LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Rianne84
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2019 11:54

Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door Rianne84 »

Ik heb bijna een jaar geleden een grote bestelling gedaan, met lange levertijd. In de verwachtte leverweek niks gehoord, dus 2 weken later maar gaan bellen. Er waren leverproblemen en ik zou teruggebeld worden. Ik ben niet teruggebeld. Weer zelf gaan bellen, ik zou door de manager teruggebeld worden. Maar helaas, na enkele weken maar weer zelf gaan bellen. Zo duurde het een tijdje. Uiteindelijk de juiste persoon te pakken gekregen en korting gekregen en de belofte om een deel alvast vooruit te leveren. Dit hebben ze gedaan, maar eind september zou de rest geleverd worden, maar ook dit keer weer niks gehoord. Nu zijn de spullen die ik al geleverd heb gekregen meer waard dan de aanbetaling die ik al had gedaan. Ik heb iets gelezen over verjaring van de vordering na 2 jaar. Zou ik, als ik 2 jaar na het plaatsen van de bestelling, nog niks heb gehoord, de vooruitgeleverde spullen gewoon mogen houden zonder dat er een verrekening van het restantbedrag geëist kan worden door het bedrijf? Of moet ik dan eerst aan het bedrijf laten weten dat ik officieel afzie van de rest van de spullen?
Laatst gewijzigd door Radar op 09 okt 2019 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie aangepast ter verduidelijking

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar dat is hypothetisch, er zijn immers nog geen 2 jaar voorbij??
Vooralsnog heeft u de nodige spullen al binnen .
Dat het allemaal zo lang duurt vind ik wel raar , maar mijn advies zou zijn :
wacht rustig af en wanneer alles binnen is gewoon netjes alles betalen.
Er zal wel een factuur bijgeleverd worden voor het restantbedrag.
Maar waarom zou u de rest niet meer willen?
Voor herroeping van de order bent u sowieso te laat.
Laatst gewijzigd door moederslink op 09 okt 2019 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Over wat voor spullen gaat dat dan die u besteld hebt?

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Rianne84 schreef:
09 okt 2019 12:06
Ik heb iets gelezen over verjaring van de vordering na 2 jaar. Zou ik, als ik 2 jaar na het plaatsen van de bestelling, nog niks heb gehoord, de vooruitgeleverde spullen gewoon mogen houden zonder dat er een verrekening van het restantbedrag geëist kan worden door het bedrijf? Of moet ik dan eerst aan het bedrijf laten weten dat ik officieel afzie van de rest van de spullen?
Nee, de betalingsverplichting ontstaat pas op het moment van afleveren. De twee jaar begin vanaf dat moment te lopen.
moederslink schreef:
09 okt 2019 13:12
Voor herroeping van de order bent u sowieso te laat.
TS heeft tot 14 dagen na de aflevering van het laatste item om de hele koop te herroepen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook die spullen die allang geleverd zijn en mogelijk al gebruikt zijn?
Bv kleding? Schoenen? Dat kán toch niet?

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, ook die spullen. De verkoper heeft recht op vergoeding van de waardevermindering die het gevolg is van een gebruik dat verder gaat dan beoordelen of de koper de spullen wilt behouden.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit staat bij Consuwijzer.

Wanneer begint en eindigt mijn bedenktijd precies?
Product
Uw bedenktijd begint de dag na levering (bij meer producten in 1 bestelling: de dag na levering van het laatste product of onderdeel).
Voorbeeld: U koopt online een laptop en laat het bezorgen bij een ophaalpunt. Het pakket ligt vanaf 1 juni op het ophaalpunt. Bedenktijd: 2 tot en met 15 juni.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
09 okt 2019 13:55
Voorbeeld: U koopt online een laptop en laat het bezorgen bij een ophaalpunt. Het pakket ligt vanaf 1 juni op het ophaalpunt. Bedenktijd: 2 tot en met 15 juni.
Als dat ophaalpunt van de vervoerder is dan geldt dit niet. Als PostNL het bezorgt en het pakket op een PostNL kantoor ligt dan gaat de herroepingstijd lopen vanaf de dag dat je het hebt opgehaald. Anders vanaf de dag dat het daar ligt.
Artikel 6:230o lid 1 onder b, 3° BW schreef:De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na: bij een consumentenkoop: de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen indien de levering van een zaak bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door moederslink »

De vraag van Ts is of ze kan afzien van de rest van de spullen. Ik lees niet dat ze de reeds ontvangen spullen wil herroepen en ook wil terug sturen.
Ze kan dus alles herroepen na het leveren van het laatste item.
Maar goed : ze houdt de reeds ontvangen producten en ziet af van de vervolgzendingen , dat kan dus begrijp ik.
Dan is ze binnen die 2 jaar in ieder geval betalingsplichtig over de reeds ontvangen spullen.
Zeg ik het zo goed?

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Volgens de leidraad Consumenten is gedeeltelijke herroeping niet mogelijk, maar in de praktijk kan dit wel. Daar spreek van je van in het geval van afzien van levering van de rest. De verkoper kan op dat moment een factuur sturen en de verjaringstermijn van twee jaar gaat dan lopen of is gaan lopen vanaf de levering, dit afhankelijk van de voorwaarden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat was dus idd ook de vraag van Ts ...zij moet dus het bedrijf officieel laten weten dat zij afziet van de vervolgzendingen.

In theorie :
de vervolgzendingen komen niet binnen ( nu nog ) een jaar maar pas na een jaar.
Mag zij dan alles houden zonder 1 cent te betalen? 🙃

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De facturen voor de vervolgzending zijn dan nog niet verjaard, omdat de opeisbaarheid daarvan pas bij ontvangst ontstaat.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
09 okt 2019 14:01
Lady1234 schreef:
09 okt 2019 13:55
Voorbeeld: U koopt online een laptop en laat het bezorgen bij een ophaalpunt. Het pakket ligt vanaf 1 juni op het ophaalpunt. Bedenktijd: 2 tot en met 15 juni.
Als dat ophaalpunt van de vervoerder is dan geldt dit niet. Als PostNL het bezorgt en het pakket op een PostNL kantoor ligt dan gaat de herroepingstijd lopen vanaf de dag dat je het hebt opgehaald. Anders vanaf de dag dat het daar ligt.
Artikel 6:230o lid 1 onder b, 3° BW schreef:De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na: bij een consumentenkoop: de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen indien de levering van een zaak bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen.
Het ging mij mee om de eerste zin van Consuwijzer, die u niet quote, dus over de deel levering.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Klink allemaal heel logisch. Mits 'koop op afstand',dat wel.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
09 okt 2019 15:46
Het ging mij mee om de eerste zin van Consuwijzer, die u niet quote, dus over de deel levering.
Oke, ik reageer alleen op de tweede helft, omdat ik in het wetsartikel iets anders tegenkom. Voor deellevering had ik een ander stukje zwart gemaakt.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

houden en niet betalen gaan bij mij de haren overeind staan, zal ik bij u iets weghalen en niets vergoeden dan wel betalen???

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
09 okt 2019 15:46
Het ging mij mee om de eerste zin van Consuwijzer, die u niet quote, dus over de deel levering.
Dat is dit stukje:
alfatrion schreef:
09 okt 2019 14:01
Artikel 6:230o lid 1 onder b, 3° BW schreef:De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na: bij een consumentenkoop: de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen indien de levering van een zaak bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen.

r.gluvers
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2012 20:22

Re: Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door r.gluvers »

Hoe kan ik mijn reactie verwijderen? Ik kan alleen bewerken, er verschijnt bij mij geen kruisje ofzo...
Laatst gewijzigd door r.gluvers op 09 nov 2019 12:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Rianne84
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2019 11:54

Re: Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door Rianne84 »

Het gaat om een bed. Bij de beloofde leverweek hoorden we niks. Meerdere keren moest ik bellen en werd ik niet teruggebeld. Steeds weer toen werd beloofd dat ze contact op zouden nemen, moest ik er weer zelf achteraan gaan. Daarom was ik het op een gegeven moment zat en wilde ik eigenlijk al van de koop afzien. Toen hebben ze mij, na een bericht van mij, gebeld en een leverweek beloofd van eind september. Ik ben toen akkoord gegaan, met als voorwaarde dat ze de matrassen vooruit zouden leveren. Die hadden ze namelijk wel allang binnen, maar er waren met het ledikant leverproblemen. Ik sliep niet lekker op mijn oude matrassen dus de nieuwe matrassen wilde ik wel graag zsm hebben.
Ze hebben toen inderdaad gedaan. Maar na de beloofde leverweek van eind september, hebben we nu nog steeds gehoord. Omdat er steeds iets beloofd wordt en ik hoor dan niks meer van ze, ben ik het zat om er zelf achteraan te gaan. Daarom wil ik het ledikant liever ergens anders gaan aanschaffen. Maar ik vraag mij af, aangezien ik van hun ook maar niks hoor, of het verjaart na 2 jaar als ik ook niks van mij laat horen.

Rianne84
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2019 11:54

Re: Betalen voor vooruitgeleverde spullen?

Ongelezen bericht door Rianne84 »

Hawk-Eye schreef:
23 okt 2019 15:23
houden en niet betalen gaan bij mij de haren overeind staan, zal ik bij u iets weghalen en niets vergoeden dan wel betalen???
Ik heb al een aanbetaling gedaan, dus het grootste deel van de 1e levering is al betaald door mij. Keer op keer moet ik er zelf achteraan gaan en weer wordt een levering beloofd die niet komt. Moet ik dan weer zelf gaan bellen of ik het restbedrag mag gaan betalen? Ergens heb ik zoiets van 'bekijk het maar met de rest...' Vandaar dat ik wil weten hoe het zit met verjaring, zodat ik straks na 2 jaar ergens anders een ledikant kan gaan kopen zonder dat deze huidige zaak mij nog iets kan maken.

Gesloten