LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Landelijke verhuurder brengt ten onrechte kosten bij huurders in rekening

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Bartjuh75
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 dec 2012 16:08

Landelijke verhuurder brengt ten onrechte kosten bij huurders in rekening

Ongelezen bericht door Bartjuh75 »

Ik heb te maken met een verhuurder H. welke onderdeel is van een nog veel groter vastgoedbedrijf.


Deze verhuurder heeft jarenlang ten onrechte geld geïncasseerd voor onderhoud van de CV installatie in mijn woning. Dit mag al sinds 2013 niet meer. Ik heb verhuurder hier tot in den treuren schriftelijk op gewezen. Uiteindelijk zijn mij de bedragen van 2015, 2016 en 2017 terugbetaald. Dat deze verhuurder wist dat ze dit nooit in rekening hadden mogen brengen bleek ook uit het feit dat ze de jaren 15,16 en 17 nog voor er een uitspraak was hebben terugbetaald.

Van een advocaat heb ik al begrepen dat dit eigenlijk geen kwestie is voor de huurcommissie omdat het om bestaande wet en regelgeving gaat en het dan om een vordering gaat.
Ik heb de medebewoners van de andere appartementen in het complex hierover geïnformeerd. Verhuurder heeft vervolgens slechts een beperkt aantal bewoners over uitsluitend 2016 en 2017 gecompenseerd, een medebewoner die zelf de andere jaren heeft verrekend heeft vervolgens een brief met incassokosten eroverheen gekregen. Hij durfde daar op dat moment niet tegen in te gaan en heeft maar betaald.

Bij ons worden dan nu weliswaar geen kosten voor het cv onderhoud meer in rekening gebracht maar deze verhuurder heeft sinds 2013 honderdduizenden euro's ten onrechte afhandig gemaakt van huurders in heel Nederland en doet dit nog steeds bij onwetende huurders. Verhuurder heeft er ook een handje van om jaarlijks kosten op de servicekosten te gooien voor zogenaamd klein onderhoud welke nooit doorberekend hadden mogen worden, daarover zijn nu ook uitspraken van de huurcommissie. Ik vind het echt schandalig dat het zo makkelijk is voor vastgoedbedrijven om op deze manier onwetende huurders ten onrechte geld afhandig te maken.

Ik zou graag willen weten of er hier leden zijn die een huurwoning met een individuele cv installatie hebben en daar nog jaarlijks kosten voor betalen of de afgelopen 5 jaar daarvoor betaald hebben middels de servicekosten afrekening. Dit mag de verhuurder namelijk absoluut niet doen maar dit gebeurt nog wel bij een aantal verhuurders.
Het mooiste zou zijn als dit ook huurders van verhuurder H zijn dan kan het misschien collectief aangepakt worden.
Laatst gewijzigd door Bartjuh75 op 22 sep 2019 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Landelijke verhuurder brengt ten onrechte kosten bij huurders in rekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Verhuurder H? Waarom noemt u de naam niet?

Bartjuh75
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 dec 2012 16:08

Re: Landelijke verhuurder brengt ten onrechte kosten bij huurders in rekening

Ongelezen bericht door Bartjuh75 »

Lady1234 schreef:
22 sep 2019 10:24
Verhuurder H? Waarom noemt u de naam niet?
Omdat ik niet weet of dat toegestaan is laat ik de volledige naam weg, als het forumbeheer aan kan geven of het wel mag pas ik het aan

Bartjuh75
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 dec 2012 16:08

Re: Landelijke verhuurder brengt ten onrechte kosten bij huurders in rekening

Ongelezen bericht door Bartjuh75 »

Morganlefay schreef:
22 sep 2019 11:01
In het Vara Forum is dezelfde vraag gesteld met een snuggere vraag terug hoe er wordt geind. Verder is ook hier de vraagstelling erg summier..
Graag antwoord bvd
"Ik zou graag willen weten of er hier leden zijn die een huurwoning met een individuele cv installatie hebben en daar nog jaarlijks kosten voor betalen of de afgelopen 5 jaar daarvoor betaald hebben middels de servicekosten afrekening. Dit mag de verhuurder namelijk absoluut niet doen maar dit gebeurt nog wel bij een aantal verhuurders.
Het mooiste zou zijn als dit ook huurders van verhuurder H zijn dan kan het misschien collectief aangepakt worden."

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Landelijke verhuurder brengt ten onrechte kosten bij huurders in rekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Collectief? Iedereen kan dat zelf aankaarten, met een verwijzing naar de voorwaarden.

ZeerPrivé
Berichten: 5406
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Landelijke verhuurder brengt ten onrechte kosten bij huurders in rekening

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
22 sep 2019 11:24
Collectief? Iedereen kan dat zelf aankaarten, met een verwijzing naar de voorwaarden.

Je reacties zitten in de Kassa stand...

Bartjuh75
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 dec 2012 16:08

Re: Landelijke verhuurder brengt ten onrechte kosten bij huurders in rekening

Ongelezen bericht door Bartjuh75 »

Lady1234 schreef:
22 sep 2019 11:24
Collectief? Iedereen kan dat zelf aankaarten, met een verwijzing naar de voorwaarden.
Natuurlijk kan iedereen het zelf aankaarten, maar veel mensen weten niet dat deze kosten door sommige verhuurders nog steeds ten onrechte in rekening gebracht worden.
Zoals ook in het eerste bericht al vermeld: Verhuurder blijft dit willens en wetens tegen de regelgeving in doen bij onwetende huurders.

Misschien is er daarom wel een wat grotere aanpak voor nodig zodat er eens een einde aan de praktijken van deze verhuurder gemaakt kunnen worden.

ZeerPrivé
Berichten: 5406
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Landelijke verhuurder brengt ten onrechte kosten bij huurders in rekening

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@Bartjuh75 Misschien is dit een onderwerp waar de redactie wel interesse in heeft. Contact https://radar.avrotros.nl/over/contact/

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Landelijke verhuurder brengt ten onrechte kosten bij huurders in rekening

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is in elk geval kassa voor deze verhuurder.

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Landelijke verhuurder brengt ten onrechte kosten bij huurders in rekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan moet de Ts dat eventueel bij Radar aankaarten. Het komt mij zo voor dat de lezers hier wel weten dat dat niet mag.

En iemand die dat betaalt, omdat hij niet weet dat dat niet mag, gaat daar niet op een forum naar zoeken.

Bartjuh75
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 dec 2012 16:08

Re: Landelijke verhuurder brengt ten onrechte kosten bij huurders in rekening

Ongelezen bericht door Bartjuh75 »

Lady1234 schreef:
22 sep 2019 13:49
Dan moet de Ts dat eventueel bij Radar aankaarten. Het komt mij zo voor dat de lezers hier wel weten dat dat niet mag.

En iemand die dat betaalt, omdat hij niet weet dat dat niet mag, gaat daar niet op een forum naar zoeken.
Heb ik ook al gedaan, en ik kan ze ook de onderzoeksrapporten van de huurcommissie laten zien en kopieen van servicekosten afrekeningen van mij en meerdere buren waarbij verhuurder dit gedaan heeft, die stukken kan ik hier helaas niet posten omdat daar privacygevoelige informatie op staat.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Landelijke verhuurder brengt ten onrechte kosten bij huurders in rekening

Ongelezen bericht door 16again »

Achterliggende oorzaak: er is geen mogelijkheid tot opleggen van een boete. Na wat getouwtrek krijgt klager geld terug…..en de buren niet.

Ben benieuwd wat consuwijzer/acm kan betekenen hierin.
https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-meldi ... onsuwijzer

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Landelijke verhuurder brengt ten onrechte kosten bij huurders in rekening

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hoe worden deze kosten gespecificeerd? In de servicekosten of als losse post op de rekening?

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Landelijke verhuurder brengt ten onrechte kosten bij huurders in rekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb die uitspraken van de huurcommissie gelezen. Maar er werden toch helemaal geen kosten voor cv onderhoud in rekening gebracht?

Bartjuh75
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 dec 2012 16:08

Re: Landelijke verhuurder brengt ten onrechte kosten bij huurders in rekening

Ongelezen bericht door Bartjuh75 »

Lady1234 schreef:
23 sep 2019 10:23
Ik heb die uitspraken van de huurcommissie gelezen. Maar er werden toch helemaal geen kosten voor cv onderhoud in rekening gebracht?
In de uitspraak valt duidelijk te lezen dat de huurcommissie de kosten voor onderhoud van de CV op 0 heeft gesteld: ""In afwijking van de rapportage stelt de Huurcommissie de totale betalingsverplichting voor het gehele jaar 2017 vast op: schoonmaakkosten € 261,08, klein onderhoud € 0,00, lampen € 21,71,elektra € 21,74, water € 106,54, onderhoud c.v. € 0,00, glasverzekering € 15,13, administratiekosten 5% € 21,31, totaal € 447,51."

Uit het voorblad van de uitspraken is ook op te maken dat verhuurder mij over alle 3 de jaren aanzienlijke bedragen heeft moeten terugbetalen, deze bestonden grotendeels uit kosten voor cv onderhoud.
Daarnaast heb ik natuurlijk servicekostenafrekeningen waaruit duidelijk blijkt dat verhuurder dit heeft doorberekend.

Ook is er naast de uitspraak een volledig onderzoeksrapport waarin huurcommissie duidelijk benadrukt: "De verhuurder heeft onderhoudsplicht voor deze installatie, de kosten voor het onderhoud kunnen daarom niet aan de huurders doorberekend worden."

Bovengenoemde documenten worden vanzelfsprekend niet gepubliceerd bij een uitspraak ivm priacy.
Hieronder 2 screenshots, 1 van mijn servicekostenafrekening van 2017 en 1 met een duidelijke toelichting over kosten van het cv onderhoud uit het onderzoeksrapport van de huurcommissie.


Afbeelding Afbeelding

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Landelijke verhuurder brengt ten onrechte kosten bij huurders in rekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zet dan eens een kopie van zo’n afrekening neer waar die kosten onderhoud cv op staan, want uit de uitspraak blijkt mijns inziens niet dat die wel in rekening zijn gebracht.

Wat u nu neerzet is een blote buik.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Landelijke verhuurder brengt ten onrechte kosten bij huurders in rekening

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Deze commerciële verhuurder rekent kennelijk willens en wetens teveel servicekosten aan haar huurders. Je kan niet collectief afdwingen dat ze hier mee ophouden en dat weet deze verhuurder ook. Die gaat daar dus lekker mee door. Je kan het aankaarten bij de Woonbond maar die zijn wellicht al op de hoogte van deze problematiek.

Gesloten