LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Legitimatieplicht op vakantie

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar wel de Gemeente waar dit paspoort is afgegeven.
Me dunkt dat je dan , indien echt nodig , toch heus wel te traceren bent.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een paspoort is volgens mij 10 jaar geldig. En als je verhuist, wordt dat uiteraard niet in het paspoort aangetekend.

En een huisjesverhuurder heeft geen inzage in de gemeente administratie.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door criticus2 »

tttlocke schreef:
10 okt 2019 10:48
BL2 schreef:
10 okt 2019 08:39
Nou, een ding is mij nu wel duidelijk na bijna 90 berichten, ik ga nooit naar Kroatië op vakantie. Gelukkig zijn er in het oosten genoeg andere mooie landen.
Het probleem lijkt me hier niet zozeer Kroatië als wel de verhuurder in kwestie.
dat als probleem te gaan benoemen gaat mi wat ver... TS is verhuurder van de locatie. Als verhuurder heb je wel bepaalde rechten, en dien je je daarnaast aan de regels te houden die voor verhuurders gelden. Dit is Nederland niet. Dus ik kan mij voorstellen dat TS als ondernemer in een vreemd land geen gezeik wil met overheden. Dus hij stelt de regel , bij boeken, wat je dient te overleggen bij aankomst . Als je je als huurder daar niet fijn bij voelt, huur je toch ergens anders? ga je gewoon niet naar TS toe. Niemand die je verplicht daarheen te gaan. Kom je er wel , wordt je gewoon geacht je wel te conformeren aan de huisregels.
Als kopie overleggen daar 1 van is, is dat zo. Moet je niet pas bij aankomst gaan zeuren dat je dat niet wilt. Dan had je er gewoon niet moeten boeken. Geeft in ieder geval niet het recht een bijzondere/afwijkende behandeling af te dwingen.

Hij hoeft wat mij betreft ook helemaal niet te bewijzen waarom hij dat wil hebben en dat hij het van overheidswege doet zoals hij het doet. Laten we ook niet gaan overdrijven. Hij heeft het topic geopend om mensen te waarschuwen voor risico's die ze lopen als men op de ""nederlandse"" manier in het buitenland met bepaalde zaken om gaat. Hoef je niet naar te luisteren, is eigen keus.
alleen dan niet miepen over mogelijke gevolgen..

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
10 okt 2019 12:39
Een paspoort is volgens mij 10 jaar geldig. En als je verhuist, wordt dat uiteraard niet in het paspoort aangetekend.

En een huisjesverhuurder heeft geen inzage in de gemeente administratie.
Dan doe je aangifte van de achtergelaten vernielingen/ bende en zet je er maar de politie op.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Even terug naar het begin
Jablan schreef:
09 okt 2019 09:15
Wij verhuren in Kroatië een vakantiehuis, (...) Toeristen worden geregistreerd via de legitimatie, op basis van paspoort of identiteitskaart. (...) Officieel moeten wij hiervoor de paspoorten innemen.
Dit is dus gewoon niet waar. U moet ze niet innemen, u moet ze kunnen inzien, opdat u de gegevens kunt overnemen.

Dan komt er een heel verhaal over onbruikbare kopieën, met als afsluiting:
Ga je op vakantie, neem een paar gewone papieren kopieën van je legitimatie mee, zonder zwarte balken.Dan hoef je de echte documenten niet af te geven. Klaar. Fertig. To je to.
Als u daar nu had geschreven met alleen BSN afgedekt, dan was het inderdaad een correcte en nuttige tip geweest.

Ik krijg de indruk dat u vooral uw ongenoegen uitspreekt over onbeschoft gedrag van sommige gasten en dat u hén niet vertrouwt, zodra er iets is afgedekt. Dat mag, en ik weet dat "gasten" het echt te bont kunnen maken. Maar ze zijn nog steeds niet verplicht een kopie van hun paspoort te verstrekken.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Als TS om een niet wettelijke regel een kopie eist, jij die niet verschaft en TS daardoor je geen toegang verleent tot het geboekte en niet je geld terug betaalt en je komt daar dan pas op locatie achter... Zou ik toch niet blij zijn.

Nogmaals.. Het gaat dus om het ontbreken van een wettelijke regel.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
10 okt 2019 11:25
Waar staat dat ik een leesbaar BSN wil?
Jablan schreef:
09 okt 2019 09:15
Ga je op vakantie, neem een paar gewone papieren kopieën van je legitimatie mee, zonder zwarte balken. Dan hoef je de echte documenten niet af te geven. Klaar. Fertig. To je to.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door criticus2 »

StevieNL81 schreef:
10 okt 2019 13:07
Als TS om een niet wettelijke regel een kopie eist, jij die niet verschaft en TS daardoor je geen toegang verleent tot het geboekte en niet je geld terug betaalt en je komt daar dan pas op locatie achter... Zou ik toch niet blij zijn.

Nogmaals.. Het gaat dus om het ontbreken van een wettelijke regel.
TS communiceert het tijdig met zn gasten.... dus dat niet erin komen omdat die regel pas bij aankomst verteld wordt is niet ter sprake. staat ook nergens.. . Het zijn voorwaarden die hij zelf mag stellen. net zoals er bv geen kinderen onder x jaar welkom zijn. Aan de gast of hij dan wel of niet wil boeken en gaan. Kiest ie ervoor de boeking door te laten gaan moet ie gewoon conformeren aan de voorwaarden. meer is het niet, wat men ook voor andere punt eraan probeert te draaien de afgelopen pagina's...

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
10 okt 2019 11:25
tttlocke schreef:
10 okt 2019 01:16
Is dat dan geen probleem, dat u van sommige gasten wel een kopietje heeft, en van andere gasten niet? Welk doel dient die administratie dan, als zij per definitie niet compleet is?
Nee, dat is geen probleem. De administratie is heel makkelijk: meenemen naar het kantoor van de belastingdienst en samen met de ambtenaar de aangifte en aanslag opstellen. Dan hebben alles in dezelfde ronde gehad en de ambtenaar kan gelijk aanvinken dat wij verder niet gecontroleerd hoeven te worden, omdat we alles op orde hebben.
Als het geen probleem is dat u geen paspoortkopieën heeft van de gasten die hun paspoort door u hebben laten 'innemen' gedurende hun verblijf, dan is er ook geen noodzaak om van de andere gasten de kopieën te verkrijgen en gedurende geruime tijd te bewaren.

Als u (stiekem?) ook een kopie maakt van de paspoorten van de gasten die hun paspoort door u hebben laten 'innemen', laat u zien dat het u niet om het naleven van de wet gaat ('Officieel moeten wij hiervoor de paspoorten innemen'), maar gewoon om het bemachtigen van een kopietje.
Kies maar.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nijogeth schreef:
10 okt 2019 11:57
Hij bedoelt de meesten in dit topic.

Om eerlijk te zijn maakt dit topic me duidelijk dat sommigen overdreven bang zijn gemaakt. Ik persoonlijk zie juist een verhuurder die wel eerlijk lijkt te zijn en oprecht een probleem van zijn kant deelt. Als ik ooit naar Kroatië wil, dan kun je een pm verwachten, Jablan.
Die eerlijkheid ontbreekt in de openingspost.
TS wil gewoon kopieën van identiteitsdocumenten t.b.v. zijn eigen administratie maar doet voorkomen alsof één en ander het gevolg is van een wettelijke verplichting om de officiële documenten 'in te nemen' waarbij hij, schappelijk als hij is, aanbiedt (intussen de wet schendend) genoegen te nemen met een compromis: 'geef maar een kopie van het paspoort'.
Maar naar gebleken is gaat het TS niet om de wet, het gaat hem om de kopieën.
De topicstart was eerlijker geweest als niet was geprobeerd om op deze gekunstelde manier de wens paspoortkopieën te verkrijgen te koppelen aan een wettelijke verplichting (waarvan het bestaan nota bene niet eens is aangetoond en alles er vooralsnog op wijst dat zo'n verplichting er niet is).

Als ik ook naar Kroatië wil (en dat sluit ik niet uit), zal ik zeker TS geen bericht sturen. Niet omdat ik niet aan mijn verplichtingen wil voldoen of mij niet aan huisregels zou willen houden (ik ben gewoon bereid een 'veilige' paspoortkopie af te geven), maar vanwege zijn uitlatingen in dit topic. Die wekken geen vertrouwen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat door TS genoemde vertrouwen is precies waar ik op "aansloeg." TS vindt dat ik hem niet vertrouw als hij mijn paspoort niet mag "innemen" (inzien mag natuurlijk wel) of als ik geen kopie zonder zwarte balk wil geven. Maar hij vertrouwt mij niet als ik mijn paspoort niet laat "innemen." Tja.

Dat het inleveren van een paspoort een gewone en toegestane boekingsvoorwaarde is, net als geen kinderen onder de tien jaar of geen huisdieren, waag ik te betwijfelen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En het zal volgens mij ook niet in de boekingsvoorwaarden vermeld staan.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Lady1234 schreef:
10 okt 2019 15:23
En het zal volgens mij ook niet in de boekingsvoorwaarden vermeld staan.

Van pagina 1

@Criticus2: Wij communiceren ons te pletter *glimlach*. Direct na een boeking, zodra wij de eerste gegevens binnen krijgen, ontvangen de gasten een complete brochure over huis, regio, restaurants en wat er nog meer te doen is. Helemaal vooraan de officiële dingen zoals onze gegevens, die van de beheerster en deze legitimatie- en registratieplicht. Voor volgende zomer hebben de tekst nu wel aangepast van vriendelijk naar dwingend. Het waarom hebben wij altijd al verteld.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door berndv »

Teunbosseman schreef:
10 okt 2019 15:27
Direct na een boeking, zodra wij de eerste gegevens binnen krijgen, ontvangen de gasten een complete brochure over huis, regio, restaurants en wat er nog meer te doen is. Helemaal vooraan de officiële dingen zoals onze gegevens, die van de beheerster en deze legitimatie- en registratieplicht.
Dit punt is dus te laat. Het dient in de boekingsvoorwaarden te staan waarmee je akkoord moet gaan voordat je boekt, niet in de brochure die je krijgt nadat je al geboekt hebt. Als het hier wordt gecommuniceerd kan je al niet meer terug, aangezien je officieel geen bedenktermijn hebt bij het boeken van reizen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dan hebben ze dus al geboekt.

En niemand heeft bezwaar tegen de legitimatie- en registratieplicht. Maar tegen het innemen van dat paspoort en/of kopieëren.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Uit een identificatie en registratie plicht maak ik niet op dat ik een kopie ID moet afgeven hoor.

Het zich tepletter communiceren heeft een zin als je halve info levert.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door berndv »

StevieNL81 schreef:
10 okt 2019 15:34
Het zich tepletter communiceren heeft een zin als je halve info levert.
Aangezien Nederlanders hier schijnbaar dus toch bezwaar tegen hebben, zou dit waarschijnlijk teveel boekingen kosten. Aan de andere kant levert deze manier van communiceren wel weer de nodige discussie op. Maar goed, dat is dan ook weer de reden van dit topic.

Kort gezegd ligt de oplossing van het probleem mogelijk dus bij ts, als het probleem is dat er discussie wordt gevoerd over de gestelde eisen mbt het paspoort. Als vooraf bij de boekingsvoorwaarden direct gecommuniceerd wordt dat dit de voorwaarden zijn, kunnen de gasten achteraf niet klagen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
09 okt 2019 09:31
We hebben dit jaar gezien:
- documentnummer afgedekt
- pasfoto afgedekt
- plaats van afgifte afgedekt
- woonplaats afgedekt
- geboortejaar afgedekt
- geboorteplaats afgedekt
- e/v afgedekt
Een copie met alleen afgeschermd BSN wordt wél gewoon geaccepteerd .
Als je een copie inlevert zoals zij hebben meegemaakt zoals hierboven is dat ook niet acceptabel natuurlijk.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jablan schreef:
09 okt 2019 11:13
Er wordt altijd een kopie gemaakt. Als wij in Bayern zijn, vraagt het hotel om onze paspoorten en brengt ze een paar minuten later terug - nadat een kopie is gemaakt. Het invoeren van de gegevens gebeurt later, op een rustig moment.
Het innemen van het paspoort al is het voor een paar minuten is onwettig, ook in duitsland en ook in Bayern. Ter plekke een kopie maken mag mits u daarvoor toestemming geeft. Als het hotel geen tijd heeft de juiste gegevens te noteren, is dat haar probleem, moet ze meer of betere receptionisten inhuren.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door berndv »

Jablan schreef:
09 okt 2019 09:31
Overigens staat op de meeste id-kaarten van andere landen wel de eigen variant van een BSN. De politie hier wil normale kopieën zien, zonder afgeschermde gegevens.
Dus ts wil kopieën zonder balken, dus ook met BSN.

Overigens, nu ik dit zo teruglees snap ik dus ook waarom ts het niet bij de voorwaarden vooraf zet maar achteraan:
Jablan schreef:
09 okt 2019 09:31
Ik denk trouwens, dat jij niet in de je auto stapt, maar je paspoort toch afgeeft, want je hebt al betaald. Twee weken in een vakantiehuis is meestal boven de duizend euro en dat geld ben je dan kwijt.
Oftewel, gewoon je gasten voor het blok zetten nadat ze al een behoorlijke reis achter de rug hebt.

Gesloten