LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Oleef
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 sep 2019 10:47

Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Oleef »

Al bijna dertig jaar voer ik de naam van mijn man of beide namen. Alleen bij officiële instantieswordt mijn meisjesnaam gebruikt.
Nu ben ik ergens gaan werken waar ik per se mijn meisjesnaam moet voeren. Dit wil ik absoluut niet, maar het is onbespreekbaar. Het wordt me onmogelijk gemaakt doordat mijn e-mail adres is gemaakt met mijn meisjesnaam en in het hele systeem wat in het hele bedrijf wordt gebruikt ook.
Sinds een aantal jaren is dit de regel. Dit betekent dat er vrouwen zijn die er langer werken wel de naam van hun man kunnen gebruiken.
Ik heb hier echt heel veel moeite mee. Ik heb het overal aangegeven, maar een uitzondering wordt er niet gemaakt.
Mogen zij dit voor mij beslissen?
Laatst gewijzigd door Radar op 16 sep 2019 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie aangepast ter verduidelijking

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door kuklos »

Waarom is dit onbespreekbaar voor het bedrijf?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door moederslink »

Is een ander emailadres aanmaken een optie?
Het staat nu overal met uw meisjesnaam ,ook in het systeem, dus dat 123 veranderen zal het punt zijn, denk ik.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Wegens echtscheidingen die bij 40 jaren dienstverband in bepaalde bedrijven vaker voor kwam , dus na huwelijken later staan er 3 in systeem en werkt verwarring in de hand.

Een werkgever mag voor in dienst treden dit eisen, of je zoekt elders werk.
Bij bestaande relatie mag dit alleen met wederzijds goedvinden gedaan worden.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook bij officiële instanties kunt u aangeven dat u ook de naam van uw man erbij wilt gebruiken.

Dat is een keuze die u maakt bij het aanvragen/verlengen van uw identiteitsbewijs. .

Maar wat een wonderlijke regel in dat bedrijf, wat is daar de reden van?

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door 16again »

Ik kan je ook wel vertellen waarom dit de policy is: Na scheiding, willen de dames ineens email adres en login naam aangepast hebben. Dit hernoemen van bestaand account gaat niet zo makkelijk. En kost tijd en dus geld.

Omdat dit beleid niet zo vriendelijk is naar vrouwelijke werknemers, sta ik er overigens niet achter dit beleid

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
16 sep 2019 12:20
Ook bij officiële instanties kunt u aangeven dat u ook de naam van uw man erbij wilt gebruiken.

Dat is een keuze die u maakt bij het aanvragen/verlengen van uw identiteitsbewijs. .

Maar wat een wonderlijke regel in dat bedrijf, wat is daar de reden van?
Het niet bij elke scheiding en bruiloft willen wisselen van unieke id van de werknemer met alle administratieve sores van dien.
Vaak is een alias voor e-mail en aan in systemen wel mogelijk maar unieke identifier ( inlognaam en 1e emailadres ) niet of lastig aanpasbaar.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
16 sep 2019 12:09
Waarom is dit onbespreekbaar voor het bedrijf?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Je "meisjesnaam" is en blijft natuurlijk gewoon je officiële achternaam, óók als je de naam van je man aanneemt. De vraag is dus: waarom verplicht jouw werkgever je je officiële naam te gebruiken?

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Moneyman schreef:
16 sep 2019 12:27
kuklos schreef:
16 sep 2019 12:09
Waarom is dit onbespreekbaar voor het bedrijf?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Je "meisjesnaam" is en blijft natuurlijk gewoon je officiële achternaam, óók als je de naam van je man aanneemt. De vraag is dus: waarom verplicht jouw werkgever je je officiële naam te gebruiken?

Inderdaad onbespreekbaar komt nogal definitief over.

Mijn wederhelft had ook haar meisjesnaam als email maar toen waren wij nog niet getrouwd. Nadien kon prima worden omgezet, moest wel in diverse systemen gezet worden maar was zeker geen zwaar programeer werk oid.


OT:
Maar hopen dat dit bedrijf geen transgenders moet verwerken in hun systemen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door crazyme »

Teunbosseman schreef:
16 sep 2019 12:34
Moneyman schreef:
16 sep 2019 12:27
kuklos schreef:
16 sep 2019 12:09
Waarom is dit onbespreekbaar voor het bedrijf?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Je "meisjesnaam" is en blijft natuurlijk gewoon je officiële achternaam, óók als je de naam van je man aanneemt. De vraag is dus: waarom verplicht jouw werkgever je je officiële naam te gebruiken?

Inderdaad onbespreekbaar komt nogal definitief over.
“Wil ik niet” van de kant van de werkneemster is net zo onbespreekbaar.
Wat is nu precies het probleem ?

Bij een kleine organisatie zal het niet zon probleem zijn, maar bij een grote (overheids) instantie wel.

Wanneer deze medewerkster haar eigen naam mag bepalen mag elke werknemer dat natuurlijk. En is het hek van de dam.

Want waarom zou een man dan niet onder de naam van zijn vrouw kunnen werken, of nog verder geredeneerd : onder de naam van zijn partner (vriend of vriendin)

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Lady1234 »

angel1978 schreef:
16 sep 2019 12:25
Lady1234 schreef:
16 sep 2019 12:20
Ook bij officiële instanties kunt u aangeven dat u ook de naam van uw man erbij wilt gebruiken.

Dat is een keuze die u maakt bij het aanvragen/verlengen van uw identiteitsbewijs. .

Maar wat een wonderlijke regel in dat bedrijf, wat is daar de reden van?
Het niet bij elke scheiding en bruiloft willen wisselen van unieke id van de werknemer met alle administratieve sores van dien.
Vaak is een alias voor e-mail en aan in systemen wel mogelijk maar unieke identifier ( inlognaam en 1e emailadres ) niet of lastig aanpasbaar.
De unieke ID van een werknemer is zijn of haar BSN.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door moederslink »

Je kunt wel aan de gang blijven op deze manier:
mensen scheiden, trouwen weer , veranderen van geslacht , wonen samen, gaan weer uit elkaar etc.
Dan is enkel je meisjesnaam gebruiken toch wel het handigst om allerlei gedoe vóór te zijn en ik zou van de TS wel de reden willen horen van haar aversie hiertegen.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
16 sep 2019 12:45
angel1978 schreef:
16 sep 2019 12:25
Lady1234 schreef:
16 sep 2019 12:20
Ook bij officiële instanties kunt u aangeven dat u ook de naam van uw man erbij wilt gebruiken.

Dat is een keuze die u maakt bij het aanvragen/verlengen van uw identiteitsbewijs. .

Maar wat een wonderlijke regel in dat bedrijf, wat is daar de reden van?
Het niet bij elke scheiding en bruiloft willen wisselen van unieke id van de werknemer met alle administratieve sores van dien.
Vaak is een alias voor e-mail en aan in systemen wel mogelijk maar unieke identifier ( inlognaam en 1e emailadres ) niet of lastig aanpasbaar.
De unieke ID van een werknemer is zijn of haar BSN.
Dus niet. Want die mag helemaal niet voor inlogdoeleinden gebruikt worden.

ZeerPrivé
Berichten: 5310
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De meisjesnaam is ook je enige echte naam. Voor de herkenbaarheid bij anderen ook wel zo handig dat een naam niet om de haverklap wijzigt. Scheelt ook ict weer werk. Ik snap werkelijk het 'probleem' niet.

Als je wel zelf een eigen handtekening in de mail mag invoeren, zet je daar toch je mans' naam bij?

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door geengast »

Het is heel eenvoudig: het heeft voornamelijk te maken met de pensioenwetten. Pensioen kan je enkel nog als individu opbouwen, persoonlijk dus. Je bouwt ZELF pensioen op, op je eigen naam. Voor de werkgever is het ondoenlijk om je op de getrouwde naam een arbeidscontract te geven en dan op een andere naam pensioen af te dragen. Meestal gaat dat helemaal niet in de automatiseringssystemen.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Cro »

Lady1234 schreef:
16 sep 2019 12:45

De unieke ID van een werknemer is zijn of haar BSN.
Dat is niet zo makkelijk te stellen, in de meeste systemen mag een BSN van een medewerker niet eens gebruikt worden.

Een werkgever mag het BSN alleen verwerken voor uitwisseling van loongegeven met de belastingsdienst. Een BSN mag niet gebruikt worden als gebruikersnaam of iets in die strekking. In de meeste systemen mag een BSN niet aanwezig zijn en kan het dus ook zeker niet als unieke ID gebruikt worden.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts heeft de wettelijke bevoegdheid de naam van haar man te gebruiken.

https://defenz.nl/achternaam-hoe-zit-he ... scheiding/

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. Maar dat levert geen verplichting op voor derden om niet de officiële (geboorte)naam te gebruiken.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Aangezien ik bij een grote TelCo aan de IT kant van dit beleid zat... Het heeft oa met logging te maken.

Als Jan Jansen iets logt in een systeem wil iedereen kunnen zien dat Jan Jansen iets heeft gedaan. Als Jan volgende week Pietersen heet dan kan met niet meer de link met Jansen leggen. Een 2e login is dus uitgesloten.

En de login naam wijzigen is nog arbeidsintensiever. Iedereen heeft inmiddels [email protected] als emailadres en voor ieder huwelijk een alias instellen dat de mail gestuurd naar [email protected] ook aankomt bij [email protected] kost teveel werk binnen een groot bedrijf. Tijd =geld en daar besparen we op.

Bovendien heeft iemand mss 10 logins voor verschillende applicaties en die moeten dan door 10 beheerders bij ieder huwelijk en de eventueel volgende scheiding worden aangepast... Ain't gonna happen.

Dit in a nutshell want op mobiel dit verhaal uittikken kost ook tijd :)

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Verplicht meisjesnaam gebruiken van werkgever

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

crazyme schreef:
16 sep 2019 12:44
Teunbosseman schreef:
16 sep 2019 12:34
Moneyman schreef:
16 sep 2019 12:27

Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Je "meisjesnaam" is en blijft natuurlijk gewoon je officiële achternaam, óók als je de naam van je man aanneemt. De vraag is dus: waarom verplicht jouw werkgever je je officiële naam te gebruiken?

Inderdaad onbespreekbaar komt nogal definitief over.
“Wil ik niet” van de kant van de werkneemster is net zo onbespreekbaar.
Wat is nu precies het probleem ?

Bij een kleine organisatie zal het niet zon probleem zijn, maar bij een grote (overheids) instantie wel.

Wanneer deze medewerkster haar eigen naam mag bepalen mag elke werknemer dat natuurlijk. En is het hek van de dam.

Want waarom zou een man dan niet onder de naam van zijn vrouw kunnen werken, of nog verder geredeneerd : onder de naam van zijn partner (vriend of vriendin)

Probleem is dat TS niet wilt dat haar meisjesnaam wordt gebruikt in de bedrijfsmail maar haar aangenomen naam. Staat in de OP.

Het hek is niet van de dam want:
Sinds een aantal jaren is dit de regel. Dit betekent dat er vrouwen zijn die er langer werken wel de naam van hun man kunnen gebruiken.

De medewerksters welke langer in dienst zijn mogen blijkbaar wel bepalen


Einde van je vraag is een andere discussie.

Gesloten