LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door witte angora »

Ed Oldie schreef:
05 okt 2019 18:16
\Bij thuiskomst na 5 weken Zuid-Amerika en check emails zag ik dat Otto naast de kosten van de kleding meteen € 20 aan kosten in rekening gebracht had. Vanwege te laat te betalen (€ 10 per maand!!).
Als dit inderdaad 10 euro incassokosten zijn, dan is het tijdsbestek wel duidelijk.

Tijdens de vakantie zijn er kennelijk twee herinneringen mét kosten verstuurd. Een in de eerste week en een in de laatste week. En een maand daarna komt er nog eens 10 euro aan kosten bij. Dan is de TS dus al een maand thuis, maar heeft nog steeds niet betaald.

Maar die eerste herinnering met kosten kan alleen verstuurd worden als de betalingstermijn verstreken is. En die betalingstermijn is pas verstreken 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn.

Dus: TS bestelt kleding
Na 14 dagen bedenktermijn gaat de betalingstermijn in
Na 14 dagen betalingstermijn gaat er een eerste herinnering de deur uit mét kosten, dan is de TS kennelijk al op vakantie.
Na een maand komt er een tweede herinnering met aanmaningskosten; de TS kan dan op ieder moment thuis komen.
Na thuiskomst wacht hij nog een maand met betalen, tot er een derde herinnering komt met een tientje aanmaningskosten. Dan betaalt hij 'vlug' de kleding die hij al minimaal drie maanden in huis heeft, en begint te mekkeren over de aanmaningskosten.

Kortom, de TS had tussen bestellen en de trip naar Zuid-Amerika ongeveer 4 weken tijd om te betalen. Na thuiskomst heeft hij ondanks de twee herinneringen nog een week of 4 gewacht. En ondertussen maar roepen dat hij niet wist dat hij moest betalen. Ja vast.

En natuurlijk is Otto hartstikke fout, niet alleen volgens de TS, maar ook volgens de andere gebruikers hier. De TS is vooral zielig, die kan er allemaal niks aan doen. Ongelooflijk gewoon dat een bedrijf achter zijn geld aan gaat. Wat een criminelen.
Laatst gewijzigd door Radar op 07 okt 2019 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: toon aangepast

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

witte angora schreef:
07 okt 2019 00:20
En natuurlijk is Otto hartstikke fout, niet alleen volgens de TS,
maar ook volgens de andere gebruikers hier. ....
Dat zei niemand.
witte angora schreef:
07 okt 2019 00:20
De TS is vooral zielig, die kan er allemaal niks aan doen.
Dat zei niemand.
witte angora schreef:
07 okt 2019 00:20
Ongelooflijk gewoon dat een bedrijf achter zijn geld aan gaat. Wat een criminelen.
Dat zei noch suggereerde iemand.

Je zit er echt naast. En het is niet eens grappig.
Lees het topic nog eens door.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is niet grappig bedoeld, het is sarcastisch bedoeld. Je mist het punt volledig.

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Het is ook niet grappig dat een topicstarter weer eens in geen velden of wegen te bekennen is. Weet zeker niet meer dat hij hier een topic heeft geopend.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
07 okt 2019 00:20
En natuurlijk is Otto hartstikke fout, niet alleen volgens de TS, maar ook volgens de zolderkamerjuristen hier. De TS is vooral zielig, die kan er allemaal niks aan doen. Ongelooflijk gewoon dat een bedrijf achter zijn geld aan gaat. Wat een criminelen.
Je reconstructie van de gebeurtenissen vind ik niet onwaarschijnlijk, maar je conclusie deel ik niet.
De klant moet zich aan de wet houden, Otto ook. TS wil weten of hij juridisch gezien die 30 euro  moet betalen. Dan moeten "we" geen kritiek hebben als juristen het juridisch bekijken en een juridisch antwoord antwoord geven.

Ik heb ook bezwaar tegen de term "zolderkamerjuristen". Het hele forum bestaat volledig uit zolderkamerdeskundigen. De enige uitzondering die me te binnen schiet is "uwjurist" mr Monique Doomernik, die buiten het forum gemakkelijk te vinden is. Aan de kwaliteiten en hoedanigheid van enkele andere forumleden twijfel ik overigens niet, daar niet van, maar dat is dan mijn eigen oordeel op basis van hun bijdragen aan het forum. Maar verder zijn alle leden anoniem en kan hun opleiding of beroep niet met zekerheid worden vastgesteld. Daarom heb ik bezwaar tegen aanduidingen als hobby of zolderkamer, die op mij laatdunkend overkomen.

Aan farizeïsche discussies heb ik overigens een broertje dood. Een strikt juridische benadering geeft mij echter soms wel verrassende inzichten.

En wat de voorliggende casus betreft: als ik iets bestel, met vakantie ga, en bij terugkomst een rekening niet betaald blijk te hebben en daardoor met (overigens vrij geringe) extra kosten geconfronteerd wordt, zou het niet in me opkomen me af te vragen of dat juridisch wel terecht is. Ik zou spoorslags betalen en ik vind dat TS dat ook behoort te doen. Voor mij is dat een kwestie van fatsoen en beschaving. Voor TS kennelijk niet.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 07 okt 2019 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door witte angora »

O maar ik twijfel ook niet zozeer aan de deskundigheid. Waar ik wel moeite mee heb is dat topicstarters die overduidelijk fout zitten niet op hun plichten worden gewezen (betalen), maar dat er wel wordt gemuggezift om hun 'rechten' zoveel mogelijk uit te vergroten om vooral niet te hoeven betalen.

Dan ben je volgens mij van iedere realiteit gespeend, sorry hoor. Dan moeten de ramen op de zolderkamers toch echt een keer opengezet worden.

Laten we eerlijk zijn: Otto is een groot bedrijf dat al tientallen jaren bestaat. Iedere week zijn er honderden, misschien wel duizenden die te laat zijn met betalen. Denken mensen hier nu echt dat Otto niet weet hoe ze via juridische wegen hun geld binnen moeten krijgen? En al zou e ergens een foutje zijn, dan wordt dat recht gezet en heeft de rest van de te-laat-betalers er ook niets aan.

Het gaat om volwassenheid: aanvaard gewoon de consequenties van je fouten. En dat wordt nogal eens onderbelicht op dit forum, om maar vooral in zoveel mogelijk topics tientallen pagina's vol te schrijven met steeds weer exact hetzelfde.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Erthanax schreef:
07 okt 2019 09:16
De klant moet zich aan de wet houden, Otto ook. TS wil weten of hij juridisch gezien die 30 euro  moet betalen. Dan moeten "we" geen kritiek hebben als juristen het juridisch bekijken en een juridisch antwoord antwoord geven.
Het is vrij lastig antwoord geven aan TS als deze niet zegt welke afspraken er gemaakt zijn omtrent de betaling. Meer dan dat er ergens op geklikt is weten we niet. Dan kan je juridisch zeer goed onderlegt zijn, maar het zal gokken zijn.
Erthanax schreef:
07 okt 2019 09:16
Aan de kwaliteiten en hoedanigheid van enkele andere forumleden twijfel ik overigens niet, daar niet van, maar dat is dan mijn eigen oordeel op basis van hun bijdragen aan het forum.
Hier een passend voorbeeld: https://m.youtube.com/watch?v=4G4qZwrN7AE. Een vrouw krijgt een aanrijding met haar Fiat 500. Een vrachtwagen botst er tegenaan. Deze vrouw belt de verzekering en die adviseren om niet meer met die auto te rijden. Want ja, een kleine 500 tegen een grote vrachtwagen, dan is het geen bolletje meer maar een een platteke. Er wordt dus meteen een oordeel gegeven zonder de feiten te weten. Het blijkt immers maar om een beetje blikschade te gaan en de auto is nog goed rijdbaar.
En zo gaat het ook regelmatig met enkele ‘juristen’ hier. Nog zonder feiten te kennen wordt uitgegaan van eigen gedachtes of waarschijnlijkheden. Terwijl de realiteit, en soms het verhaal, heel anders kan zijn dan wat er incompleet in het begin gezegd wordt.
Dan wordt er wel geschermd dat sommige mensen met een juridische achtergrond er anders naar kijken, maar een beetje jurist doet geen uitspraken zonder de feiten eerst helder te hebben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik twijfel niet aan de deskundigheid van Alfa, integendeel.
Hij legt uit hoe het juridisch zit , punt.

Dat het niet strookt met fatsoen, beschaving, het moreel van een Ts of andere forummers , dan is dat maar zo , dat neemt niet weg dat het juridisch gewoon klopt.

Ik verbaas mij zo vaak over bepaalde uitspraken van een advocaat of een rechter en dat een ' dader ' er dus mee ' weg komt ' omdat handige sluwe advokaten/ juristen een escape gevonden hebben.
Tenenkrommend irritant en onbegrijpelijk soms !
Maar juridisch geen speld tussen te krijgen en dat levert , zeker hier op het forum ook , soms heel vervelende langdradige irritante discussies op met dan ook steeds een herhaling van zetten.

Ik als leek kan er van leren , want ik benader een casus vaak puur vanuit moraliteit en dat is dus zeker niet juridisch , want ik ben nu eenmaal géén jurist.
Deze TS ook ....ik kan er van alles van vinden bv een laakbare attitude , maar als een jurist met een juridisch dichtgetimmerde escape komt dan kan een TS daar zijn voordeel mee doen en sta ik ' met de mond vol tanden ' en heb dus het nakijken .🤔
Laatst gewijzigd door moederslink op 07 okt 2019 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:
07 okt 2019 09:38
Waar ik wel moeite mee heb is dat topicstarters die overduidelijk fout zitten niet op hun plichten worden gewezen (betalen), maar dat er wel wordt gemuggezift om hun 'rechten' zoveel mogelijk uit te vergroten om vooral niet te hoeven betalen.
Jij mag vinden dat er wordt gemuggezift dat de incassokosten worden afgeschoten als er twee aanmaningen met ieder zeven dagen, omdat twee keer zeven tenslotte ook veertien is. Jij mag vinden dat er wordt gemuggezift dat de incassokosten worden afgeschoten als er niet daadwerkelijk kosten zijn gemaakt. Jij mag vinden dat er wordt gemuggezift dat de incassokosten worden afgeschoten als een bedrijf niet daadwerkelijk kosten hebben gemaakt. Jij mag vinden dat er wordt gemuggezift dat de incassokosten worden afgeschoten als de termijn niet ingaat de dag na ontvangst maar de dag van verzending. Jij mag vinden dat er wordt gemuggezift in uitspraken van de Hoge Raad zoals de onderstaande maar dit is wel de realiteit. De Hoge Raad is streng en terecht. Maar bij wie dan de behoefte voelt om anderen te beledigen ontbreekt een stukje beschaving. Beschaving is niet iets dat je doet als je met de ander eens bent, maar het is iets dat je doet als je met een ander oneens bent.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2016:2704

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees in de OP niets over dat de tweede aanmaning zeven dagen na de eerste gekomen zou zijn.

En moet Otto dan werkelijk een kostenspecificatie overleggen voordat zij kosten mogen rekenen?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

moederslink schreef:
07 okt 2019 10:09
Ik twijfel niet aan de deskundigheid van Alfa, integendeel.
Hij legt uit hoe het juridisch zit , punt.
Hij legt uit hoe het juridisch zit in een bepaalde situatie. Maar of dat de situatie van TS is, blijft de vraag. Je loopt daarmee het risico om een TS de verkeerde weg te laten bewandelen of blij te maken met een dode mus.
Overigens is dit niet alleen bij Alfa, ik wil er ook geen namen aan hangen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
07 okt 2019 10:24
En moet Otto dan werkelijk een kostenspecificatie overleggen voordat zij kosten mogen rekenen?
Er moet daadwerkelijk kosten zijn gemaakt, omdat TS niet tijdig heeft betaald. Het inschakelen van incassobureau, die de schuldeiser vervolgens een rekening stuurt, telt. Het versturen van een aangetekende brief telt. Wat niet telt zijn is het versturen van nog een paar extra mailtjes, omdat daarbij geen kosten worden gemaakt. Je hebt geen recht op een schadevergoeding als er geen schade is.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door witte angora »

In het epistel van alfa lees ik niks anders dan dingen die niet gezegd zijn...

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door scontra »

ZeerPrivé schreef:
07 okt 2019 09:07
Het is ook niet grappig dat een topicstarter weer eens in geen velden of wegen te bekennen is. Weet zeker niet meer dat hij hier een topic heeft geopend.
Naar ik mag hopen en veronderstel heeft Ts. inmiddels eieren voor z'n geld gekozen en de nota inmiddels voldaan.

Aangezien dit topic ondertussen is verworden tot een onderling gehakketak tussen panelleden over wie wel en wie er niet deskundig genoeg is/gevonden wordt om deze vraag juist te beantwoorden, kan ik mij goed begrijpen dat Ts. geen idee meer heeft waar het nog over gaat en wie hier een onderlinge stammenstrijd aan het uittypen zijn. :oops: :wink:

Terug naar de vraag dan maar ?!
Laatst gewijzigd door scontra op 07 okt 2019 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
07 okt 2019 10:28
Overigens is dit niet alleen bij Alfa, ik wil er ook geen namen aan hangen.
Ik wel: NeoDutchio. Jij uit je standpunten in deze volgorde: 1) de consument heeft ongelijk en moet betalen; 2) we moeten niet overhaastig oordelen en eerst alle feiten verzamelen. Daar is dit topic het zoveelste voorbeeld van.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door angel1978 »

alfatrion schreef:
07 okt 2019 10:30
NeoDutchio schreef:
07 okt 2019 10:28
Overigens is dit niet alleen bij Alfa, ik wil er ook geen namen aan hangen.
Ik wel: NeoDutchio. Jij uit je standpunten in deze volgorde: 1) de consument heeft ongelijk en moet betalen; 2) we moeten niet overhaastig oordelen en eerst alle feiten verzamelen. Daar is dit topic het zoveelste voorbeeld van.
Waarmee nogmaals aangetoond dat de pot hier de ketel verwijt dat ie zwart ziet...

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
07 okt 2019 10:36
alfatrion schreef:
07 okt 2019 10:30
NeoDutchio schreef:
07 okt 2019 10:28
Overigens is dit niet alleen bij Alfa, ik wil er ook geen namen aan hangen.
Ik wel: NeoDutchio. Jij uit je standpunten in deze volgorde: 1) de consument heeft ongelijk en moet betalen; 2) we moeten niet overhaastig oordelen en eerst alle feiten verzamelen. Daar is dit topic het zoveelste voorbeeld van.
Waarmee nogmaals aangetoond dat de pot hier de ketel verwijt dat ie zwart ziet...
Waarbij de pot overduidelijk aangeeft het niet nodig te vinden om eerst alle feiten te verzamelen, maar dat hij liever direct klaar staat met een overhaast oordeel.
Laatst gewijzigd door witte angora op 07 okt 2019 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
07 okt 2019 10:30
NeoDutchio schreef:
07 okt 2019 10:28
Overigens is dit niet alleen bij Alfa, ik wil er ook geen namen aan hangen.
Ik wel: NeoDutchio. Jij uit je standpunten in deze volgorde: 1) de consument heeft ongelijk en moet betalen; 2) we moeten niet overhaastig oordelen en eerst alle feiten verzamelen. Daar is dit topic het zoveelste voorbeeld van.
De consument zit fout aangezien deze niet betaald heeft voor de aankoop. Dan kan je een hoop recht praten wat krom is, maar dat is een feit. Daarna kom je pas aan stap 2, wat zijn de afspraken die gemaakt zijn. Is het met afterpay of betaling in termijnen gegaan. Zo lang dat niet helder is weet je ook niet welke stappen er doorlopen kunnen zijn en/of kosten op de juiste wijze zijn opgelegd. Eigenlijk weet je helemaal niets. Dan kan je alle opties gaan benoemen, maar beter is om gewoon af te wachten op een reactie. En komt deze er niet, dan wil TS schijnbaar niet geholpen worden. Om slechts 1 optie er uit te nemen en daar in te duiken om een juridische uitvlucht te zoeken is niets meer of minder dan de fout proberen te verleggen baar de verkoper en de koper valse hoop geven.

Filteren en trechteren. Oftewel, eerst achter de kern komen en daar antwoord op geven. Scheelt een hoop nodeloos gesteggel.
Hallo verkoper, ik wil een schilderij ophangen. Kijk klant, u heeft boren voor beton, gips en hout. Bij beton neemt u deze plug, bij gips deze en voor hout geen. We hebben schroeven van 25mm lang tot 120mm met ook nog bijbehorend bitje.
Of in uw manier van spreken te blijven: alstublieft klant, een beton boor, een plug en een schroef. Of de klant in beton moet boren en of deze die bewuste lengte schroef kan gebruiken is maar afwachten.
Mijn manier: goh klant, waar gaat u het schilderij ophangen? Wat is de ondergrond en hoe wordt het schilderij opgehangen?

In uw geval kunt u gelijk hebben, maar het kan ook zijn dat de klant enorme schade gaat maken door met een betonboor in een gipsen wand gaat boren. Je kan pas advies geven als er feiten bekend zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat is waar ...eerst de feiten helder krijgen vóór er een mening/ oordeel gegeven kan worden, maar wat ik zo vaak zie gebeuren is dat een TS iets poneert en dat forummers er onderling mee aan de haal gaan en persoonlijk vind ik dát irritant ...want voor je het weet zijn we zomaar 10 pagina.s verder en krijg je dus gehakketak onderling.
Misschien moeten we ons leven beteren en gewoon eerst allerlei vragen stellen aan de TS .
Reageert ie niet? Dan soit....volgende onderwerp..🤭

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Otto rekent extra voor late betaling tijdens vakantie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zoals ik al schreef, maar nu wat korter voor de duidelijkheid:
Hoe het juridisch in elkaar steekt weet ik niet, maar ik vind dat TS uit fatsoen behoort te betalen.

Daar schiet TS alleen niets mee op; die vroeg niet om mijn mening, maar wilde gratis juridisch advies, omdat hij een advocaat of jurist niet wil betalen. Men zou er een patroon in kunnen zien.

Gesloten