(Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
C.Ruttenberg
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2019 12:15

(Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door C.Ruttenberg »

Hele slechte ervaring gehad met ULTIMATE CLEANING SERVICE uit Almere. Het bedrijf voert de werkzaamheden uit (niet dus) onder de naam O. 24/7 . Het adverteert voor ontstoppingswerkzaamheden met als tarief € 35 voor voorrijkosten. Zijn ze bij je in huis dan moet je daarvoor tekenen. Daarna wordt je verteld dat de vaste kosten voor ontstoppen € 169 zijn. Weer tekenen. Daarna beginnen de werkzaamheden.
Dan blijkt dat je ook hebt getekend voor de te gebruiken gereedschappen (bij betalen!), en als de werkzaamheden langer duren dan ??? betaal je € 30 extra voor ieder kwartier meer. Als klap op de vuurpijl over alles nog eens 21% BTW. Voor ons alles bij elkaar € 452,21. Protesteren (2x) via het contactformulier op de site van het bedrijf heeft geen enkele reactie opgeleverd.

Dit is pure oplichting! En is voor al dat geld je probleem verholpen? Bij ons niet. Er zou tot aan de standleiding geen verstopping zijn aangetroffen. Mooi niet dus, het water leek even wat beter door te lopen, maar de verstopping bleek er dus nog gewoon te zitten. Waarom betaald voor een niet bewezen dienst? Wel eens een wildvreemde vent in huis gehad die het niet met je eens is?
De volgende dag heeft een bonafide bedrijf de klus binnen een half uur voor ons geklaard, tegen een kwart van de prijs, inclusief BTW.
Je bent gewaarschuwd voor O.24/7 en Ultimate Cleaning Service, beide uit Almere.
Laatst gewijzigd door Radar op 10 okt 2019 14:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid, leesbaarheid en/of taalkundige correctheid.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: (Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door criticus2 »

http://consumentenjurist.nl/varia/nieuw ... moet-weten

als ik het zo lees is er niet voldaan aan informatieplicht vooraf. het tarief voor het werk zelf had al verteld moeten worden op moment van afspraak maken. ik begrijp ook dat u daar zelf niet om gevraagd heeft? blijkbaar nam u genoegen met het bedrag voorrijkosten, terwijl ze daarvoor alleen naar u toe rijden, meer niet nog..

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: (Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zeker de eerste genomen van internet?

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: (Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door 16again »

C.Ruttenberg schreef:
04 apr 2019 18:32
Als klap op de vuurpijl over alles nog eens 21% BTW.
Ook dat klopt niet: Aan consumenten getoonde bedragen behoren altijd inclusief BTW te zijn.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: (Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door Costnix »

Had even op Klachtenkompas.nl gekeken. Er klagen meer mensen over (veel) te hoge rekeningen.
https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/u ... c2f4b0850c
[url]https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/o ... 8e7e26274f[/url]

Luar
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2019 11:01

Re: (Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door Luar »

Helaas zijn wij er ook ingetrapt.
We hadden een verstopping onder de grond.
Dit bedrijf helaas gebeld na een tip over een goed bedrijf in Soest, helaas heb ik zelf de verkeerde benaderd en bleken ze niet eens in Soest te zitten, maar handig te zijn met Google.
Inderdaad 35 euro voorrijkosten. Op het moment van deur opendoen kwam daar al 169 euro bij voor het eerste half uur dat direct in ging. Als we ze zouden wegsturen, waren we al 204 euro ex BTW kwijt. Min of meer onder druk getekend. Ze beloofden binnen dat half uur klaar te zijn. Maar er kwam nog 19,90 euro per meter kabel bij. (kabel van een boor waarmee ze de leidingen door gingen). Ik moest rekenen op 10 meter, dat zou genoeg zijn. Aangezien de plaats van de afvoer naar de straat (gemeentegrond) maar zo'n 3 meter is, vond ik dat al vreemd, maar ik moest er vanuit gaan dat de leidingen in bochten liepen. Toen hij 10 meter diep was (?) gaf hij aan dat hij nog niet bij de verstopping was, dus alles terug kon halen, maar dan was ik al dat geld kwijt zonder resultaat. Hij moest nog 5 meter verder en dan zou het verholpen zijn. Op dat moment voelde ik mij onder druk gezet dat ik geen keuze had. DE mannen kwamen intimiderend over. Uiteindelijk moest hij 18 meter de leidingen in. Ik snap nog steeds niet hoe het kan op zo'n kleine afstand. Al met al zijn ze 18 min binnen geweest en moest ik direct 608 euro pinnen anders gingen ze niet weg. Ze stonden allebei aan een kant van mij in de keuken. Ik voelde mij erg ongemakkelijk en wilde alleen maar dat ze zo snel mogelijk het huis uit zouden gaan. Ik ben de discussie nog aangegaan over dat dat wel heel snel verdiend is in ruim een kwartier en zonder materiaal (alleen gebruik boor). Daar waren ze niet van gediend. Ze reageerden fel. Aangezien mijn man niet thuis was en mijn dochter ook op de bank zat, heb ik gepind, maar met een enorme buikpijn. Later helaas op internet veel klachten gelezen. Ook heb ik van loodgieters begrepen dat dit max 80-100 euro had mogen kosten. Ik heb melding gedaan bij de politie. Zij hebben mij net teruggebeld. Ook na mijn klacht zijn er op internet veel klachten verschenen. Als deze mensen officieel melding doen bij de politie komt het OM in actie. Er zijn nu wel meldingen bij de politie, maar nog te weinig voor het OM. Dus iedereen met een klacht over dit bedrijf, melden bij de politie!!!!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: (Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door berndv »

Luar schreef:
10 okt 2019 11:15
Ik heb melding gedaan bij de politie. Zij hebben mij net teruggebeld. Ook na mijn klacht zijn er op internet veel klachten verschenen. Als deze mensen officieel melding doen bij de politie komt het OM in actie. Er zijn nu wel meldingen bij de politie, maar nog te weinig voor het OM.
Maar waarvoor zou het OM ze willen vervolgen dan?

En wat betreft klachten op internet. Ook voor uw klacht waren er al legio klachten over deze werkwijze. Helaas blijven mensen er in trappen. Het lastige is dat ik geen zaken zie die niet door de beugel kunnen. De tarieven slaan nergens op, maar het is een vrije markt. En dat ze intimiderend overkomen is een gevoel, zo lang ze niet daadwerkelijk intimideren, doen ze, hoe vervelend ook, niets verkeerd.

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: (Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar was de verstopping nou verholpen?

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: (Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik snap niet dat mensen zo'n duur bedrijf inschakelen. Je vraagt toch van tevoren om een verwachte kostenpost en gaat niet achteraf lopen klagen?

Als ik een stucadoor inschakel en bedrijf 1 vraagt voor de klus 1500 euro en bedrijf 2 maar 1000 euro, dan ben ik toch stom om achteraf te klagen dat bedrijf 1 veel te duur is.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: (Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:
10 okt 2019 12:03
Ik snap niet dat mensen zo'n duur bedrijf inschakelen. Je vraagt toch van tevoren om een verwachte kostenpost en gaat niet achteraf lopen klagen?

Als ik een stucadoor inschakel en bedrijf 1 vraagt voor de klus 1500 euro en bedrijf 2 maar 1000 euro, dan ben ik toch stom om achteraf te klagen dat bedrijf 1 veel te duur is.
De stukadoor wordt vooraf gekeken naar de prijs, in dit soort gevallen laten ze eerst een monteur komen en wordt daarna pas de prijs gevraagd.

Wellicht wel een mooie kans voor gemeentes, een kaart samenstellen met daarop welke bedrijven je veilig voor bepaalde spoedopdrachten kan bellen. Slotenmaker, loodgieter, glaszetter, enz. Hoog tijd dat de consument beschermd wordt en verboden wordt zomaar iemand te bellen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: (Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door berndv »

NeoDutchio schreef:
10 okt 2019 12:10
Wellicht wel een mooie kans voor gemeentes, een kaart samenstellen met daarop welke bedrijven je veilig voor bepaalde spoedopdrachten kan bellen. Slotenmaker, loodgieter, glaszetter, enz
Ga je denk ik niet voor elkaar krijgen, dan begint het bijna te lijken op verkapte sponsoring/reclame, want waarom staat het bedrijf van pietje er wel op en het bedrijf van jantje niet?
NeoDutchio schreef:
10 okt 2019 12:10
Hoog tijd dat de consument beschermd wordt en verboden wordt zomaar iemand te bellen.
Dan zou het wel erg rustig worden hier op dit forum :lol:

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: (Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door yan »

Tja, je betaald het toch echt zelf.
Simpelweg een "Zo veel, nee sorry dat heb ik nu niet, stuur maar een rekening per post/mail"
Iets terughalen is altijd lastiger dan iets niet willen geven

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: (Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @Luar, ik snap u wel hoor. Het is inderdaad volkomen van de zotte wat voor tarief u berekend is.
Het is nu eenmaal zo dat verstopte leidingen of kapotte sloten tot veel acuut gedoe leiden.
En dat mensen dat snel opgelost willen hebben en het eerste de beste -of slechtste- bedrijf in Google zoekresultaten bellen.
En dan krijg je vaak een bedrijf over de vloer dat veel energie en geld steekt in het bovenaan staan in Google.
En niet noodzakelijkerwijze in kwaliteit en een redelijke prijs kwaliteitsverhouding.

Dat snel bellen is misschien niet zo handig maar wel heel menselijk.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: (Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door renewouters »

NeoDutchio schreef:
10 okt 2019 12:10

Wellicht wel een mooie kans voor gemeentes, een kaart samenstellen met daarop welke bedrijven je veilig voor bepaalde spoedopdrachten kan bellen. Slotenmaker, loodgieter, glaszetter, enz. Hoog tijd dat de consument beschermd wordt en verboden wordt zomaar iemand te bellen.
In Den Haag hebben ze nog een paar ex-wethouders over die zo'n lijst kunnen samenstellen :-)

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: (Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door renewouters »

Klaas Jan schreef:
10 okt 2019 15:13
Hallo @Luar, ik snap u wel hoor. Het is inderdaad volkomen van de zotte wat voor tarief u berekend is.
Het is nu eenmaal zo dat verstopte leidingen of kapotte sloten tot veel acuut gedoe leiden.
En dat mensen dat snel opgelost willen hebben en het eerste de beste -of slechtste- bedrijf in Google zoekresultaten bellen.
En dan krijg je vaak een bedrijf over de vloer dat veel energie en geld steekt in het bovenaan staan in Google.
En niet noodzakelijkerwijze in kwaliteit en een redelijke prijs kwaliteitsverhouding.

Dat snel bellen is misschien niet zo handig maar wel heel menselijk.
Bij een verstopte leiding is er niet direct een ramp. Dan heb je best wel tijd om na te denken.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: (Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

renewouters schreef:
10 okt 2019 20:18
Bij een verstopte leiding is er niet direct een ramp. Dan heb je best wel tijd om na te denken.
U begrijpt het denk ik wel. Ongemakken, storingen die heel vervelend zijn en waarbij mensen snel de telefoon pakken.
Dat is de strekking van mijn opmerkingen.
Als er bijvoorbeeld een wc verstopt zit dan is dat vast vaak aan de orde.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: (Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door berndv »

Klaas Jan schreef:
11 okt 2019 07:55
Ongemakken, storingen die heel vervelend zijn en waarbij mensen snel de telefoon pakken.
Is ook logisch, en daar spelen ze ook goed op in. Het gaat niet alleen om slotenmakers, het gaat om de hele branche van hulp in nood. Dus rioolontstoppers, maar ook glaszetters, slotenmakers en ga maar door. Diensten die je in het weekend zou bellen omdat het niet tot maandag kan wachten.

"Vroeger" pakte je hiervoor de Gouden Gids en wist je dat je te maken had met bedrijven in de regio. Nu pak je google, zoek je op rioolontstopper/glaszetter/slotenmaker <mijn woonplaats>. En waar het dan mis gaat is dat men geneigd is om op de bovenste link te klikken. Ik denk dat daar het grootste probleem zit, dat mensen denken dat de link die bovenaan staat de meest populaire/geschikte is, want deze staat bovenaan. Maar dat is dus niet het geval, de eerste paar links zijn van mensen die (veel) geld betalen om bovenaan te staan, dat begint met de links waar [ADV] voor staat en dan nog een paar links die met adwords bovenaan geplaatst zijn. Daarna komen pas de resultaten die op basis van de zoekresultaten naar boven komen.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: (Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:
10 okt 2019 11:24
Het lastige is dat ik geen zaken zie die niet door de beugel kunnen. De tarieven slaan nergens op, maar het is een vrije markt. En dat ze intimiderend overkomen is een gevoel, zo lang ze niet daadwerkelijk intimideren, doen ze, hoe vervelend ook, niets verkeerd.
Consumentenbond en het programma opgelicht denken daar toch anders over
https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/ar ... odgieters/

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: (Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 okt 2019 08:59
berndv schreef:
10 okt 2019 11:24
Het lastige is dat ik geen zaken zie die niet door de beugel kunnen. De tarieven slaan nergens op, maar het is een vrije markt. En dat ze intimiderend overkomen is een gevoel, zo lang ze niet daadwerkelijk intimideren, doen ze, hoe vervelend ook, niets verkeerd.
Consumentenbond en het programma opgelicht denken daar toch anders over
https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/ar ... odgieters/
Ook die partijen waarschuwen vooral dat je vooraf scherp moet zijn, maar geven niet aan dat de loodgieters feitelijk iets verkeerd doen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: (Niet) ontstoppen voor een gigantische prijs

Ongelezen bericht door berndv »

Ik ben toch eens even gaan zoeken naar mogelijkheden. Ik denk dat strafrechtelijk gezien het lastig bewijsbaar is en moeilijk om hier iets tegen te doen is. Ik zie op civielrechtelijk gebied wel een mogelijkheid als ik ga zoeken. Ik kom dan namelijk op het principe "misbruik van omstandigheden" zoals dit is geregeld in het burgerlijk wetboek, Boek 3 artikel 44
Misbruik van omstandigheden is aanwezig, wanneer iemand die weet of moet begrijpen dat een ander door bijzondere omstandigheden, zoals noodtoestand, afhankelijkheid, lichtzinnigheid, abnormale geestestoestand of onervarenheid, bewogen wordt tot het verrichten van een rechtshandeling, het tot stand komen van die rechtshandeling bevordert, ofschoon hetgeen hij weet of moet begrijpen hem daarvan zou behoren te weerhouden.
Maar ik weet niet of deze situatie voldoet aan de criteria die hiervoor nodig zijn. Maar wellicht dat 1 van de aneren die de wet wat beter kennen dan ik dit misschien kunnen aanvullen.

Ook zit in dit artikel nog wel een grond voor bedreiging:
Bedreiging is aanwezig, wanneer iemand een ander tot het verrichten van een bepaalde rechtshandeling beweegt door onrechtmatig deze of een derde met enig nadeel in persoon of goed te bedreigen. De bedreiging moet zodanig zijn, dat een redelijk oordelend mens daardoor kan worden beïnvloed.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005291/ ... _Artikel44

Gesloten