LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postzegels plakken op een pakket

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
petra.de-wijngaard
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2019 19:21

Postzegels plakken op een pakket

Ongelezen bericht door petra.de-wijngaard »

Nou ja, hoe kan dat nou?
Ik hoor via een chatsessie van een medewerker van Post.nl dat ik mijn oude postzegels van € 0,39 en € 0,44 niet mag gebruiken op een postpakket als dit niet door de brievenbus past.
Ik snap het wel dat die postzegels dan moeilijk (lees handmatig? afgestempeld kunnen worden, maar die zegels zijn toch geld waard.
Ze kunnen dit toch niet zo maar weigeren?
Zie ik het verkeerd?
Groet Petra

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Postzegels plakken op een pakket

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op de website van PostNL lees ik
PostNL schreef:Postzegels met waarde in euro’s
Deze postzegels zijn nog steeds geldig. Let er wel op dat je genoeg postzegels plakt, passend bij het actuele verzendtarief. Je kunt hiervoor ook speciale ‘bijplakzegels’ gebruiken.
Het lijkt er op dat de klantenservice u onjuist heeft geïnformeerd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Postzegels plakken op een pakket

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Mag gewoon met postzegels weet ik uit ervaring. Probleem is wel dat bij de meeste Postnl punten ze dit niet weten en ook niet weten dat ze de optie "bijfrankeren" moeten kiezen in hun keuzemenu.

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Postzegels plakken op een pakket

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Postzegels is voor brievenbuspost, niet voor de pakketpost.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Postzegels plakken op een pakket

Ongelezen bericht door berndv »

Erthanax schreef:
06 okt 2019 23:20
Op de website van PostNL lees ik
PostNL schreef:Postzegels met waarde in euro’s
Deze postzegels zijn nog steeds geldig. Let er wel op dat je genoeg postzegels plakt, passend bij het actuele verzendtarief. Je kunt hiervoor ook speciale ‘bijplakzegels’ gebruiken.
Het lijkt er op dat de klantenservice u onjuist heeft geïnformeerd.
Nee hoor, op deze pagina staat de info die jij hebt, maar ook waar je postzegels voor kunt gebruiken:
Gewicht en formaat
Minimumformaat: 14 x 9 cm
Maximumformaat: 38 x 26,5 x 3,2 cm
Maximale gewicht: 2 kg.

Wil je iets versturen dat groter is dan deze formaten? Kijk dan bij pakket versturen.
https://www.postnl.nl/versturen/postzeg ... frankeren/

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Postzegels plakken op een pakket

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Postzegels plakken op een pakket is mogelijk. Ik doe het regelmatig. Het wordt aangenomen bij de postagentschappen.I Het bedrag wat opgeplakt hebt aan de postzegels wordt in het systeem gevoerd van postnl. Indien er te weinig postzegels op zitten, betaal je het verschil bij.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Postzegels plakken op een pakket

Ongelezen bericht door Erthanax »

berndv schreef:
07 okt 2019 08:35
Nee hoor, op deze pagina staat de info die jij hebt, maar ook waar je postzegels voor kunt gebruiken: (...)
Dank voor de "terechtwijzing"; dat is nuttige informatie.

Toch vraag ik me af wat er gebeurt als ik thuis een pakketje maak, het voldoende frankeer met postzegels en het vervolgens ter verzending aanbied bij een postkantoor of servicepunt.
Het bericht van Beertje1975 doet vermoeden dat dat wel kan, wat ik overigens ook zou verwachten.

Zou het zo zijn dat PostNL het misschien liever niet heeft en het daarom wil ontmoedigen, maar dat het niet onmogelijk is?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Postzegels plakken op een pakket

Ongelezen bericht door berndv »

Ik zag het niet zozeer als terechtwijzing, meer als aanvulling :D
Erthanax schreef:
07 okt 2019 09:25
Toch vraag ik me af wat er gebeurt als ik thuis een pakketje maak, het voldoende frankeer met postzegels en het vervolgens ter verzending aanbied bij een postkantoor of servicepunt.
Dat voldoende frankeren is feitelijk onmogelijk. Omdat een zending die niet voldoet aan de voorwaarden die ik eerder heb overgenomen van PostNL niet gefrankeerd kan worden met postzegels. Zoals ik het lees kan je postzegels alleen gebruiken voor zendingen die door de brievenbus passen, past het daar niet door, is het een pakket en kan het ook alleen als pakket gefrankeerd worden, dus met pakketzegels. Dit is overigens niets nieuws, als ik een beetje zoek op internet kom ik in ieder geval pakketzegels tegen uit de TPG-Post periode.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Postzegels plakken op een pakket

Ongelezen bericht door moederslink »

:lol: ik heb een keer een hele rits aan postzegels , ook oudere nog geldige, geplakt op een pakketje , tot een maximum van € 6, 95 . Er moest geloof ik nog 1 postzegel bij om het kloppend te maken .
Het werd gewoon aangenomen door het postagentschap .

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Postzegels plakken op een pakket

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik vatte het ook niet verkeerd op hoor, daarom gebruikte ik de aanhalingstekens.

Dat pakketzegels al lang bestaan is duidelijk, en voor €6,50 moet je aardig doorplakken en is het halve pakket bezegeld. En al die zegels moeten gestempeld worden om hergebruik onmogelijk te maken. Dan is één pakketzegel natuurlijk veel gemakkelijker voor PostNL.
Ik heb nooit de behoefte gehad om een zelfgefrankeerd pakket aan te bieden, maar ik durf er geen eed op te doen dat het niet kan en niet mag. Als ik Beertje1975 mag geloven (en waarom zou ik dat niet doen?), kan het wel, al zal PostNL er niet blij mee zijn.

Hoe dan ook, TS heeft twee mogelijkheden:
- Zelf frankeren, aanbieden en hopen dat het geaccepteerd wordt. De uitkomst zou ik dan graag hier vernemen.
- Een pakketzrgel gebruiken, dat lukt in ieder geval, en de oude postzegels gebruiken om briefstukken te frankeren (met bijplakken).

Moederslink heeft dezelfde ervaring als Beertje1975, zie ik nu. De informatie van PostNL lijkt me toch echt ontmoedigingsbeleid.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Postzegels plakken op een pakket

Ongelezen bericht door moederslink »

:lol: ja er moest veel gestempeld worden, maar het zag er wel ' fleurig ' uit.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Postzegels plakken op een pakket

Ongelezen bericht door witte angora »

Van de week een 'filatelistisch gefrankeerde' envelop binnen gehad: Vier zegels van 39 cent, een van 10 cent, een van 5 cent en een van 2 cent.

Op die van 10 en van 2 cent staat geen stempel... :D

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Postzegels plakken op een pakket

Ongelezen bericht door Sira »

witte angora schreef:
07 okt 2019 11:46
Van de week een 'filatelistisch gefrankeerde' envelop binnen gehad: Vier zegels van 39 cent, een van 10 cent, een van 5 cent en een van 2 cent.

Op die van 10 en van 2 cent staat geen stempel... :D
Bof jij even. Die kun je hergebruiken :lol:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Postzegels plakken op een pakket

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zoals Beertje en Moederslink aangeven, kun je pakketten gewoon met postzegels versturen. Het probleem is alleen dat veel baliemedewerkers hier a) niet van op de hoogte zijn en b) niet weten hoe ze het in het systeem moeten invoeren. Bij de Primera in mijn woonplaats kunnen ze het. Bij de Gamma hoef je er niet mee aan te komen. Daar gaat het niet lukken.

Gesloten