ZOals iemand anders al zegt: een digitale factuur is geen kassabon. De kassabon is nodig om a) te voorkomen dat zaken meerdere keren worden teruggebracht (bijvoorbeeld als iemand nog wat heeft liggen wat niet meer terug kan) en b) het is niet per definitie gekoppeld aan het kassasysteem. Als je op basis van een factuur geld teruggeeft kan het best zo zijn dat de administratie niet meer klopt.Lowieze schreef: ↑29 sep 2019 12:33U gaat voorbij aan hetgeen TS schrijft: “ Maar ik heb gelukkig wel de factuur digitaal, compleet met order nummer in mijn hema account.”Lady1234 schreef: ↑29 sep 2019 11:45Een legging mag gewoon terug. De Ts is naar de winkel geweest, had daarvan ook het bonnetje, maar is dat kwijt. En dan kan je spullen niet terugbrengen. Al zou zij gepind hebben, dan is die bankafschrijving nog niet voldoende. Daar staat slechts de naam en het bedrag op. Niet de omschrijving van wat je gekocht hebt. En zo apart is het bedrag niet dat het alleen voor een legging zou kunnen zijn.
Geef die legging weg, klaar.
Hierin staat beschreven wat zij precies gekocht heeft. Hema zelf kan met het ordernummer ook precies nagaan wat dat was.
HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet
-
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet
Re: HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet
Ik heb een klantenkaart van de Hems. Als ik iets in de winkel koop krijg ik wel de punten op mijn kaart, maar geen mail of factuur van al mijn aankopen.
Gelukkig niet.
Gelukkig niet.
Re: HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet
Een kassabon is een betaalbewijs, een factuur is een nota die betaald moet worden, geen kopie kassabon.
Re: HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet
Dat antwoord heb ik ook gezien op website van Hema.nl. Dit gaat dus over 'koop op afstand'. Dat is de context van het door Hema gegeven antwoord in die rubriek op de website. 'Bestelling' en '....voor de heenzending' staat er bovendien in de tekst die je citeert. In de zin voorafgaand aan jouw quote wordt ook gesproken over 'retourneerbare bestellingen'.Lowieze schreef: ↑29 sep 2019 11:00De Hema zegt zelf dit over retourneren:
“Breng je retouren en een geldig aankoopbewijs (kassabon, pakbon of factuur) naar de afdeling klantenservice. Hier krijg je meteen het volledige aankoopbedrag terug. En als je de gehele bestelling retourneert, krijg je ook de eventuele verzendkosten voor de heenzending terug.”
Een digitale factuur is dus ook geldig, volgens mij staat u in uw recht om dit te retourneren mits u dit binnen de gestelde termijn doet.
Als TS met 'heb ik bij het filiaal ........... gekocht' bedoelt dat ze het product uit het schap gehaald heeft en vervolgens heeft afgerekend bij de kassa, dan heeft dit geen betrekking op haar situatie.
Als TS met 'heb ik bij het filiaal ........... gekocht' bedoelt dat ze een online bestelling heeft geplaatst om die vervolgens af te halen (en te betalen) in het filiaal dan wel.
Verder: antwoorden op vragen op een website kunnen nuttig zijn om je wensen kracht bij te zetten en de ondernemer over te halen zijn beslissing te veranderen, maar er rechten aan ontlenen is iets heel anders.
Re: HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet
Als ik oude consumentengidsen bekijk dan zijn er in het verleden genoeg bedrijven geweest die consumenten niet erg hoog op de ladder hebben staan. Veel van deze bedrijven bestaan inmiddels niet meer.
Hema toont duidelijk waarom de webwinkels steeds meer blijven groeien. De consumenten hebben in een webwinkel veel meer rechten dan in een stenen winkel. Als een stenen winkel dan ook nog eens de consument in de kou laat staan, kan deze straks ook de deuren sluiten.
Hema toont duidelijk waarom de webwinkels steeds meer blijven groeien. De consumenten hebben in een webwinkel veel meer rechten dan in een stenen winkel. Als een stenen winkel dan ook nog eens de consument in de kou laat staan, kan deze straks ook de deuren sluiten.
Re: HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet
Ik zie dat nu al voor mij:renewouters schreef: ↑29 sep 2019 13:24De kassabon is nodig om a) te voorkomen dat zaken meerdere keren worden teruggebracht (...).
Koper: ik heb deze legging bij u gekocht en wil deze retourneren
Hema: heeft u de bon?
Koper: nee, maar wel een digitale factuur
Hema: neemt de legging aan en geeft het geld terug
enig moment later:
Koper: ik heb een legging bij u gekocht en wil deze retourneren
Hema: heeft u de legging?
Koper: nee, maar ik heb wel de bon
Hema: neemt de bon aan en geeft het geld terug
Re: HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet
Je kunt bij de Hema rondlopen en spullen uit de rekken pakken en je daarmee vervoegen bij de kassa.
Re: HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet
Houdt de Hema dan niet bij in haar computersysteem bij wat er terug is gebracht?
-
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet
De kans op (on)bewuste fraude moet wèl minimaal worden. Ik zeg dus niet dat de vraagsteller dit zou willen maar er zullen zeker lieden zijn die dit geprobeerd hebben.
Re: HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet
Maar dan moet je wel teruggaan met die legging in een Radar-tas.StevieNL81 schreef: ↑29 sep 2019 15:15Lees ook:
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... n-kan-dat/
Re: HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet
Wat een moeite allemaal zeg, gooi dat ding in de bak of geef het weg.
Voor 5 euries zo,n heisa,pff
Voor 5 euries zo,n heisa,pff
Re: HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet
Hartelijk dank voor uw reacties ik ga de legging waarschijnlijk gewoon weg doen idd, maar goed, toch naar dat je, terwijl je aan kan tonen dat je iets netjes hebt betaald het niet terug kan brengen. Maar ik begrijp het, ruilen is een gunst geen recht.
Re: HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet
Dat netjes betaald te hebben, dàt is dus niet aantoonbaar, een factuur is geen kassabon. Maar genoeg, volgende keer alle kassabonnen als je thuiskomt in een doosje doen en pas na een maand weggooien.
Re: HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet
Dit staat op de site van HEMA:
hoe kan ik een artikel retourneren of ruilen in de winkel?
Wil je weten hoe je een artikel kunt ruilen of retourneren in de winkel? Je kunt bijna alle retourneerbare bestellingen, behalve matrassen, retourneren in de winkel. Ook als ze bij je zijn thuisbezorgd. Breng je retouren en een geldig aankoopbewijs (kassabon, pakbon of factuur) naar de afdeling klantenservice. Hier krijg je meteen het volledige aankoopbedrag terug. En als je de gehele bestelling retourneert, krijg je ook de eventuele verzendkosten voor de heenzending terug.
Als je wilt, kun je ook gebruik maken van het modelformulier voor herroeping. Hiertoe ben je niet verplicht; je kunt immers ook met je kassabon direct terecht bij onze klantenservice. Het werkt als volgt:
download de pdf van het herroepingsformulier
vul deze in en print het formulier uit
neem het compleet ingevulde formulier en de kassabon mee naar de winkel
ga met het artikel en het formulier naar de afdeling klantenservice
de terugbetaling vindt direct plaats in de winkel
De afhandeling van de herroeping in de winkel met het herroepingsformulier verloopt verder hetzelfde als het retourneren met de kassabon.
lees de informatie over matrassen in het aparte blokje 'garantie en retourregeling voor de matrassen'
Bovenstaande tekst heeft dus te maken met koop in een winkel. Volgens deze tekst is een factuur ook voldoende. Er staat immers kassabon, pakbon of factuur. TS heeft dus gelijk en HEMA ongelijk.
hoe kan ik een artikel retourneren of ruilen in de winkel?
Wil je weten hoe je een artikel kunt ruilen of retourneren in de winkel? Je kunt bijna alle retourneerbare bestellingen, behalve matrassen, retourneren in de winkel. Ook als ze bij je zijn thuisbezorgd. Breng je retouren en een geldig aankoopbewijs (kassabon, pakbon of factuur) naar de afdeling klantenservice. Hier krijg je meteen het volledige aankoopbedrag terug. En als je de gehele bestelling retourneert, krijg je ook de eventuele verzendkosten voor de heenzending terug.
Als je wilt, kun je ook gebruik maken van het modelformulier voor herroeping. Hiertoe ben je niet verplicht; je kunt immers ook met je kassabon direct terecht bij onze klantenservice. Het werkt als volgt:
download de pdf van het herroepingsformulier
vul deze in en print het formulier uit
neem het compleet ingevulde formulier en de kassabon mee naar de winkel
ga met het artikel en het formulier naar de afdeling klantenservice
de terugbetaling vindt direct plaats in de winkel
De afhandeling van de herroeping in de winkel met het herroepingsformulier verloopt verder hetzelfde als het retourneren met de kassabon.
lees de informatie over matrassen in het aparte blokje 'garantie en retourregeling voor de matrassen'
Bovenstaande tekst heeft dus te maken met koop in een winkel. Volgens deze tekst is een factuur ook voldoende. Er staat immers kassabon, pakbon of factuur. TS heeft dus gelijk en HEMA ongelijk.
-
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet
Die gegevens staan ook op de digitale factuur.
-
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet
Precies. Fluitje van een cent als de winkel de facturen zonder kassabon zouden accepteren. En in dit onderwerp gaat het nog maar om iets kleins. Maar Hema verkoopt ook veel duurdere dingen. Waar gefraudeerd kan worden, wordt gefraudeerd. En wellicht is dat al gebeurd en dat daarom beperkingen zijn opgelegd.alfatrion schreef: ↑29 sep 2019 14:29Ik zie dat nu al voor mij:renewouters schreef: ↑29 sep 2019 13:24De kassabon is nodig om a) te voorkomen dat zaken meerdere keren worden teruggebracht (...).
Koper: ik heb deze legging bij u gekocht en wil deze retourneren
Hema: heeft u de bon?
Koper: nee, maar wel een digitale factuur
Hema: neemt de legging aan en geeft het geld terug
enig moment later:
Koper: ik heb een legging bij u gekocht en wil deze retourneren
Hema: heeft u de legging?
Koper: nee, maar ik heb wel de bon
Hema: neemt de bon aan en geeft het geld terug