LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
rke
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2019 19:44

Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door rke »

Beste forumleden,

Eind mei 2019 kreeg ik een pakket via de post. Een groot pakket met allerlei zaken die ik ooit wel eens bekeken kan hebben maar die ik nooit besteld kan hebben. Een ultrasoon die veel te klein is, een horloge waar Sjonnie zich nog voor zou schamen en meer van dat soort spullen.

Een dag later nog een grote doos met opnieuw dezelfde ultrasoon, nog meer kitschhorloges en een soort goedkope dremel-look-alike.

Ik heb de spullen maar opgeborgen in de oorspronkelijke verpakking in een grote doos en geprobeerd met de afzender (een Nederlands postadres) contact op te nemen om de boel terug te sturen. Een paar weken later kwam er een factuur van Klarna dat ik spullen via wish.com besteld zou hebben. De spullen op de rekening voldeden aan de beschrijving en zouden verzonden zijn door wish.com. Ik heb dus mijn account op wish.com opgeheven voordat er nog meer kitsch opgestuurd zou worden en ik heb geprobeerd uit te zoeken welk bedrijf de spullen opgestuurd had.
Geen resultaat.
Na nog een aantal weken kwam klarna opnieuw met een rekening, ditmaal met een begeleidend schrijven dat ik dit besteld had en dat Klarna een samenwerking heeft met wish.com om via Ideal en de mail te kunnen betalen.

Ik bestel NOOIT (meer) iets duurder dan een paar tientjes via het internet sinds de douane mij een stevig oor aangenaaid heeft met een tweedehands gedeukte motorfietstank, dus ik weet 100% zeker dat ik deze prullaria NIET besteld heb.

Ik heb met Google even gezocht wie klarna was (voor hetzelfde geld is het een NIgeriaanse prins die zijn kastekort wat wil verkleinen) en ik heb een account bij Klarna gemaakt om aan te geven dat ik de spullen terug ging sturen.
Stilte, tot ik een mailtje kreeg waarin men mij vroeg om de correspondentie met Wish.com. Ik heb daarop via de link die zij mij aanreikten contact gezocht met wish.com om nogmaals te vragen waar ik de spullen heen moest sturen.
Contact gehad met de helpdesk van wish.com: u heeft helemaal geen account bij wish.com.
Een paar weken later weer een mail van Klarna dat er nog een rekening open stond en een mailtje van Wish.com helpdesk hoe ik de service waardeerde.

Een mail met cc naar wish.com gestuurd met een cc naar Klarna dat ik de spullen nu wel een keer zou willen terugsturen. Ik heb er foto's bijgedaan van de spullen.

Nu rkijg ik mailtjes die "minder vriendelijk" van toon zijn dat ik de rekening nog moet betalen en dat ik ooit akkoord ben gegaan met de voorwaarden van wish.com. (Letterlijk: Echter bij het plaatsten van de bestelling bent u akkoord gegaan met de voorwaarden van Wish. Meer informatie over de voorwaarden van Wish kunt u vinden op: https://www.wish.com/en-terms en https://www.wish.com/return_policy. )

IK HEB DEZE SPULLEN NIET BESTELD BIJ WISH.COM

en ik was zelfs voornemens de spullen terug te sturen.


Maar nu? Kan een rechtsbijstand hier iets mee? Wachten tot er daadwerkelijk een deurwaarder voor de deur staat?
Laatst gewijzigd door Radar op 18 sep 2019 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie aangepast ter verduidelijking

sake1987

Re: Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door sake1987 »

Als u een rechts bijstand hebt, vraag ze. En als u niks hebt besteld laat ze maar bewijzen van wel. U zegt dat u uw account hebt opgezegd. Niet iemand anders in uw huishouden die er voor die tijd iets mee heeft gedaan?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

rke schreef:
17 sep 2019 20:24
Eind mei 2019 kreeg ik een pakket via de post. Een groot pakket met allerlei zaken die ik ooit wel eens bekeken kan hebben maar die ik nooit besteld kan hebben. Een ultrasoon die veel te klein is, een horloge waar Sjonnie zich nog voor zou schamen en meer van dat soort spullen.
Ergens op klikken en bekijken is niet hetzelfde als ook bestellen. Hoe zijn deze artikelen in uw winkelwagentje beland en hoe komt Wish aan uw NAW gegevens?

rke schreef:
17 sep 2019 20:24
Ik bestel NOOIT (meer) iets duurder dan een paar tientjes via het internet sinds de douane mij een stevig oor aangenaaid heeft met een tweedehands gedeukte motorfietstank, dus ik weet 100% zeker dat ik deze prullaria NIET besteld heb.
Kan je bij de belastingdienst tweedehands gedeukte motorfietstanken kopen? Of zou de verkoper die van buiten Europa opgestuurd hebben en was het bedrag van dien aard dat daar btw en/of invoerkosten over betaald moesten worden?
rke schreef:
17 sep 2019 20:24
Maar nu? Kan een rechtsbijstand hier iets mee? Wachten tot er daadwerkelijk een deurwaarder voor de deur staat?
U kunt Wish vragen om een bewijs dat u besteld heeft. Sowieso had u binnen 14 dagen kunnen herroepen en was het niet zo ver gekomen als dat het nu is.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt uw account opgeheven bij Wish, nogal logisch dat zij dan verklaren dat u geen account hebt.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Heeft u voor het opheffen van uw account gecontroleerd of die bestellingen ook werkelijk met uw account gedaan zijn?

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik vraag mij even af waarom u die pakketten toch geopend heeft terwijl u niets besteld heeft... en ze zelfs uberhaupt heeft aangenomen..?

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door yan »

eenmalig reactie aan klarna en wish.

"Ik heb voor deze producten geen bestelling geplaatst en betreft dit zodoende een ongevraagde toezending. Derhalve ben ik niet verplicht tot betaling of retourneren. Middels dit bericht wil ik u nog eenmaal de kans geven om mij binnen 14 dagen retourlabels toe te zenden voor het retourneren van jullie producten. Indien retourlabels niet tijdig worden toegestuurd doet u afstand van de producten. Op enige berichtgeving anders dan het toesturen van de gevraagde retourlabels zal niet meer worden gereageerd."

opgelost...

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door yan »

criticus2 schreef:
18 sep 2019 10:15
ik vraag mij even af waarom u die pakketten toch geopend heeft terwijl u niets besteld heeft... en ze zelfs uberhaupt heeft aangenomen..?
Er komen hier wekelijks meerdere pakketten aan, ik weet pas wat het is als ze aangenomen en geopend zijn :roll:

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door piet987654 »

Een paar maanden geleden kreeg ik ook een aantal kleine pakketjes uit China. Dit terwijl ik
nooit iets bestel via internet, ik heb niet eens internetbankieren.. Er stond een vreemde naam op
met wel mijn huisnummer. Daarmee naar een buurman gegaan die we vaak daar besteld en hem
gevraagd van: Wat moet ik hiermee?? Hij zag wat er aan de hand was. Onze straat heeft een nogal
erg lange naam, Echter daar in China gebruikten ze een adres sticker, met als gevolg dat er alleen
het eerste cijfer van het huisnummer nog net leesbaar op de sticker stond. Waarop hij zei: waarschijnlijk
hoort en nog een cijfer achter te staan. Aangebeld een eindje verderop en daar gevraagd van:
Woont hier ergens een persoon met deze naam?? De juiste persoon was snel gevonden. En heb hem
ook de tip gegeven om zijn straatnaam aan te passen en af te korten op die Chinese website.
Nooit meer verkeerde pakketjes ontvangen nadien.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door tttlocke »

NeoDutchio schreef:
18 sep 2019 09:59
... Sowieso had u binnen 14 dagen kunnen herroepen en was het niet zo ver gekomen als dat het nu is.
Iets wat niet bestaat, kun je niet herroepen. Herroepen = erkennen.
Waarom zou je die weg willen gaan als je geen overeenkomst hebt gesloten? Denk aan de kosten van terugzending. En andere problemen waarmee je mogelijk te maken kunt krijgen (bijv. terugzending komt niet aan, verkoper claimt dat terugzending beschadigd is enz. enz.).

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Erthanax schreef:
18 sep 2019 10:12
Heeft u voor het opheffen van uw account gecontroleerd of die bestellingen ook werkelijk met uw account gedaan zijn?
Goeie vraag.
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand dat niet zou controleren als je met zo'n zaak geconfronteerd wordt. Het antwoord is echter niet op te maken uit de bijdrage van TS. Zegt dat iets misschien?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gissen en veronderstellen wordt hier, terecht, niet op prijs gesteld.

Ik weet wel dat ik zelf gekeken zou hebben naar de bestelhistorie en dan gemeld zou hebben dat er óf geen bestellingen stonden, óf dat die er tot mijn verbazing wél stonden.

Hopelijk kan TS hier nog antwoord op geven.

rke
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2019 19:44

Re: Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door rke »

Even een globaal overzicht van de gebeurtenissen:

Ik kreeg binnen een paar dagen een tweetal pakketjes met meerdere items.

In het verleden heb ik een keer een tweedehands motor-onderdeel gekocht waar de douane meer invoerrechten over meende te moeten heffen dan het hele voorwerp waard was. Daarom bestel ik buiten Europa alleen nog maar spullen die weinig waarde hebben, de douane controleert het goedkope grut nauwelijks en een onverwachte kostenpost van een paar euro kan ik nog wel lijden.

Het eerste pakket kwam met een rekening van 177 euro (wat ik veel geld vind) dus ik had direct zoiets van "dat klopt niet". Het tweede pakket (77 euro) kwam een paar dagen later waardoor ik dacht aan een gehackt account. Ik weet dat terugsturen naar China niet gratis is dus ik heb direct mijn account opgeheven voordat mijn huis een opslagplaats wordt voor Chinese handel. Ik heb toen geprobeerd contact te zoeken met de Nederlandse organisatie die hier de verzending voor zijn rekening neemt. Maar helaas, dat is niet meer dan een postadres en ik kon geen telefoonnummer vinden.

Na een paar weken kwam er een mailtje van de Zweedse bank "Klarna" met een keurige ideal-koppeling (lekker fraudegevoelig, mailtjes met koppelingen naar betalingen). Na checken wat voor een bedrijf Klarna is, heb ik toen een account aangemaakt bij Klarna omdat ik hoopte via de factuur een afzender te kunnen vinden.
Nou, dat kan niet.

Ik kon wel aangeven dat de spullen teruggezonden waren. Dat heb ik dus aangevinkt. Na een paar weken kwam een mailtje van Klarna kreeg of ik bewijs had van het terugzenden. In dit mailtje stond een contactadres van wish.com waar ik toen een mail naar gestuurd heb met de vraag of zij aan de hand van het factuurnummer konden achterhalen wie er op geld zat te wachten.

Ik kreeg een vriendelijk antwoord dat zij niet konden achterhalen wie de spullen gestuurd had en in datzelfde antwoordmailtje van wish.com stond de vraag of ik UPC gegevens of iets dergelijks had. Omdat ik de originele verpakkingen nog heb, heb ik foto's gemaakt van de spullen en verpakkingen en deze foto's heb ik via de mail teruggezonden naar wish.com (ik ben niet zo goed in barcodes lezen) .

Kort daarna kreeg ik een mailtje van een wish of ik tevreden was met het antwoord van wish.com. Ik heb een antwoord gegeven aan wish dat ik NIET tevreden was met het antwoord van wish met uitleg dat ik nog steeds geen reactie gehad had op de foto's.
Weer een aantal dagen daarna kwam een mail van Klarna met weer de vraag of ik bewijs van correspondentie had. Ik heb mijn antwoord aan wish dat ik NIET tevreden met de afhandeling van mijn verzoek om een retouradres opnieuw verzonden en ik heb deze correspondentie via de cc ook aan Klarna gestuurd.

Sindsdien heeft Wish geen mail meer gestuurd (ondanks de reminder) en Klarna wil nog steeds dat ik betaal en verwijst naar bestelvoorwaarden bij wish.com.



Ik zal de zaak voorleggen bij mijn rechtsbijstand, mijn gevoel zegt mij dat ik deze mensen hard nodig ga hebben.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u zegt uw account bij Wish op, omdat er spullen blijven komen en u maakt een account bij Klarna omdat u een factuur krijgt?

Beetje omgekeerde reacties.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

rke schreef:
19 sep 2019 08:07
In het verleden heb ik een keer een tweedehands motor-onderdeel gekocht waar de douane meer invoerrechten over meende te moeten heffen dan het hele voorwerp waard was.
De douane gaat uit van de aangifte van de verkoper. Ze verzinnen zelf niets, alles gaat volgens vaste regels.
rke schreef:
19 sep 2019 08:07
Het tweede pakket (77 euro) kwam een paar dagen later waardoor ik dacht aan een gehackt account.
Wat voor nut zou een hacker hebben om op uw naam en adres spullen te bestellen en bij u te laten afleveren? Daarbij geeft u zelf ook al aan die artikelen online bekeken te hebben.
rke schreef:
19 sep 2019 08:07
Ik weet dat terugsturen naar China niet gratis is dus ik heb direct mijn account opgeheven voordat mijn huis een opslagplaats wordt voor Chinese handel. Ik heb toen geprobeerd contact te zoeken met de Nederlandse organisatie die hier de verzending voor zijn rekening neemt. Maar helaas, dat is niet meer dan een postadres en ik kon geen telefoonnummer vinden.
Dus voordat u uitgezocht hebt wat er aan de hand is heft u uw account op en kan zelf niets meer nakijken. Niet handig.
rke schreef:
19 sep 2019 08:07
Ik kon wel aangeven dat de spullen teruggezonden waren. Dat heb ik dus aangevinkt.
U stuurt niets terug en geeft dat wel aan. Oftewel, u maakt het steeds onoverzichtelijker.
rke schreef:
19 sep 2019 08:07
Na een paar weken kwam een mailtje van Klarna kreeg of ik bewijs had van het terugzenden. In dit mailtje stond een contactadres van wish.com waar ik toen een mail naar gestuurd heb met de vraag of zij aan de hand van het factuurnummer konden achterhalen wie er op geld zat te wachten.
U weet toch wie de afzender was. Waarom dan opnieuw naar vragen?
rke schreef:
19 sep 2019 08:07
Ik zal de zaak voorleggen bij mijn rechtsbijstand, mijn gevoel zegt mij dat ik deze mensen hard nodig ga hebben.
Dat denk ik ook. U maakt het voor uzelf behoorlijk lastig. Bewijsmateriaal wordt weggegooid en u zegt spullen te hebben terug gestuurd wat niet zo is.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door Erthanax »

rke schreef:
19 sep 2019 08:07
Even een globaal overzicht van de gebeurtenissen:

Ik kreeg binnen een paar dagen een tweetal pakketjes met meerdere items.
(...)
Het eerste pakket kwam met een rekening van 177 euro (wat ik veel geld vind) dus ik had direct zoiets van "dat klopt niet". Het tweede pakket (77 euro) kwam een paar dagen later waardoor ik dacht aan een gehackt account. Ik weet dat terugsturen naar China niet gratis is dus ik heb direct mijn account opgeheven voordat mijn huis een opslagplaats wordt voor Chinese handel. (...)
Nogmaals mijn vraag: heeft u de bestelhistorie van uw account gecontroleerd, voordat u het account hebt opgeheven?

Dat is toch het eerste wat ik zou doen als ik dacht dat ik gehackt was.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door tttlocke »

rke schreef:
19 sep 2019 08:07
Het eerste pakket kwam met een rekening van 177 euro (wat ik veel geld vind) dus ik had direct zoiets van "dat klopt niet". ....
Vreemd. Dus u dacht niet: 'wat is dit nu weer, ik heb helemaal niets besteld'.

rke
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2019 19:44

Re: Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door rke »

Ik heb de pakketten inderdaad geopend met deze gedachte.

Als je bij wish iets besteld duurt het soms een paar maanden voordat er eindelijk een pakketje afgeleverd wordt. Op het moment dat het eerste niet-bestelde pakket binnenkomt wil je daarom zo snel mogelijk het account afsluiten.
Ik heb wel gecheckt of ik deze bestellingen gedaan had en of er misschien nog onderweg waren, maar ik ken de website van wish niet goed genoeg om met zekerheid te stellen dat deze pakketten niet in mijn bestelhistorie hebben gestaan hebben. Daarmee weet ik (nog steeds) niet waarom deze prullen opgestuurd zijn, misschien is mijn account gehackt geweest, misschien zat er een bitje dwars op de website van Wish.
Maar die mogelijkheid van hacken is de reden dat ik mijn account zo snel mogelijk gedeactiveerd heb. Het lijkt mij zelfs illegaal als wish.com per direct de gehele account (bestel) historie weg zou gooien. Mede daarom en omdat er ergens iemand wacht op mijn muntjes heb ik er op gerekend dat wish.com mij wel van retour informatie zou kunnen voorzien.

Als die spullen een maand onderweg zijn en om de twee dagen komt er een groot pakket binnen, kan je uitrekenen wat er extra binnenkomt als je eerst een hele discussie gaat opstarten om de rommel terug te sturen.
Een pakketje terugsturen naar China kost ook iets van 25 ~ 30 euro....

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Eerst schrijft u:
rke schreef:
17 sep 2019 20:24
(...) Een groot pakket met allerlei zaken die ik ooit wel eens bekeken kan hebben maar die ik nooit besteld kan hebben. Een ultrasoon die veel te klein is, een horloge waar Sjonnie zich nog voor zou schamen en meer van dat soort spullen. (...)
Nu schrijft u:
rke schreef:
19 sep 2019 13:13
(...) Ik heb wel gecheckt of ik deze bestellingen gedaan had en of er misschien nog onderweg waren, maar ik ken de website van wish niet goed genoeg om met zekerheid te stellen dat deze pakketten niet in mijn bestelhistorie hebben gestaan hebben. (...)
U lijkt toch niet erg zeker van uw zaak.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Niet besteld bij Wish.com, toch pakketjes ontvangen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Wanneer is de Account aangemaakt en gegevens verstrekt?

Voor alleen op site kijken heb je dat niet nodig... een boodschappen kar vullen, adres geven en niets verder doen, dan kunnen ze met achteraf betalen wel leveren, en vermoedelijk is het daar fout gegaan.

Geef nooit gegevens op een website en ze kunnen je ook niets sturen.
Niets besteld is niets betalen en je mag ongewenst gestuurd nog gratis houden ook....

Maar een account opzeggen moet deze eerst gemaakt zijn en daar heb ik twijfels over!

Wel zie ik aanmelden via google of Fake Boek mogelijk... helaas....

Gesloten