LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Legitimatieplicht op vakantie

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
09 okt 2019 10:54
tttlocke schreef:
09 okt 2019 10:42
Kunt u aangeven waarom het voor u noodzakelijk is dat deze documenten aan u worden gegeven en waarom u niet gewoon ter plekke de registratie kunt doen terwijl de toerist u zijn paspoort toont?
Het is wetgeving - het is niet een paspoort tonen, het is een paspoort afgeven. Dat is een behoorlijk verschil. In hotels doe je dit aan de balie, bij kleinere accommodaties bij de eigenaar/verhuurder.
Ik zou graag van u een verwijzing hebben naar de precieze (Kroatische) wetgeving die het afgegeven van (een kopie van) het paspoort verplicht stelt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

tttlocke schreef:
09 okt 2019 10:58
Ik zou graag van u een verwijzing hebben naar de precieze (Kroatische) wetgeving die het afgegeven dan (een kopie van) het paspoort verplicht stelt.
Kun je zelf niet internetten? Hint: Het staat verspreid op de sites van de ministeries voor Toerisme en Binnenlandse Zaken (politie). Het systeem heet e-visitor.

Je wantrouwen is precies de reden waarom ik dit topic heb gestart. Andere landen, andere wetten en nog wil je het niet aannemen... Tja.

Er wordt altijd een kopie gemaakt. Als wij in Bayern zijn, vraagt het hotel om onze paspoorten en brengt ze een paar minuten later terug - nadat een kopie is gemaakt. Het invoeren van de gegevens gebeurt later, op een rustig moment.
Laatst gewijzigd door Jablan op 09 okt 2019 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
09 okt 2019 11:13
tttlocke schreef:
09 okt 2019 10:58
Ik zou graag van u een verwijzing hebben naar de precieze (Kroatische) wetgeving die het afgegeven dan (een kopie van) het paspoort verplicht stelt.
Kun je zelf niet internetten? Hint: Het staat verspreid op de sites van de ministeries voor Toerisme en Binnenlandse Zaken (politie). Het systeem heet e-visitor.

Je wantrouwen is precies de reden waarom ik dit topic heb gestart. Andere landen, andere wetten en nog wil je het niet aannemen... Tja.
Tsja. Zo'n wet bestaat of hij bestaat niet.
U zegt gedwongen te zijn door de wet om op een bepaalde manier te handelen.
Als de wet bestaat is het voor u een koud kunstje de gevraagde verwijzing te geven. Ik doe mijn onderzoek, maar het is niet aan mij om uw punt te bewijzen.
Ik ga inderdaad niet iets voor zoete koek slikken omdat u het zegt, onder het mom van 'andere landen, andere wetten'.

Vooralsnog ligt het meer voor de hand dat zo'n wet niet bestaat en dat u om andere, praktische, redenen graag (een kopie van) het paspoort onder u wil hebben, bijv. om de verplichte registratie te doen op een plaats en tijdstip wanneer het u het beste uitkomt. Uw weigering met de wet op de proppen te komen, versterkt dit vermoeden.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 09 okt 2019 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Revoked »

Blijkbaar is Kroatie nog steeds een gebied waar je met een grote boog omheen moet.
Als een huisjesverhuurder al meent onderdeel van de overheid te zijn, dan mag het van mij wel uit de EU gegooid worden. Corruptie viert hoogtij.
Misschien is Kroatie te verkopen aan Turkije, levert het toch wat op.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wij zijn weleens in Kroatië geweest. Er werden gegevens uit ons paspoort overgeschreven in het hotel en op de camping. Wij hoefden ze niet af te geven en er werden ook geen kopieën gemaakt.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door yan »

Als je hier iets wilt huren laat je gewoon je volledige ID zien, en kopiëren
Zo niet, dan heb je dus iets te verbergen en kan je dus vertrekken.

Zolang oplichter nog altijd meer beschermd worden dan slachtoffers gaat dat ook niet veranderen, wet of niet.
Nog nooit iemand gehad die hier problemen mee had.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Mark1992 »

yan schreef:
09 okt 2019 11:42
Als je hier iets wilt huren laat je gewoon je volledige ID zien, en kopiëren
Zo niet, dan heb je dus iets te verbergen en kan je dus vertrekken.

Zolang oplichter nog altijd meer beschermd worden dan slachtoffers gaat dat ook niet veranderen, wet of niet.
Nog nooit iemand gehad die hier problemen mee had.
Hoezo? Het niet willen dat je ID/Paspoort gekopieerd wordt heeft niets te maken met het zelf iets verborgen houden, maar dan iemand van het hotel, of bij het uitlekken van de gegevens, misbruik kan maken van jouw persoonsgegevens.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

@tttlocke. Je probeert mij hier in een hoek te drijven, die ik niet op wil. Zie de openingspost. En waarom zou ik met een link naar een wet tevoorschijn moeten komen, terwijl ik het hier op papier heb? Wat wil je? Foto's daarvan met alle gegevens van het huis? Dan is het reclame en op dit forum niet toegestaan. Soms moet je dingen gewoon aannemen zoals ze zijn.

Bovendien gaat het niet om ons huis, het gaat om het gedrag van Nederlanders op vakantie. Die denken, dat je paspoortgegevens moet afschermen. Help, identiteitsfraude. Maar als wij navragen, dan kent geen enkele gast iemand of een concrete situatie waarin dat is gebeurd. Oké, dan scherm je dingen af. Juist hier laten de Nederlandse Rijksoverheid en in het verlengde ook de anwb steken vallen door niet goed aan te geven wat wel nodig is, wat gewoon zichtbaar moet zijn in het buitenland.

De kopie vragen wij niet uit gemak, maar om te voorkomen, dat gasten zonder id of paspoort rondreizen, omdat ze volgens de Nederlandse wet eigenlijk hun paspoort niet mogen afgeven. Het is puur schipperen tussen de rechtssystemen van de verschillende landen, niet meer, niet minder dan dat. Als je daar niet aan meewerkt, moeten wij wel je documenten innemen of je wegsturen.

En ik ben niet de enige. Collega verhuurster heeft een paar huizen in Bad Bentheim, net over de grens bij Oldenzaal en ook zij klaagt erover, dat Nederlanders mega moeilijk doen over hun legitimatie en Duitsers totaal niet.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Berteman »

Blijft de vraag waarom er een kopie van het paspoort/legitimatiebewijs nodig is om enkele gegevens in te voeren.

In april en juli ben ik naar Oekraine geweest. In april Kiev: (prachtige stad trouwens), daar had ik via internet van een particulier een appartement gehuurd. Op het afgesproken tijdstip was de eigenaresse aanwezig, overhandigde me de sleutels en leidde me rond door het appartement. Voor haar vertrek, pakte ze haar tablet uit haar tas en vertelde me, dat ze gegevens moest invullen 'voor taxes'. Ze vroeg me de volledige naam te spellen, woonplaats, geboortedatum en plaats, nationaliteit en paspoortnummer, zonder dat zij daadwerkelijk om mijn paspoort vroeg. Ze vertelde dat ze eigenlijk wel mijn paspoort moest zien om de ingevulde gegevens te verifiëren, maar ze zei: "it is oké, I trust you. Have a nice stay and if you encounter problems, don't hesitate to call me".

In juli was ik in Odessa en bij het inchecken in het hotel, kreeg ik een formulier overhandigd met daarbij een uitleg in het Oekraïens. Toen ik de receptionist duidelijk probeerde te maken dat ik dat niet kon lezen, vroeg een collega van hem "Where are you from"? "The Netherlands", antwoordde ik. Vervolgens deed hij iets in de computer, stond op en kwam met het formulier en de uitleg in het Nederlands. De gegevens die ik had ingevuld, moesten nu wel gecontroleerd: de receptionist controleerde overigens alleen het paspoortnummer.

Zo kan het toch ook?

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Identiteitsfraude komt voor, en op een grotere schaal dan sommige mensen lijken te denken.
En het effect kan dusdanig vervelend zijn dat ik er niet op zit te wachten om het eerst mee te maken voordat ik voorzorgsmaatregelen ga nemen.
Dus voor mij goed om te weten: geen vakantie naar Kroatië.

sake1987

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door sake1987 »

Kwam laatst bij het Garda meer Limone de camping ook niet op als ik mijn id niet afstond. En ja wat moet je dan na 1300 km rijden om 17.00 uurs middag?

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

yan schreef:
09 okt 2019 11:42
Als je hier iets wilt huren laat je gewoon je volledige ID zien, en kopiëren
Zo niet, dan heb je dus iets te verbergen en kan je dus vertrekken.

Zolang oplichter nog altijd meer beschermd worden dan slachtoffers gaat dat ook niet veranderen, wet of niet.
Nog nooit iemand gehad die hier problemen mee had.
Dit filmpje is iets dat je echt even moet bekijken.
https://www.bnnvara.nl/videos/62256
Jablan schreef:
09 okt 2019 11:52
En waarom zou ik met een link naar een wet tevoorschijn moeten komen, terwijl ik het hier op papier heb?
Omdat jij consumenten wilt overtuigen van jouw standpunt. Ik geloof je eerlijk gezegd ook niet.

TUI geeft niet aan dat dit verplicht is, terwijl TUI wel bij Mexico aangeeft dat het ID moet worden afgegeven.
https://www.tuifly.be/nl/legal/reiseformalitaten
Jablan schreef:
09 okt 2019 11:52
Maar als wij navragen, dan kent geen enkele gast iemand of een concrete situatie waarin dat is gebeurd.
Dat komt omdat Nederlanders massaal gegevens afschermen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
09 okt 2019 11:52
......En waarom zou ik met een link naar een wet tevoorschijn moeten komen, terwijl ik het hier op papier heb? Wat wil je? Foto's daarvan met alle gegevens van het huis? Dan is het reclame en op dit forum niet toegestaan.
U hébt bewijs, maar kunt het niet leveren, omdat dat u dan ongeoorloofd reclame zou maken op deze site? :? Klinkt als een slechte smoes.
Een link naar de wet zou dat reclamebezwaar overigens ondervangen.
Ik verwacht van u dat u kunt laten zien dat de Kroatische overheid u verplicht de originele paspoorten van uw gasten 'in te nemen'.
Vooralsnog heb ik dat bewijs niet gezien. Niet van u, niet 'op het internet'.
U kunt bijv. quoten uit wat u daar op papier heeft staan, of een foto plaatsen, waarbij u de voor het bewijs niet relevante gegevens die u (volgens u) hier niet mag delen vanzelfsprekend onzichtbaar kunt maken.
Jablan schreef:
09 okt 2019 11:52
Soms moet je dingen gewoon aannemen zoals ze zijn.
U kunt uzelf blijven herhalen, maar bij iedere herhaling wordt het vermoeden sterker dat er geen wet is die u die verplichting oplegt. En daarmee valt de bodem uit uw OP. Ik ga er vooralsnog vanuit dat u kennelijk graag het paspoort onder u heeft, maar om andere redenen dan dat het een aan u opgelegde verplichting is. (zoals bijvoorbeeld. ten behoeve van registratie op een door u te bepalen tijdstip).
Waar ik nog benieuwd naar ben is hoe lang u volgens de Kroatische wet de originele paspoorten onder u dient te houden. Is dat gedurende het gehele verblijf van uw gasten?
Laatst gewijzigd door tttlocke op 09 okt 2019 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

sake1987 schreef:
09 okt 2019 12:53
Kwam laatst bij het Garda meer Limone de camping ook niet op als ik mijn id niet afstond. En ja wat moet je dan na 1300 km rijden om 17.00 uurs middag?
In Italië is dat zeker niet verplicht. Het is jouw keuze om dat wel of niet te doen, maar wat moet je als er op jouw naam een hypotheek en andere spullen zijn besteld.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door criticus2 »

https://htz.hr/sites/default/files/2018 ... aka_EN.pdf

ik lees alleen geen verplichting een kopie te bewaren of zelfs te maken.registratie is genoeg (en dan dus vanwege gemak kort afgeven bij aankomst, of idd een kopie waar genoemde zaken niet zwart gemaakt zijn). Als ik iets verkeerd lees hoor ik dat graag.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Berteman »

Jablan schreef:
09 okt 2019 11:52
@tttlocke. Je probeert mij hier in een hoek te drijven, die ik niet op wil. Zie de openingspost. En waarom zou ik met een link naar een wet tevoorschijn moeten komen, terwijl ik het hier op papier heb? Wat wil je? Foto's daarvan met alle gegevens van het huis? Dan is het reclame en op dit forum niet toegestaan. Soms moet je dingen gewoon aannemen zoals ze zijn.

Bovendien gaat het niet om ons huis, het gaat om het gedrag van Nederlanders op vakantie. Die denken, dat je paspoortgegevens moet afschermen. Help, identiteitsfraude. Maar als wij navragen, dan kent geen enkele gast iemand of een concrete situatie waarin dat is gebeurd. Oké, dan scherm je dingen af. Juist hier laten de Nederlandse Rijksoverheid en in het verlengde ook de anwb steken vallen door niet goed aan te geven wat wel nodig is, wat gewoon zichtbaar moet zijn in het buitenland.
Het beste wat je imho kunt doen, je huis niet meer aan Nederlanders verhuren.
Jablan schreef:
09 okt 2019 11:52
De kopie vragen wij niet uit gemak, maar om te voorkomen, dat gasten zonder id of paspoort rondreizen, omdat ze volgens de Nederlandse wet eigenlijk hun paspoort niet mogen afgeven.
Je kunt toch ter plekke de gegevens in het systeem invoeren? Daar is toch geen kopie van het paspoort voor nodig?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

@Revoked: Wij zijn zeker geen onderdeel van de overheid, maar hier hebben wij geen keuze in.
Op het eiland Krk heeft een Nederlander een huis neergezet, zonder vergunning verhuurd en na een waarschuwing, boetes, rechtszaak is het huis met de grond gelijk gemaakt omdat hij zich nergens iets van aantrok. Hij woont nu met zijn gezin in een camper, ergens diep in de bossen en probeert - nu wel met een vergunning - nog wat geld aan toeristen te verdienen om de schuldenberg af te lossen. En ja, sloop is de ultieme sanctie als je je niet aan de voorwaarden houdt.
Je opmerking over corruptie vertelt mij, dat je nieuwsvoorziening nog in de vorige eeuw leeft. Corruptie is van onder naar boven aangepakt, inclusief een ex-minister-president, die al een paar jaar vastzit (rechtszaak loopt nog).

@Lady1234: Ik neem aan, dat dit voor 2016 was? Tot en met 2015 hadden wij boekwerken in huis liggen met de registratieformulieren. Ging ook goed, maar ja, de Nederlandse belastingdienst heeft in Kroatië advies gegeven hoe ze het digitaal konden regelen...

@Mark1992: De gasten hebben ook onze gegevens en we stellen ons voor de rest toegankelijk, kwetsbaar op. Geen reden om bij legitimatie moeilijk te doen. Af en toe moet ik ze zelfs afremmen: Nee, papieren kopie, niet digitaal. Of bij reviews met foto's weer foto's laten verwijderen waar het kenteken van de auto leesbaar op staat of de kleine kinderen net te bloot op staan. Heus, we houden overal rekening mee, bevestigen zelfs elke betaling.
Berteman schreef:
09 okt 2019 11:57
Blijft de vraag waarom er een kopie van het paspoort/legitimatiebewijs nodig is om enkele gegevens in te voeren.
Om de gasten niet zonder ID/Paspoort achter te laten. Zie openingspost. Mooie ervaring trouwens van jou in de Oekraïne en ik zou het graag op die manier willen. In de praktijk is dit niet mogelijk, want de gasten willen direct op stap en de aanmelding moet binnen 24 uur na aankomst gedaan zijn.

@Techneut71: Van ID-Fraude weet ik alles, nadat ooit iemand anders op mijn BSN aan het werk was, rond de eeuwwisseling, lang voordat het een issue werd. Toch is dat voor mij geen reden om direct alles en iedereen te wantrouwen.
Ik denk, dat jij beter half Europa kunt doorstrepen als vakantiebestemming, ook geen pakketreizen of vliegreizen meer maken, want overal wordt een kopie van je paspoort of id-kaart getrokken.

@Alfatrion: dan geloof je mij niet. Jouw probleem.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar een huis zonder vergunning bouwen is toch net even iets anders dan paspoorten innemen of kopieën daarvan maken.

Ben ook vaak in Bad Bentheim geweest, gewoon ingeschreven zonder afgifte of kopie van het paspoort.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Brainless »

Jablan schreef:
09 okt 2019 13:12
Ik denk, dat jij beter half Europa kunt doorstrepen als vakantiebestemming, ook geen pakketreizen of vliegreizen meer maken, want overal wordt een kopie van je paspoort of id-kaart getrokken.
Nee hoor, ze kijken ernaar en nemen gegevens over, de laatste jaren (lees: 10) niet meer gehad dat ze een kopie maakte of dat ik mijn paspoort een dag (of langer) kwijt was.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan, ik wil u best geloven , daar niet van , maar in deze tijd met zoveel corruptie , ID fraude krijgt u géén copie van mijn paspoort ter inzage zonder zwart gemaakt BSN , laat staan dat ik het af geef .
Dan ben ik maar een lastige Nederlander 😉 .
En een foto zegt ook niet veel...zeker niet bij vrouwen die vaak hun kapsel en de haarkleur veranderen en nu ook veel mannen ineens hun baard laten staan.

Gesloten