LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Plannen Box 3

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door alfatrion »

De eigen woning valt m.i. al in box 3. Dit wordt in 30 jaar tijd geïntroduceerd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk niet dat mensen zo gauw hun (risicovolle) beleggingen zullen verkopen vanwege deze plannen. Bij een goed renderende belegging kan die 1,75% er ook wel van af. Maar juist bij de langlopende constructies, met een stabiel, redelijk maar niet exorbitant rendement, zal die forfaitaire heffing relatief veel impact hebben.

Overigens wordt er aleen paar jaar niet meergerekend met 4%. Bij een box 3 saldo tot ongeveer een ton wordt voor dit jaar gerekend met 1,935% fictief rendement.
LectoriSalutem schreef:
15 sep 2019 14:03
Ik persoonlijk zou me wel ongelukkig gaan voelen als mijn afgeloste woning nu ook in box 3 zou belanden, maar dat kwalijke idee is - tot zover - nog niet als een potentieel uitvoerbaar iets gepresenteerd. Of bind ik nu door dit te stellen de kat op het spek?
Komt nog wel... Het percentage waarmee voor leningen wordt gerekend is al gebaseerd op de hypotheekrente. De aftrek voor leningen wordt 1% van de lening (33% van een fictieve 3,03%). Dat wijkt niet heel veel af van het huidige effect van de box-1 aftrek van hypotheekrente. Relatief kleine stap om dan de hele eigen woning in box 3 te zetten (vermoedelijk met een apart tarief en mogelijk extra vrijstelling).

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door alfatrion »

kweenie schreef:
15 sep 2019 14:41
Overigens wordt er aleen paar jaar niet meergerekend met 4%. Bij een box 3 saldo tot ongeveer een ton wordt voor dit jaar gerekend met 1,935% fictief rendement.
De overheid doet nu alsof je een derde belegt en rekent met 0,13% voor sparen en 5,6% voor belegen. Dit had natuurlijk al veel eerder aangepast kunnen worden naar wat ze nu voorstellen, maar de politieke wil ontbreekt.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door gosewijn »

Zolang er nog niks definitief is , stop ik alles in box 5 .

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door witte angora »

Zolang ik niks heb stop ik alles wat ik nog wel heb in een oude schoenenbox. En als ik wat meer heb doe ik hetzelfde.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Even terugkomen op de OP van Kweenie dat er maar weinig kritische reacties te horen/lezen zijn naar aanleiding van de voorgestelde maatregelen.

Ik denk dat als men gaat zitten rekenen er heel veel gevallen zullen zijn die aanzienlijk slechter uitpakken, bij heel wat kleinere vermogens, dan het hosanna verhaal over die ruim vier ton.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

alfatrion schreef:
15 sep 2019 14:36
De eigen woning valt m.i. al in box 3. Dit wordt in 30 jaar tijd geïntroduceerd.
@alfa: deze zin snap ik niet. Leg eens uit als je wilt?

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Lady1234 schreef:
15 sep 2019 18:18
Even terugkomen op de OP van Kweenie dat er maar weinig kritische reacties te horen/lezen zijn naar aanleiding van de voorgestelde maatregelen.

Ik denk dat als men gaat zitten rekenen er heel veel gevallen zullen zijn die aanzienlijk slechter uitpakken, bij heel wat kleinere vermogens, dan het hosanna verhaal over die ruim vier ton.
Ik denk dat heel veel mensen een beetje murw raken van het beleid in Nederland en het vertrouwen in de politiek zijn kwijtgeraakt.
Grote koppen in de krant worden als aangenomen beschouwd en men wacht verder - als het spreekwoordelijke makke schaap - maar weer af hoe één en ander uit zal pakken.
Over heel veel berichtgevingen maak ik me al niet meer druk in de wetenschap dat ik er toch niets aan kan veranderen.
Vroeger stond ik om alles op mijn achterste poten: het enige gevolg was dat mijn gezondheid er onder leed.
Een gezonde portie berusting is ook niet helemaal verkeerd....

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Een gezonde portie berusting is ook niet helemaal verkeerd....”

Normaal gesproken een verstandige houding, maar als men nu door omstandigheden wijzigingen in zijn vermogen wil aanbrengen, is het wel zo verstandig om met eventuele nadelige gevolgen van de toekomstige wijzigingen rekening te houden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb trouwens wel het idee dat er nu zo langzaam maar zeker wel wat meer kritische geluiden komen.

Ik hoop dat er ook in de politiek een gezonde discussie komt over welke richting deze heffing op vermogen op moet gaan. Moet je iemand die zijn vermogen bijvoorbeeld in veilige staatsobligaties heeft zitten, aanslaan voor een fictief rendement van 5,33% terwijl het werkelijke rendement tegenwoordig misschien zelfs negatief is? Dat lijkt mij erg discutabel. In het voorstel wordt alles wat hen spaargeld is op één hoop gegooid, terwijl hier binnen een zeer grote diversiteit is aan risico's en rendementen.

Daarom zou ik het logischer vinden dat áls er gewerkt gaat worden met fictieve rendementen, er heel wat meer categorieën gaan komen.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door alfatrion »

LectoriSalutem schreef:
15 sep 2019 19:20
alfatrion schreef:
15 sep 2019 14:36
De eigen woning valt m.i. al in box 3. Dit wordt in 30 jaar tijd geïntroduceerd.
@alfa: deze zin snap ik niet. Leg eens uit als je wilt?
Je hoefde vroeger niet te betalen voor een woning waar je in woonde. Dat is nu aan het veranderen. Ik weet niet zeker of die onder box 3 valt, maar je gaat er belasting over moeten betalen. Dat wordt in stapjes ingevoerd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door kweenie »

Je gaat er inderdaad belasting over betalen, maar dat heeft niets met box 3 te maken.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De wet Hillen wordt in stapjes afgebroken, of afgebouwd zoals ze zeggen. Maar dat heeft zeker niets met box 3 van doen.

En dat raakt vooralsnog alleen mensen waarbij de aftrek wegens eigen woning schuld lager is dan de bijtelling van het forfait.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door gosewijn »

Er is een ding zeker met deze regering , het kost de burger weer geld. :D

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zekerheden moet je niet versmaden. :lol:

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door gosewijn »

Niks mis met belasting betalen , maar wel zo min mogelijk . Zal mij benieuwen wat ze dinsdag beloven .

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kent het gezegde, ik wacht liever af wat ze daadwerkelijk geven.

Ellen1953
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 mei 2019 09:25

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door Ellen1953 »

Zou de minister er over nagedacht hebben hoe het gaat met een beleggingshypotheek?
Die aandelen kan je niet omzetten/ verkopen voor spaargeld. Je bent verplicht iedere maand iets in te leggen.
Erg fijn als je jaarlijks een fix bedrag extra belasting moet gaan betalen over een bedrag dat je gaat/moet gebruiken om de hypotheek mee af te lossen.
Nu betalen we daar ook belasting over maar gaat gaat het op één hoop met de rest van het spaargeld. Het toaal wordt nu belast tegen de huidige tarieven.
In ons geval wordt deze grap vermoedelijk duurder.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u die beleggingshypotheek hebt voor uw eigen woning zit deze in box 1 en vetaalt u daar geen VRH over. En ook in de voorgestelde nieuwe situatie niet.

Ellen1953
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 mei 2019 09:25

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door Ellen1953 »

Lady 1234,
We moeten dit wel opgeven volgens de BD en hypotheekverstekker.
Jaren dicussie over gehad.

Gesloten