LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door rvjapio »

Het lijkt me dat Otto helemaal gelijk heeft. Nog een hoop klanten als u en ze kunnen wel opdoeken. De klantonvriendelijkheid ligt helemaal bij u.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door witte angora »

Even terug naar de essentie.
Ed Oldie schreef:
05 okt 2019 18:16
Net voor mijn vakantie heb ik enkele kledingstukken voor de vakantie bij Otto besteld.

Ik heb Otto uitgelegd dat ik door vakantie niet mijn emails kon lezen en niet wist dat ik nog betalen moest.

Heb meteen het bedrag van de kleding betaald.
TS bestelt kleding en weet niet dat hij betalen moet.

Schei toch uit allemaal met die juristenpraatjes en laat hem in zijn sop gaar koken.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door mahadma »

Op vakantie ga je niet onvoorbereid, dus je regeld wat o.a. betaald moet worden, toch? Ben je te laat? Betalen.
Laatst gewijzigd door mahadma op 06 okt 2019 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door witte angora »

Mensen moeten gewoon volwassen worden. Fouten maken is niet erg, maar aanvaard gewoon de consequenties daarvan. En beschouw die consequenties als leergeld.

Maar nee, iedere keer zetten mensen zichzelf als slachtoffer neer, en die forummers gaan ze nog eens lekker pamperen ook dat ze zielig zijn, en wat een gemene bedrijven dat ze moeten betalen, en de wet dit en de wet dat.

Hoe help je een maatschappij om zeep.

Sorry hoor, moest het even kwijt.
Laatst gewijzigd door Radar op 07 okt 2019 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: toon aangepast

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

TS bestelt wat leuke kleding voor zijn vakantie naar Zuid-Amerika.
Betaalt normaliter gelijk , maar heeft nu schijnbaar een andere optie aangeklikt. :roll:
Dat wéét en zie je toch?

Gaat 5 weken op vakantie , checkt geen mails (?) en betaalt alsnog bij thuiskomst gelijk die kleding en is verbaasd dat hij extra kosten krijgt omdat ie simpelweg te laat betaalt.
En vindt dat Otto hem onheus behandelt . Dat is de wereld op zijn kop.
En nu gaan jeremiëren over 14 dagen brieven/ mails..
Ik neem toch aan dat die herinnering / aanmaning mails gewoon binnen gekomen zijn?
Dat is toch gebruikelijk?
Schiet mij maar lek, waar haalt u het idee vandaan dat u verongelijkt mag zijn?
Kom op, u bestelt iets en dan moet u dat gewoon betalen , ook de extra kosten wegens de te late betaling.

In de OP staat ook nog dat TS niet wist dat ie nog betalen moest.
Dát kan ik eigenlijk niet geloven want je weet n.m.m heus wel welke optie je aangeklikt hebt.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou inderdaad, nog even of er komt er een met een wetje dat mensen smartegeld kunnen eisen voor het trauma dat ze hebben opgelopen omdat er een herinnering in de bus lag.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Uitgaande van de OP snap ik de verontwaardiging een klein beetje, uitgaande van een goed betalende klant die 1x een betaling mist (zo lees ik persoonlijk de OP een beetje). Maar de tegenstrijdigheden maken het lastig.

TS geeft aan na 5 weken 30 euro te moeten betalen aan kosten, wat op die termijn vrij hoog is. In die context snap ik TS dus wel. Onmogelijk is het echter niet, want incassokosten zouden bv minimaal 40 euro zijn.

Maar verderop zegt TS dat het 10 euro per maand kost als je te laat betaalt. 30 euro ontstaat dus bij 3 mnd te laat, en dan moet TS idd niet zeuren.

Aka de genoemde tijdlijn kan niet kloppen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

30 euro is op zich ook wel een vreemd rond bedrag mits je idd 10 euro per maand dient te betalen, maar dan heb je vlg mij een soort betalingsregeling afgesproken.
Incassokosten zijn altijd een bepaald percentage van de totale som en zover ik weet nooit een rond bedrag van 10 euro per maand of 30 euro ineens.
Hier moet het wel gaan over een andere constructie .

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
06 okt 2019 20:57
Incassokosten zijn altijd een bepaald percentage van de totale som en zover ik weet nooit een rond bedrag van 10 euro per maand of 30 euro ineens.
Correctie: de maximale incassokosten zijn.....

Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Na vijf weken waren de kosten € 20,00 en die heeft de Ts niet betaald. NU zijn de kosten € 30,00, maar we weten niet, wanneer het einde van die vijf weken waren.

Maar goed, de Ts blaast een hoop stoom af, en daar houdt het mee op.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:
06 okt 2019 11:13
1. Heeft u een veertiendaagse aanmaning ontvangen?
2. Heeft Otto daadwerkelijk kosten gemaakt? (Of heeft u alleen een mails van Otto ontvangen?)
Ellen1953 schreef:
06 okt 2019 10:58
Otto hoeft toch niet op te draaien voor de kosten omdat u het verkeerde knopje heeft gekozen?
Waaruit blijkt dat Otto geld heeft uitgegeven?
Als je opgelet had bij economie op de HAVO had je het antwoord op de laatste vraag wel geweten.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door scontra »

Wat een droefenis, wat een ellende en wat een onrecht, of toch niet ?
Twintig of dertig euro aan OTTO betalen en je voorkomt een hele hoop sores en nog meer extra kosten.
Want betalen moet je en betalen zal je, daar verandert niemand iets aan.
Die twintig of dertig euro boek je vervolgens af op je vakantiebudget, want daarop valt het bedragje compleet in het niet, en je gaat verder met de dingen die "echt" belangrijk zijn in het leven.
Maar ja, toegeven dat het 'eigen schuld, dikke bult' is valt in eerste instantie niet mee, maar als je je schuld simpelweg toegeeft dan valt het uiteindelijk allemaal wel mee !!

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens voorwaarden otto bedragen de incassokosten minimaal 40 euro, kan ik niet rijmen met 20 euro uit topic start, die een week later ineens 30 euro is.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

moederslink schreef:
06 okt 2019 20:57
30 euro is op zich ook wel een vreemd rond bedrag mits je idd 10 euro per maand dient te betalen, maar dan heb je vlg mij een soort betalingsregeling afgesproken.
Incassokosten zijn altijd een bepaald percentage van de totale som en zover ik weet nooit een rond bedrag van 10 euro per maand of 30 euro ineens.
De maximale incassokosten zijn:
- 15% van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de eerste € 2500 van de vordering;
- 10% van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de volgende € 2500 van de vordering;
- 5% van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de volgende € 5000 van de vordering;
- 1% van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de volgende € 190.000 van de vordering;
- 0,5% over het meerdere van de hoofdsom met een maximum van € 6775.
- met een minimum van € 40.

Sommige bedrijven brengen direct de € 40,- anderen brengen dat in stapjes in rekening. Otto kan hebben besloten om bij iedere aanmaning een tientje in rekening te brengen.
renewouters schreef:
06 okt 2019 21:28
Als je opgelet had bij economie op de HAVO had je het antwoord op de laatste vraag wel geweten.
Bij een rechtenstudie leer je dat er causaal verband moet bestaan tussen de kosten en de wanprestatie. De kosten die een bedrijf maakt voor het server park, stroom en de eigen medewerkers tellen niet mee.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus de incassokosten bedragen minimaal 40 euro, en we beginnen met een tientje.

Schiet mij maar lek, ik zal wel degene zijn die niet kan rekenen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Alfatrion, daarom geloof ik ook niet dat die 10 euro per maand nu ineens 30 euro incassokosten zijn.
Het bedrag is volledig rond en dat lijkt beter te passen bij een afbetalingsregeling.
Misschien wel van een andere , eerdere bestelling .
Het verhaal en de tijdlijn en die bedragen kloppen gewoon niet !
Je betaalt niet 1 tientje per maand en dan na 5 weken ineens 30 euro.
Als Otto besloten heeft, zoals jij schrijft , om bij iedere aanmaning een tientje te rekenen zou TS dus al 3 aanmaningen hebben gehad of zo?
En de minimale incassokosten zijn nb vlg Otto € 40
Maar ik geloof het verder wel....ik kan er geen hout van maken verder.
TS vertelt n.m.m echt niet het hele aflossings/ betalingsverhaal en wij maar bakkeleien en gissen ... :(
Laatst gewijzigd door moederslink op 06 okt 2019 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

witte angora schreef:
06 okt 2019 22:18
Dus de incassokosten bedragen minimaal 40 euro, en we beginnen met een tientje.

Schiet mij maar lek, ik zal wel degene zijn die niet kan rekenen.
De maximale incassokosten bedragen minimaal 40 euro.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Goed....40 euro.... minimaal en maximaal ....waar komen deze 30 euro dan vandaan en in een tijdsbestek van 5 weken?
Of zoals Alfa schrijft bij iedere aanmaning een tientje rekenen ? Klopt ook niet!
Hoe dan ook....laat Ts het maar ff goed toelichten.
Ik houd erover op.

Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is helemaal geen tijdsbestek van vijf weken.

De Ts is vijf weken met vakantie geweest. Voordien heeft hij besteld, en nadien heeft hij een keertje de bestelde kleding betaald.

Maar wanneer? Na hoeveel aanmaningen? Dat is alles. Meer weten we niet.

Behalve dat de klant het niet klantvriendelijk vindt. Jammer dan. Gewoon op tijd betalen en niet jammeren dat er kosten bijkomen als je dat te laat doet.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

De incassokosten bedragen x% maar...
De minimale incassokosten die men mag rekenen is 40 euro.

Voor een product van 10 euro zou je zonder dat minimum in eerste instantie dus maar 15% van die 10 euro mogen rekenen... En daarom is er een minimaal bedrag dat men mag vragen.

Ze mogen dus ook minder vragen, of in stapjes naar bv die 40 euro toewerken.

Gesloten