LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS onjuiste afschrijving = syncasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Fant
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 dec 2013 13:05

NS onjuiste afschrijving = syncasso

Ongelezen bericht door Fant »

Hoi! Mijn vriendin heeft enkele maanden geleden haar NS weekendabonnement stopgezet. Helaas is de NS erg incapabel en bleef het abonnement steeds doorlopen ondanks dat wij constant bleven vragen om opzegging en elke keer voor niks weer naar die stomme automaat van ze zijn gereden om dat abonnement stop te zetten, wat om één of andere reden niet online kan :roll:

Mijn vriendin heeft niet veel geld en elke maand werd er weer 34 euro afgeschreven terwijl ze het abonnement echt had stopgezet in mei. Uiteindelijk heeft ze één van de maandbedragen gestorneerd omdat het gewoon niet ophield en ze dus via de opzegging haar machtiging voor de incasso al had opgezegd. In onze ogen waren de afschrijvingen dus onjuist en ongemachtigd en had ze ze zelfs allemaal mogen storneren.

De NS heeft uiteindelijk na superveel moeite het abonnement stopgezet en heeft gezegd haar drie maanden terug te betalen (een ruime 100 euro).

Maar nu komt het: omdat de NS óok een adreswijziging van haar niet goed heeft doorgevoerd, hebben wij waarschijnlijk een betalingsbrief gemist. Laatst kreeg ze opeens een email van incassobureau 'Syncasso' dat ze even €74 moet overmaken binnen 5 dagen, inclusief dreiging van juridische stappen als het niet gebeurt. Dit is het ene gestorneerde maandbedrag van €34 plus een compleet gestoorde, maar schijnbaar helaas wel legale, 40 euro incassokosten.

Natuurlijk gelijk contact gelegd met de NS. In plaats van wat behulpzaamheid, gezien dit hele drama komt door een reeks aan hún fouten, kregen we een belerend toontje: "een incasso storneren is nooit een goed idee". De 100+ euro die ze nog schuldig is van de NS, weigeren ze ook te betalen tot de Syncasso voldaan is. Haar geld is nu letterlijk gegijzeld door een in onze ogen onterecht ingezet incassobureau.

Hoe sterk staan we hier wettelijk in? Het maandbedrag toen had al niet meer afgeschreven mogen worden en is dus een terechte stornering. Mag de NS daarvoor een incassobureau inschakelen? Het is toch bizar dat zij eerst een onterecht bedrag moet betalen wat zij daarna direct terug zouden boeken? En al helemaal bizar dat ze nu gewoon weigeren het geld wat ze tegoed heeft te betalen door deze Syncasso-schuld die niet eens had moeten bestaan? De NS weigert enige vorm van medewerking en doet constant alsof mijn vriendin hier de schuldige is door het bedrag te hebben gestorneerd. Wij weten dat we niet fout zitten maar zijn wel nerveus en hebben geen zin in een rechtszaak. Onterecht 40 euro betalen hebben we aan de andere kant ook beslist geen zin in.

Dus, hulp graag! Wie legt ons uit hoe sterk we staan en wat we hier kunnen doen?




:arrow: Korte versie: NS zegt abonnement niet op, bedrag is gestorneerd, NS zegt terugbetaling te doen maar weigert nu door die stornering en stuurt incassobureau op ons af voor een terechte stornering.

Arizonakid
Berichten: 1100
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: NS onjuiste afschrijving = syncasso

Ongelezen bericht door Arizonakid »

In hoeverre ze in hun recht staan, geen idee. Dat zal er vooral van afhangen of jullie dat abonnement op de correcte (lees:NS) manier hebben stopgezet.
Waar NS wel gelijk in heeft, storneren is meestal geen goed idee in dit soort welles/nietes situaties, wan dan geef je opeens de tegenpartij een soort van gelijk en een stok om een hond te slaan.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: NS onjuiste afschrijving = syncasso

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik adviseer u dit zelfde bericht ook even op de NS Community (forum) te plaatsen.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: NS onjuiste afschrijving = syncasso

Ongelezen bericht door 16again »

Fant schreef:
04 sep 2019 20:26
"een incasso storneren is nooit een goed idee"
Als die incasso onterecht is. lijkt het me juist een prima idee.

Zoals ik het lees stemt de NS in met originele afloopdatum van het contract, en worden bedragen teruggestort. Maar omdat er ook gestorneerd is, heeft NS extra kosten gemaakt door (volgens mij onterecht) een incassoclub in te schakelen. En voor die kosten is NS minder coulant.
Voor mijn gevoel neemt NS hiermee een onverenigbaar standpunt in

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: NS onjuiste afschrijving = syncasso

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je er niet uitkomt, kun je nog bij de geschillencommissie terecht.

https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... r-vervoer/

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: NS onjuiste afschrijving = syncasso

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
04 sep 2019 21:37
Voor mijn gevoel neemt NS hiermee een onverenigbaar standpunt in
Een onverenigbaar standpunt is in dit verband een nietszeggende kreet.
Het krijgt pas betekenis als Je erbij vertelt waarmee het onverenigbaar is.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: NS onjuiste afschrijving = syncasso

Ongelezen bericht door 16again »

Er valt m.i. al te lezen waarom ik het een onverenigbaar standpunt vind:
Geld van de verstreken maanden wordt door NS terugbetaald , maar niet de maand die uit handen gegeven is bij het incasso buro

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: NS onjuiste afschrijving = syncasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is een beetje een puzzel, dit topic. vooral omdat relevante data ontbreken.

Blijkbaar is uiteindelijk de afspraak gemaakt dat de NS drie maanden terugstort, en dat het daarmee dan klaar zou zijn (dat lees ik als finale kwijting over en weer). Die 100 euro is nog niet terugbetaald. Daarnaast blijkt één maand ook al gestorneerd te zijn.

Voor de vraag of de incassokosten terecht zijn, is het wel relevant om te weten op welke data wat is afgesproken. Was die terugbetaalafspraak gemaakt vóór of na de stornering? Maakte die gestorneerde termijn wel of geen deel uit van de deal? En die gemiste "betaalbrief", was dat de wettelijk verplichte 14-dagen-brief?

En sowieso: vanwaar deze deal? Je hebt correct opgezegd of je hebt niet correct opgezegd. In het ene geval ben je iets verschuldigd, in het andere geval niet. Vanwaar dan dit geschipper?

Gesloten