LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
adkr
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2019 12:24

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door adkr »

Wij hebben zelfde situatie met NN. Nieuwbouwhypotheek begin dit jaar afgesloten waarvoor nu aangegeven staat dat een 0% risico opslag van toepassing is. Betreft een LV ratio van 92% bij aanvang. Het lijkt me echter onwaarschijnlijk dat bij het afsluiten daadwerkelijk een 0% risico opslag is gehanteerd, de documenten ten tijde van afsluiting zeggen hier verder niets over.

Erg vreemd dat als de nieuwbouwhypotheek vandaag zou afsluiten met dezelfde looptijd ik wél kan profiteren (in de toekomst en bij evt aflossingen) van een lagere risico opslag en bijbehorende rentekorting. Naar mijn mening strookt dit niet met eerdere communicatie van NN waarbij aangegeven is dat bestaande klanten ook profiteren van het aan te passen beleid t.a.v. de risico opslag.

Moneyman
Berichten: 30025
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Moneyman »

adkr schreef:
13 sep 2019 12:33
Het lijkt me echter onwaarschijnlijk dat bij het afsluiten daadwerkelijk een 0% risico opslag is gehanteerd, de documenten ten tijde van afsluiting zeggen hier verder niets over.
Als het er niet staat, zit het er niet in. Zo simpel is het toch?

adkr
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2019 12:24

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door adkr »

Dat is juist het probleem. Zo simpel is het juist niet. Als het er niet in stond kan de risico opslag dus ook niet autmatisch verondersteld 0% te zijn, toch? NN moet dit verder onderbouwen, eventueel door een opbouw van de hypotheekrente bij afsluiten te overleggen.

Als ik vandaag een identieke hypotheek afsluit bij NN is mijn hypotheekrente opgebouwd uit een basis rente en risico opslag van 0.35%. Het lijkt niet aannemelijk dat hetzelfde product met een identiek risico profiel (schuld-waarde verhouding) eerder dit jaar nog een risico opslag van 0% had. NN gebruikt dus onterecht een 0% risico opslag voor bestaande klanten.

NN heeft duidelijk stelling genomen door middel van haar nieuwe beleid om de hypotheekrente te laten dalen bij afnemen schuld-waarde verhouding voor zowel nieuwe als bestaande klanten. Dit komt het bedrijf nu feitelijk niet na door onterechte en niet onderbouwde aannames wat betreft de risico opslag voor bestaande klanten.

adkr
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2019 12:24

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door adkr »

Lady1234 schreef:
12 aug 2019 13:38
En waarom zou de bank eigenlijk een beloning moeten geven? Ze moeten dat extra afgeloste bedrag weer stallen bij de ECB en daarvoor moeten ze betalen. Of weer een klant zoeken om het aan uit te lenen tegen een nu lagere rente. Eigenlijk zouden ze een opslag moeten rekenen als je veel afgelost hebt. :lol:
Omdat NN dit zelf beloofd heeft? Zie onderstaande link:

https://www.nn.nl/Over-NationaleNederla ... ossing.htm

Moneyman
Berichten: 30025
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Moneyman »

adkr schreef:
17 sep 2019 15:19
Dat is juist het probleem. Zo simpel is het juist niet. Als het er niet in stond kan de risico opslag dus ook niet autmatisch verondersteld 0% te zijn, toch?
Waarom niet?

adkr
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2019 12:24

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door adkr »

Moneyman schreef:
17 sep 2019 17:18
adkr schreef:
17 sep 2019 15:19
Dat is juist het probleem. Zo simpel is het juist niet. Als het er niet in stond kan de risico opslag dus ook niet autmatisch verondersteld 0% te zijn, toch?
Waarom niet?
Waarom wel?

Erthanax
Berichten: 9670
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Erthanax »

adkr schreef:
19 sep 2019 09:38
Moneyman schreef:
17 sep 2019 17:18
adkr schreef:
17 sep 2019 15:19
(...) Als het er niet in stond kan de risico opslag dus ook niet autmatisch verondersteld 0% te zijn, toch?
Waarom niet?
Waarom wel?
Er staat in uw hypotheekakte ook niets vermeld over opslag voor klanten met vierletterige gebruikersnamen op consumentenfora.
Ja, dat is wel erg flauw, maar het maakt het punt wel duidelijk. Staat het niet in het contract, dan is het er dus niet.

Moneyman
Berichten: 30025
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Moneyman »

adkr schreef:
19 sep 2019 09:38
Waarom wel?
Ik begrijp dat de echte argumenten op zijn.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door JozJan »

Het is vrij eenvoudig terug te vinden dat NN lange tijd 3 tariefklassen hanteerde: NHG, t/m 90% MW (Marktwaarde), boven 90% MW. In ieder geval vanaf 2013. Ergens in de loop van dit jaar is dat veranderd naar 9 tariefklassen. Voor nieuwe hypotheken.

Heb je een oude hypotheek, dan kun je dus alleen in risico-opslag dalen als je eerst een hypotheek had van > 90% MW en deze nu onder de 90% is uitgekomen. Als je al een hypotheek had van < 90% MW dan betaalde je al geen risico opslag. Dus dan kan die ook niet omlaag.

Een bestaande hypotheek met 'oude' risicoklassen vergelijken met een hypotheek met 'nieuwe' risicoklassen gaat natuurlijk niet op.

YoGee78
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2019 11:32

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door YoGee78 »

JozJan schreef:
19 sep 2019 10:21
Het is vrij eenvoudig terug te vinden dat NN lange tijd 3 tariefklassen hanteerde: NHG, t/m 90% MW (Marktwaarde), boven 90% MW. In ieder geval vanaf 2013. Ergens in de loop van dit jaar is dat veranderd naar 9 tariefklassen. Voor nieuwe hypotheken.

Heb je een oude hypotheek, dan kun je dus alleen in risico-opslag dalen als je eerst een hypotheek had van > 90% MW en deze nu onder de 90% is uitgekomen. Als je al een hypotheek had van < 90% MW dan betaalde je al geen risico opslag. Dus dan kan die ook niet omlaag.

Een bestaande hypotheek met 'oude' risicoklassen vergelijken met een hypotheek met 'nieuwe' risicoklassen gaat natuurlijk niet op.
Dat is dus exact wat NN wel doet! Die trekt de beoordeling van oude en nieuwe risicoklassen gelijk, en dat voelt dus als onterecht:

In de oude situatie was de rente bij een lening van 80 - 90% van de marktwaarde bij NN marktconform, relatief erg weinig mensen zullen met een LTV van minder dan bijv. 70% bij NN een hypotheek hebben gesloten, omdat dit bij de andere aanbieders significant goedkoper kon, want NN bood in tegenstelling tot anderen geen goedkoper % bij lagere risicoklassen. (NN heeft nl. voor al die klanten die destijds <90% leenden natuurlijk geen marktconform-tarief gegeven van 70% of lager.)

Ergo, er is geen sprake van een mogelijke risicoOPSLAG maar sprake van een mogelijke risicoKORTING voor nieuwe klanten in vergelijking met de oude situatie. En de oude klanten (<90% geleend) kunnen dus geen geen gebruik maken van die korting!

Marcel19710401
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2019 14:32

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Marcel19710401 »

Ik heb hierover gebeld met NN, maar ik snap er helemaal niks van en ze konden het mij ook niet fatsoenlijk uitgelegd krijgen.

In de oude situatie viel ik in klasse >90%, en dus had ik vergeleken met klasse <90% een opslag van 0,2%.
Vervolgens gaan ze naar de nieuwe situatie, en krijg ik bericht dat ik een opslag heb van 0% en dat de tariefklassen voor mij geen gevolgen hebben op dit moment. Die mededeling begrijp ik niet, hoezo 0% , ik had toch een opslag van 0,2% ?
Inmiddels zit ik op verhouding 91%. Volgens de nieuwe tariefklassen heb ik dan een opslag van 0,35%. Dit kan ik ook al niet volgen, hebben ze het nulpunt verlegd of zo?
Op de site van Mijn NN kan ik in een rekentool een virtuele hogere woningwaarde invullen om te kijken wat de gevolgen zouden zijn.
Maar ondanks dat ik dan in klasse 80-90 zou komen, daalt mijn rente% niet. Dit zou pas gebeuren als ik in klasse 60-70 kom.

Zou iemand hier zo vriendelijk willen zijn mij nogmaals proberen uit te leggen wat NN nou eigenlijk gedaan heeft, want ik snap er niks van…

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar staat het zwart op wit dat u een risico opslag had?

En een risico klasse wijzigt pas eventueel bij afloop van de rentevaste periode.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
02 okt 2019 17:26
Maar staat het zwart op wit dat u een risico opslag had?

En een risico klasse wijzigt pas eventueel bij afloop van de rentevaste periode.
Dat gebeurd tegenwoordig dus ook gedurende de periode rentevast....anders was het ook niet zo'n discussiepunt. :wink:

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja naar beneden, maar niet naar boven.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door JozJan »

Sterker, dat is de kern van het hele topic, dat de risicoklasse ook tussentijds wordt aangepast (alleen naar beneden inderdaad).

@Marcel: als je lening nu nog in de 'oude' klasse >90% valt zou je mogen verwachten dat je risico-opslag naar benden gaat als je onder de 90% komt. Uit de berichten van NN waar je het over hebt lijkt het alsof je al in die lagere risicoklasse zit inmiddels. Wat zijn precies de berichten die je van NN hebt gehad?

Marcel19710401
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2019 14:32

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Marcel19710401 »

JozJan schreef:
03 okt 2019 09:19
@Marcel: als je lening nu nog in de 'oude' klasse >90% valt zou je mogen verwachten dat je risico-opslag naar benden gaat als je onder de 90% komt. Uit de berichten van NN waar je het over hebt lijkt het alsof je al in die lagere risicoklasse zit inmiddels. Wat zijn precies de berichten die je van NN hebt gehad?

Wat ik zeg, ik kreeg bericht dat ik op dat moment 0% opslag had, en dat de nieuwe tariefklassen geen gevolgen hebben.
Moet ik er wel bij zeggen dat ze vorig jaar (ik heb mijn hypotheek voor het 4e jaar op rij 1 jaar vast gezet) mij foutief in klasse 80-90 hadden gezet. Daar heb ik wel 1 jaar van geprofiteerd, hoef ik ook niet terug te betalen, maar dat terzijde.
Misschien heeft dat bericht van 0% dan daar mee te maken gehad.

Maar ik begrijp er nog steeds weinig van hoor, bv. die 0,35% opslag in de nieuwe opzet. Ik snap gewoon de transitie niet van de oude naar de nieuwe situatie wat betreft die tariefklassen.
En als ik dadelijk wel echt in 80-90 val, waarom mijn rente dan niet daalt begrijp ik ook niet.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door JozJan »

Die 0,35% in de nieuwe opslag is dan niet op jouw hypotheek van toepassing.
Als je sinds dit jaar weer gewoon de rente in de klasse > 90% betaalt dus inclusief de risico opslag, dan moet je rente met 0,20% dalen als je onder die grens komt. Maar voor zekerheid kun je het beste nog eens met NN bellen.

bennielenny
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2019 13:31

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door bennielenny »

een hele bijzondere overgang is het bij Nationale Nederlanden..
"U heeft op basis van uw huidige tariefklasse een risico-opslag van 0%. Dit is de laagst mogelijke opslag, die we niet verhogen tijdens uw rentevaste periode. Onze nieuwe tariefklassen hebben op dit moment daarom voor u geen gevolgen."

Best gek omdat je zou denken dat met de nieuwe tariefklasses het risico bij een hypotheek <40% van de woning waarde wellicht een ander "risico klasse" kent dan een hypotheek welke 80% van de woning waarde moet afdekken. Dus dacht ik laat ik eens in de cijfers duiken rondom het overstap moment.

Hieronder de tarieven zoals Nationale Nederlande destijds beschikbaar heeft gesteld.
13-7-2019, Nationale Nederlanden kent 2 tariefklasses (NHG even buiten beschouwing gelaten).
Als voorbeeld de 20 jaars rente:

bij een hypotheek welke <90% van de woningwaarde dekt rekent men 2,50% en voor een tariefklasse >2,70%. Wij zitten in de <90% klasse en daarmee maak ik de aanname dat NN 0% extra risico toeslag rekent over de rente.

De publicatie van 27-7-2019 kent ineens 8 tariefklasses met verschillende rentes.
Als ik dan zou kijken naar de tariefklasse met een risico-opslag van 0%, kortom de laagste klasse, te weten <40% dan zou de rente in een week gezakt zijn naar 2,30%. Men gaat dus van 2 klasses waar de rente zit tussen 2,5 en 2,7% naar 8 klasses met rentes tussen 2,3% en 2,9%.. een rente daling voor een hypotheek van 20 jaar met een risico klasse van 0% die in 1 week 0,3% zakt lijkt mij toch wat gek....

De boodschap van NN lijkt, wanneer u netjes heeft afgelost tot onder de 90% dan heeft u pech met een oude hypotheek.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door jonis »

bennielenny schreef:
18 okt 2019 13:46


De boodschap van NN lijkt, wanneer u netjes heeft afgelost tot onder de 90% dan heeft u pech met een oude hypotheek.
De boodschap van mij is; wen er maar niet aan want zo gaat het verloop van risico-opslag over de jaren bijv. bij mijn verstrekker;
Risiko-opslag gaat van 0,5 naar 0,9 ... 0,7 .... 0,5 naar 0,4 nu voor > 90% tarief.
De opslag van vandaag is die van morgen niet. :wink:

Maar wie zou er na bijv 15-20 jaar nog in het >90% tarief zitten ? En zeker met de huidige liniaire/ annuïteiten hypotheken?
Zelfs mijn hypotheek met KEW (waarvan men icm beleggen wel eens beweerde; levert niets op) zit na 20 jaar op <30% marktwaarde omdat opgebouwde tegoeden (deels) worden meegenomen in berekening, ik gewoon al eens wat had afgelost op hoofdsom en het huis ook wat in waarde is toegenomen.

KeegelEagle
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2019 17:18

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door KeegelEagle »

Dag forumleden,

Ik ben in de pen geklommen naar NN omdat wij een risico-opslag zouden hebben van 0% (2016 nieuwbouw tm 90% LTV), ondanks dat ik aan kan tonen (de rentetarieven uit die periode van de website heb ik als pdf opgeslagen) dat het NHG 0,2% lager lag dan ons rentetarief van toen. Op mijn bericht hierover aan NN kreeg ik onderstaande reactie terug. Het verschil tussen NHG en tm 90% leggen ze nu uit als een verschil in de geoffreerde basisrente, omdat voor leningen met NHG een extra zekerheid van toepassing is (???). Volgens mij zijn ze nu met woordspelletjes bezig door alles om te draaien. NHG heeft toch gewoon risico-opslag van 0%. Zo staat het nu ook vermeld bij NHG op de website van NN over tariefklassen. Feitelijk zeggen ze dat ze korting hebben gegeven aan NHG klanten op de basisrente. M.a.w. die werden dus door hen gesponsord :shock: . Dat gaat er bij mij niet in. Kan iemand met hypothecaire kennis aangeven of dit idd onzin is?

Geachte heer,

Sinds 27 juli 2019 hebben we nieuwe tariefklassen met bijbehorende risico-opslagen voor onze hypotheken. U wilt weten waarom uw hypotheek op dit moment niet voor een lagere risico-opslag in aanmerking komt. Meer informatie hierover leest u in deze e-mail.

Gewijzigd beleid
Met de introductie van de nieuwe tariefklassen is ook het beleid gewijzigd. In de oude situatie kon de tariefklasse en risico-opslag alleen wijzigen aan het einde van een rentevaste periode. Voortaan kan de risico-opslag al tijdens een rentevaste periode wijzigen, maar alleen als dit in uw voordeel is. Dit is het geval als de actuele risico-opslag die bij uw nieuwe tariefklasse hoort, lager is dan uw huidige risico-opslag. Om dit te kunnen bepalen, geven wij u hieronder een overzicht van de oude tariefklassen.

Oude tariefklassen
Tot 27 juli 2019 kende Nationale-Nederlanden drie tariefklassen, namelijk:

Tariefklasse Risico-opslag
NHG (Nationale Hypotheek Garantie) 0,00%
Tot en met 90% marktwaarde 0,00%
Meer dan 90% marktwaarde 0,20%*

* De risico-opslag van 0,20% voor de tariefklasse ‘meer dan 90% marktwaarde’ geldt vanaf 16 februari 2018. Voor die datum gold voor deze tariefklasse een risico-opslag van 0,4%.

Bijzonderheden voor nieuwbouw
Een hypotheek voor een nieuwbouwwoning werd bij de oude tariefklassen tijdens de eerste rentevaste periode ingedeeld in de tariefklasse ‘Tot en met 90% marktwaarde’.

U heeft al de laagst mogelijke opslag
Zoals u ziet was er bij de oude tariefklassen alleen sprake van een risico-opslag als uw hypotheek in de tariefklasse ‘Meer dan 90% marktwaarde’ viel. Omdat u uw hypotheek heeft afgesloten voor een nieuwbouwwoning, is uw hypotheek echter ingedeeld in de tariefklasse ‘Tot en met 90% marktwaarde’ met een risico-opslag van 0%. Dit is ook bij de nieuwe tariefklassen de laagst mogelijke opslag. Uw risico-opslag kan daarom niet verder dalen.

Verschil NHG en niet-NHG
Het verschil in rente tussen NHG-leningen en niet-NHG-leningen betreft geen risico-opslag. Het is een verschil in de geoffreerde basisrente, omdat voor leningen met NHG een extra zekerheid van toepassing is.


Heeft u vragen?
Meer informatie over tariefklassen vindt u op nn.nl/tariefklasse. U kunt ons ook bereiken van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 uur en 18.00 uur op telefoonnummer 088 663 06 63.


Met vriendelijke groet,

Hypotheken & Consumptief Krediet [/i]

Gesloten