LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door angel1978 »

luchtiger en langer houdbaar?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door witte angora »

Waarom zou je meer lucht willen eten? En waarom langer houdbaar als je iedere dag uit de vriezer kan halen wat je nodig hebt?

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
25 feb 2019 13:36
Waarom zou je meer lucht willen eten? En waarom langer houdbaar als je iedere dag uit de vriezer kan halen wat je nodig hebt?
Tja, zulke vragen zijn net goed om te draaien.. Waarom zou je niet een luchtiger brood willen? Waarom überhaupt er gist in doen dan? Hoe minder lucht hoe beter toch?
En waarom zou je die uit de diepvries willen halen met invriezen en ontdooien als gevolg... Zou dat dan geen persoonlijke voorkeur zijn?

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door jonis »

witte angora schreef:
25 feb 2019 13:28

Waarom zou je het willen?
Je kunt wel aangeven dat je minder ingrediënten toevoegd ; maar dan zou ik wel eens willen weten hoeveel zout en gist je toevoegd.
Als je de 2 plaatjes vergelijkt; zie ik in een geautomatiseerd proces mogelijkheden om met 2,5 gram ascorbinezuur toevoeging (in praktijk = vaak nog minder) met minder zout minder gist toe te voegen.
Dan heb jij wel een "natuurlijker" brood (voor zover dat wat überhaupt waard is, want het komt uit diepvries van je) maar met 2,5 gram toevoeging zie ik dan een beter eindresultaat met minder gebruik van zout en gist en daardoor dus een lagere kostprijs.
Praktijk is dus wel een langere ingrediëntenlijst....maar minder toevoegingen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door witte angora »

Een geautomatiseerd proces is iets heel anders dan handwerk, Jonis... Dat kun je niet met elkaar vergelijken.

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door jonis »

witte angora schreef:
25 feb 2019 15:01
Een geautomatiseerd proces is iets heel anders dan handwerk, Jonis... Dat kun je niet met elkaar vergelijken.
....maak je ook nog een bergje bloem met wat water erin en dan je handen vuil maken of heb je toch een mixer?

Het eindresultaat van jou en de warme of fabrieksbakker kun je gewoon naast elkaar leggen en dan discussiëren over het hoe en waarom.

BTW ik kom net met wat boodschappen thuis van de Jumbo; naturel kalfsschnitsels gekocht, leek me zo:
Ingredienten:
Varkensvlees, kruiden, uien, paprika

Als je denkt dat de bakker het bont maakt met toevoegingen....

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik kneed het deeg met de handen. Met een handmixer sla je de gluten kapot.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moest toch even aan dit topic denken :D
https://www.ad.nl/koken-en-eten/waldkor ... ~ab60a746/

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
04 okt 2019 08:06
Moest toch even aan dit topic denken :D
https://www.ad.nl/koken-en-eten/waldkor ... ~ab60a746/
,,Absurd dat dit zomaar kan’
Serieus? Waarom zou je dit niet moeten kunnen/mogen?
Wat is er mis met een lekker waldkornbroodje? Of een lekker kaiserbroodje? Je koopt wat je wilt en wat je lekker vindt.
Je eet toch ook gevarieerd en niet iedere dag hetzelfde; ook al eens een bakker gezien die alleen maar volkorenbrood maakt en verkoopt?
Ik NL ken alleen maar WA die alleen maar speltbrood eet en dat van slechts enkele bepaalde rassen spelt....dat is al absurd genoeg. :wink:

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Inderdaad @Moneyman, de thema's lijken erg op elkaar.
Een brood Waldkornbrood noemen, terwijl het in feite gekleurd witbrood is.

@jonis, u mist een punt: mensen eten dit niet alleen omdat ze het lekker vinden.
Mensen eten het ook omdat ze denken dat ze brood eten dat heel gezond is, gezonder dan witbrood.
En dat is dus niet zo.
En als een bakker volkorenbrood bakt dan bestaat dat uit volkorenmeel. Want dat vereist de naam 'volkoren'.
Met allerlei fantasienamen ontloop je regelgeving en fles je de boel.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door witte angora »

Grappig, Jonis. Waldkorn is volgens de link:
De broden zijn gemaakt met bloem en meel van verschillende soorten graan.
De fabrikant van het meel let er dus op wat voor rassen hij in zijn waldkornmeel stopt, en ik let er ook op wat voor rassen speltmeel ik in mijn brood stop. Wat is het verschil, behalve dat Waldkorn in feite niks anders is als wit brood met 'kleurtjes'?

En bakker Karel Goudsblom?
Zelf maakt hij zijn deeg van oeroude granen, zoals eenkoren en emmer.
Kennelijk zijn er meer WA'tjes in dit land. :wink:

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door jonis »

Klaas Jan schreef:
04 okt 2019 10:18
Inderdaad @Moneyman, de thema's lijken erg op elkaar.
Een brood Waldkornbrood noemen, terwijl het in feite gekleurd witbrood is.

@jonis, u mist een punt: mensen eten dit niet alleen omdat ze het lekker vinden.
Mensen eten het ook omdat ze denken dat ze brood eten dat heel gezond is, gezonder dan witbrood.
En dat is dus niet zo.
En als een bakker volkorenbrood bakt dan bestaat dat uit volkorenmeel. Want dat vereist de naam 'volkoren'.
Met allerlei fantasienamen ontloop je regelgeving en fles je de boel.

Voor wat betreft regelgeving wordt er helemaal niets geflest.....vwb benaming is er bij de bakker in nl nauwelijks regelgeving;
Dit is nl het hele broodbesluit: https://wetten.overheid.nl/BWBR0009669/2017-10-01

Er wordt niets geflest als je leert hoe naar een ingrediëntendeclaratie te kijken want daar staat ook gewoon bij waldkorn wat van toepassing is.
tarwebloem, -meel of volkoren wat van toepassing is.
Wat denk je dat bij maisbrood van toepassing is? Hoeveel mais er echt in zit.....of (nog erger) waar de gele kleur nu echt vandaan komt?
Of denk je ook nog altijd dat je aan kunt worden gevallen door een tijgerbrood?
Denk je ook dat er veel aardbeien zitten in een drinkyughurtje?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

jonis schreef:
04 okt 2019 11:18
Of denk je ook nog altijd dat je aan kunt worden gevallen door een tijgerbrood?
Dat is flauw maar dat weet u zelf ook wel.
En er wordt zeker wel geflest.
En wel met het de indruk wekken door fantasienamen dat iets heel erg gezond is, dat er veel erg gezond meel in zit.
Het gaat om de verwachting wekken, appelleren aan gezondheidsverwachtingen, schuldgevoel over 'slecht eten' en ga zo maar door.
Die verwachting wordt je aangepraat door perfect geoliede PR machines van bedrijven.
Natuurlijk moet iedereen goed op etiketten letten maar dat is de ideale wereld die niet bestaat.

Ook leuk is de uitzending van de Keuringsdienst van Waarde over Alpenmelk van gisteravond https://pers.kro-ncrv.nl/programmas/keu ... -alpenmelk
Ook hier draait het om een imago. Van gezond, fris en extra lekker.
En als je dacht te weten hoe groot het Alpengebied eigenlijk is dan blijk dat heel anders te zijn...

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja, als je goed kijkt, staan die koeien in het land vóór de bergen. "Ah, so muss ich das zien?" Hilarisch. En treurig.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door renewouters »

Hannie van Ieperen schreef:
24 feb 2019 15:58
Ik ken geen supermarkt die 100 % volkorenbrood in het assortiment heeft. Het zijn altijd mengsels van diverse graansoorten met toevoeging van allerlei overbodige Enummers waaronder het omstreden E621. Zelfs het zgn. biologisch brood in de supermarkten bevat allerlei additieven . Om deze reden koop ik mijn volkorenbrood bij een plaatselijke kleine warme bakker of de biologische winkel.
Overbodig zullen die toevoegingen niet zijn: als een fabrikant minder kosten kan maken zal deze het uiteraard niet laten.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

renewouters schreef:
04 okt 2019 23:34
Overbodig zullen die toevoegingen niet zijn: als een fabrikant minder kosten kan maken zal deze het uiteraard niet laten.
Die toevoegingen zijn overbodig want niet noodzakelijk.
Je hebt alleen zaken nodig als meel, ei, desem, zout, gist, water en melk.
Iets als gebrande mout om een brood bruin en dus een gezond imago te geven zit er alleen in om de verkoop aan te jagen door het appelleren aan gezondheid.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door kweenie »

Klaas Jan schreef:
04 okt 2019 15:01
En er wordt zeker wel geflest.
En wel met het de indruk wekken door fantasienamen dat iets heel erg gezond is, dat er veel erg gezond meel in zit.
Het gaat om de verwachting wekken, appelleren aan gezondheidsverwachtingen, schuldgevoel over 'slecht eten' en ga zo maar door.
Het verbaast mij vooral dat mensen zich zo geflest voelen. Ik heb zelf weinig affiniteit met volkoren of 'heel gezond' brood, maar het is toch al jaren bekend dat Waldkorn gewoon een merknaam is? Als je een bepaald soort brood wilt kiezen 'omdat het gezonder is', dan kijk je toch naar de ingrediënten? En dan pak je toch niet een willekeurig brood met een fancy naam?

Ik denk dat die mensen vooral zichzelf voor de gek hebben gehouden, met het idee dat ze een gezonde smaak hebben en 'gezonder' brood lekkerder vinden.

Zelf kies ik vooral brood dat lekker is. Of dat nou wel of niet extreem gezond is maakt mij weinig uit. Ik denk dat dat nog altijd gezonder is dan het brood te kiezen dat misschien het 'gezondst' is, als dat niet helemaal jouw smaak is en je die smaak gaat compenseren met extra beleg.

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door jonis »

Klaas Jan schreef:
05 okt 2019 08:58

Die toevoegingen zijn overbodig want niet noodzakelijk.
Je hebt alleen zaken nodig als meel, ei, desem, zout, gist, water en melk.
Iets als gebrande mout om een brood bruin en dus een gezond imago te geven zit er alleen in om de verkoop aan te jagen door het appelleren aan gezondheid.
Ik zie 3 overbodige ingrediënten. :wink:
Misschien wil appie ook wel niet hetzelfde broodschap als jan of dirk met zijn winkel....anders kan de klant net zo goed naar z'n buurman.
Als je gezond wilt moet je kijken naar etiketje + volkoren....niet naar toevoegingen...of nog meer granen....of benamingen....en verder kopen wat je lekker vindt en niet altijd hetzelfde....en gewoon bij alles eens wat vaker op het etiketje kijken ipv de alleen grote letters op de verpakking; "zonder toegevoegde suikers".

Niks mis met af en toe een witte boterham, een dikke laag boter en "het hagelt"......

Gesloten