LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lerlaar worden op oudere leeftijd

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
DeTeeler
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2018 21:23

Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door DeTeeler »

Hallo allemaal,

Ik ben mij af en toe aan het orienteren op een carriere switch. Heel vaak komt het vak basisschool lerlaar bij mij op. Ik zou wel eerst iets van een meeloopdag enz willen hebben voor ik een dergelijke studie oppak.
Vanwege mijn opleidingsniveau zou ik er 4 jaar over moeten doen om lerlaar te worden.
Als ik er echt vorm aan zou geven zie ik al heel snel grote financiele opstakels op de weg.
Ik zou graag advies willen, veronderstellend dat het echt een vak voor mij is, of dit nog wel voor mij is weggelegd.
Nog wat overmijzelf:
Ik ben net over de 30 jaar en heb een Havo diploma, daarnaast heb ik een MBO niveau 4 opleiding tot Maritiem officier behaald.
Op dit moment werk ik fulltime bij de technische dienst in een groot bedrijf, waar ik een iets boven modaal inkomen geniet.
Tevens ben ik getrouwd en werkt mijn vrouw fulltime maar met een laag inkomen.
We denken aan gezinsuitbreiding en kunnen zodoende in de toekomst niet meer op dat inkomen rekenen.
We hebben een koophuis welk 650 euro aan hypotheek per maand kost. Het huis is in een goede staat, ook bezitten we een auto en rond de 23 duizend euro aan spaargeld.
Ik woon op circa 30 a 40 km van Alkmaar af. (PABO)
Ben ik nu een pessimist als ik zeg dat ik het mezelf wel heel moeilijk ga maken als ik dit door ga zetten?

Vriendelijk bedankt voor de reacties.

witte angora
Berichten: 30755
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien ben ik pessimistisch, maar volgens mij zie ik een hele hoop zaken die op zich niet relevant zijn om je keuze te maken. Wat hebben een koophuis, de hoogte van je hypotheek, een auto, spaargeld, en een woonafstand naar Alkmaar hiermee te maken?

Wat voor advies verwacht je precies? Je bent bezig met oriënteren, maar je ziet meteen al allerlei obstakels. Wil je weten hoe je die obstakels weg kunt nemen? Daarover geef je weinig informatie. Wil je weten of er een financiering voor de studie mogelijk is? Of dat het mogelijk is de studie naast je huidige werk te doen? Daar vraag je niet naar.

Om een keuze te maken zul je moeten beginnen op een rijtje te zetten wat jullie prioriteiten zijn. Wat wil je nu echt. Pas als je weet wat je wil, ga je eens kijken wat er mogelijk is.

mh73

Re: Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door mh73 »

Toevallig denk ik er ook over die opleiding te gaan doen.

Ik zit vooral met de volgende punten: kan ik mij wel weer motiveren om een paar jaar te gaan leren?
En ben ik wel geschikt als leraar? (Uiteraard denk ik zelf van wel, maar dat moet toch maar blijken).

Persoonlijk vind ik het de investering wel waard, ik zou daar best een lening voor af willen sluiten zonodig. Ik moet daarbij aangeven dat ik de deeltijd ga doen en gewoon blijf werken, dat mijn man een goed inkomen heeft en dat mijn kinderen 13 jaar en ouder zijn, dus dat ik wat dat betreft weer mijn handen een beetje vrij heb.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

DUO heeft iig een speciale beurs voor zijinstromers in het onderwijs.

https://duo.nl/particulier/tegemoetkomi ... eraren.jsp

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lerlaar Nederlands? ;)

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door kuklos »

Het eerste wat me opviel in jouw tekst was de hoeveelheid fouten. Iets wat op de opleiding je ook gaat belemmeren. Voor het overige kunnen we je feitelijk geen advies geven. Alleen je vrouw en jij kunnen beoordelen of het financieel haalbaar is en of jij een persoon bent die geschikt is voor het onderwijs.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door moederslink »

Met slechts één 'meeloopdag ' bent u er écht niet hoor.
Het vak van docent vereist idealisme , geduld , empathie en u moet tegen een ( flink) stootje bestand zijn.
Als dít uw droom is dan moet u daarvoor gaan.

Het is in principe een voltijds studie , dus 4 jaar lang naar de PABO , dus ook minder inkomen.
Misschien kunt u in de avonduren een baantje erbij zoeken ?

Het vereist dus ook doorzettingsvermogen , discipline en de wil om te slagen.
Het vak van docent is prachtig ( ervaring 😏 ) en in uw geval een enorme carrière switch . Totáál anders.
Ik heb ook die switch gemaakt , na de opleiding en werkzaam als verpleegkundige moest ik door ziekte switchen en koos voor het kleuter onderwijs. Later nog applicatie cursussen gevolgd voor de gehele basisschool , dus ook lesgegeven in groep 3 t/m 8 . Ik was dus óók veel ouder dan mijn toenmalige klasgenoten . Ik ben in beide beroepen er vól ingegaan. Dat betekende wél 2x 4 jaren studie ( en bijna geen cent te makken 😢 ).
Het waren écht mijn droombanen.

Oriënteert u zich aan alle kanten, loop meerdere dagen mee en zet de eventuele financiële hobbels op een rijtje.
Maar als u dit écht wilt dan zou ik er voor gaan en dan 4 jaar lang bikkelen en doorzetten en géén baby.s maken voorlopig 🤭 zodat uw vrouw ook gewoon fulltime kan blijven werken.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door reggie2 »

kuklos schreef:
21 sep 2019 14:08
Het eerste wat me opviel in jouw tekst was de hoeveelheid fouten. Iets wat op de opleiding je ook gaat belemmeren.

Dat hoeft helemaal niet, TS kan gespannen zijn waardoor hij fouten maakt. Anders kan dat altijd nog bijgeschaafd worden.

TS , als je het graag zou willen dan gewoon doen.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door kuklos »

reggie2 schreef:
21 sep 2019 15:14
kuklos schreef:
21 sep 2019 14:08
Het eerste wat me opviel in jouw tekst was de hoeveelheid fouten. Iets wat op de opleiding je ook gaat belemmeren.

Dat hoeft helemaal niet, TS kan gespannen zijn waardoor hij fouten maakt. Anders kan dat altijd nog bijgeschaafd worden.
Als hij al gespannen is bij het typen van een bericht op een forum, hoe gaat hij dan om met de spanning bij examens en als hij daadwerkelijk voor de klas staat?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door reggie2 »

Iets positiefs kan jij niet benoemen he? Man wat maken die paar fouten uit, kan jij in TS zijn hoofd kijken dan.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De spellingscontrole stond in ieder geval niet aan.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door olaf79 »

Geen idee wat een Lerlaar is...Ik denk dat niemand op een lerlaar zit te wachten...

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door kuklos »

reggie2 schreef:
21 sep 2019 15:24
Iets positiefs kan jij niet benoemen he? Man wat maken die paar fouten uit, kan jij in TS zijn hoofd kijken dan.
Zeg, JIJ komt hier melden dat TS wellicht gespannen is en daarom fouten maakt. Ik geef enkel aan dat de spanning straks nog veel erger zal zijn.

Misschien dat jij het helemaal prima vindt als jouw kind onderwezen wordt door iemand die dergelijke taalfouten maakt, ik vind het niet prima voor mijn kind. En bij de opleiding zal TS beoordeeld worden op zijn taalvaardigheid. Gezien de hoeveelheid fouten die hij nu al maakt schat ik in dat dat een probleem gaat worden.

Oh ja, als je de reacties in dit topic leest zal je zien dat het niet alleen mij opviel.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door reggie2 »

Dat ziet TS dan wel of hij wel of niet er doorheen komt. Het is niet aan jou om een oordeel daar over te hebben.

Maar goed.....dat is algemeen bekend van dit forum, mensen die zich vervelen kunnen anderen wel lekker ff afbreken.

Niet mijn stijl gelukkig.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door angel1978 »

reggie2 schreef:
21 sep 2019 16:31
Dat ziet TS dan wel of hij wel of niet er doorheen komt. Het is niet aan jou om een oordeel daar over te hebben.

Maar goed.....dat is algemeen bekend van dit forum, mensen die zich vervelen kunnen anderen wel lekker ff afbreken.

Niet mijn stijl gelukkig.
:lol:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door scontra »

DeTeeler schreef:
21 sep 2019 12:10
Hallo allemaal,

Ik ben mij af en toe aan het orienteren op een carriere switch. Heel vaak komt het vak basisschool lerlaar bij mij op.
Vanwege mijn opleidingsniveau zou ik er 4 jaar over moeten doen om lerlaar te worden.
Als ik er echt vorm aan zou geven zie ik al heel snel grote financiele opstakels op de weg.
Ik zou graag advies willen, veronderstellend dat het echt een vak voor mij is, of dit nog wel voor mij is weggelegd.
Nog wat overmijzelf:
Ik ben net over de 30 jaar en heb een Havo diploma, daarnaast heb ik een MBO niveau 4 opleiding tot Maritiem officier behaald.
Op dit moment werk ik fulltime bij de technische dienst in een groot bedrijf, waar ik een iets boven modaal inkomen geniet.

Ben ik nu een pessimist als ik zeg dat ik het mezelf wel heel moeilijk ga maken als ik dit door ga zetten?

Vriendelijk bedankt voor de reacties.
Carrière switch op oudere leeftijd, maar u bent nog maar net begonnen, u moet nog langer werken dan u nu oud bent !
U bent zich 'af en toe' aan het oriënteren op een andere baan en denkt daarbij aan het 'lager onderwijs' , maar doet u dat omdat een technische baan u geen voldoening geeft ?
Het is moeilijk om u van advies te dienen, maar weet wel dat het vak van onderwijskracht ook niet alleen uit leuke dingen bestaat en dat er in het onderwijs ook heel hard en intensief moet worden gewerkt.
Om iets meer inzicht te kunnen krijgen in uw geschiktheid voor het onderwijs in het algemeen en voor het lager onderwijs in het bijzonder zou u een beroepskeuze test kunnen gaan doen, gericht op die functie.
Over uw verdere persoonlijke en financiële zaken valt geen direct advies te geven,
Let wel, dat de investering die u doet ook moet passen binnen uw gezinsplanning en u beiden achter een dergelijk besluit moet staan.

Suc6. ;-))
Laatst gewijzigd door scontra op 21 sep 2019 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door moederslink »

Hallooo, hoeveel spelfouten komen hier wel niet dagelijks voorbij...🤨
Het woordje leraar, nu geschreven als ' lerlaar ' kan , een slip of the pen zijn geweest.
Het onderwijs anno nu is qua spelling blijkbaar sowieso nogal bedroevend, maar dat zegt niets over de kwaliteit van de TS als toekomstig leraar .😉

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door scontra »

moederslink schreef:
21 sep 2019 16:55
Hallooo, hoeveel spelfouten komen hier wel niet dagelijks voorbij...🤨
Het woordje leraar, nu geschreven als ' lerlaar ' kan , een slip of the pen zijn geweest.
Het onderwijs anno nu is qua spelling blijkbaar sowieso nogal bedroevend, maar dat zegt niets over de kwaliteit van de TS als toekomstig leraar .😉
Helemaal mee eens, lees alleen maar dagelijks de teletekst berichten en je krijgt terstond grijze haren, als je die al niet hebt, van alle spelling en grammaticaal verwrongen teksten.
En nee, ik ben al helemaal niet vaudtloos, ook niet op taalgebied !! ;-)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door scontra »

moederslink schreef:
21 sep 2019 16:55
Hallooo, hoeveel spelfouten komen hier wel niet dagelijks voorbij...🤨
Het woordje leraar, nu geschreven als ' lerlaar ' kan , een slip of the pen zijn geweest.
Het onderwijs anno nu is qua spelling blijkbaar sowieso nogal bedroevend, maar dat zegt niets over de kwaliteit van de TS als toekomstig leraar .😉
Helemaal mee eens, lees alleen maar dagelijks de teletekst berichten en je krijgt terstond grijze haren, als je die al niet hebt, van alle spelling en grammaticaal verwrongen teksten.
En nee, ik ben al helemaal niet vaudtloos, ook niet op taalgebied !! ;-)

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Lerlaar worden op oudere leeftijd

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
21 sep 2019 16:55
Hallooo, hoeveel spelfouten komen hier wel niet dagelijks voorbij...🤨
Het woordje leraar, nu geschreven als ' lerlaar ' kan , een slip of the pen zijn geweest.
Het onderwijs anno nu is qua spelling blijkbaar sowieso nogal bedroevend, maar dat zegt niets over de kwaliteit van de TS als toekomstig leraar .😉
Slip of the pen, 3x op hetzelfde woord in 1 bericht? Yeah right.
Pabo studenten moeten tegenwoordig gelukkig aan een minimaal niveau Nederlands en rekenen voldoen om te slagen,dus dat is wel degelijk een ding.

Gesloten