Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Nurses112

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Nurses112 » 04 aug 2018 07:27

Late reactie gezien startdatum topic, maar de beste manier hier bleek toch strooizout te zijn.
Nadat we een jaar met veel sneeuw en ijzel hadden gehad en dus ook veel strooizout hadden gebruikt, zagen ons terras en oprit er keurig uit in voorjaar en zomer. De 2 jaren erop weer vergeten door zachte winters en helaas zag ik dat weer terug in het onkruid. Nu elk jaar in de agenda zetten dat we elke winter even flink zout strooien. Alvast prettig voorjaar en zomer 2019 toegewenst.

jan.zwaan

Ongelezen bericht door jan.zwaan » 01 jan 2019 22:58

Haal bij de (b.v. Action) 5 liter kan met Ad_Blue, sprenkel dit over de voegen van je bestrating.
Na een paar dagen wordt alles zwart, en vergaat vanzelf.
Bij de Action zit er zelfs een schektuit bij, deze heb ik "dichtgeplakt" met Ducttape, en er toen 4 of 5 gaatjes ingeprikt, hierdoor giet je niet alles in 1 straal eruit, maar verdeel je de Ad-Blue makkelijker over een groter oppervlak.
(n.b. Ad-Blue is eigenlijk verwerkte Varkenspis. Hij stinkt niet, maar giet het niet over kleren of schoenen, alles slaat wit uit)

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 02 jan 2019 10:44

jan.zwaan schreef:
01 jan 2019 22:58
Haal bij de (b.v. Action) 5 liter kan met Ad_Blue, sprenkel dit over de voegen van je bestrating.
Na een paar dagen wordt alles zwart, en vergaat vanzelf.
Bij de Action zit er zelfs een schektuit bij, deze heb ik "dichtgeplakt" met Ducttape, en er toen 4 of 5 gaatjes ingeprikt, hierdoor giet je niet alles in 1 straal eruit, maar verdeel je de Ad-Blue makkelijker over een groter oppervlak.
(n.b. Ad-Blue is eigenlijk verwerkte Varkenspis. Hij stinkt niet, maar giet het niet over kleren of schoenen, alles slaat wit uit)
Aangezien ureum (naast water het hoofdbestandsdeel van Ad Blue) een (be)mest(ings)stof is, lijkt me dit een bijzonder advies. Uiteraard gaat de direct bespoten plant dood, vanwege de te hoge concentratie zouten. Maar vervolgens zal je nieuwe onkruid des te harder omhoog schieten, met dank aan die meststof die je er zelf op gespoten hebt...

WilFred53

Ongelezen bericht door WilFred53 » 14 jul 2019 10:01

met een hoge druk reiniger , dan spuit je alle groeven schoon, het is de eerste keer een beetje een rotzooi maar daarna weer gemakkelijker om bij te houden. Bij de meest hoge druk reinigers kun je een speciaal hulpmiddel kopen die voor terrassen is. Werkt goed.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 14 jul 2019 21:48

Ik heb de terrasreiniger van Kärcher en dat werkt voor geen meter... los daarvan spuit je je tegels aan gort.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 14 jul 2019 21:59

Een keer in mn leven heb ik met een hoge drukspuit gewerkt , wat een ongelooflijke troep krijg je op je terras.
Met het schoonmaken was ik echt ontiegelijk lang bezig, ook de modder in de borders , echt erg :x
Ik werk ' gewoon ' nog steeds met voegenkrabbers of een scherp schilmesje.
Desnoods met de knietjes op een oud kussen...werkt , voor mij althans, nog steeds het beste en ik doe het gefaseerd , word ik ook niet zo moe :D

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 14 jul 2019 22:05

Ik gebruik keukenzout. Kilo vermengen met zand in de voegen vegen. Klaar voor een zomer.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 14 jul 2019 22:12

Dit jaar voor de eerste keer een HD-reiniger gebruikt, negen jaar na het leggen van de tegels. Tegels inderdaad mooi schoon, maar de rotzooi was enorm (ca. 40 m²). De voegen spuit je ook leeg, dus er moet weer voegzand op en vegen maar. De komende jaren ga ik wel weer op de knieën. Minder macho mischien, maar ook minder herrie en minder rotzooi.

Ik ben blij dat het grootste deel van de tuin echt tuin is (dat doet mijn vrouw :wink:).

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 14 jul 2019 22:17

Gewoon keukenzout, binnen een week alles geel.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 14 jul 2019 22:37

Dat klinkt inderdaad heel effectief, maar ik ben bang dat het uitspoelt naar de vijver. Daar zijn de kikkers, salamanders en het andere klein spul niet zo blij mee, vrees ik, en dat risico wil ik niet lopen.
De voegen zijn nu uiteraard mos- en onkruidvrij; dat is voorlopig met de hand gemakkelijk bij te houden.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 14 jul 2019 22:40

Met een vijver moet je dat inderdaad niet doen, behalve als je kabeljauw wilt kweken.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 14 jul 2019 22:43

Ben ik met je eens hoor Erthanax , gewoon op de knietjes gaan.... :)
Mijn terras is niet zo gek groot , ik heb , gelukkig, veel groen , bomen, struiken, planten en borders in de tuin .

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 14 jul 2019 22:54

Een beetje meditatief voegenkrabben heb ik nooit heel erg gevonden. Dit jaar zal het niet nodig zijn. Volgend jaar meer gelegenheid om me geestelijk te verdiepen. De haring blijf ik bij de kraam halen :D.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 15 jul 2019 14:28

Verhuis naar bovenste verdieping appartement, daar groeide alleen mos op balkon en heb je weinig werk!

Verder is de hogedruk spuit prima, mits je geen zwakke tegels hebt gekocht of eerst klein stukje probeerde.
De spuitdruk kan te hoog zijn en een vuilfrees op voetje, en die op juiste hoogte ingesteld kan ik elke stevige of zwakke ondergrond mee schoon krijgen.

Wel lees ik hier zout, en ik weet dat vele planten het opgeloste zout dat na enkele maanden naar de randen spoelde niet prettig vinden, dus voor je zout met zand tussen de tegels doet, niet in de randen en niet teveel.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 15 jul 2019 14:43

Beter zout dan die Roundup van jou.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 15 jul 2019 16:05

Wij verdelen de taken hier. Ik verwijder het onkruid en als dank gaat mijn vrouw op de knietjes.

Gegrand

Ongelezen bericht door Gegrand » 15 jul 2019 18:33

Met een 'hondje" die drie of vier wieltjes heeft scheelt het wel pijnlijke rug en/of knietjes.

valerie.dubois

Ongelezen bericht door valerie.dubois » 13 sep 2019 19:51

Hoi,

Ik heb heel veel onkruid tussen mijn gras staan maar helaas niet de tijd om dit allemaal manueel te verwijderen. Heeft er iemand een goeie tip om dit snel weg te krijgen? Ik heb gehoord dat strooizout goed zou werken maar ik denk dat mijn gras daarmee ook kapot zou zijn. En wat nadat het zout zijn werk heeft gedaan? Alsnog manueel verwijderen?

Alvast bedankt!

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 14 sep 2019 10:58

Van zout gaat natuurlijk ook uw gras dood. Niet doen dus.

riddert

Ongelezen bericht door riddert » 14 sep 2019 11:01

Veevoederzout in een strooiwagentje, hiermee kun je heel gedoseerd je straatwerk strooien. Blijft je gras ook groen.

Plaats reactie