LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Berendtse
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2019 23:53

UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Ongelezen bericht door Berendtse »

Beste lezers,
Ik zit voor een deel in de WAO en werk daarbij ook.
Qua inkomen ontvang ik 399 per maand en aan uitkering plus toeslag krijg ik 936. Mijn vrouw krijgt een heffingskorting van 206.
Als ik dit optel kom ik op 1541 per maand. Kijk ik dan naar de bijstandsnorm van dit jaar kom ik voor 'gehuwden, beide echtgenoten jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd' op 1.465,07 per maand. Dus 76 euro boven de bijstandsnorm (ik tel even niet de losse centen).

In april heeft het UWV de uitkering verhoogt van 792,05 naar 924,81 en kwam er ook een nabetaling van 398.28 Met een bijgaande brief waarin gesproken werd over herberekeningen en aanpassingen. Op zich kwam dit zeer goed uit want van de lasten verlichting die was aangekondigd had ik nog niets gemerkt behalve dat mijn salaris in het nieuwe jaar vijf euro lager werd.
De precieze cijfers heb ik nog niet maar ik heb wel al een vordering tot terugbetalen gehad.

De cijfers:
januari 792.05
februari 792.05
maart 792.05
april 924.81 plus bijbetaling 398.28
mei 924.81
juni 924.81
juli 936.35
augustus 936.35

De geëiste terugbetaling is 975,16
Het meer ontvangen bedrag sinds maart is 1085.16 een verschil van 110 precies over 8 maanden

Bij acht maanden zou ik dus 792.05 + 13.75 = 805,80 per maand krijgen.

Tel ik hierbij mijn salaris en de heffingskorting kom ik op 806 + 399 + 206 = 1411 per maand. Dus 54 onder de bijstandsnorm.
Ik werk dus anderhalve dag per week en heb hierdoor dus ook kosten. Ik kan niet in afgedragen kleding lopen en omdat ik veertig kilometer moet reizen heb ik ook een auto, mijn kilometer vergoeding dekt absoluut niet de kosten voor de auto (openbaar vervoer is geen optie want ik begin op tijden dat ik het niet met het openbaar vervoer kan doen).

Het UWV verschuilt zich voor berekeningen standaard achter bruto bedragen. Maar ik heb te maken met wat ik netto over houd.
In het begin toen ik begon te werken zat ik enige tientjes boven de bijstandsnorm en dat is altijd zo geweest tot vorig jaar dus.

  • * Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies zit qua berekening? Wellicht maak ik fouten in mijn berekeningen.
    * Weet iemand de juiste weg om door te dringen tot het UWV?
    * heeft iemand nog bruikbaar advies in deze?

Als ik doordat ik werk minder krijg dan de bijstandsnorm wordt het mij onmogelijk om te werken. Daarbij denk ik niet dat er iemand ook maar zo gek is om voor minder dan de bijstandsnorm te blijven werken. Ik heb jaren geleden als eens berekend dat ik al minder te besteden over had doordat ik werk in vergelijking met iemand die kale bijstand krijgt. Dat is toch behoorlijk krom.

Kijk ik naar de vaste lasten dan heb ik ook geen idee hoe ik het bedrag van 975 binnen drie maanden kan terug betalen. Dat zou dus niet eten betekenen.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat voor toeslag krijgt u van het UWV.? Uiteraard gaat het UWV uit van bruto bedragen.

Op grond van wat kreeg u die herberekeningen en nabetaling in april?

Kleding en reiskosten wegens werken wordt niet in aanmerking genomen door het UWV.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Hier kunt u aan het UWV anoniem vragen stellen:
https://lotgenotenforum.nl/index.php?board=212.0

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Omdat u met netto bedragen rekent, vergeet u ook de eventuele terug gave van de inkomsten belasting. Als u dat ook even mee rekent is het werken mogelijk wel rendabel.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jantje7 schreef:
17 sep 2019 15:16
Omdat u met netto bedragen rekent, vergeet u ook de eventuele terug gave van de inkomsten belasting. Als u dat ook even mee rekent is het werken mogelijk wel rendabel.
Welke teruggave en op grond van wat?

Berendtse
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2019 23:53

Re: UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Ongelezen bericht door Berendtse »

Jantje7 schreef:
17 sep 2019 15:16
Omdat u met netto bedragen rekent, vergeet u ook de eventuele terug gave van de inkomsten belasting. Als u dat ook even mee rekent is het werken mogelijk wel rendabel.
De eventuele teruggave wordt al meegenomen in de heffingskorting. Dit is namelijk een voorlopig bedrag en wordt aan het eind van het jaar precies berekend waarbij er soms een paar tientjes terug betaald moeten worden en soms een paar tientjes nabetaald worden.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die ontvangen heffingskorting staat toch op naam van uw vrouw?

Berendtse
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2019 23:53

Re: UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Ongelezen bericht door Berendtse »

Lady1234 schreef:
17 sep 2019 15:10
Wat voor toeslag krijgt u van het UWV.? Uiteraard gaat het UWV uit van bruto bedragen.

Op grond van wat kreeg u die herberekeningen en nabetaling in april?

Kleding en reiskosten wegens werken wordt niet in aanmerking genomen door het UWV.
Ik krijg een WAO en omdat dat niet met ons gezinsinkomen genoeg is voor bijstand krijgen mensen dan een toeslag op de uitkering. In theorie dus om het inkomen voor de drieënhalve dag dat ik geen werk heb tot bijstand te komen. Mensen die werken zouden daardoor dus iets boven de bijstandsnorm moeten zitten.

Het UWV bekijkt achteraf of de gegevens nog kloppen en voert dan een herberekening uit, dit doen ze al jaren. Bijna standaard kwamen er dan nog een paar tientjes bij en verhoogde het maandbedrag met enige euro's.

Kleding en reiskosten heb ik genoemd om duidelijk te maken dat je als je werkt meer kosten maakt dan als je niet werkt. Natuurlijk is dat niet voor het UWV.

Cornelis7 schreef:
17 sep 2019 15:12
Hier kunt u aan het UWV anoniem vragen stellen:
https://lotgenotenforum.nl/index.php?board=212.0
Deze ga ik zo bestuderen, dank.

Berendtse
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2019 23:53

Re: UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Ongelezen bericht door Berendtse »

Lady1234 schreef:
17 sep 2019 15:26
Die ontvangen heffingskorting staat toch op naam van uw vrouw?
Inderdaad op haar naam. Ik heb het wel meegenomen in de berekening omdat het mij logisch lijkt.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik bij het UWV kijk voor die toeslag staat de uitbetaalde loonheffingskorting aan uw vrouw NIET in het lijstje dat meetelt voor het gezinsinkomen.

Berendtse
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2019 23:53

Re: UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Ongelezen bericht door Berendtse »

Lady1234 schreef:
17 sep 2019 16:10
Als ik bij het UWV kijk voor die toeslag staat de uitbetaalde loonheffingskorting aan uw vrouw NIET in het lijstje dat meetelt voor het gezinsinkomen.
Waar kan ik dat vinden? Heeft u daar een linkje van? Ik schrik daar best wel van want dan komt de berekening nog veel slechter uit.


kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je voor net iets meer dan bijstandsniveau werkte en de WAO gebaseerd is op maximaal 75% van het loon, dan lijkt het mij logisch dat je daarmee onder bijstandsniveau uit zou komen. Je kunt dan nog extra toeslagen krijgen om op bijstandsniveau uit te komen, naar dat heeft dan natuurlijk wel tot gevolg dat áls je een tijdje te veel hebt ontvangen en een deel moet terugbetalen, je door die terugbetaling meteen onder bijstandsniveau uit komt. Of dat eerlijk is of niet, daar kun je lang over discussiëren...

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als het UWV uit eigen beweging ineens een nabetaling verricht en nadien een hoger bedrag per maand uitkeert, en dat dus nu weer terugvordert, moeten ze natuurlijk wel een uitleg geven waar dat op is gebaseerd.

@berendtse
Als de terugvordering correct is, kunt u ook om een langere betalingsregeling vragen.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Ongelezen bericht door witte angora »

Hmmm... het is niet zo heel moeilijk als je in de WAO zit. Je kunt, als je volgens de berekening onder het minimum komt, een toeslag krijgen tot maximaal het minimumloon. Maar... dan moet je voor die tijd ook minimaal het uurloon hebben verdiend. Zat je er onder, omdat je minder uren werkte, dan gaat die vlieger niet op.

Overigens zou je, los van allerlei heffingskortingen, een toeslag kunnen krijgen voor het minimum van een echtpaar - mits je aan alle voorwaarden voldoet om als zodanig beschouwd te worden. En mits je eega geen eigen inkomsten heeft, want dan gaat het ook niet door.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Dik betaald betaald laten we maar zeggen, hoe moet een gezin hier nou van rond komen? plus nog eens dure autokosten wat nodig is voor vervoer. Er is geen sprake van minimum maar gewoon negatieve resultaten. Eten maken voor drie dagen en verder op rantsoen.

Ik zou een kranten wijkje nemen op de fiets en dat werken vergeten. :wink:

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De inkomsten van een krantenwijk tellen ook mee voor het berekenen van een toeslag.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als de kosten voor noodzakelijk vervoer naar werk hoger zijn mag je stoppen, want het koste meer dan opleverde....

Dat komt vaker voor, post bezorgen en van die vergoeding kun je geen nieuwe banden kopen en nog iets als nieuwe fiets kopen.... vaak is laag betaald werk voor minder dan 2 dagen niet rendabel helaas.

En heeft Topic starter nu UWV zelf al gevraagd en zijn berekening gestuurd.
Fouten komen voor en kunnen vaak makkelijk gecorrigeerd worden.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Lady1234 schreef:
17 sep 2019 18:50
De inkomsten van een krantenwijk tellen ook mee voor het berekenen van een toeslag.
U neemt de woorden te letterlijk, daarom zal iedereen zijn bij klusjes wel opgeven want zo eerlijk zijn we allemaal toch? Kan ook nog in natura :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV wil korten tot onder bijstandnorm bij herberekening inkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een krantenwijk in natura? Misschien waar u woont.

Maar zo’n depothouder moet ook zijn uitbetalingen verantwoorden.

Maar goed, als u adviseert aan iemand die WAO heeft en dus bij het UWV bekend is om zwart te gaan bijklussen, kan ik u verzekeren dat dat uitermate onverstandig is en verstrekkende nadelige gevolgen kan hebben.

Gesloten