LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door berndv »

sxsx schreef:
11 sep 2019 20:46
rechtbank Zeeland-West Brabant.
Er zijn locaties in Middelburg, Breda en Eindhoven.
Als ik op de website www.rechtspraak.nl kijk valt Eindhoven onder Oost-Brabant eniet onder Zeeland-West-Brabant.

Nog een andere eenvoudige zoekopdracht leert mij zelfs welke rechtbank u zeer waarschijnlijk zult moeten zijn voor een beroepsprocedure:
https://www.belastingtips.nl/kennisbank ... procedure/
BIJ WELKE RECHTER MOET HET BEROEP WORDEN INGESTELD?
De beslechting van geschillen in rijksbelastingen is geconcentreerd bij vijf rechtbanken. Dat zijn de rechtbanken Noord-Nederland (Leeuwarden), Oost-Nederland (Arnhem), Noord-Holland (Haarlem), Den Haag (Den Haag) en Zeeland / West-Brabant (Breda).

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan kunnen wij in Limburg pas klagen. Breda of Arnhem, beiden 120 km. Dan zou je Roermond of Maastricht missen. Gelukkig heb ik geen geschil met de belastingdienst.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Klagen bij... maar zitting kan elders dichterbij zijn.

Weet niet voor welke zaken ze na indienen een andere locatie kiezen maar het komt voor.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door Moneyman »

En áls je vraag alsnog is of je moet berusten in de locatie waar de bevoegde rechter huist, dan is het antwoord "ja". De relatieve competentie van de rechter is een gegeven, niet iets onderhandelbaars. Best logisch ook.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft alleen locaties in Middelburg en Breda. Waar komt 'Eindhoven' dan vandaan?
Wat is het probleem?
Wordt u iedere dag op zo'n zitting verwacht?
Bovendien, u bent toch degene die in beroep gaat?
U gaat natuurlijk het liefst naar Middelburg, maar wat er onredelijk is aan een andere locatie, ontgaat mij.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door Moneyman »

tttlocke schreef:
12 sep 2019 09:46
U gaat natuurlijk het liefst naar Middelburg, maar wat er onredelijk is aan een andere locatie, ontgaat mij.
Waarschijnlijk moet SXSX dan met de boot :wink:

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door grun »

Uit eigen ervaring weet ik dat de Belastingkamer vaak belastingzaken uit een bepaald gebied 'spaart' tot ze voldoende hebben voor een dagje werk. Dan springt de hele club, rechters, griffier, bodes en beveiligers in de trein of auto om naar een andere locatie te gaan waar wel een ruimte is, maar geen personeel.

Destijds was in het belastingkantoor in Groningen een vertrek ingericht als rechtbank, compleet met publieke tribune en wachtkamers voor de eiser en gedaagde. De rechter en de overigen kwamen dan een dagje vanuit Leeuwarden naar Groningen om een aantal zaken te behandelen. De uitspraak was wel een paar weken later in Leeuwarden, maar aanwezigheid was niet verplicht. Je kon aan het eind van de dag ook gewoon de griffier bellen en informeren wat de uitspraak was. Dan kreeg je te horen of je gewonnen of verloren had en wat de financiele consequenties waren. De complete uitspraak werd per post toegezonden.

Als TS z'n zaak niet in Middelburg mag laten voorkomen, dan zal er misschien sprake zijn van een tijdsfactor waardoor hij naar Eindhoven moet.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als het was om je te ontmoedigen lieten ze je naar Groningen of Maastricht komen. Oh nee Maastricht kan ook niet, wij moeten naar Breda of Arnhem, nog verder dan die 100 km. Het zal niet wekelijks zijn en vermoedelijk wel in je eigen belang de moeite waard om ervoor te reizen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Wat mij betreft ik blijf in Limburg, voor mij heeft het hier meer voordelen dan de randstad. Dat is geen rechtsongelijkheid in mijn ogen. Recht is overal gelijk. Als de rechtszaken in buurthuizen en cafés moesten worden gehouden kort bij de klanten zouden we klagen dat het te duur is voor diegene die er geen gebruik van maken en toch belasting betalen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De plattelandsbewoners moeten wellicht ook nog verder reizen naar een ziekenhuis. Lijkt me vervelender dan één keer een zitting bij de rechter.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat hebben we toch een fijn land. Hoeveel moderne westerse landen hebben er nu de mogelijkheid om overal binnen een 2 uur rijden een rechtbank te hebben. Wat een luxe.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De reiskosten (OV) kun je opgeven als proceskosten post. Als je wint dan krijg je die terug.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door witte angora »

sxsx schreef:
12 sep 2019 15:50
Dat betekent dan wel: rechtsongelijkheid van alweer! voornamelijk de randstadstedelijken, ten opzichte van de plattelandbewoners..
Hoezo rechtsongelijkheid? Je kunt toch naar de rechter om je verhaal te doen, net als iedereen?

Wat is je probleem, vervoer? Er rijdt een trein van Middelburg naar Breda. Vertrekt exact op het hele en het halve uur op spoor 2 in Middelburg, overstappen in Roosendaal op hetzelfde perron, je moet alleen van 3b naar 3a lopen, en die trein rijdt naar Breda. Doe je 1.15 uur over. Kosten zonder korting 17 euro enkele reis, maar je kunt ook een dagkaart van de Kruidvat of iets dergelijks kopen. Kost het je de helft. De rechtbank is 300 meter vanaf het station.

En als je de zitting hebt gehad, kun je er nog altijd een leuke middag in Breda van maken. Prima stad om te winkelen, een hapje te eten, etcetera. Moet je alleen weer even om het station, kom je nog in een hartstikke mooi park ook.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan is het blijkbaar voor u niet erg belangrijk dat u zich niet de moeite wilt getroosten naar die zitting te gaan. Maar wel hoger beroep overwegen en zelfs cassatie? En naar Den Bosch? Waar gaat het eigenlijk over?

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het gaat nergens over, Lady. Mijn ervaring is dat je aanwezigheid een doorslaggevende factor kan zijn. Maar liever alvast vooruitzien naar hoger beroep en cassatie dan de moeite te nemen er wat tijd en geld in te investeren.

En tegelijk maar klagen over de lange onzekerheid.

Overigens zie ik net dat je dagkaartjes bij de Appie kan kopen voor 16,50. Dat is er ook nog.

Je zal maar in Hulst wonen, of St. Philipsland. Hoe kom je dan in Middelburg?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Met de bus?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door Moneyman »

sxsx schreef:
12 sep 2019 15:50
Dat betekent dan wel: rechtsongelijkheid van alweer! voornamelijk de randstadstedelijken, ten opzichte van de plattelandbewoners..
Wat een nonsens. Bovendien: jij kiest ervoor daar te wonen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door renewouters »

sxsx schreef:
12 sep 2019 15:37
In samenhang dat sociaaladvocaten ermee gaan stoppen vanwege de zeer lage uurtarieven lijkt rechtstaat-NL nu bananenrepubliek.
Ach ja, 'neem maar rechtsbijstandsverzekering' als antwoord van ons geweldige kabinet.. Radar's uitzending was hier helder over..
Ook met btw-verhoging van 6 naar 9 % en grove! verlaging zelfstandigenaftrek naar 5000 euro grijpt dit 76/150kabinet in veel levens in
Andere zaken bij je betoog betrekken maakt je verhaal nooit sterker. En zolang het geen grondswetwijziging betreft is een 76/150 meerderheid voldoende voor wetswijzigingen. Zo hebben we dat in dit land vastgelegd. Gewoon zorgen dat jouw voorkeurspartij volgende keer meer stemmen krijgt!

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou zeggen, bel even een griffier, misschien weet u het dan.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onredelijke locatie belastingrechter Zeeland?

Ongelezen bericht door witte angora »

sxsx schreef:
12 sep 2019 19:59
Veel reacties, maar helaas nog geen relevante antwoorden waar ik (of rechtszoekenden) iets aan hebben. Nog even opnieuw dan:
1. Kun je invloed uitoefenen op de zitting-locatie, bijv. door bij beroep-indiening een voorkeur vriendelijk aan de griffier te verzoeken?
(Dat er maar 5 rechtbanken bevoegd zijn, weet/wist ik al.)
2. Kun je er iets aan doen, als je naar een (zeer) verre locatie wordt gestuurd, ondanks dat er een rechtbank-locatie (zeer) nabij is ?
Vraag 1: Nee, want de rechtbank in Middelburg is niet bevoegd.
Vraag 2: Nee, want je zult naar een bevoegde rechtbank moeten.

Of je iets aan deze antwoorden zult hebben? Nee, want je wil alleen horen wat je horen wil. Ik heb je een prima tip gegeven, alles voor je uitgezocht, en toch vind je het geen relevant antwoord en heb je er niets aan. Prima - maar het heeft weinig nut met jou in discussie te gaan.

En nee, ik werk niet bij de rechtbank in Breda.

Gesloten