het valt me sowieso al jaren op dat tijdens een reclameblok (of de intro van een serie) het geluid vaak harder klinkt dan tijdens de normale tv-serie. Als dit dan bij een reclame voor hoorapparaten niet zo is, dan zal dit inderdaad opvallen.
Wat ze doen is het de ruis weghalen die normaal gesproken mee opgenomen wordt. Hierdoor lijkt het harder terwijl het niet te meten is.
Jaren geleden bij Ook dat nog zelfs al aangekaart. Lag Silvia Millecam op de bank rustig TV te kijken en ineens heel hard “Deze week bij Edah” door de speakers. Resultaat: chips op de grond en het drinken tegen de muur.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geluid bij tv reclame voor hoorapparaten klopt niet.

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
03 sep 2019 13:17
witte angora schreef:
03 sep 2019 13:14
Lady1234 schreef:
03 sep 2019 13:11
Misschien maken ze tijdens een brillenreclame het beeld wel wat waziger.
Maar dan kun je niet zien bij welke keten je moet zijn.
Dat laten ze dan wel horen :mrgreen:
En dan met zo'n oorverdovende herrie dat je meteen door kan naar de audiciënafdeling van de betreffende keten... :roll:

Gesloten