LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
ZeerPrivé
Berichten: 5411
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
26 sep 2019 11:01
Zeeman, Hema, C&A én de markt verkopen uitstekende sokken en ondergoed.
Bij jou in de buurt zijn zo te lezen andere Zeemans en Hema's dan bij mij in de buurt. :roll:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door moederslink »

Erthanax schreef:
26 sep 2019 11:39
Jablan moet ook niet de eerste zaterdag van de meivakantie naar Ikea gaan :D
Nee inderdaad, sowieso niet op zaterdagen gaan , vaste prik voor stellen en/of gezinnen met rennende en gillende kinderen om dan bij Ikea te gaan shoppen , inclusief ontbijtje :D
Écht " een uitje " dan hoor :mrgreen: .

Anders maar online bestellen bij Ikea.

Overigens: Ik hou wél van Ikea .
Ik zoek van te voren goed uit wáár ik moet zijn, welke afdeling , welke stellingen , schrijf dit op en ' sjees' zo de winkel door... :lol:

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je kunt bij de app van Ike een boodschappenlijst samenstellen, waar dan ook de nummers en letters van de lanen en stellingen opstaan. Hoef je niet te zoeken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb geen app vd Ikea, ik heb geen smartphone😉, dus doe het anders...

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het kan ook gewoon op een desktop of laptop of tablet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja, dat snap ik, maar ik ga niet met een tablet door de winkel sjezen...
Een klein notitieblaadje voldoet dan...😉

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Weleens van iets uitprinten gehoord? :lol:

Arizonakid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Nooit last van, maar ik winkel dan ook alleen bij online of echte winkels die kwaliteit verkopen. T-shirt van 10 euro klinkt leuk, maar past nooit lekker en is na een keer wassen eigenlijk al verziekt, sokken en omdergoed idem dito. Ga naar een goeie kledingzaak, betaal een stuk meer, maar je hebt kwaliteitsspul waar je ook veel langer mee doet. Goed voor het milieu ook nog.

juliomariner
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik betaal echt niet meer voor merkkleding als de kleding van de discounters gewoon uit dezelfde fabriek komen. De goedkope shirts passen mij prima en die van onder €10,00 gaan gewoon minimaal 1 seizoen mee. Ik ben toch niet maf en vul toch niet de zakken van de merkhouders en de chique modeontwerpers

Erthanax
Berichten: 9662
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door Erthanax »

Iemand dacht mij ooit een plezier te doen met een duur boxershort van 40 euro. Binnen een paar maanden was hij sleets. Mijn boxers van de markt (zes voor een tientje, nooit meer dezelfde gezien) zijn na twaalf jaar nog beter. Tegenwoordig haal ik ze bij Zeeman voor vier euro; die zijn ook beter dan die dure. Met witte T-shirts van Zeeman of Hema ook nooit problemen. Jammer dat ze geen overhemden met dubbele manchetten verkopen.

juliomariner
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door juliomariner »

Moet altijd hard lachen om die mensen die graag teveel betalen voor merkkleding " om erbij te horen" de schatten"🙄

ZeerPrivé
Berichten: 5411
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
26 sep 2019 19:03
Iemand dacht mij ooit een plezier te doen met een duur boxershort van 40 euro. Binnen een paar maanden was hij sleets.

Het is ook niet de bedoeling dat je een boxershort maandenlang draagt. :mrgreen: :lol:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
26 sep 2019 18:12
Weleens van iets uitprinten gehoord? :lol:
En ik héb dus geen printer....zucht...wat is er mis met een notitieblaadje... :roll:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door moederslink »

juliomariner schreef:
26 sep 2019 19:08
Moet altijd hard lachen om die mensen die graag teveel betalen voor merkkleding " om erbij te horen" de schatten"🙄
En dan piept zo.n rand vd onderbroek er dus bovenuit....wow...hij draagt Björn Borg.....( maar , toegegeven , het zijn idd mooie shorts 👍)

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Voorbeeld 1: Sokken zijn vaak elastisch, dus wat variabel in maat. Zolang je binnen de opgegeven maten valt, niet zo'n probleem. Speciale maten kleding en schoeisel zijn nog wel eens moeilijk te vinden weten wij ook in de familie (klein zijn zit in de genen). Maar er zijn zeker speciaalzaken te vinden. Dat is vaak wel wat duurder en verder reizen, maar zolang je er geen droog brood om moet eten mag dat geen probleem zijn. Wanneer je net buiten de standaard maten valt, kun je vaak bij de 'gewonen' winkels wel een maatje groter of kleiner bestellen dan wat er standaard in het rek hangt. Meestal vrijblijvend én zonder meerprijs.

2: mijn favoriete kledingwinkel (keten) heeft boxershorts, shirts, truien en dergelijke van maat XS tot en met 3XL. Meestal gewoon uit voorraad. Maar ik moet toegeven: de meeste winkels hebben geen XS op voorraad en S is vaak al schaars.

3: trends volgen elkaar steeds sneller op en keuze aan kleuren, maten en materialen is veel groter dan vele jaren terug. Al die keuzemogelijkheden zijn simpelweg niet op voorraad te houden, zelfs niet voor een fabrikant. Uitgezonderd enkele ketens die massa producten leveren. Bestellingen zijn dus 'made to order'. En dat is vaak met enige wachttijd. Want ook de 'made to order' moet vaak in series plaatsvinden om het product betaalbaar te houden.

4: dat klinkt als ietwat lang voor een stel dakdragers. Maar zou toch zomaar kunnen wanneer het om modellen gaat waarvoor mensen zelden dakdragers aanschaffen.

5: verzendingen gaan in bulk, want de consument wil zo min mogelijk betalen. Elke dag laten bezorgen door verschillende leveranciers kost een winkelier al snel honderden euro's per week méér dan wanneer er gekozen wordt voor verzending eens per week of zelfs eens per twee weken. Sterker nog: bij grotere orders die in één keer verzonden worden, neemt de leverancier vaak verzendkosten voor haar rekening.
Voorts komt het bij kostbare en kwetsbare producten regelmatig voor dat de fabrikant/toeleverancier uitsluitend goederen naar de winkeliers transporteert met haar eigen vervoersdienst om schade en diefstal te voorkomen. In zo'n geval kan de winkelier niet eens vaker dan eenmaal per week geleverd krijgen.


Het meeste van de punten is in mijn ogen niet terug te voeren op de bedrijven en winkeliers, maar op de klant. De klant wil:
- zeer ruime keuze
- de laagste prijzen
- hoge kwaliteit
- directe levering

Alle vier kan niet, slechts twee van de vier opties kunnen worden waargemaakt door de winkelier, waar dan de andere twee wensen in meer of mindere mate onder lijden. De klant kiest vaak in eerste instantie voor de bovenste twee eisen, en gaat vervolgens zeuren dat het met de onderste twee punten zo slecht gesteld is.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door Jablan »

Eerst dit: iedereen bedankt :D en leuk om te zien hoe iedereen er een eigen invulling aan geeft.

1e wereldprobleem is zeker waar. Stel je voor, dat je in de supermarkt naar verse melk vraagt en het antwoord krijgt, dat Bertha32 helaas door de slager is meegenomen, Bertha33 alleen melk voor haar kalf heeft en Bertha34 pas volgende week voor de winkel staat, op maandagavond.

Modekleuren: bij kleding worden de kleuren uiteindelijk bepaald op de modeweken in Parijs en Milaan, bij woninginrichting geven de beurzen in Duitsland de trends weer. Wat loopt nu? Bij kleding de zomer 2020 - ligt pas volgend voorjaar in de winkels - en bij woningstijlen gaat het al om 2021.

Op de commodes wordt graag geschoten, terwijl het alleen een voorbeeld is waar wij tegenaan zijn gelopen.
Bij grote ketens of grote filialen vind ik zeker, dat er meer dan 1 exemplaar op voorraad moet zijn. Ikea is genoemd en die winkel zit alleen op plaatsen, waar een paar honderdduizend mensen wonen. Dan is meer dan 1 wel zo logisch.
Bij kleinere filialen zie je weer de beperkingen van de systemen, waarop de ketens draaien. Vaak kunnen de medewerkers niet in het systeem nakijken of een artikel bij het volgende filiaal nog op voorraad is, wordt ook heel zelden aangeboden om het na te vragen. Is het zo moeilijk om het winkelpersoneel in elk geval 'leesrechten' op de voorraad te geven? Automatisering maakt het mogelijk, waarom wordt het niet zo ingesteld?

Ikea. In dit geval een heel erg grote nee. Ikea heeft door de jaren heen de kwaliteit zo verlaagd, dat het assortiment alleen goed is voor persoonlijk, privé gebruik en totaal ongeschikt voor plekken, waar elke dag/week andere mensen komen. En online bestellen bij Ikea ... het is een idee. Wie er tevreden mee is, veel geluk. Wij maken een grote boog om dat merk.

Heb ik iets gemist? Leen Bakker en Kwantum waren onderdeel van Blokker, zijn apart verkocht, voor zover ik weet 1x aan de oorspronkelijke eigenaar en 1x aan een investeringsfonds. Of heb ik dit verkeerd onthouden en is het toch zoals NeoDutchio schrijft?

@NeoDutchio: de meubelmaker kwam langs voor een andere opdracht en heeft dit extra opgepakt. Hij heeft inderdaad 1 dag nodig om alles te maken en tussen het opnemen van de wensen en de levering zit een week. Tijd genoeg voor de lak om uit te harden of niet?

JulioMarinier meldt, dat kledingwinkels nu tot 6 keer per jaar nieuwe collecties binnenkrijgen. Maar is dat een excuus om alleen de gangbare maten (39-46) te verkopen?

Zeeman en Hema worden ook genoemd. Bij de Hema heeft de overname door een Britse investeerder geleid tot een kwaliteitsverlaging en nu dit bedrijf weer van deze aandeelhouder is bevrijd, is de kwaliteit nog steeds Hema-Minimaal. Zeeman is op zoek naar de toekomst en zit in Twente alleen nog in de hoofdwinkelgebieden, alle filialen op kleinere winkelcentra zijn dicht.

@FonsFlons: Bedrijf A laat een spoedbestelling liggen, waardoor bedrijf B een schadepost oploopt, want de productie vertraagt. Dat is geen geval 'eigen schuld', want hoe kun je weten, dat er maar 1 persoon is die spoedbestellingen door het systeem trekt?
Ivo.w schreef:
26 sep 2019 19:50
3: trends volgen elkaar steeds sneller op en keuze aan kleuren, maten en materialen is veel groter dan vele jaren terug. Al die keuzemogelijkheden zijn simpelweg niet op voorraad te houden, zelfs niet voor een fabrikant. Uitgezonderd enkele ketens die massa producten leveren. Bestellingen zijn dus 'made to order'. En dat is vaak met enige wachttijd. Want ook de 'made to order' moet vaak in series plaatsvinden om het product betaalbaar te houden.
Dit volg ik helemaal, bedankt voor je samenvatting, maar waarom lijkt het assortiment in de winkels zo op elkaar lijkt of zich richt op dezelfde, smalle smaak? Het lijkt mij, dat je als winkelketen je onderscheidt door juist niet te verkopen wat de concurrent al verkoopt.
Ivo.w schreef:
26 sep 2019 19:50
Het meeste van de punten is in mijn ogen niet terug te voeren op de bedrijven en winkeliers, maar op de klant. De klant wil:
- zeer ruime keuze
- de laagste prijzen
- hoge kwaliteit
- directe levering
Deze klant wil niet de laagste prijs, maar gewoon redelijk vlot geleverd krijgen wat hij nodig heeft. Online bestellen is zeker niet altijd een goed alternatief.

Nog een vraag aan de ronde: wat zijn redelijke levertijden voor jullie?

Arizonakid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Redelijke levertijd hangt ook van het product af, en de prijs. Bestel ik bij Aliexpress iets van 3 euro met gratis verzenden, snap ik dat het lang kan duren. Bestel ik bij Bol of Coolblue iets voor vaak meer geld dan elders, wil ik het gewoon de volgende dag hebben.
Kleding online doe ik niet vaak, maar een week is wat mij aangaat wel maximaal dan, want ik koop alleen kleding als ik het nodig heb eigenlijk.

Arizonakid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door Arizonakid »

moederslink schreef:
26 sep 2019 19:35
juliomariner schreef:
26 sep 2019 19:08
Moet altijd hard lachen om die mensen die graag teveel betalen voor merkkleding " om erbij te horen" de schatten"🙄
En dan piept zo.n rand vd onderbroek er dus bovenuit....wow...hij draagt Björn Borg.....( maar , toegegeven , het zijn idd mooie shorts 👍)
Rare aanname dat ik het over merkkleding had. Kwalitatief goed spul hoeft echt geen merk te zijn, los daarvan weiger ik sowieso te dragen wat iedereen draagt, ik haat dat soort modetrends.

NeoDutchio
Berichten: 12302
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jablan schreef:
26 sep 2019 22:46
Bij kleinere filialen zie je weer de beperkingen van de systemen, waarop de ketens draaien. Vaak kunnen de medewerkers niet in het systeem nakijken of een artikel bij het volgende filiaal nog op voorraad is, wordt ook heel zelden aangeboden om het na te vragen. Is het zo moeilijk om het winkelpersoneel in elk geval 'leesrechten' op de voorraad te geven? Automatisering maakt het mogelijk, waarom wordt het niet zo ingesteld?
Kleinere filialen hebben geen beperkingen van systemen. Voor elk te verkopen artikel wordt een verwachting gemaakt. Er is vergelijkingsmateriaal en diep in de cijfers duiken geeft een helder beeld hoe in te kopen. Inderdaad, nooit 100% kloppend, maar wel redelijk goed. Voor elk artikel wordt een min en max voorraad vastgesteld en bestelsystemen in filiaalbedrijven zorgen dat alles automatisch bijbesteld wordt. Nu kan het altijd voorkomen dat een fabriek een storing heeft, een container kan van een schip vallen of de vrachtwagen komt in een ongeluk terecht waardoor voorraad te laat binnenkomt. Heel vervelend als het precies bij uw gewenste artikel is, maar dat gebeurd nou eenmaal. Heel de winkel kan vol staan, maar net dat ene artikel kan tijdelijk uitverkocht zijn. En heel vervelend, heeft een filiaal 3 stuks liggen omdat ze er per week gemiddeld 2 verkopen en er komen net 2 mensen voor u die elk een commode meenemen, dan heeft u er te weinig. Voor excessen kan je geen voorraad aanleggen.
Jablan schreef:
26 sep 2019 22:46
Heb ik iets gemist? Leen Bakker en Kwantum waren onderdeel van Blokker, zijn apart verkocht, voor zover ik weet 1x aan de oorspronkelijke eigenaar en 1x aan een investeringsfonds. Of heb ik dit verkeerd onthouden en is het toch zoals NeoDutchio schrijft?
Kwantum was onderdeel van Macintosh Retail Group die o.a. ook Manfield en Scapino in hun beheer hadden. In
2015 is deze verkocht aan Gilde Equity Management. In 2017 hebben zij Leen Bakker overgenomen van de Blokker Holding.
Jablan schreef:
26 sep 2019 22:46
@NeoDutchio: de meubelmaker kwam langs voor een andere opdracht en heeft dit extra opgepakt. Hij heeft inderdaad 1 dag nodig om alles te maken en tussen het opnemen van de wensen en de levering zit een week. Tijd genoeg voor de lak om uit te harden of niet?
Het in elkaar zetten van een meubel kost inderdaad maar 1 dag, maar andere werkzaamheden zorgen er voor dat u niet vandaag kan bestellen en morgenavond het meubel al thuis hebt staan. Geen enkele meubelmaker heeft een partij hout op voorraad liggen, dat zal altijd besteld moeten worden. Er zijn immers zoveel soorten, kleuren en eigenschappen wat het onmogelijk maakt om dit binnen 24 uur kant en klaar te leveren. Daarbij had de meubelmaker al een klus bij u, maar hoe lang hebt u daar op moeten wachten? Uit de praktijk weet ik dat dit echt niet binnen een paar weken mogelijk is.
Jablan schreef:
26 sep 2019 22:46
JulioMarinier meldt, dat kledingwinkels nu tot 6 keer per jaar nieuwe collecties binnenkrijgen. Maar is dat een excuus om alleen de gangbare maten (39-46) te verkopen?
Het verbaasde Martien Meiland dat er nog zoveel grote maten kleding in de Franse winkels hingen en de kleine maatjes op waren. De verklaring was simpel: Fransen zijn wat kleiner, dus de kleine maten zijn het snelste op.
Jablan schreef:
26 sep 2019 22:46
Zeeman is op zoek naar de toekomst en zit in Twente alleen nog in de hoofdwinkelgebieden, alle filialen op kleinere winkelcentra zijn dicht.
In Twente zijn 12 vestigingen van Zeeman terwijl Twente maar 8 steden heeft. Geen idee waar in Twente u woont, maar Losser, Denekamp, Zuid Wesseler (Enschede), Rijssen, Holten en Wierden zijn nou niet bepaald grote winkelgebieden. In de meeste dorpen kunt u gewoon voor de deur parkeren.

ZeerPrivé
Berichten: 5411
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Problemen met assortiment, levertijd en/of kwaliteit

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

NeoDutchio schreef:
26 sep 2019 23:40

Kwantum was onderdeel van Macintosh Retail Group die o.a. ook Manfield en Scapino in hun beheer hadden. In
2015 is deze verkocht aan Gilde Equity Management. In 2017 hebben zij Leen Bakker overgenomen van de Blokker Holding.

Niet correct. Kwantum is onderdeel van de Homefashion Group https://www.kwantum.nl/over-ons/homefashion-group

Gesloten