LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens RTL-nieuws zijn benzinestations vanaf 1 oktober verplicht E10 benzine aan te bieden. In tegenstelling tot E5, waar maximaal 5% bio-ethanol in zit, zit hier maximaal 10% bio-ethanol in. Niet iedere auto is hier echter geschikt voor. Op onderstaande tool kun je checken of jouw auto geschikt is:

https://www.e10check.nl/

Nu blijkt dat E10 met name voor oudere auto's niet geschikt is. Wat betekent dit voor eigenaren van old-timers?

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/economie/perso ... tanken-e10

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door berndv »

witte angora schreef:
30 sep 2019 10:31
Nu blijkt dat E10 met name voor oudere auto's niet geschikt is. Wat betekent dit voor eigenaren van old-timers?
Die moeten Euro 98 gaan tanken. Is wel duurder en je moet iets beter zoeken want het wordt niet overal verkocht. Ik tank al een aantal jaar Euro 98 omdat mijn auto daar beter op rijdt en dit ook vanaf de fabriek geadviseerd wordt. Voor oldtimers is dat ook geen slechte keuze. Daarbij rijden ook redelijk wat oldtimers op gas.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Euro98 word inderdaad geadviseerd voor oldtimerbezitters.
Wie wel hard geraakt worden zijn de mensen met de lagere inkomens die net een autootje kunnen betalen. De kleine boodschappenwagentjes uit de jaren 90.
Ik ben blij dat ik mijn Matiz verkocht heb. Vreemd genoeg spreekt de site zichzelf tegen, maar alleen de toevoeging dat er originele onderdelen gebruikt moeten zijn is al einde verhaal. Voor de meeste Deawoo/Chevrolet modellen zijn geen onderdelen meer te krijgen. Dat wordt dus lastig.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door sjohie »

Wij hebben een diesel, die is heulemaal niet geschikt voor welke benzine dan ook.

sake1987

Re: Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door sake1987 »

NeoDutchio schreef:
30 sep 2019 10:48
Euro98 word inderdaad geadviseerd voor oldtimerbezitters.
Wie wel hard geraakt worden zijn de mensen met de lagere inkomens die net een autootje kunnen betalen. De kleine boodschappenwagentjes uit de jaren 90.
Ik ben blij dat ik mijn Matiz verkocht heb. Vreemd genoeg spreekt de site zichzelf tegen, maar alleen de toevoeging dat er originele onderdelen gebruikt moeten zijn is al einde verhaal. Voor de meeste Deawoo/Chevrolet modellen zijn geen onderdelen meer te krijgen. Dat wordt dus lastig.
Voor Chevrolet zijn er volop onderdelen verkrijgbaar, rijdt zelf in een AVEO uit 2013. Zelfde GM motor en onderdelen als in Opel (nu geen GM meer) en andere merken van GM

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sake1987 schreef:
30 sep 2019 10:58
Voor Chevrolet zijn er volop onderdelen verkrijgbaar, rijdt zelf in een AVEO uit 2013. Zelfde GM motor en onderdelen als in Opel (nu geen GM meer) en andere merken van GM
De Aveo is inderdaad een GM auto, maar de oudere modellen uit het Deawoo tijdperk zijn de magazijnen van leeg.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Nu blijkt dat E10 met name voor oudere auto's niet geschikt is. Wat betekent dit voor eigenaren van old-timers?
Er zijn een aantal auto's "geschikt" voor E10 op voorwaarde dat deze brandstof wel binnen beperkte tijd verbruikt wordt. De beperkende factor is hier de E10 die zelf verre van houdbaar is (we hebben een testje gedaan waar je zelf na een maand of 4-5 bewaren niet vrolijk werd van de resultaten (schiften etc.). Gezien het laatste zou ik E10 voor weinigrijders (en daar horen oldtimers ook bij) helemaal niet adviseren dus.....).

Persoonlijk snap ik de E move niet helemaal. Het spul is behoorlijk aggressief (E85 sloopt echt in no time je injectoren) zeker niet duurzamer dan benzine en niets meer dan een noodmaatregel.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik blijf bij mijn favoriete pomp in Duitsland tanken. Vandaag € 1,369 voor E5. Twee cent duurder dan E10.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door witte angora »

Veldt01 schreef:
30 sep 2019 11:26

Er zijn een aantal auto's "geschikt" voor E10 op voorwaarde dat deze brandstof wel binnen beperkte tijd verbruikt wordt. De beperkende factor is hier de E10 die zelf verre van houdbaar is (we hebben een testje gedaan waar je zelf na een maand of 4-5 bewaren niet vrolijk werd van de resultaten (schiften etc.). Gezien het laatste zou ik E10 voor weinigrijders (en daar horen oldtimers ook bij) helemaal niet adviseren dus.....).
Dus eigenlijk zeg je dat je om de 4 of 5 maanden de tank zoveel mogelijk leeg zou moeten rijden? Mijn brandstofmeter is enigszins onbetrouwbaar, daarom tank ik, als ik een langere rit moet maken, het ding al vol als hij half vol zou moeten zitten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door kweenie »

Die E10 wordt al jaren aangeboden en er zijn ook al jaren lijstjes met welke auto's ervoor geschikt zijn. Dus wat dat betreft weinig nieuws onder de zon. Daar komt bij dat er ook een hoop ervaringen zijn van gebruikers, zowel bij auto's die volgens de fabrikant er wel geschikt voor zijn als bij auto's waarbij dat niet zo is. Veel fabrikanten spelen, zeker bij de oudere types, namelijk op safe door maar te zeggen dat ze er niet geschikt voor zijn. Terwijl ze er soms prima tegen kunnen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door reggie2 »

kweenie schreef:
30 sep 2019 12:16
Die E10 wordt al jaren aangeboden en er zijn ook al jaren lijstjes met welke auto's ervoor geschikt zijn. Dus wat dat betreft weinig nieuws onder de zon. Daar komt bij dat er ook een hoop ervaringen zijn van gebruikers, zowel bij auto's die volgens de fabrikant er wel geschikt voor zijn als bij auto's waarbij dat niet zo is. Veel fabrikanten spelen, zeker bij de oudere types, namelijk op safe door maar te zeggen dat ze er niet geschikt voor zijn. Terwijl ze er soms prima tegen kunnen.


Ik heb gisteren in de krant gelezen , althans de ervaring van gebruikers dat de ethanol die er in zit, je leidingen kapot maakt. Dus wat er van waar is...….geen idee.

Wij houden het dan wel op 98

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat hangt er dus ook vanaf wat voor leidingen je auto heeft. Sommige auto's uit het 'pre-ethanol' tijdperk lijken er in de praktijk wel tegen te kunnen. Maar omdat de fabrikanten ze daar logischerwijs niet op heeft getest, staan die niet bij de auto's die er tegen kunnen

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door grun »

Euro 98 is ongeveer 13 cent per liter duurder. Ik heb zo'n klein boodschappenwagentje, een Daihatsu Cuore, waarmee ongeveer 4000 km per jaar gereden wordt. Bij een gemiddeld verbruik van 1:20 ben ik op jaarbasis 26 euro duurder uit, daar valt mee te leven.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door renewouters »

Theotrucker schreef:
30 sep 2019 12:10
Ik blijf bij mijn favoriete pomp in Duitsland tanken. Vandaag € 1,369 voor E5. Twee cent duurder dan E10.
Die zullen ook gewoon naar E10 gaan. In Duitsland zijn ze sneller met het uitrollen van milieumaatregelen dan in Nederland.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door renewouters »

NeoDutchio schreef:
30 sep 2019 10:48
Wie wel hard geraakt worden zijn de mensen met de lagere inkomens die net een autootje kunnen betalen. De kleine boodschappenwagentjes uit de jaren 90.
Boodschappenwagentjes rijden maar weinig dus is de impact van duurdere brandstof ook heel beperkt. Het aantal mensen met een lager inkomen die net een autootje kunnen betalen en heel veel kilometers maken zal echt heel er klein zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

renewouters schreef:
30 sep 2019 16:21
NeoDutchio schreef:
30 sep 2019 10:48
Wie wel hard geraakt worden zijn de mensen met de lagere inkomens die net een autootje kunnen betalen. De kleine boodschappenwagentjes uit de jaren 90.
Boodschappenwagentjes rijden maar weinig dus is de impact van duurdere brandstof ook heel beperkt. Het aantal mensen met een lager inkomen die net een autootje kunnen betalen en heel veel kilometers maken zal echt heel er klein zijn.
Ook boodschappenwagentjes moeten wel eens tanken. En als die geen E10 kunnen tanken kom je dus niet zo ver meer.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door grun »

NeoDutchio schreef:
30 sep 2019 16:35
Ook boodschappenwagentjes moeten wel eens tanken. En als die geen E10 kunnen tanken kom je dus niet zo ver meer.
Als je echt niet verder kunt vanwege een lege tank, wordt aangeraden om een paar liter E10 te tanken waarmee je de volgende pomp kunt halen. En daar vul je de auto verder af met de gebruikelijke brandstof. Daardoor wordt de E10 dusdanig verdund dat het verder geen nadelige gevolgen heeft.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

grun schreef:
30 sep 2019 17:00
NeoDutchio schreef:
30 sep 2019 16:35
Ook boodschappenwagentjes moeten wel eens tanken. En als die geen E10 kunnen tanken kom je dus niet zo ver meer.
Als je echt niet verder kunt vanwege een lege tank, wordt aangeraden om een paar liter E10 te tanken waarmee je de volgende pomp kunt halen. En daar vul je de auto verder af met de gebruikelijke brandstof. Daardoor wordt de E10 dusdanig verdund dat het verder geen nadelige gevolgen heeft.
Dan moet je dus wel een tankstation in de buurt hebben die nog E5 aanbiedt. Maar dat zijn alleen de kleine pompen die maar 1 tank in de grond hebben.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Om de originele vraag te beantwoorden: ja en nee. Mijn dagelijkse auto kan er prima mee overweg. Maar mijn oldtimer schijnt het niet zo lekker te vinden.

Gaat me dus een paar tientjes per jaar extra kosten voor de oldtimer.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Is jouw auto geschikt voor E10 benzine?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

In de hoop dat Euro98 wel in E5 blijft. Ook daar is namelijk E10 in te krijgen.

Gesloten