LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door Jablan »

Een algemeen topic omdat het een trend lijkt te worden. Namelijk de klant zo slecht mogelijk van dienst zijn.

Voorbeeld 1: sokken. Yes, een alledaags artikel. Momenteel zie ik in half Europa alleen de maten 39-42 en 43-46 in de fysieke winkels liggen. Vier schoenmaten is bij mijn weten 4 centimeter verschil in lengte, in de praktijk alleen draagbaar voor maat 40-41 en 44-45.
Grotere of kleinere maten alleen online te koop en de levertijd kan wel eens oplopen naar ... 6 weken. Echt meegemaakt.
In mijn huishouden hebben we maat 42-43, 47-48 en 48-49 nodig en momenteel is niets te vinden, wat echt past. Of te groot of te klein of na tien minuten aan je voeten al een gat erin.

Voorbeeld 2: ondergoed. Hoe het stuk textiel rond je middel ook wordt genoemd, in negen van de tien fysieke winkels loopt de keuze van M tot 3XL, is de pasvorm slecht en het slijt waanzinnig snel. Online natuurlijk meer keuze, hier en daar ook goede kwaliteit, maar ook: de maat S is vaak niet leverbaar.
Wat is dit voor onzin? Heeft heel Nederland ineens zo'n breed achterwerk, dat maat S niet meer bestaat en die gelukkigen zijn veroordeeld tot de grote kindermaten? Zijn de mannen ineens in staat zwanger te worden en hebben ze daarom een ultrabreed bekken voor maat 3XL?
In het verlengde hiervan T-Shirts die bij de schouders netjes zitten, maar rond de middel verschuiven de naden. Oorzaak: de stof is te snel van de rol getrokken, daardoor scheef afgesneden en toch ergens in Bangladesh in elkaar gezet. Vroeger kwam zoiets niet door de kwaliteitscontrole, tegenwoordig is dit standaard kwaliteit. Scheefzittende kleding en iedereen loopt de hele dag alles recht te trekken.

Voorbeeld 3: meubels. Twintig jaar geleden hebben we een eettafel met bijpassende stoelen op maat laten maken en die was netjes acht weken later klaar. Dat vonden we goed, want het was echt maatwerk en bij de uitlevering was alles zoals besteld. Maar vroeger is niet nu ...
We zijn op zoek naar 3 commodes. Niets bijzonders, gewoon een kleine kast met lades en/of legplanken voor de gastenkamers, voor het beddengoed en de handdoeken. Bij alle meubelzaken hetzelfde beeld. Elk filiaal krijgt maar 1 exemplaar van een model en de levertijden zijn tussen de 6 en 12 weken. Zowel via het filiaal als online. Wat krijg je dan na zoveel weken? Een plat pakket vol spaanplaat, wat je nog zelf in elkaar mag puzzelen. Drie maanden wachten op een bundel spaanplaat, mdf en plastic. Waarom is zo iets simpels niet op voorraad?
Wij hebben het nu uitbesteed aan een meubelmaker, die volgende week het spul uitlevert. Productietijd 1 dag. Zo snel kan het dus wel. En honderd procent hout, alleen een laklaag eroverheen.

Voorbeeld 4: dakdragers voor een auto. Ze hebben 4 maanden op de oceaan rondgedobberd, gokken wij, want 5 maanden na aankoop van de vierwieler kwam het verlossende telefoontje. 'We hebben je dakdragers binnen'.
Aangezien we elke 24 maanden van auto wisselen, zal de volgende eigenaar er meer plezier van hebben.

Voorbeeld 5: bril. Alle ketens maken volop reclame, maar de praktijk? De filialen krijgen de bestelde brillen 1x per week afgeleverd. Bij ons was het natuurlijk 3 weken, want bril 1 kwam wel na een week en bril 2 had vertraging. Is waarschijnlijk via Nairobi gereisd. Nu is bij brillen een levertijd wel normaal, maar 3 weken voor een montuur en 2 losse glazen, die de opticien er nog in moest zetten, vinden wij aan de ruime kant.

Mijn vragen:
- Is dit herkenbaar? Heeft iemand nog andere voorbeelden?
- Is dit normaal geworden of hebben wij gewoon pech?

En in het algemeen: met de lage rentestanden van deze tijd loont het om een goede voorraad aan te houden. Dat is goedkoper dan het geld op de bank te laten staan. Dus waarom is werkelijk niets meer direct of binnen een paar dagen leverbaar? Wat zit daarachter? Desinteresse, angst om iets niet te verkopen, domheid (niet nadenken) of niet willen begrijpen wat de klant wil?

Via het werk kwam deze zomer nog iets interessants boven water. Mensen gaan op vakantie en dan blijft alles liggen, want niemand kan hem of haar vervangen. Dat zorgde op het werk voor drie weken extra wachten op een spoedbestelling, die in het systeem van de leverancier bleef hangen, omdat de verkoper op vakantie was. Schadepost van een halve ton...
Laatst gewijzigd door Radar op 26 sep 2019 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik koop al jaren mijn ondergoed van hetzelfde merk. Kwaliteit en maten blijven gelijk.

Sokken draag ik niet, maar om mij heen worden gewoon de juiste passende maten gekocht.

En wilt u simpele, goede ladekasten waar u meteen over kunt beschikken? Rij naar Ikea, zet ze in elkaar en u bent klaar.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Voorbeeld 1: Sokken zijn elastisch, die kan je dus een paar cm uitrekken. Dat buitenmaten niet in de meeste winkels liggen is begrijpelijk. Winkels kosten geld en die ga je niet inrichten met artikelen die een te lage omloopsnelheid hebben. Daarbij is er zo ontzettend veel keuze dat het wel eens kan voorkomen dat net die ene paar sokken die u wilt hebben even niet leverbaar zijn.

Voorbeeld 2: Kwaliteit kost geld. Ik haal mijn hemden voor een appel en een ei bij de Action, maar verwacht er ook niets van. Koop ik merkhemden in speciaalzaken, dan krijg ik een andere kwaliteit die echt niet zo slecht is als u laat voorkomen.

Voorbeeld 3: De keuze tegenwoordig is veel te groot. Waar je vroeger veel meubelmakers had met veel personeel is tegenwoordig de prijs veel belangrijker. Er zijn nog zat meubelmakers in Nederland die via winkels verkopen, maar voorraden zijn er niet meer. Niemand heeft een glazen bol en weet welke maat van welke kast wanneer verkocht gaat worden. Doordat prijzen omlaag moesten is het ook gesneden in het personeel, dus ontstaan er wachttijden. Bij de goedkopere aanbieders krijgt u een pakket uit Zweden of Polen. U doet de bestelling, de fabriek in Polen gaat aan de slag en moet op transport naar Nederland. U bent niet de enige klant, daar zit dus tijd tussen. Voor 1 kast komt er geen vrachtwagen naar Nederland, dus wachten tot rendabel transport. Verzamelen op 1 locatie waarna het doorgestuurd kan worden. Tja, dat kost tijd.
Dat u per direct een meubelmaker gevonden hebt mag een wonder heten. Ik ben een toeleverancier van oa meubelmakerijen, ze zitten tot over hun oren in het werk.

Voorbeeld 4: Onderdelen komen altijd later dan de auto. Ooit een auto 3 maanden bij de dealer gehad na het uitklappen van de airbags. Deze waren nog niet op voorraad. Het is simpelweg niet mogelijk om nieuwe auto's maandenlang ergens stil te zetten tot er toebehoren of onderdelen voor zijn. Met verkoop is geld binnen te krijgen, met stilstaan niet.

Voorbeeld 5: Het kan wel eens voorkomen dat er iets mis gaat. Maar 1 bril is natuurlijk niet representatief. En ook voor brillen geldt, niet elke bril gaat meteen op transport. Tegenwoordig kan je voor een paar tientjes al een bril op sterkte krijgen, dan moet dat voordeel ergens vandaan gehaald worden. Dus 1 keer per week een doos vol leveren ipv elke dag een paar.

Nee, uw voorbeelden zijn niet herkenbaar. Voorraad aanhouden is niet alleen een punt van geld. Alles wat op voorraad ligt moet verkocht worden. Had je vroeger het bekende ziekenfondsbrilletje, heb je nu de keuze uit weet ik hoeveel modellen. En moeten die allemaal op voorraad liggen? En wat als die uit de mode raakt? Idem voor uw meubelen. Zoveel verschillende modellen, mogelijkheden, materialen en kleuren, dat kan je niet op voorraad leggen.

En ja, tijdens de bekende bouwvak blijft er werk liggen als er niemand werkt. En als er iets specifieks gemaakt moet worden wat maar 1 persoon kan, dan blijft dat ook liggen als deze op vakantie is. En wat is spoed? Zo snel als mogelijk, of moet dat de volgende dag al? Niet alles is mogelijk naar uw wensen.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door gosewijn »

Wat dacht je van de mode kleuren om die op voorraad te hebben , is geen beginnen aan om die op voorraad te hebben .Wat dacht je van de kerst , bestellen bij fabrikant uit Duitsland -Engeland -Franrijk minimaal 3 maanden levertijd . Levertijden bij ons 1 a 6 maanden , als je het tegen klanten netjes verteld geen problemen .

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik lees alleen eerste wereldproblemen. En overal is vast een goede verklaring voor te krijgen wanneer je er voor open staat.

Wat is het doel van dit topic ?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door Jablan »

Bedankt, Lady en NeoDutchio, voor het eerste tegengas *glimlach*

Ikea is bij ons niet om de hoek en overigens afgevallen nadat ik daar spullen voor een badkamer moest halen. Artikel 1 moest wel uit de winkel worden meegenomen, artikel 2 uit de stellingen komen en artikel 3 pas na de kassa en drie kwartier wachten bij een balie worden afgehaald. Dat is geen winkel, dat is een strafexpeditie. Echt, nooit meer die winkel.
Net online gecheckt ... ook bij het dichtstbijzijnde Ikea filiaal geen 3 commodes op voorraad. Ook daar blijkbaar een groot gat tussen de logistiek en inschatten wat wanneer wordt verkocht.

Ja, overal is een verklaring voor te geven, zelfs heel plausibel. Maar wat is dan het verschil met 10, 20 jaar geleden? Ik heb het over producten, die tot vrij recent probleemloos overal in de schappen lagen of gemakkelijk verkrijgbaar waren. Die tijd lijkt voorbij, zowel off- als online.

Het boeit mij niet zo waar een fabriek staat. Bij standaard meubilair van gemiddelde kwaliteit verwacht ik, dat het op voorraad is. Helemaal wanneer er mee wordt geadverteerd. Dat zijn dingen, die hoe dan ook worden verkocht.

Bij maatwerk of afwijkende dingen heb ik alle begrip, dat het even duurt. Niet voor basics, niet voor massaproducten.


Nagekomen: modekleuren zijn lang van tevoren bekend. Dat is nooit een probleem geweest.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik herken de klachten niet echt.

Toen ik veerig jaar geleden mijn eerste bank kocht (om op te zitten, niet een financiële instelling), zat daar ook een flinke levertijd op. Twaalf jaar geleden kocht ik op de markt zes boxershorts van een onduidelijk merk voor tien of twaalf euro. Ze beginnen nu pas geringe sporen van slijtage te vertonen.

Met sokken (maat 42) heb ik ook weinig problemen. Of sokken duur zijn (twintig euro per paar) of goedkoop (zes paar voor een tientje), soms zit er snel een gat in, soms gaan ze jaren mee. En dat is al jaren zo.

En zo is het met alles. Soms is goedkoop duurkoop, en soms sta ik versteld van een prijs-kwaliteitverhouding. Ik kan me er eerlijk gezegd niet druk om maken, maar ik verheug me in voorkomende gevallen.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door gosewijn »

modekleuren zijn lang van tevoren bekend. Dat is nooit een probleem geweest.

Sorrie je hebt er geen bal verstand van .
modekleuren zijn lang van tevoren bekend. Dat is nooit een probleem geweest
Dan moet je eens verdiepen in kleding en woning inrichting ,dan praat je anders.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij standaard meubilair van gemiddelde kwaliteit verwacht ik, dat het op voorraad is. Helemaal wanneer er mee wordt geadverteerd. Dat zijn dingen, die hoe dan ook worden verkocht.
Dan verwacht je dus dat iedere winkel in heel Nederland permanent van ieder product minstens drie exemplaren op voorraad heeft. Dat kan als je een beperkt assortiment hebt een weinig winkels, maar men verwacht tegenwoordig dat de winkel om de hoek is, een ruim assortiment heeft en ook ieder jaar een nieuwe lijn.

Als je alleen al wat budget winkels bekijkt, gamma heeft ruim 150 filialen, Kwantum een Leenbakker hebben ieder zo'n 100 vestigingen en ga zo maar door. Alles bij elkaar beetje honden, zo niet duizenden, winkels waar ze bijvoorbeeld commodes verkopen. Dus iedere keten zou permanent van ieder product een paar honderd stuks op voorraad moeten hebben. En dat voor iedere kleur en iedere variant. Dan kom je op vele duizenden commodes per keten die ze permanent op voorraad zouden moeten hebben. Beetje onrealistisch.

Overigens is een commode ook bij uitstek een voorwerp waar bijna iedereen maar één van koopt, zodat het in de regel totaal geen probleem is als er geen grote voorraad van is.

Veel van de andere problemen zitten er vooral in dat men niet of nauwelijks meer kijkt naar kwaliteit, maar dat vlak naar de prijs wordt gekeken. Degelijke en goede kleding is zeker nog wel verkrijgbaar, maar dan inderdaad niet voor de prijzen van de laagste kwaliteit Bangladesh kleding. (Overigens is er ook zeker niet altijd een verband tussen prijs en kwaliteit.)

Dat afwijkende maten lastig zijn is zeker waar. Dat komt ook weer doordat tegenwoordig de nieuwe kledinglijnen elkaar in een razend tempo opvolgen. Daardoor moeten de kledingwinkels zo snel mogelijk zo veel mogelijk van de zelfde producten verkopen en afwijkende maten zijn daarbij maar lastig. Dus bij de gemiddelde h en m zul je niet terecht kunnen. Dan moet je ofwel naar de speciaalzaken gaan, waar je wel ruime keus hebt, maar vaak wel duurder, ofwel naar grote winkels die zo veel omzetten dat ook een afdeling voor afwijkende maten nog wel uit kan. Bijvoorbeeld Bijenkorf of C en A hebben vaak wel een selectie afwijkende maten. (En vroeger de v en d...)

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Jablan
Ikea is bij ons niet om de hoek en overigens afgevallen nadat ik daar spullen voor een badkamer moest halen. Artikel 1 moest wel uit de winkel worden meegenomen, artikel 2 uit de stellingen komen en artikel 3 pas na de kassa en drie kwartier wachten bij een balie worden afgehaald. Dat is geen winkel, dat is een strafexpeditie. Echt, nooit meer die winkel.
Net online gecheckt ... ook bij het dichtstbijzijnde Ikea filiaal geen 3 commodes op voorraad. Ook daar blijkbaar een groot gat tussen de logistiek en inschatten wat wanneer wordt verkocht.

Dan is online bestellen bij Ikea toch ideaal: je hoeft niet te kijken bij welke winkel het op voorraad is, je hoeft zelf niet te zoeken in stellingen, je hoeft geen 3 kwartier te wachten bij de balie.
Enkele weken geleden nog e.e.a. besteld en na 2 dagen had ik alles binnen, zoals ik al zei: echt ideaal!

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lenen is niet duur, maar kost nog altijd geld. Ooit in een ver verleden bij Kwantum gewerkt. Mooie meubellijn, in 3 kleuren leverbaar. De hele serie bestond uit 50 verschillende meubelen. Keer 3 komt uit op 150 stuks waarvan u zegt dat deze op voorraad moet liggen. Enig idee hoeveel ruimte dat in beslag neemt? Niet elke winkel heeft een magazijn zo groot als Ikea. 150 verschillende meubelen, 25 stuks per filiaal keer 100 winkels geeft 375.000 stuks dood voorraad. Gemiddelde kostprijs van €50,-, dus €18.750.000 aan voorraad. En dat op 1 meubelserie. Winkels zijn te klein, vrachtwagens moeten af en aan rijden en personeel tilt zich een breuk. En dat omdat u niet kan wachten.

Oeps, Kwantum en Leen Bakker valt onder dezelfde keten. Zij hebben ook nog 130 winkels. Dat geeft nog een extra €24.375.000 aan dood geld.
En reken dat nu maar eens uit met die duizenden artikelen die ze verkopen. Ook met een lage rente kost miljarden lenen heel veel geld.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jablan schreef:
25 sep 2019 22:14
Wij hebben het nu uitbesteed aan een meubelmaker... Productietijd 1 dag. Zo snel kan het dus wel. En honderd procent hout, alleen een laklaag eroverheen.
U gaat met uw wensen naar een meubelmaker. Deze maakt een tekening en een offerte voor u. U gaat akkoord en de meubelmaker kan het hout gaan bestellen. Schroeven en meubelbeslag zal wel gewoon op voorraad zijn. Het hout komt binnen, wordt op maat gezaagd, voorgeboord en gemonteerd. Niet te vergeten het lakken en uitharden. En dat kan allemaal in 1 dag?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

1 Sokken; Action verkoopt ze elastisch en is marktleider, voor maat 46 of groter moet je elders zoeken...

2 Onderbroek, Action heeft van S t/m XLL en ook kinder maten, gewoon voldoende voorraad.

3 Ikea meubels, online zie je waar je die kunt vinden en of en hoeveel voorraad er is.
En slimme mensen komen om 9.00 uur als de winkel open gaat, even snel een rondje en geen file voor kassa en afhaal balie... binnen 23 minuten met 8 producten , 4 uit winkel, 3 magazijn en 1x ophaal en wegwezen.
Als je in de middag komt is dat geen 23 minuten maar paar uren!


4 Dakdragers, een nieuwe auto heeft meestal levertijd en er zijn diverse leveranciers.
Er zijn ook vaak Universele te koop en de online winkels is vaak binnen 3 dagen thuis geleverd.
Dat er levertijd is weet je maar je mag ook een auto iets later afnemen, dan kun je 3 x vakantie nemen met auto, dit jaar Augustus, volgende jaar maakt niet uit en laatste jaar Juni en binnen 24 maanden auto toch 3x vakantie!


5 Bril, je weet dat er rond vakantie tijden levertijden komen en iets eerder een nieuwe nemen is wel handiger.
Zij hebben ook vakantie.

6 Je werkgever, elk bedrijf is in Vakantie tijd een puinzooi en levertijden en miscommunicatie is dan normaal.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door juliomariner »

Vroeger had een kledingwinkel 2 x per jaar een nieuwe collectie. Tegenwoordig wel 4 tot 6 keer. Er kunnen dus niet van elk artikel veel op voorraad genomen worden want dan wordt een groot deel niet verkocht

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik snap je punt wel, Jazlan, omdat ik er zelf ook op diverse manieren tegenaan loop.

Ik denk alleen dat dat met name door de consument zélf komt, die (kort door de bocht) steeds minder wil betalen voor steeds meer product en service. Dat wringt - en het moet uit de lengte of de breedte komen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Komkommertijd schreef:
26 sep 2019 09:47
En slimme mensen komen om 9.00 uur als de winkel open gaat, even snel een rondje en geen file voor kassa en afhaal balie... binnen 23 minuten met 8 producten , 4 uit winkel, 3 magazijn en 1x ophaal en wegwezen.
Als je in de middag komt is dat geen 23 minuten maar paar uren!
Ik sta om 9.00u wel eens in de rij. Even met een collega koffie drinken. Maar verder dan het restaurant kom ik dan niet. Om 10:00u gaat de winkel pas open.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Inderdaad, 10.00 uur, maar dat komt omdat vele winkels die ooit om 8,30 open gingen nauwelijks klanten kregen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door moederslink »

Zeeman, Hema, C&A én de markt verkopen uitstekende sokken en ondergoed.

Ladenkastjes zijn volop te koop bij Ikea, 3 stuks moeten er écht wel liggen in die stellingen, lijkt mij.
Ook leuk: via MP of de Kringloop zo.n kastje op de kop tikken en het zelf schuren en verven :idea:

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door juliomariner »

@Moederslink, Voor TS was Ikea geen alternatief omdat daar te lang gewacht moest worden. Volgens mij is dat een kwestie van op verkeerde moment Ikea bezoeken. Ik ga altijd maandag of dinsdag morgens of s'avonds tussen 5 en7 , heerlijk rustig en als ik weet wat ik moet hebben (goede voorbereiding thuis) sta ik binnen 20 minuten weer buiten

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan moet ook niet de eerste zaterdag van de meivakantie naar Ikea gaan :D

Gesloten