LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
rammelknars
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2009 23:00

Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door rammelknars »

Ik ben vezekerd bij Caresq maar nu blijkt dat zij voor logopedie alleen een contract aanbieden met een te laag tarief. Daarom tekent mijn logopedist dit niet meer voor 2020. Dat betekent dat ik 50% van de kosten zelf zou moeten betalen. Nu heb ik gebeld met twee andere praktijken in de buurt maar die hebben in 2020 om dezelfde reden geen contract bij Caresq. Kortom als ik bij Caresq blijf dan wordt logopedie niet meer geheel vergoed das is toch raar. Tewijl andere verzekeringen dat wel doen . Ben ik nu genoodzaakt om over te stappen of heb ik nog andere optie om te zorgen dat Caresq logopedie gewoon vergoedt.

Weet iemand raad?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door Lowieze »

Misschien het handigst om contact op te nemen met uw verzekeraar hoewel nog lang niet alle contracten op dit moment bekend zijn.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door scontra »

Caresq koopt zorg in namens de zorgverzekering waar u bij verzekert bent.
Dat er nu nog geen contract is wil niet zeggen dat dat over 2 mdn. ook nog zo is, de onderhandelingen zijn nog in volle gang.
Maar neem contact op met uw zorgverzekeraar n.a.v. hetgeen u heeft vernomen en misschien kunnen zij u duidelijkheid verschaffen.

rammelknars
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2009 23:00

Re: Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door rammelknars »

Dank voor jullie snelle reactie.
Ik heb zowel contact gehad met mijn verzekeraar als met mijn logopedist
1) Het contract voor 2020 is volgens Caresq definitief en gaat niet meer veranderen zeggen ze zelf. Mijn logopedist kan voor dat tarief niet werken dus die tekent het niet meer zoals ze voor 2019 nog wel gedaan heeft. Dus er is helemaal geen sprake van onderhandelen.
Ik ben blij dat mijn logopedist het tijdig aangeeft want Caresq doet dat niet

2) Verzekeraar geeft aan dat ze alleen volledig vergoeden als ik naar een logopedist ga waarmee ze een contract hebben.
Maar die gaat er in 2020 in de buurt niet meer zijn.
Ze willen nu nog geen lijst geven met logopedisten met een contract voor 2020 dat begrijp ik ook wel maar als ik moet wachten tot die lijst er wel is kan ik niet meer wisselen van verzekering. Dus van die info wordt ik niet wijzer

Ik vind het een hele rare gang van zaken dat zij een te laag tarief vaststellen en dat ik daardoor de behandeling voort moet zetten bij een andere logopedist met een wachtlijst die helemaal niet meer in de buurt zit. Ze moeten toch genoeg zorg inkopen of begrijp ik dat nou verkeerd.

De vraag blijft: Er is geen contract meer in 2020 tussen mijn logopedist en de verzekeraar. Zijn dan de enige mogelijkheden zelf betalen of switchen van verzekering of heb ik andere opties?

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik heb gezocht naar zorgverzekeraar Caresq. Volgens mij zou deze niet bestaan. Caresq is enkel de naam van het inkoopbureau. De risicodrager is Iptiq Life S.A. De zorgverzekeringen zijn Besured, National Academic en Promovendum.
De volmacht is CAK Volmacht B.V.
Er zijn slechts 250.000 verzekerden totaal.

Mijn conclusie: overstappen omdat deze verzekeraar te klein is om goede, landelijk dekkende zorg te bieden.

Zie bijlage.
Bijlagen
B096C245-A7BD-4D9D-8BC4-EA2930EDB163.png
(154.25 KiB) 1871 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vraag uw logopedist met welke verzekeraar hij wel voor volgend jaar een contract heeft.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door 16again »

rammelknars schreef:
09 okt 2019 19:13
Ze willen nu nog geen lijst geven met logopedisten met een contract voor 2020 dat begrijp ik ook wel maar als ik moet wachten tot die lijst er wel is kan ik niet meer wisselen van verzekering.
Dat is het paradoxale. Je kan kiezen....maar je weet niet waarvoor.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door moederslink »

Die lijst komt normaliter ruim vóór het einde van het jaar , dus dan kunt u netjes per 1januari switchen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door kweenie »

rammelknars schreef:
09 okt 2019 19:13
De vraag blijft: Er is geen contract meer in 2020 tussen mijn logopedist en de verzekeraar. Zijn dan de enige mogelijkheden zelf betalen of switchen van verzekering of heb ik andere opties?
Naast het overstappen naar een logopedist die verder weg is, zijn dit inderdaad de opties die je hebt.

Maar waarom wil je zo graag bij deze verzekeringen blijven? Blijkbaar is dit hun manier om de kosten te verlagen maar volgens mij zijn ze toch niet extreem voordelig

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door criticus2 »

je kan ook voor een zorgverzekeraar kiezen waar je een restitutiepolis kan afsluiten. Iets meer premie maar geen last van dit soort gezeur, gewoon vrije keus in zorgverlener. (het heet restitutiepolis maar dat betekent niet dat je zelf alles voor moet schieten wat sommigen nog steeds denken).

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
09 okt 2019 22:56
Die lijst komt normaliter ruim vóór het einde van het jaar , dus dan kunt u netjes per 1januari switchen.
Dat is niet de indruk , die de consumentenbond bij me wekt.
https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... gverleners
Daar staat overigens de tip, dat je tot 31 januari kunt switchen. Of een restitutiepolis

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
10 okt 2019 08:31
moederslink schreef:
09 okt 2019 22:56
Die lijst komt normaliter ruim vóór het einde van het jaar , dus dan kunt u netjes per 1januari switchen.
Dat is niet de indruk , die de consumentenbond bij me wekt.
https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... gverleners
Daar staat overigens de tip, dat je tot 31 januari kunt switchen. Of een restitutiepolis
Om het wat gemakkelijker te maken:
“Zijn je zorgverleners nog niet gecontracteerd of ben je er nog niet uit naar welke zorgverzekeraar je wilt overstappen, dan kun je wel vast je huidige polis opzeggen. Doe dit uiterlijk 31 december, dan heb je namelijk nog tot en met 31 januari om een nieuwe af te sluiten. Waarschijnlijk zijn verzekeraars dan een stuk verder met de contracten. Deze nieuwe verzekering gaat dan met terugwerkende kracht in vanaf 1 januari.”

Opzeggen moet voor 31 december, een nieuwe polis afsluiten kan t/m 31 januari, wel iets om op te letten!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door berndv »

Misschien kijk ik er te nuchter naar, maar ik zie 3 opties. Óf u blijft bij uw logopedist en zoekt een andere zorgverzekeraar, óf u blijft bij uw huidige zorgverzekeraar én u betaalt een deel van de kosten zelf óf u blijft bij uw zorgverzekeraar en zoekt een logopedist waar ze wel een overeenkomst mee hebben.
rammelknars schreef:
09 okt 2019 19:13
Ze willen nu nog geen lijst geven met logopedisten met een contract voor 2020
"Ze" is uw zorgverzekeraar, maar uw zorgverzekeraar heeft u niet geinformeerd over het contract, dat heeft uw logopedist gedaan, ik neem aan dat uw logopedist u dan ook wel kan vertellen waar die wel een contract mee heeft, toch?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door scontra »

criticus2 schreef:
10 okt 2019 08:29
je kan ook voor een zorgverzekeraar kiezen waar je een restitutiepolis kan afsluiten. Iets meer premie maar geen last van dit soort gezeur, gewoon vrije keus in zorgverlener. (het heet restitutiepolis maar dat betekent niet dat je zelf alles voor moet schieten wat sommigen nog steeds denken).
Ook bij een restitutiepolis krijg je niet klakkeloos alles vergoed, ook daar spelen de contracten een niet onbelangrijke rol !
Geen contract dan vergoeding tegen het marktconforme tarief en dat kan dus lager liggen dan het tarief van de behandelaar.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door berndv »

scontra schreef:
10 okt 2019 10:37
Geen contract dan vergoeding tegen het marktconforme tarief en dat kan dus lager liggen dan het tarief van de behandelaar.
En ik vermoed dat dat marktconforme tarief lager ligt dan het tarief van de logopedist, want anders had de logopedist wel een contract met deze zorgverzekeraar.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door scontra »

berndv schreef:
10 okt 2019 10:46
scontra schreef:
10 okt 2019 10:37
Geen contract dan vergoeding tegen het marktconforme tarief en dat kan dus lager liggen dan het tarief van de behandelaar.
En ik vermoed dat dat marktconforme tarief lager ligt dan het tarief van de logopedist, want anders had de logopedist wel een contract met deze zorgverzekeraar.
De contract tarieven hoeven niet in overeenstemming te zijn (hoger -Lager- gelijk) met de marktconforme tarieven waarmee een zorgverzekeraar werkt, want die marktconforme tarieven zijn bij (bijna) elke zorgverzekeraars verschillend, zelfs als ze binnen hetzelfde moederbedrijf behoren.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door criticus2 »

scontra schreef:
10 okt 2019 10:37
criticus2 schreef:
10 okt 2019 08:29
je kan ook voor een zorgverzekeraar kiezen waar je een restitutiepolis kan afsluiten. Iets meer premie maar geen last van dit soort gezeur, gewoon vrije keus in zorgverlener. (het heet restitutiepolis maar dat betekent niet dat je zelf alles voor moet schieten wat sommigen nog steeds denken).
Ook bij een restitutiepolis krijg je niet klakkeloos alles vergoed, ook daar spelen de contracten een niet onbelangrijke rol !
Geen contract dan vergoeding tegen het marktconforme tarief en dat kan dus lager liggen dan het tarief van de behandelaar.
https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... tutiepolis dat verschil zal wel aanzienlijk kleiner zijn dan of helemaal niets of een al zwaar uitgekleed tarief. Overigens kan dit zo zijn, de verzekeraars die ik ken die alleen restitutiepolissen uitgeven doen hier niet aan meen ik (nog niet tegengekomen) tenzij er boven NZA tarief gedeclareerd wordt maar dat is logisch want mag niet eens...

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De NZA stelt sinds 1 januari 2017 geen tarieven meer vast voor logopedie. Dus de tarieven zijn vrij.

En veel zorgverzekeraars knijpen nu de logopedisten af met hun contracten. Logisch dat die logopedisten deze contracten niet meer aangaan.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door criticus2 »

Lady1234 schreef:
12 okt 2019 10:16
De NZA stelt sinds 1 januari 2017 geen tarieven meer vast voor logopedie. Dus de tarieven zijn vrij.

En veel zorgverzekeraars knijpen nu de logopedisten af met hun contracten. Logisch dat die logopedisten deze contracten niet meer aangaan.
er zijn steeds meer fysiotherapeuten die diezelfde weg volgen.

Bedenk ook dat het niet alleen om tarieven gaat. Ook andere zaken zijn in die overeenkomsten geregeld. Zo zijn er veel verzekeraars die niet alleen tarief afknijpen maar ook het aantal behandelingen per traject.
Ook daarom willen veel zorgverleners geen contract meer , omdat het op die manier niet strookt met hun visie op zorg verlenen. Ze moeten dan ophouden met behandelen, of extra behandelingen in rekening gaan brengen bij patiënt.

mede een reden dat ik altijd een restitutiepolis heb. Nooit verrassingen . En als je een keer pech hebt, heb ik niet dubbel pech. Veel mensen zijn door dit soort verborgen dingen die kunnen uitlopen op noodzaak tot extra betalingen meer kwijt dan dat ze besparen op natura polissen, en dan heb ik het nog niet eens op budgetpolissen waar zeer beperkt wordt ingekocht en dus het aantal adressen waar je zonder eigen bijdrages terecht kan heel klein is. kosten mbt premie op maandbasis vallen ook erg mee.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn logopedist heeft volgend jaar geen contract meer met Caresq

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk zie ik het nut van een restitutiepolis niet zo in. Uiteraard is het belangrijk dat de apotheek, huisarts en het ziekenhuis waar je eventueel op aangewezen bent, gecontracteerd is door je verzekeraar.

Dat vind ik voldoende.

Gesloten