LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gevolgen digitalisering

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Wilgr
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2014 15:07

Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Wilgr »

Een paar weken geleden kreeg mijn schoonmoeder (ruim 90 jaar oud maar geestelijk nog volledig in orde) een brief van Ziggo vanwege het afschaffen van acceptgiro voor betaling van haar tv-abonnement. Op zich geen probleem, maar kennelijk gaat men ervan uit dat als je een Ziggo TV abonnement hebt ook maar meteen een internet abonnement hebt, een Ziggo account en de mogelijkheid om MijnZiggo te benaderen voor het instellen van automatisch betalen en het ophalen van een machtiging-formulier. Mijn schoonmoeder heeft geen van beide, daarvoor moet zij dus (klein) kinderen inschakelen, terwijl Ziggo die gewoon had kunnen meesturen.
Dit is niet uniek voor Ziggo, het komt waarschijnlijk veel vaker voor, ook bij de overheid (belastingdienst, gemeente en daarvoor werkzame organisaties) en banken, verzekeraars, noem maar op. Het geldt niet alleen voor ouderen, er zijn nog genoeg personen die geen internet toegang (wensen te) hebben. De impact van digitalisering voor deze groep wordt onderschat.

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Ziggo heeft gewoon een telefonische helpdesk, die haar hiermee verder had kunnen helpen. Zonder internet, zonder computer, zonder mijnziggo, enz.

Ik begrijp je stelling wel. Veel dingen zijn veranderd, en voor ouderen is dat niet allemaal meer bij te houden. Máár.. wie moet er zorgen voor die ouderen? De familie, eigen kinderen, of moeten willekeurige bedrijven kosten gaan maken om te zorgen voor úw ouderen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ziggo heeft gewoon een telefonische helpdesk, die haar hiermee verder had kunnen helpen.
Ha ha. Die is onbereikbaar. Tenzij u 33 minuten naar een bandje met: "Het is momenteel erg druk" wil luisteren.

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Daar heeft een oudere geen probleem mee. Tijd zat. En ja, ziggo is een pokkebedrijf met naadje service. Maar in dit geval, was er gewoon een mogelijkheid geweest om e.e.a. te regelen zonder internet. Ook voor een oudere.

Overigens is het ook niet helemaal waar. Ziggo begint met een keuzemenu. Wil je service omdat je verbinding niet werkt, dan kom je in de queue van 30 minuten. Maar gaat het over geld betalen aan Ziggo, gaat het echt veel sneller.

Ik duw meestal op de keuze die naar de afdeling verkoop gaat. Dan krijg je direct iemand aan de lijn. In hetzelfde callcenter.
Laatst gewijzigd door AVSGedupeerde op 09 sep 2019 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door renewouters »

Hoeveel heb je er voor over zodat bedrijven alle mogelijke opties kunnen blijven aanbieden? Of vind je het ook goed als de groep die geen toegang heeft tot digitale opties alle kosten voor de alternatieven moeten dragen?

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Cro »

Bob Schurkjens schreef:
09 sep 2019 22:15
Ziggo heeft gewoon een telefonische helpdesk, die haar hiermee verder had kunnen helpen.
Ha ha. Die is onbereikbaar. Tenzij u 33 minuten naar een bandje met: "Het is momenteel erg druk" wil luisteren.
Wat een onzin, ik heb ze niet vaak nodig gehad, maar de paar keer dat ik ze nodig heb gehad waren ze relatief makkelijk te bereiken.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De belastingdienst stuurt nog steeds alles op papier per post. En hun telefoonnummer is gratis.

En als je bijvoorbeeld aan gemeenten niet doorgeeft dat je post digitaal wenst te ontvangen, blijft het per post komen.

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Dat zit toch echt iets anders:
https://www.nationaleombudsman.nl/nieuw ... we-envelop

"Op 1 november 2015 is de Wet elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst in werking getreden. Deze wet heeft ten doel om het berichtenverkeer tussen de Belastingdienst en burgers volledig te digitaliseren. In november 2015 kregen de toeslaggerechtigden hun voorschotbeschikking uitsluitend digitaal toegezonden."

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, maar ook nog steeds op papier. En nu ook nog steeds. Zelfs de mensen die hun berichtenbox geactiveerd hebben.

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

"In november 2015 kregen de toeslaggerechtigden hun voorschotbeschikking uitsluitend digitaal toegezonden"

Daar zijn ze wel om teruggefloten, maar de tijd dat de papieren post gaat verdwijnen, ligt niet zo ver weg.

En dat is ook niet erg. Je kunt van bedrijven en maatschappijen maar beperkt verwachten dat ze met ouderen rekening houden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik vind het zo jammer dat er toch nog steeds mensen zijn die " last hebben vd digitalisering " ;
dit loopt toch al écht zo.n 25-20 jr .
Ook een 70 jarige, toen, had kunnen leren omgaan met het WWW.
Er zijn ook volop cursussen aangeboden en gegeven .
Maar goed, wat Lady ook schrijft, er kan nog van alles per post worden gestuurd al wordt dat straks veel en veel minder en anders idd de kinderen inschakelen .
En .savonds Ziggo bellen , dan gaat het vrij vlot.

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Het is volgens mij heel simpel. Van 0-18 zijn mensen niet volwassen en moeten ouders er voor zorgen. Vanaf grofweg 65 zijn mensen net meer bij de tijd, en moeten kinderen er voor zorgen.

Voor grote uitwassen is er de wet, de maatschappij en de economie heeft óók een zorgplicht tov. jongeren en ouderen, maar dat gaat over grote lijnen. Niet over details. Daar is de familie voor.

Stel jouw opa leest al z'n hele leven het NRC, maar wordt op 75 jarige leeftijd blind. Moet de NRC dan iemand langssturen om de krant voor te lezen, of is dat hun verantwoordelijkheid niet?

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wees maar blij dat ik uw moeder niet ben.

Sommige mensen tussen 18 en 65 zijn ook niet wijs. :lol:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Gevolg van de digitalisering is inderdaad dat ik me de krant kan laten voorlezen. En daar hoeft niemand voor naar mijn huis te komen. Dat zijn de zegeningen van de digitalisering.

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Mijn moeder is helaas op 66 jarige leeftijd aan kanker overleden.

Sommige mensen zijn niet wijs. Waarvan akte.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat uw moeder zo jong is overleden is dramatisch voor u en het hele gezin.
Dus daarmee wil ik u condoleren.

U zegt hierboven wel dat mensen van grofweg 65 net meer bij de tijd zijn.
Ik mag toch hopen dat u niet bedoelt dat zij niet meer bij de tijd zijn en u de -i- vergat te typen.

En niét iedereen heeft een netwerk om hen bij te staan.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

AVSGedupeerde schreef:
09 sep 2019 23:26
Mijn moeder is helaas op 66 jarige leeftijd aan kanker overleden.

Sommige mensen zijn niet wijs. Waarvan akte.
Inderdaad jammer, verkeerde overleden en daar zitten we vanavond weer mee!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door kweenie »

AVSGedupeerde schreef:
09 sep 2019 23:18
Het is volgens mij heel simpel. Van 0-18 zijn mensen niet volwassen en moeten ouders er voor zorgen. Vanaf grofweg 65 zijn mensen net meer bij de tijd, en moeten kinderen er voor zorgen.
Mooi derdewereld standpunt. Maak maar lekker veel kinderen, dan is er later altijd wel iemand die voor je kan zorgen. Een krijg je geen kinderen? Pech gehad, dan zoek je het maar uit.

Maar even on topic. Wat al gemeld is, nagenoeg alle organisaties zijn per telefoon bereikbaar om zulke papieren toe te sturen. Het is een behoorlijke verspilling als iedereen standaard alle formulieren die mogelijk van toepassing zijn, toegestuurd moet krijgen voor die paar procent die geen toegang tot internet heeft. In de regel eindigen brieven ook met een afsluiter waarin staat dat als je vragen hebt, je onder meer kunt bellen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
09 sep 2019 22:15
Ziggo heeft gewoon een telefonische helpdesk, die haar hiermee verder had kunnen helpen.
Ha ha. Die is onbereikbaar. Tenzij u 33 minuten naar een bandje met: "Het is momenteel erg druk" wil luisteren.
Ik heb die helpdesk de afgelopen maanden regelmatig gebeld, zowel voor mezelf als voor mijn bejaarde tante (die inderdaad geen internet heeft). Nooit langer dan 5 minuten in de wacht gestaan. Het is dus een prima bruikbare methode voor die enkele keer dat het nodig is om te bellen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Moneyman »

AVSGedupeerde schreef:
09 sep 2019 23:18
Het is volgens mij heel simpel. Van 0-18 zijn mensen niet volwassen en moeten ouders er voor zorgen. Vanaf grofweg 65 zijn mensen net meer bij de tijd, en moeten kinderen er voor zorgen.
Zó simpel dat het niet bepaald reëel meer is. Als 65-jarige ben je tegenwoordig de nieuwe veertiger. Dus hoezo, "n(i)et meer bij de tijd"?

Gesloten