LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
john46
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 feb 2009 11:28

Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door john46 »

Met de kreet aflossingsvrij past niet meer in deze tijd, ( mag ik daar zelf een mening over hebben) werd mijn al tientallen jaren bestaande aflosvrije krediet opgezegd.
Overige kreten ACM en wetgeving ondersteunen dit, lenen kost geld, bieden deze vorm niet meer aan en zorgplicht vandaar deze operatie van opzegging, zonder een omzettingsaanbieding in de plaats van dit botte ingrijpen.
Gelukkig heb ik dit krediet niet nodig, maar het onttrekken van deze faciliteit als trouwe relatie van ABNAMRO vind ik vertrouwen in ABNAMRO geweld aandoen en doen omslaan in wantrouwen. Wat is hun volgende stap aflosvrije hypotheken opzeggen?
Volgens wetgeving kan dit maar naar mijn norm past deze handelswijze niet in deze tijd.
Laatst gewijzigd door Radar op 26 sep 2019 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid, leesbaarheid en/of taalkundige correctheid.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom zou er een omzettingsaanbieding gedaan moeten worden? Er loopt een hypotheek en i.p.v. rente moet er nu ook aflossing betaald worden. Niet zo vreemd natuurlijk, geleend geld moet gewoon terug betaald worden.
Niet alleen de ABN, maar elke hypotheekverstrekker moet dit doen. Een huis moet gewoon aan het eind van de looptijd afbetaald zijn.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door sylvesterb »

NeoDutchio schreef:
26 sep 2019 15:50
Waarom zou er een omzettingsaanbieding gedaan moeten worden? Er loopt een hypotheek en i.p.v. rente moet er nu ook aflossing betaald worden. Niet zo vreemd natuurlijk, geleend geld moet gewoon terug betaald worden.
Niet alleen de ABN, maar elke hypotheekverstrekker moet dit doen. Een huis moet gewoon aan het eind van de looptijd afbetaald zijn.
Bij een aflossingsvrije hypotheek staat er een woning tegenover met een bepaalde waarde. Bij een doorlopend krediet zonder aflossing is hiervan geen sprake. Al kun je nu al geen aflossing vrije hypotheek krijgen maar deze zullen niet komen te vervallen, immers zit hier ook een overeenkomst aan vast met een bepaalde duur.

De ABN maar haar product natuurlijk aan de huidige tijd aanpassen, waarom zou je direct hier mee achter zoeken. Een omzettingsaanbieding? Je kunt gewoon een doorlopend krediet krijgen maar wel met aflossingsverplichting.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is heel gebruikelijk. Bijna alle banken gaan hiertoe over.

https://www.wegwijs.nl/artikel/2019/08/ ... ije-lening

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door renewouters »

Het is verdorie niet gauw goed. Als banken verdienen aan leningen zijn het dieven, nu ze stimuleren dat de leningen minder worden wordt er ook geklaagd. Wat willen we nu eigenlijk?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door berndv »

Als ik de veelgestelde vragen bij de ABN lees dan zult u uw krediet al een jaar niet meer hebben gebruikt, want dan krijgt u de brief dat het krediet beeindigd wordt. De vergelijking met een aflossingsvrije hypotheek gaat natuurlijk niet op. In de eerste plaats gaat het om een hypothecaire lening, oftewel een lening met onroerend goed als onderpand, dus gedekt. In de tweede plaats gaat het om een lening met een vaste looptijd met een vooraf bepaalde einddatum.

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door Emcede »

Iets wat ‘tientallen jaren’ goed was hoeft nu niet goed meer te zijn. Tot en met de jaren 70 vond men asbest ook een perfect bouwmateriaal.... Aflossingsvrij is niet meer van deze tijd. Daar mag u ‘een mening’ en ‘eigen normen’ over hebben, maar die zijn van geen enkele waarde. Welkom in 2019!

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Lady1234 schreef:
26 sep 2019 16:58
Dat is heel gebruikelijk. Bijna alle banken gaan hiertoe over.

https://www.wegwijs.nl/artikel/2019/08/ ... ije-lening
Niet de Rabobank, die zegt dat er geen 30 jaar is afgesproken, dus mensen die bij de Rabo een aflossingsvrije hypotheek hebben ...geen paniek. Ik heb een opgenomen gesprek gehoord waar dit bevestigd werd.

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Hallo john46,

Het klopt dat het aflossingsvrij Flexibel Krediet wordt opgezegd. Ik kan me voorstellen dat je verbaasd opkijkt wanneer je hier ineens bericht over krijgt.

Je geeft zelf al een aantal criteria aan die te maken hebben met het opzeggen. Daarnaast zie ik dat andere forumgebruikers al uitleg hebben gegeven. Graag vul ik deze uitleg aan. Wanneer je gebruik maakte van het krediet, wordt in de brief aangegeven dat we hierover graag het gesprek met je aangaan om te kijken wat een goed alternatief is. Wanneer er over een langere periode geen gebruik is gemaakt van het krediet, wordt dit niet aangeboden. Uiteraard kun je dan ook een gesprek aangaan met een leenadviseur om mogelijkheden te bespreken.

Mocht je in gesprek willen gaan met een leenadviseur, help ik je hier uiteraard graag bij. Ik ontvang dan graag via een privébericht je telefoonnummer.

Met vriendelijke groet,

Janwalter
ABN AMRO Webcare

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Irene van Houte schreef:
27 sep 2019 12:49
Lady1234 schreef:
26 sep 2019 16:58
Dat is heel gebruikelijk. Bijna alle banken gaan hiertoe over.

https://www.wegwijs.nl/artikel/2019/08/ ... ije-lening
Niet de Rabobank, die zegt dat er geen 30 jaar is afgesproken, dus mensen die bij de Rabo een aflossingsvrije hypotheek hebben ...geen paniek. Ik heb een opgenomen gesprek gehoord waar dit bevestigd werd.
Het gaat helemaal niet over een hypotheek.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door berndv »

Irene van Houte schreef:
27 sep 2019 12:49
Lady1234 schreef:
26 sep 2019 16:58
Dat is heel gebruikelijk. Bijna alle banken gaan hiertoe over.

https://www.wegwijs.nl/artikel/2019/08/ ... ije-lening
Niet de Rabobank, die zegt dat er geen 30 jaar is afgesproken, dus mensen die bij de Rabo een aflossingsvrije hypotheek hebben ...geen paniek. Ik heb een opgenomen gesprek gehoord waar dit bevestigd werd.
misschien wat verwarrend omdat de term hypotheek een paar keer gevallen is, maar daar heeft dit niets mee te maken. Zoals ik al aangaf is dat een lening met een vaste looptijd en vooraf bepaald onderpand. Het gaat hier om een aflossingsvrij doorlopend krediet. Dus een krediet dat voor onbepaalde tijd loopt. Die onbepaalde tijd is dus nu omgezet naar bepaalde tijd.

Nachtvogel
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2019 22:24

Re: Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door Nachtvogel »

Het lijkt erop dat niemand van de reagenten de klacht van TS goed heeft begrepen. Het gaat hier om het ongegrond opzeggen van een krediet door de ABN, en vooral om de uiterst botte wijze waarop dit door deze bank wordt gedaan.

Mij is namelijk hetzelfde overkomen, dus ik spreek nu uit (uiterst slechte!) ervaring: op 26 januari 2019 ontving ik een brief, dat de ABN mijn (aflossingsvrije) Flexibel Hypotheek Krediet van plan was te beëindigen. Dat is vreemd, want er staat de overwaarde van een huis tegenover, en verder heb ik mij altijd als de ideale bankenklant opgesteld en gedragen. Verder heb ik voor dit krediet notariskosten moeten maken, etc. Geen van de redenen die voor het opzeggen werden vermeld waren op mij van toepassing. Ik schreef daarom op 28 januari een keurige brief terug, in de verwachting dat het om een vergissing moest gaan. Op deze brief kwam echter maar geen antwoord terug.
... Dus na twee weken geduldig wachten maar weer contact gezocht; dit keer telefonisch.

Wat bleek? Het adres — notabene in het briefhoofd van de ABN vermeld als correspondentieadres! — werd door de ABN niet eens herkend (beweerde althans mijn telefonische gesprekspartner). Dus mijn brief was klaarblijkelijk verdwenen, omdat die was gestuurd naar een adres dat de ABN-brief opgaf als het correspondentie-adres voor deze zaak??
Toen ik aanvoerde dat geen van de redenen op mij van toepassing was, die in ABN's eerste brief werden genoemd als hun reden om het krediet te beëindigen, werd mij botweg medegedeeld dat het krediet hoe dan ook moest worden beëindigd, ook al bestaat daar geen enkele aanleiding toe. Men WEIGERDE echter mij dit schriftelijk te bevestigen (!!).

Ik heb daarna nog twee brieven geschreven, die echter ook geen van beide beantwoord werden. Dit is niet alleen zeer onbeschoft gedrag van de ABN, het is ook zorgwekkend: je kunt vandaag de dag schijnbaar volslagen onterecht behandeld worden zonder dat men zich nog verplicht voelt om te reageren op je klachten over de manier waarop je behandeld wordt. Brieven hebben geen zin, telefoontjes al helemaal niet! Dus waar moet je naartoe als je fout behandeld wordt? Je kunt schrijven wat je wilt, bellen tot je er hoofdpijn van krijgt (mijn herhaaldelijk uitgesproken verklaring, dat een auto-ongeluk mij het bellen zeer moeilijk maakt, werd door de ABN keer op keer volstrekt genegeerd), maar ze laten niets terug horen en doen zonder blikken of blozen wat ze willen.

Tot slot een aardig detail om mee af te sluiten: de ABN heeft zich bij het afsluiten het (positieve) saldo van de rekening wederrechtelijk toegeëigend. Gelukkig had ik vlak voor het moment van afsluiting het merendeel daarvan weer grotendeels op een andere rekening gestort. Maar ik blijf achter met een geschokt gevoel over de behandeling door deze bank.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@nachtvogel.

Wat u schrijft kan eigenlijk allemaal niet kloppen, maar als het waar is, moet u een klacht indienen en als die klacht niet tot tevredenheid wordt afgewikkeld, kunt u naar het Kifid stappen.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door Obelix1 »

@Lady.

Als het allemaal niet kan kloppen ben ik wel benieuwd wat er dan allemaal niet klopt in het schrijven van @nachtvogel. Ik heb dezelfde ervaring met deze arrogante bank, misschien kunnen we van uw visie iets leren.

Bovendien @nachtvogel moet helemaal niets en kan dingen uit vrije wil overwegen om te doen of laten. Kifid is al helemaal geen aanrader

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@obelix

Als Nachtvogel die problemen ervaren heeft, moet hij of zij er iets tegen doen. Dus een schriftelijke klacht indienen, en daarna eventueel naar het Kifid.

Een bank zegt niet zomaar een hypothecair krediet op en een bank steelt ook niet het saldo van een rekening.

Uw “problemen” met die bank zijn van een andere orde. U woont permanent buiten Europa en daarom kunt u uw krediet bij die bank niet meer handhaven.

Maar als Nachtvogel vrede heeft met de gang van zaken, kan het zo gelaten worden.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door Obelix1 »

moet hij of zij er iets tegen doen
@nachtvogel moet nog steeds niets, moeten is een vorm van dwang.

Mijn doorlopend krediet is ook omgezet naar een aflosbare lening met een vast maandelijks bedrag, daar heb ik geen problemen mee en dat heeft niks met het buitenland verhaal te maken.

Dat de ABNAMRO mij niet meer als cliënt wilt hebben dat is dan het probleem voor de bank en niet voor mij. Zolang ik een rekeningnummer van de bank heb stort ik elke maand netjes mijn geld, een voorbeeldige klant laten we maar zeggen. :mrgreen:

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Nachtvogel schreef:
02 okt 2019 22:57
Het lijkt erop dat niemand van de reagenten de klacht van TS goed heeft begrepen. Het gaat hier om het ongegrond opzeggen van een krediet door de ABN, en vooral om de uiterst botte wijze waarop dit door deze bank wordt gedaan.

Mij is namelijk hetzelfde overkomen, dus ik spreek nu uit (uiterst slechte!) ervaring: op 26 januari 2019 ontving ik een brief, dat de ABN mijn (aflossingsvrije) Flexibel Hypotheek Krediet van plan was te beëindigen. Dat is vreemd, want er staat de overwaarde van een huis tegenover, en verder heb ik mij altijd als de ideale bankenklant opgesteld en gedragen. Verder heb ik voor dit krediet notariskosten moeten maken, etc. Geen van de redenen die voor het opzeggen werden vermeld waren op mij van toepassing. Ik schreef daarom op 28 januari een keurige brief terug, in de verwachting dat het om een vergissing moest gaan. Op deze brief kwam echter maar geen antwoord terug.
... Dus na twee weken geduldig wachten maar weer contact gezocht; dit keer telefonisch.

Wat bleek? Het adres — notabene in het briefhoofd van de ABN vermeld als correspondentieadres! — werd door de ABN niet eens herkend (beweerde althans mijn telefonische gesprekspartner). Dus mijn brief was klaarblijkelijk verdwenen, omdat die was gestuurd naar een adres dat de ABN-brief opgaf als het correspondentie-adres voor deze zaak??
Toen ik aanvoerde dat geen van de redenen op mij van toepassing was, die in ABN's eerste brief werden genoemd als hun reden om het krediet te beëindigen, werd mij botweg medegedeeld dat het krediet hoe dan ook moest worden beëindigd, ook al bestaat daar geen enkele aanleiding toe. Men WEIGERDE echter mij dit schriftelijk te bevestigen (!!).

Ik heb daarna nog twee brieven geschreven, die echter ook geen van beide beantwoord werden. Dit is niet alleen zeer onbeschoft gedrag van de ABN, het is ook zorgwekkend: je kunt vandaag de dag schijnbaar volslagen onterecht behandeld worden zonder dat men zich nog verplicht voelt om te reageren op je klachten over de manier waarop je behandeld wordt. Brieven hebben geen zin, telefoontjes al helemaal niet! Dus waar moet je naartoe als je fout behandeld wordt? Je kunt schrijven wat je wilt, bellen tot je er hoofdpijn van krijgt (mijn herhaaldelijk uitgesproken verklaring, dat een auto-ongeluk mij het bellen zeer moeilijk maakt, werd door de ABN keer op keer volstrekt genegeerd), maar ze laten niets terug horen en doen zonder blikken of blozen wat ze willen.

Tot slot een aardig detail om mee af te sluiten: de ABN heeft zich bij het afsluiten het (positieve) saldo van de rekening wederrechtelijk toegeëigend. Gelukkig had ik vlak voor het moment van afsluiting het merendeel daarvan weer grotendeels op een andere rekening gestort. Maar ik blijf achter met een geschokt gevoel over de behandeling door deze bank.
Beste Nachtvogel,

Wat jammer om te lezen dat je zo een slechte ervaring met ons hebt gehad op dit gebied. Ik kan me voorstellen dat je niet tevreden bent over het feit dat je geen reactie hebt ontvangen en de manier van handelen. Mijn excuses voor hoe dat gelopen is.

Vanaf het moment dat een Flexibel Hypotheek Krediet 1 jaar lang niet meer gebruikt wordt, hebben wij het recht om deze op te heffen. Ik stel voor dat we laten uitzoeken wat er met het restantsaldo is gebeurd. Wij zoeken graag voor je uit wat er in jouw geval precies gebeurd is en wat er mogelijk is. Je kunt als je wilt een pb sturen met jouw contactgegevens, of zelf contact opnemen met 020 - 628 00 76 tussen 09:00-17:00.
Je kunt ook meer informatie vinden over waarom we dit doen en hoe dat in zijn werk gaat op deze link: https://www.abnamro.nl/nl/prive/lenen/a ... index.html

Met vriendelijke groet,

Eilis
ABN AMRO Webcare

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Volgens mij heeft @nachtvogel er van alles gedaan om het probleem met de ABNAMRO op te lossen, helaas is dat niet gelukt.
Ik heb daarna nog twee brieven geschreven, die echter ook geen van beide beantwoord werden
schrijft @nachtvogel

Zou het nu dan wel ineens lukken?

Mij overkomt hetzelfde en ik probeer ook via mails antwoorden te krijgen op mijn vragen, deze blijven onbeantwoord. Het ligt dus aan de cliënten en niet aan de bank.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is niet goed, of het deugd niet.

Nachtvogel heeft nu een rechtstreekse ingang om zijn problemen kenbaar te maken. Daar kan hij dus gebruik van maken.

En ook u kunt dus een PB sturen, als u dat wilt.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Opzegging aflossingsvrij krediet ABN AMRO in rekening courant

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:
03 okt 2019 09:53
@nachtvogel.

Wat u schrijft kan eigenlijk allemaal niet kloppen, maar als het waar is, moet u een klacht indienen en als die klacht niet tot tevredenheid wordt afgewikkeld, kunt u naar het Kifid stappen.
En beter een eigen topic openen.

Oh, ik snap het nu wel. De Webcare werd verwacht mee te lezen.

Gesloten