LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Legitimatieplicht op vakantie

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

Wij verhuren in Kroatië een vakantiehuis, maar dit geldt voor alle Oost-Europese landen plus een groeiend aantal West-Europese landen (Spanje, Portugal, Oostenrijk, steeds meer Duitse deelstaten). Toeristen worden geregistreerd via de legitimatie, op basis van paspoort of identiteitskaart. Die gegevens verdwijnen in een systeem, waar ook de politie toegang toe heeft en waarmee de toeristenbelasting wordt berekend. In Kroatië is dit sinds 2016 digitaal, er is een landelijke database en de gegevens van de nieuw aangekomen toeristen worden elke nacht langs de database van Europol gehaald, bovendien tien jaar lang bewaard.

Officieel moeten wij hiervoor de paspoorten innemen. Officieel mag je als Nederlander je paspoort niet afgeven. De middenweg is een papieren kopie. Deze oplossing werkte tot en met dit voorjaar goed. Sinds april komen Nederlanders met onbruikbare kopieën aanzetten, gemaakt met de kopie-ID app van de Rijskoverheid of met - nog erger - de hoes van de ANWB. Ja, het is een kopie, maar een waardeloze, want wij hebben juist de afgedekte gegevens nodig.

Dom, dommer, domst.

Als wij niets aan de kopie hebben, kunnen we het systeem niet voeren en dat heeft gevolgen. Je bent dan illegaal in het land, de verzekeringen zijn niet meer geldig omdat je illegaal in het land bent en bij een simpele verkeersovertreding mag je al mee naar het politiebureau, daarna naar de grens en het land uit. Dat is deze zomer al één van de gasten overkomen.

Lieve mensen, de info op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eitsfraude geldt alleen voor Nederland. En bij de ANWB staat ook meer onzin dan goede info op de site. Op vakantie in het buitenland betekent heel simpel: ander land, andere wetten. Punt.

Afgelopen weekend hadden we het volgende geval. De familie kwam ook met kopieën vol zwarte balken aanzetten, weigerde eerst om de paspoorten af te geven, totdat wij ze duidelijk maakten, dat ze zonder legitimatie het huis niet inkwamen en anders direct konden vertrekken. Want ik heb geen zin om hiervoor een boete te krijgen of de verhuurvergunning kwijt te raken.

Nu komen bij ons rond de twintig nationaliteiten per jaar langs en alleen de Nederlanders doen moeilijk. Zodra de gasten uit een ander land komen, is dit helemaal geen issue.

Ga je op vakantie, neem een paar gewone papieren kopieën van je legitimatie mee, zonder zwarte balken. Dan hoef je de echte documenten niet af te geven. Klaar. Fertig. To je to.

Edit 16 oktober om 12 pagina's samen te vatten:
Reactie: Ik zou me maar wat meer verdiepen in de AVG/GDPR
Antwoord: Dat geldt voor iedereen hier. :wink:
In Kroatië heb ik al de bevestiging, dat wij correct werken. In Nederland is de algemene reactie van de Autoriteit Persoonsgegevens, dat onze werkwijze AVG-conform is.
Wat in beide landen terugkomt: Er is een grondslag (zelfs meerdere), er is een doel (zelfs meerdere) en dan mag er om een kopie legitimatie worden gevraagd en die heeft de gast ook correct aan te leveren. Zowel op basis van de Nederlandse versie van de GDPR als die in Kroatië.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 okt 2019 12:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Edit op verzoek van TS

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door berndv »

Geen idee welke zwart-gemaakt gegevens u nodig heeft voor de registratie, maar er is wel een reden waarom Nederlanders moeilijk doen.
Jablan schreef:
09 okt 2019 09:15
Nu komen bij ons rond de twintig nationaliteiten per jaar langs en alleen de Nederlanders doen moeilijk.
Misschien omdat Nederlandse paspoorten en id-kaarten het BSN nummer hebben, daar heeft u als verhuurder niets mee te maken, en zou u van mij ook niet krijgen, dan stap ik wel weer in de auto.

Het nummer van het document mag u van mij registreren, daar is namelijk nagenoeg geen fraude mee te plegen, en dat is ook eigenlijk het voornaamste wat geadviseerd wordt om zwart te maken. Als u het BSN nummer nodig heeft van de Nederlandse toerist heeft u vanaf 2021 namelijk wel een probleem, want vanaf dan hebben paspoorten en id-kaarten het BSN niet meer zichtbaar.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

We hebben dit jaar gezien:
- documentnummer afgedekt
- pasfoto afgedekt
- plaats van afgifte afgedekt
- woonplaats afgedekt
- geboortejaar afgedekt
- geboorteplaats afgedekt
- e/v afgedekt

Overigens staat op de meeste id-kaarten van andere landen wel de eigen variant van een BSN. De politie hier wil normale kopieën zien, zonder afgeschermde gegevens. En nogmaals: het zijn alleen de Nederlanders, die zo moeilijk doen. Nergens voor nodig, die bangmakerij.

Waar in Europa de legitimatie- en registratieplicht opnieuw is ingevoerd, is het altijd in samenhang met een pakket anti-terrorisme maatregelen gebeurd.


Ik denk trouwens, dat jij niet in de je auto stapt, maar je paspoort toch afgeeft, want je hebt al betaald. Twee weken in een vakantiehuis is meestal boven de duizend euro en dat geld ben je dan kwijt.
Laatst gewijzigd door Jablan op 09 okt 2019 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door berndv »

De gegevens die u noemt zijn inderdaad gegevens die niet afgedekt hoeven te worden. Er wordt niet voor niets overal gewaarschuwd om dit niet af te geven, behalve aan de overheid. Buitenlandse overheden kunnen niets met dit nummer, en hebben ook geen wettelijke grondslag om dit te registreren. Het documentnummer met geboortedatum zou afdoende moeten zijn. Maar qua afdekken is het enige dat daadwerkelijk afgedekt zou moeten worden, het BSN nummer.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef, moest je in voormalig oost Europa gevolgd kunnen worden. Dus inderdaad overal je paspoort inleveren als bewijs. Tegenwoordig is er veel veranderd. Kroatië is onderdeel van de EU en dat wil zeggen een vrij verkeer van mensen en goederen. Als Europeaan kan je dus ook geen ongewenste vreemdeling zijn en al helemaal het land niet uitgezet worden.
Er geldt wel een id plicht, maar enkel als bevoegde instanties daar om vragen. Een verhuurder is geen bevoegde instantie.

Als dit in Brussel aangekaart zou worden kan Kroatië nog wel een probleem gaan krijgen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

berndv schreef:
09 okt 2019 09:39
, behalve aan de overheid.
Hier heb je het punt. Wij registreren in opdracht van de overheid en wel die van het land waar het huis / het hotel staat. Naast de gegevens van het paspoort / id-kaart hebben we nog een woonadres nodig. Ook gangbaar en niets iets om moeilijk over te doen.
NeoDutchio schreef:
09 okt 2019 09:47
Als Europeaan kan je dus ook geen ongewenste vreemdeling zijn en al helemaal het land niet uitgezet worden.
*lach* Dat kan en het gebeurt. Niet op basis van 'ongewenst vreemdeling', wel op basis van 'weigeren jezelf te legitimeren'.

In dit geval zijn wij wel een bevoegde instantie, NeoDutchio, want de wetgeving schrijft voor, dat de verhuurder dit moet doen. Daarmee is de verhuurder een verlengstuk van de overheid geworden.
Laatst gewijzigd door Jablan op 09 okt 2019 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik verhuur niets, dus ik weet ook niet hoe andere nationaliteiten hiermee omgaan. Ik heb in Duitsland, Frankrijk of Italië nog nooit mijn paspoort moeten inleveren als ik een huis huurde.
Als een toerist zijn paspoort inlevert bij een verhuurder, hoe moet hij zich dan legitimeren op straat?
En hoe reageren Duitse toeristen? Ik weet niet wat er in een Duits paspoort staat, ik weet wel dat men in Duitsland erg gevoelig is voor aantasting van de privacy.

Kroatië. Is dat niet dat land waar je na drie jaar nog een parkeerboete van een paar honderd euro thuis krijgt? Met uw bericht erbij krijg ik helemaal zin :wink:

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Vraag je ook af waarom de in bepaalde landen geen deels geblindeerde kopieën van je legitimatiebewijs wilt achterlaten. Op zijn minst loop je een bovengemiddelde kans dat ermee gefraudeerd wordt (en dan is het huren van een scooter op jouw naam nog het minst erge).
Als Kroatië lid van de Eu wil zijn zullen ze zich aan de regels moeten houden (al zullen deze dan wel in de wetgeving van het land zelf geimplementeert moeten worden (en persoonlijk schat is de regels omtrent de ID plicht en het voorkomen van Fraude een stuk belangrijker dan het feit of er als dan niet toeristenbelasting kan worden geheven)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door kweenie »

Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef, moest je in voormalig oost Europa gevolgd kunnen worden. Dus inderdaad overal je paspoort inleveren als bewijs.
Volgens mij moest je vroeger ook 'in het westen' vaak je paspoort afgeven. Ik kan mij althans herinneren dat het een halve eeuw geleden schering en inslag was als je bij bijvoorbeeld een camping ging inchecken. Dat was ook één van de bestaansredenen voor bijvoorbeeld het campingcarnet, omdat de camping dan de gewilde gegevens en zekerheid had en je je paspoort gewoon kon houden. (Het was anders altijd weer een afweging of je zonder id-bewijs over straat zou gaan, in landen wat je je moest kunnen legitimeren.)

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jablan schreef:
09 okt 2019 09:55
Hier heb je het punt. Wij registreren in opdracht van de overheid en wel die van het land waar het huis / het hotel staat. Naast de gegevens van het paspoort / id-kaart hebben we nog een woonadres nodig. Ook gangbaar en niets iets om moeilijk over te doen.
In bepaalde gevallen mag een ondernemer naw gegevens doorspelen naar instanties. Zelf moeten wij zakelijk bijhouden welke bedrijven met gas- en kruithamers werkt. Boven een aantal gram kruit moeten wij dit doorgeven wie er besteld heeft en waarom. Dit gebeurd dus met goederen die gebruikt kunnen worden voor andere doeleinden. Zo is het bv ook met andere gifstoffen.
Jablan schreef:
09 okt 2019 09:55
NeoDutchio schreef:
09 okt 2019 09:47
Als Europeaan kan je dus ook geen ongewenste vreemdeling zijn en al helemaal het land niet uitgezet worden.
*lach* Dat kan en het gebeurt. Niet op basis van 'ongewenst vreemdeling', wel op basis van 'weigeren jezelf te legitimeren'.
Legitimeren hoef je niet aan een verhuurder te doen, u bent immers geen overheidsinstantie. Probeert u het eens voor te stellen dat elke verhuurder in Nederland aan de kust iedereen moet gaan registreren die daar logeren. De hel zal losbreken.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Mark1992 »

NeoDutchio schreef:
09 okt 2019 10:02
Jablan schreef:
09 okt 2019 09:55
Hier heb je het punt. Wij registreren in opdracht van de overheid en wel die van het land waar het huis / het hotel staat. Naast de gegevens van het paspoort / id-kaart hebben we nog een woonadres nodig. Ook gangbaar en niets iets om moeilijk over te doen.
In bepaalde gevallen mag een ondernemer naw gegevens doorspelen naar instanties. Zelf moeten wij zakelijk bijhouden welke bedrijven met gas- en kruithamers werkt. Boven een aantal gram kruit moeten wij dit doorgeven wie er besteld heeft en waarom. Dit gebeurd dus met goederen die gebruikt kunnen worden voor andere doeleinden. Zo is het bv ook met andere gifstoffen.
Jablan schreef:
09 okt 2019 09:55
NeoDutchio schreef:
09 okt 2019 09:47
Als Europeaan kan je dus ook geen ongewenste vreemdeling zijn en al helemaal het land niet uitgezet worden.
*lach* Dat kan en het gebeurt. Niet op basis van 'ongewenst vreemdeling', wel op basis van 'weigeren jezelf te legitimeren'.
Legitimeren hoef je niet aan een verhuurder te doen, u bent immers geen overheidsinstantie. Probeert u het eens voor te stellen dat elke verhuurder in Nederland aan de kust iedereen moet gaan registreren die daar logeren. De hel zal losbreken.
Als zoals TS aangeeft, de Kroatische overheid hem verplicht deze gegevens toe te voegen/op te nemen, omdat TS anders eventueel zijn huurvergunning kwijtraakt, dan is dat toch gewoon de wet in Kroatië? We kunnen nu allemaal wel aangeven wat voor onzin dat is, maar zo is daar nou eenmaal de wetgeving. Als Nederlanders dat dan niet willen, moeten ze lekker een ander land opzoeken waar ze dat niet hoeven te doen.

Ik begrijp inderdaad het risico van identiteitsfraude, maar toen wij vroeger naar Italië gingen kwamen wij er, naar erg veel gezeur en geauwhoer, af met een kopie. Zij eisten van iedere campinggast het paspoort, een kopie mochten zij eigenlijk ook niet mee akkoord gaan. Dit gebeurt nog steeds op sommige plekken/landen. Zo werkt het nou eenmaal.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar zoals ik het nu lees, wordt er dus in dienst van de overheid een legitimatiebewijs gevraagd en zal deze dus overhandigd moeten worden. Als deze niet juist is, dan is er dus een probleem en wordt niet aan de legitimatie plicht voldaan.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door criticus2 »

@jablan, ik neem aan dat je dit punt wel helder naar gasten toe hebt geformuleerd, vooraf cq gelijk met boekingsaanvraag?

Ik moet zeggen dat ik zelf nooit zo moeilijk doe, je wilt immers wat en regels over de grens zijn idd anders. Veel nederlanders hebben helaas de neiging zich om een of andere reden afwijkend te moeten gedragen, vinden dat regels en vaak ook zelfs simpele afspraken neit voor hen gelden. Mijn kennis met de Bb maakt dit ook regelmatig mee. Wanneer er gezeur is (over betalingen meestal, maar ook over bv niet aanmelden van alle gasten in het reisgezelschap) is dat altijd met nederlanders, nooit met buitenlanders.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Mark1992 »

criticus2 schreef:
09 okt 2019 10:22
@jablan, ik neem aan dat je dit punt wel helder naar gasten toe hebt geformuleerd, vooraf cq gelijk met boekingsaanvraag?

Ik moet zeggen dat ik zelf nooit zo moeilijk doe, je wilt immers wat en regels over de grens zijn idd anders. Veel nederlanders hebben helaas de neiging zich om een of andere reden afwijkend te moeten gedragen, vinden dat regels en vaak ook zelfs simpele afspraken neit voor hen gelden. Mijn kennis met de Bb maakt dit ook regelmatig mee. Wanneer er gezeur is (over betalingen meestal, maar ook over bv niet aanmelden van alle gasten in het reisgezelschap) is dat altijd met nederlanders, nooit met buitenlanders.
Makkelijkste wat de Nederlanders altijd zeggen is: Mijn ID/Paspoort is eigendom van het Koninkrijk der Nederlanden, derhalve ben ik niet bevoegd om mijn ID/Paspoort af te geven aan derden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door kweenie »

In de regel zal door de verhuurder ook niet het legitimatiebewijs zelf aan de instanties getoond moeten worden, maar zal wel moeten worden aangetoond dat de gegevens gecontroleerd en juist zijn. Daarvoor zal vaak een kopie van het legitimatiebewijs ook kunnen voldoen, om te laten zien dat het legitimatiebewijs gezien is. Maar alleen de gegevens zelf zullen dus niet voldoende zijn, omdat dat gewoon willekeurige, verzonnen, gegevens zouden kunnen zijn.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Wat ik lees is dat enkele gegevens moeten worden ingevoerd (naam, paspoortnr) door de verhuurder en geen verplichting een kopie achter te laten/te laten maken.

Zonder de kopie is de kans op misbruik vele malen lager. Zie er dus niet zoveel kwaad in.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

@Erthanax: Duitsers komen netjes met een gewone kopie aanzetten. Net zoals de Belgen, de Britten, de Fransen, de Italianen, de Oostenrijkers en de rest van Oost-Europa.
In Duitsland is deze registratieplicht als eerste in Beieren opnieuw ingevoerd. Nedersaksen heeft het ook en in andere deelstaten zit dit in de pijplijn. Wetgeving in Duitsland duurt langer dan in Nederland, ook dat maakt het land stabiel.

@Veldt01: Kroatië is sinds 2015 EU-lid, de complete wetgeving is hiervoor op de schop gegaan en aangepast.
Jij als Nederlander hebt niets te willen, je hebt te voldoen aan de wetgeving van het land waar je bent. En als die legitimatie- en registratie eist, dan moet jij daaraan meewerken.

@Kweenie: Klopt. In de jaren zestig van de vorige eeuw is in Noordwest-Europa deze plicht afgeschaft.

@NeoDutchio: Jij geeft zelf al een voorbeeld, waarbij jij een check uitvoert, die de Nederlandse overheid eist. Dat is bij ons niet anders. Op het moment, dat gasten aankomen, hebben wij even die pet.

Ik geloof niet, dat de hel losbreekt wanneer in Nederland zo'n plicht wordt heringevoerd. Juist de Nederlandse overheid is gek op databases en het verzamelen van informatie over de eigen inwoners of waar buitenlanders verblijven... En de gemeente Amsterdam zou dit heel graag willen, want zo heeft die gemeente een extra tool in handen om illegale airbnb-verhuur op te sporen.

@Nijogeth en Mark1992: Zo is het.
Persoonlijk boeit het mij totaal niet. We hebben aan het kenteken van de (huur-)auto al genoeg om de rest van de gegevens te achterhalen, mocht het nodig zijn.

@Criticus2: Wij communiceren ons te pletter *glimlach*. Direct na een boeking, zodra wij de eerste gegevens binnen krijgen, ontvangen de gasten een complete brochure over huis, regio, restaurants en wat er nog meer te doen is. Helemaal vooraan de officiële dingen zoals onze gegevens, die van de beheerster en deze legitimatie- en registratieplicht. Voor volgende zomer hebben de tekst nu wel aangepast van vriendelijk naar dwingend. Het waarom hebben wij altijd al verteld.

@StevieNL81: zonder kopie moeten wij de originele documenten innemen. Niet handig. Deze zomer werd een van de andere gasten aangehouden wegens te snel rijden (meer dan 30 km te hard) en dat is zo'n moment, dat je je legitimatie nodig hebt. Bij deze was het wel in orde, wij hoefden alleen te vertellen hoe die bekeuring betaald moest worden. Verderop in het dorp zijn wel een stel Britten op de eerste ochtend uit bed gehaald, omdat Europol aangaf, dat ze gezocht werden.
Laatst gewijzigd door Jablan op 09 okt 2019 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ik begrijp dat u op basis van reisdocumenten in opdracht van de Kroatische overheid in een systeem een registratie moet verrichten.
U doet voorkomen alsof u daarvoor enige tijd de beschikking zou moeten hebben over (een kopie van) het paspoort. De toerist zou dit aan u moeten afgeven en niet alleen moeten tonen.
Op basis van de informatie die u geeft ben ik niet overtuigd.
Kunt u aangeven waarom het voor u noodzakelijk is dat deze documenten aan u worden gegeven en waarom u niet gewoon ter plekke de registratie kunt doen terwijl de toerist u zijn paspoort toont?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
09 okt 2019 09:31
- documentnummer afgedekt
Die heb je juist nodig. Iemand legitmeert zich aan jou en dan schrijf je het documentnummer over.
Jablan schreef:
09 okt 2019 09:31
- pasfoto afgedekt
Die mag je op basis van de AVG niet verwerken. Je verwerkt anders het ras. De BSN mag je ook niet verwerken. De rest is geen probleem.
Jablan schreef:
09 okt 2019 09:31
Nergens voor nodig, die bangmakerij.
Identiteitsfraude gebeurt echt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

tttlocke schreef:
09 okt 2019 10:42
Kunt u aangeven waarom het voor u noodzakelijk is dat deze documenten aan u worden gegeven en waarom u niet gewoon ter plekke de registratie kunt doen terwijl de toerist u zijn paspoort toont?
Het is wetgeving - het is niet een paspoort tonen, het is een paspoort afgeven. Dat is een behoorlijk verschil. In hotels doe je dit aan de balie, bij kleinere accommodaties bij de eigenaar/verhuurder. Een papieren kopie is de perfecte overbrugging.

Gesloten