Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kweenie »

Ridder777 schreef:
09 okt 2019 09:47
Geef liever antwoord op de vraag
aan deze toevoeging zit ik niet op te w88
Ik denk het niet, maar vraag het haar partner, als je het zo graag wilt weten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Van de privé omstandigheden van Ella Vogelaar weet ik niets.
Maar als zij een partner én kinderen heeft is dit diep tragisch voor hun.
Ik vermoed dat het e.e.a wel in de roddelbladen zal komen te staan. 🤨

Het woord zelfmoord mag wat mij betreft wel voorgoed worden geschrapt, liever spreken over zelfdoding , vind ik.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
09 okt 2019 11:10
Het woord zelfmoord mag wat mij betreft wel voorgoed worden geschrapt, liever spreken over zelfdoding , vind ik.
Waarom? Omdat het vriendelijk klinkt? Want “zelfmoord” is meestal wel exact wat er gebeurd.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Is 't enige type moord waar in ons landje de doodstraf op staat.

Die flauwe grap uit de weg hebbend spreekt men liever over een einde aan het leven gemaakt te hebben.
Laatst gewijzigd door StevieNL81 op 09 okt 2019 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Iets anders: weet iemand of er recent nog een CMV-uitbraak is geweest?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Theotrucker »

We missen een komkommer dus?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
09 okt 2019 21:21
moederslink schreef:
09 okt 2019 11:10
Het woord zelfmoord mag wat mij betreft wel voorgoed worden geschrapt, liever spreken over zelfdoding , vind ik.
Waarom? Omdat het vriendelijk klinkt? Want “zelfmoord” is meestal wel exact wat er gebeurd.
Voor nabestaanden en verdere betrokkenen is het woord zelfmoord beladen en moord linkt toch aan een criminele daad.
( het woord zelfdoding wordt ook gebruikt bij ( hulp bij ) euthanasie) .

Iemand die zelf uit het leven stapt doet dit uit wanhoop en is ziek.
Daarom zou ik daar ook niet nog extra een criminele lading op willen leggen.

Er wordt meer en meer gesproken over zelfdoding of een zelf verkozen levensbeëindiging en dat vind ik beter.
Het is al tragisch genoeg , geen moord maar een einde maken aan je wanhoop/ rottige leven of ziekte.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

De spijker op de kop, Moederslink: doe je het officieel, dan is het zelfdoding. Doe je het onofficieel, dan is het zelfmoord. Ik snap je gevoel, maar het zijn geen uitwisselbare begrippen. Moord is ook crimineel, óók als het jezelf betreft...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Als je jezelf " vermoordt " is dat hetzelfde als wanneer je jezelf " doodt " ( uiteraard).
Je hebt wel een beetje gelijk als je zegt : " het zijn geen uitwisselbare begrippen " .
Maar een moord plegen is toch een criminele daad en jezelf doden is niet crimineel, althans niet met criminele intenties.
Ik zou niet graag zien dat de nabestaanden ( ouders bv ) hun kind als een ' moordenaar ' beschouwen, dan wordt de last vele malen zwaarder.
Ik ben daarom erg blij met het meer en meer gebruiken van het woord zelfdoding of zelfverkozen levensbeëindiging.
Technisch is het hetzelfde , gevoelsmatig niet , voor mij.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kweenie »

Moneyman schreef:
09 okt 2019 21:21
moederslink schreef:
09 okt 2019 11:10
Het woord zelfmoord mag wat mij betreft wel voorgoed worden geschrapt, liever spreken over zelfdoding , vind ik.
Waarom? Omdat het vriendelijk klinkt? Want “zelfmoord” is meestal wel exact wat er gebeurd.
Volgens mij is het ook lang geleden dat ik dat ergens heb gelezen. In elk geval heb ik het niet gelezen naar aanleiding van de keus van mevrouw Vogelaar.

Overigens worden er haast continu nieuwe termen bedacht en worden de oude termen beladen. Als iemand overleden is, heb je te maken met een stoffelijk overschot of een lichaam of een lijk of noem het maar op. Het wordt er dan niet altijd even duidelijk op.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

MM, deze keer ben ik het niet met je eens. Bij moord gaat het volgens Art. 292 om: Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft enz.

Zou het niet beter zijn om te refereren aan Art. 293: Hij die opzettelijk het leven van een ander op diens uitdrukkelijk en ernstig verlangen beëindigt, wordt gestraft enz.

Beide artikelen gaan over levensbeëindiging van een ander, maar door het "uitdrukkelijk en ernstig verlangen" lijkt mij 293 met evenveel recht van toepassing.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door gosewijn »

Moeten we nu overal het wetboek bij halen .

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Tussen 2 haakjes en even tussendoor : het woord " lijk " zal ik ook nóóit bezigen.
Het is een overleden iemand , maar waarom niet gewoon het woord " lichaam " gebruiken .
Het is toch ook nog steeds een lichaam ?
En als iemand na maanden dood wordt gevonden spreek dan van een stoffelijk overschot . Meer is het dan ook niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Erthanax , je hebt het over het beëindigen van het leven van een ánder, daar wordt al gesproken over ( hulp bij ) zelfdoding. Of lees ik het verkeerd?
Doe je het jezelf aan, zonder hulp , dan dood je jezelf of vermoord je jezelf en dat laatste vind ik crimineel klinken , terwijl je geen énkele criminele intensie hebt., maar ziek en wanhopig bent.

Maar misschien is dit onderwerp te zwaar , voor nu, voor hier in de huiskamer?
Ik stop er dan nu ook maar mee . :wink:

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ach, je kunt ook een probleem maken. De een neem wat meer aanstoot aan bepaalde termen dan anderen, het zij zo. Dan zal deze persoon deze termen niet bezigen en een ander weer wel. En laten we dat lekker zo laten. En neem je aanstoot aan een bepaalde term, tel tot 10 en laat het gaan.

Idem voor de discussie beledigen/beledigd voelen. Pas als iets daadwerkelijk alleen gezegd wordt om iemand naar beneden te halen (en er dus niet per se waarheid in zit), dan is het beledigend en anders ligt het puur aan de persoon die zich beledigd voelt.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb zelf geen moeite met het woord zelfmoord, maar ik kan me heel goed voorstellen dat directe nabestaanden dat wel hebben. Ik zie dan ook geen enkele reden om het woord zelfdoding niet te gebruiken. Laat ik het daar maar bij laten.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Theotrucker schreef:
09 okt 2019 21:36
We missen een komkommer dus?
Die kreeg te maken met een paar zure bommen.

mh73

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door mh73 »

Erthanax schreef:
09 okt 2019 22:28
Zou het niet beter zijn om te refereren aan Art. 293: Hij die opzettelijk het leven van een ander op diens uitdrukkelijk en ernstig verlangen beëindigt, wordt gestraft enz.

Beide artikelen gaan over levensbeëindiging van een ander, maar door het "uitdrukkelijk en ernstig verlangen" lijkt mij 293 met evenveel recht van toepassing.
Soms zal dat zo zijn, zelfmoord is echter ook iets, waar men toe overgaat als men metaal in een zeer diep dal zit en even geen andere uitweg meer ziet. Een situatie, die een uur, een dag, een week later dus weer heel anders kan zijn.
Vaak ook is het een roep om hulp. Waarbij het dus juist een beetje triest is als de poging lukt.

Persoonlijk ken ik een paar 'achterblijvers' en deze ouders zijn kapot, gebroken door de keuze van hun kind. Het is dubbel triest: de één ziet geen andere uitweg ondanks alle liefde en zorg van de familie, de achterblijvers maken dat proces mee, staan machteloos en verliezen hun geliefde kind.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit artikel geeft wel heel mooi weer wat ik eerder al bedoelde.
https://www.trouw.nl/nieuws/tussen-zelf ... ~b556e87f/
Helaas wel alleen na registreren leesbaar.

Ook de bekende hulpsite 113 gebruikt consequent de term zelfmoord.

Maar ik snap de gevoeligheden wel, en wat mij betreft gebruikt ieder die term die het best past bij hoe je erin staat. Dat betekent dus ook dat we niet anderen "onze" term moeten opleggen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
10 okt 2019 00:38
Theotrucker schreef:
09 okt 2019 21:36
We missen een komkommer dus?
Die kreeg te maken met een paar zure bommen.
Zou dat het zijn :wink: wel lekker rustig de laatste weken!

Plaats reactie