LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABN AMRO beëindigt ten onrechte ANW-hiaatverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

ABN AMRO beëindigt ten onrechte ANW-hiaatverzekering

Ongelezen bericht door Radar »

Als je partner overlijdt en je een laag inkomen hebt, heb je recht op een uitkering vanuit de Algemene Nabestaandenwet, de ANW. Als je te veel verdient, moet je zelf een ANW-hiaatverzekering afsluiten of het wordt automatisch geregeld in je CAO. Maar wat als de bank, in dit geval ABN AMRO, zich niet aan zijn eigen reglementen houdt en besluit de uitkering te stoppen vóór je AOW krijgt?

Bekijk het fragment van maandag 9 september 2019 terug: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... uitkering/

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABN AMRO beëindigt ten onrechte ANW-hiaatverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je partner overlijdt en je een laag inkomen hebt, heb je helemaal op die grond geen recht op een uitkering uit de Algemene Nabestaandenwet. Daar zijn andere voorwaarden voor van toepassing.

En het hangt er maar vanaf wat voor einddatum er in die eigen verzekering staat, wanneer die stopt.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ABN AMRO beëindigt ten onrechte ANW-hiaatverzekering

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Het wordt weer een uitzending vol treurnis en ellende. Oftewel: ik kijk niet.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: ABN AMRO beëindigt ten onrechte ANW-hiaatverzekering

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Had vroeger via de werkgever een ANW-Hiaat verzekering. Deze werd, nadat de AOW leeftijd van mijn vrouw naar een later tijdstip was verschoven, keurig verlengd tot haar AOW leeftijd. Gelukkig geen gebruik van hoeven te maken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABN AMRO beëindigt ten onrechte ANW-hiaatverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

De einddatum van de uitkering hangt af van de verzekeringsvoorwaarden op het moment van overlijden. Vaak eindigt de uitkering van zulke verzekeringen daarom met 65 jaar (daar is ook in de premie op gerekend). Ook als de huidige voorwaarden anders zijn.

Maar als er op dat moment simpelweg gesproken werd over einde bij ingang AOW leeftijd, dan is het een ander verhaal.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ABN AMRO beëindigt ten onrechte ANW-hiaatverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

ZeerPrivé schreef:
09 sep 2019 16:26
Het wordt weer een uitzending vol treurnis en ellende. Oftewel: ik kijk niet.
Inderdaad treurig dat bank zich niet aan eigen regels houdt. Gelukkig dat er instanties zijn die niet wegkijken.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABN AMRO beëindigt ten onrechte ANW-hiaatverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, als het niveau van de uitzending hetzelfde is als de vraag, schiet het echt niet op.

De bank moet zich aan de polisvoorwaarden houden.

marjoleinw
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2019 21:41

Re: ABN AMRO beëindigt ten onrechte ANW-hiaatverzekering

Ongelezen bericht door marjoleinw »

Wat was ik blij met dit onderwerp. Helaas maak ik gebruik van zo'n verzekering en loop ik tegen hetzelfde aan.
Mijn partner overleed in 2011, nog voor het nieuwe pensioenstelsel, op heel jonge leeftijd. Dit houdt in dat ik zeker tot mijn 67 (en waarschijnlijk nog lange) moet doorwerken.

Mijn verzekering loopt bij de ASR en deze spreekt wel over een leeftijd, namelijk pensioendatum: de eerste dag van de maand waarin de (gewezen) deelnemer de 65-jarige leeftijd bereikt.
Nu weet ik van oud collega's van mijn man dat inmiddels deze omschrijving is aangepast, maar deze geldt niet voor lopende verzekeringen :oops:

In 2012 heb ik hier al een schrijven over ontvangen en ben ik ook meteen in de telefoon gekropen en heb aangegeven dat ik dit een belachelijke situatie vond. Ik kreeg hetzelfde te horen als wat mevr. vanavond vertelde in de uitzending.

Ik ben van mening dat pensioendatum (zoals omschreven in de begripsomschrijvingen) één op één moeten worden overgenomen wanneer de overheid besluit hier verandering in te brengen. Als consument heb je hier geen zeggenschap in. Al vanaf 1964 was de pensioenleeftijd 65 jaar. Ik weet niet hoe ik deze periode moet overbruggen. Ik spaar mij inmiddels het rambam om ook na mijn pensionering nog een fatsoenlijk inkomen te hebben (die van mijn man stelt nu natuurlijk niets meer voor), nu moet ik ook nog zo'n kleine 30.000,00 euro voor de tussenliggende periode bij elkaar sparen. Dit terwijl alle pensioenen die nu al uitbetalen niet worden geïndexeerd of zelfs naar beneden worden bijgesteld!!!! En ik dus jaar op jaar minder te besteden heb.

markverheijen
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2019 21:26

Re: ABN AMRO beëindigt ten onrechte ANW-hiaatverzekering

Ongelezen bericht door markverheijen »

hallo
ik heb naar de uitzending van 9-10 gekeken daar ging het over de anw hiaatverzekering ik zelf ben 80-100% afgekeurd ik ontvang buiten de uwv ook een wao-hiaatuitkering van de nv schadeverzekering nou staat er sinds 2018 in dat deze verval op mijn 65 jaar terwijl mijn pensioen gerechtigde leef tijd hoger ligt moet deze nv schadeverzekering ook niet blijven uitkeren tot mijn pensioen leeftijd

mvg m verheijen
Laatst gewijzigd door Radar op 13 sep 2019 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bericht verplaatst naar bestaand topic door moderator

GerdadeWijk
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2019 11:45

Re: ABN AMRO beëindigt ten onrechte ANW-hiaatverzekering

Ongelezen bericht door GerdadeWijk »

marjoleinw schreef:
09 sep 2019 21:57
Wat was ik blij met dit onderwerp. Helaas maak ik gebruik van zo'n verzekering en loop ik tegen hetzelfde aan.
Mijn partner overleed in 2011, nog voor het nieuwe pensioenstelsel, op heel jonge leeftijd. Dit houdt in dat ik zeker tot mijn 67 (en waarschijnlijk nog lange) moet doorwerken.

Mijn verzekering loopt bij de ASR en deze spreekt wel over een leeftijd, namelijk pensioendatum: de eerste dag van de maand waarin de (gewezen) deelnemer de 65-jarige leeftijd bereikt.
Nu weet ik van oud collega's van mijn man dat inmiddels deze omschrijving is aangepast, maar deze geldt niet voor lopende verzekeringen :oops:

In 2012 heb ik hier al een schrijven over ontvangen en ben ik ook meteen in de telefoon gekropen en heb aangegeven dat ik dit een belachelijke situatie vond. Ik kreeg hetzelfde te horen als wat mevr. vanavond vertelde in de uitzending.

Ik ben van mening dat pensioendatum (zoals omschreven in de begripsomschrijvingen) één op één moeten worden overgenomen wanneer de overheid besluit hier verandering in te brengen. Als consument heb je hier geen zeggenschap in. Al vanaf 1964 was de pensioenleeftijd 65 jaar. Ik weet niet hoe ik deze periode moet overbruggen. Ik spaar mij inmiddels het rambam om ook na mijn pensionering nog een fatsoenlijk inkomen te hebben (die van mijn man stelt nu natuurlijk niets meer voor), nu moet ik ook nog zo'n kleine 30.000,00 euro voor de tussenliggende periode bij elkaar sparen. Dit terwijl alle pensioenen die nu al uitbetalen niet worden geïndexeerd of zelfs naar beneden worden bijgesteld!!!! En ik dus jaar op jaar minder te besteden heb.
Ik denk dat wij dezelfde verzekering hebben. Einddatum 65 jaar. Maar de intentie was ooit natuurlijk uitkering tot aan AOW-datum. Onze partners dachten ons daarmee financieel goed verzorgd achter te laten. Ook ik heb een brief gekregen dat ik zelf voorzieningen moet treffen om die ruim 2 jaar (!) zonder uitkering financieel te overbruggen. Eigenlijk is dit een triester geval dan de aan de orde gestelde paar maanden van die ABN AMRO polis. @Radar?

GerdadeWijk
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2019 11:45

Re: ABN AMRO beëindigt ten onrechte ANW-hiaatverzekering

Ongelezen bericht door GerdadeWijk »

marjoleinw schreef:
09 sep 2019 21:57
Wat was ik blij met dit onderwerp. Helaas maak ik gebruik van zo'n verzekering en loop ik tegen hetzelfde aan.
Mijn partner overleed in 2011, nog voor het nieuwe pensioenstelsel, op heel jonge leeftijd. Dit houdt in dat ik zeker tot mijn 67 (en waarschijnlijk nog lange) moet doorwerken.

Mijn verzekering loopt bij de ASR en deze spreekt wel over een leeftijd, namelijk pensioendatum: de eerste dag van de maand waarin de (gewezen) deelnemer de 65-jarige leeftijd bereikt.
Nu weet ik van oud collega's van mijn man dat inmiddels deze omschrijving is aangepast, maar deze geldt niet voor lopende verzekeringen :oops:

In 2012 heb ik hier al een schrijven over ontvangen en ben ik ook meteen in de telefoon gekropen en heb aangegeven dat ik dit een belachelijke situatie vond. Ik kreeg hetzelfde te horen als wat mevr. vanavond vertelde in de uitzending.

Ik ben van mening dat pensioendatum (zoals omschreven in de begripsomschrijvingen) één op één moeten worden overgenomen wanneer de overheid besluit hier verandering in te brengen. Als consument heb je hier geen zeggenschap in. Al vanaf 1964 was de pensioenleeftijd 65 jaar. Ik weet niet hoe ik deze periode moet overbruggen. Ik spaar mij inmiddels het rambam om ook na mijn pensionering nog een fatsoenlijk inkomen te hebben (die van mijn man stelt nu natuurlijk niets meer voor), nu moet ik ook nog zo'n kleine 30.000,00 euro voor de tussenliggende periode bij elkaar sparen. Dit terwijl alle pensioenen die nu al uitbetalen niet worden geïndexeerd of zelfs naar beneden worden bijgesteld!!!! En ik dus jaar op jaar minder te besteden heb.

Ik denk dat wij dezelfde verzekering hebben: einddatum 65 jaar. Maar de intentie was ooit natuurlijk uitkering tot aan AOW-datum. Onze partners dachten ons daarmee financieel goed verzorgd achter te laten. Ook ik heb een brief gekregen dat ik zelf voorzieningen moet treffen om ruim 2 jaar (!) financieel te overbruggen. Dit is ook een heel trieste situatie. Zeker als je weet dat de voorwaarden daarna zijn aangepast. @Radar?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: ABN AMRO beëindigt ten onrechte ANW-hiaatverzekering

Ongelezen bericht door tttlocke »

Radar schreef:
09 sep 2019 14:40
.....Maar wat als de bank, in dit geval ABN AMRO, zich niet aan zijn eigen reglementen houdt en besluit de uitkering te stoppen vóór je AOW krijgt? ...
Beetje onduidelijk bericht om dat onderwerp onder de aandacht te brengen. Alsof de bank die bij de betaling van een uitkering betrokken is, hier een spaak in het wiel steekt.
Wat er had moeten staan is 'Maar wat als de werkgever, in dit geval ABN AMRO, zich niet aan......'
Dat die werkgever toevallig een bank is, doet niet ter zake.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ABN AMRO beëindigt ten onrechte ANW-hiaatverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
10 sep 2019 14:13
Wat er had moeten staan is 'Maar wat als de werkgever, in dit geval ABN AMRO, zich niet aan......'
Dat die werkgever toevallig een bank is, doet niet ter zake.
Dat is zelfs fouter.
Het is juist de verzekeraar ABN AMRO , die zich niet aan de voorwaarden houdt. Met nadruk op verzekeraar

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABN AMRO beëindigt ten onrechte ANW-hiaatverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

marjoleinw schreef:
09 sep 2019 21:57
Mijn verzekering loopt bij de ASR en deze spreekt wel over een leeftijd, namelijk pensioendatum: de eerste dag van de maand waarin de (gewezen) deelnemer de 65-jarige leeftijd bereikt.
Nu weet ik van oud collega's van mijn man dat inmiddels deze omschrijving is aangepast, maar deze geldt niet voor lopende verzekeringen :oops:
...
Ik ben van mening dat pensioendatum (zoals omschreven in de begripsomschrijvingen) één op één moeten worden overgenomen wanneer de overheid besluit hier verandering in te brengen. Als consument heb je hier geen zeggenschap in.
Je kunt wel zo veel willen. Maar het gaat er om wat je met de verzekeraar afspreekt en waarvoor je premie betaalt.

(Overigens is de pensioenleeftijd iets wat in de pensioenregelingen wordt afgesproken. De overheid legt alleen de AOW leeftijd hard vast.)

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: ABN AMRO beëindigt ten onrechte ANW-hiaatverzekering

Ongelezen bericht door tttlocke »

marjoleinw schreef:
09 sep 2019 21:57
Ik ben van mening dat pensioendatum (zoals omschreven in de begripsomschrijvingen) één op één moeten worden overgenomen wanneer de overheid besluit hier verandering in te brengen. Als consument heb je hier geen zeggenschap in.
Als verzekeraar evenmin.
De polisvoorwaarden zijn maatgevend. U krijgt zo te zien waar u recht op heeft.

Voor de mevrouw in de uitzending ligt dat anders.
Al legt de advocaat het wat onhandig uit. Cruciaal is dat het recht op de uitkering voor mevrouw volgens de polisvoorwaarden gewaarborgd is tot het moment waarop zij overlijdt. Er zijn slechts twee uitzonderingen: de uitkering eindigt op het moment dat het recht op AOW ingaat en en de uitkering eindigt op het moment dat de leeftijd van 67 jaar wordt bereikt. Maar in principe geldt: tot het moment van overlijden.

Gesloten