LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Legitimatieplicht op vakantie

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

We kunnen dus constateren dat u een kopie, met doorgehaald BSN en foto, accepteert. Puur uw situatie, niet kijkend naar wat andere landen doen.

Mijn "oplossing 4" in uw rijtje is het omarmen van dat waar u over klaagt: de KopieID app van de overheid.

Vermeld in iedere boekingsbevestiging dat u van iedere gast een kopie van de ID nodig heeft, en dat juist omdat u de privacy van uw gasten respecteert u ze adviseert om gebruik te maken van de app van KopieID. Promoot het en voorkom de zelf gefabriceerde kopieën.

Zet een kopieer apparaat bij de check-in voor de gasten die geen geschikte kopie bij zich hebben, met een via internet te bestellen template welke standaard foto en BSN afschermt.

Iedereen happy!!
Laatst gewijzigd door StevieNL81 op 10 okt 2019 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U bent geen politieagent. Die heeft andere bevoegdheden.

Overigens bent u zelf heel wantrouwig tegenover mensen die blijkbaar hun BSN hebben zwartgemaakt plus de foto.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
10 okt 2019 20:21
...De reactie 'gebruikelijk is de paspoorten even meenemen' => Dat komt gewoon neer op innemen en dat is ook wat de politie verwacht, dat wij doen. Jezelf overtuigen, dat wie voor je staat ook is, wie hij/zij volgens het document is. Daarvoor zal de gast het document uit handen moeten geven.
Natuurlijk geeft de gast het document uit handen. Dat mag ook. En dan overtuigt u zich dat wie voor u staat, degene is wiens document u in handen heeft. Dat is niet het paspoort innemen. Innemen betekent gewoon dat u het onder u houdt, bewaart terwijl de paspoorthouder er niet bij is. Maar dan kunt u de identiteit niet controleren en dat is wel de bedoeling. Het paspoort wordt aan u overhandigd en u doet wat u moet doen in het bijzijn van de paspoorthouder en als u klaar bent geeft u het paspoort terug.
Jablan schreef:
10 okt 2019 20:21
Wat jij, tttlocke, verder vindt, is niet interessant. Zelfs een keuze uit drie kun jij niet beantwoorden, al komt je reactie neer op 'formulieren invullen'. Nog meer administratie, denk ik dan.
Het is niet jouw huis, het zijn niet jouw gasten en voor de rest is het meer dan opvallend, dat jij consequent uitgaat van het slechte. Niet alleen in dit topic. Geen idee wie of wat jou in het leven heeft gebeten, dat je zo extreem wantrouwend bent geworden, treurig is het wel.
Nou, nou. U stelde een vraag en ik gaf antwoord. Het komt een beetje ondankbaar over, te zeggen 'wat jij verder vindt, is niet interessant'.
Het enige dat ik heb losgelaten over mijn persoonlijke keuze hierin is dat ik heb aangegeven dat ik zelf bereid zou zijn om in voorkomende gevallen een voor het doel bruikbare kopie van mijn paspoort af te geven. Dus met dat 'extreem wantrouwend' valt het wel mee.
Voor wat betreft dat zgn. 'formulieren' invullen: u kunt nagenoeg alle gegevens (uit het rijtje: Surname and first name/Place, country and date of birth/Citizenship/Type and identification document reference number/Sex) al bij de boeking door uw gast laten aanleveren. De gast doet zo gezegd het werk voor u. Bij aankomst controleren en een de ontbrekende gegevens erbij krabbelen en klaar is kees. U maakt het echt te ingewikkeld.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
10 okt 2019 20:21
Erthanax schreef:
10 okt 2019 18:01
Meenemen waar naartoe? Hoe lang? Tot de volgende dag misschien? Hoe weet ik dan dat er niets onoorbaars mee gebeurt?
Weer dat wantrouwen. Als jij in Nederland op een politiebureau bent en de agent loopt even weg met jouw legitimatie, stel jij dan dezelfde vragen?
Het is net als die quote uit een campagne voor veilig vrijen: ikvertrouw jou wel, maar je ex niet. Mutatis mutandis, natuurlijk.
Een politieagent is natuurlijk een beëdigd overheidsdienaar, die moet ik wel vertrouwen. Dat is nogal een verschil met een particuliere verhuurder van een vakantiehuis.
En omgekeerd: geef jij mij een garantie, dat jouw gegevens 100% betrouwbaar en waar zijn?
Ja. U kunt mijn paspoort controleren.
En hoe weet ik of jouw reisgezelschap, dat jij opgeeft, niet de volgende dag wordt uitgebreid met extra mensen?
Dat weet u niet zeker. U kunt het misschien aan de buren vragen.
Het is allemaal een kwestie van vertrouwen en dat kan ik niet voor je veranderen.
Dan moet ik er toch een onvervalste jij-bak van maken. U bent zelf begonnen over "vertrouwen" en "iets te verbergen hebben."
Ik heb wel eens een prachtige villa (volgens de foto's) gehuurd in Spanje van een Engelsman (die in het VK woonde), waarbij de verhuur geregeld werd door een andere Engelsman in Spanje. Het contact verliep soms wat moeizaam. Toch had ik de indruk dat ik beide heren kon vertrouwen. Uitstekende vakantie gehad. Na afloop kregen we nog een bedankje dat we het huis "impeccable" hadden achtergelaten.

Jablan schreef:
10 okt 2019 20:21
Erthanax schreef:
10 okt 2019 18:01
De vierde smaak is dat u ter plekke de gegevens controleert en overneemt.
Ik vertaal het naar 'formulieren invullen'. Mogen de gasten zelf doen. Wel ouderwets, maar goed, als het stenen tijdperk meer vertrouwen genereert dan het digitale tijdperk, doen we dat. Brochure krijgt er een tekening van een beitel, een steen en een hamer bij.
Als ú de gegevens niet ter plaatse op een laptop kunt (of wilt) invoeren, dan kunnen de gasten inderdaad even een formulier invullen. Als u de formulieren meeneemt en een paar balpennen, is het zo gebeurd. En als u daar uw bedrijfsnaam op zet, is het meteen mooi reclamemateriaal dat u kunt achterlaten.

Als u een hamer en beitel moet gebruiken, dan heeft u kennelijk geen echte argumenten.

En nogmaals, u kunt ook duidelijk aangeven wat er op de kopie paspoort weggelakt mag worden en wat er absoluut zichtbaar moet zijn, en waarom. Dat kost minder dan die reclamepennen, en zal door iedereen worden begrepen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

@tttlocke: boeking is niet het goede moment om alles op te vragen. Dat schrikt mensen af en voor ons ... Nee. Ik wil dat de gasten eerst de complete info hebben, zodat ze nog terug kunnen krabbelen en dan komt de rest vanzelf.
Voor de rest blijven we van mening verschillen. Wat volgens jou en anderen niet mag, is hier staande praktijk, inclusief zegen van de paus om het zo uit te drukken.
olaf79 schreef:
10 okt 2019 17:27
Nee, het ging om kopietjes paspoort die door de officiële app van de rijksoverheid de pasfoto en bsn hebben afgeschermd. Dit zou volgens jou niet goed zijn en de voorlichting van de overheid en anwb ook niet. Die adviseren nergens om het hele kopietje maar zwart te maken.
Vertel mij dan waar het vandaan komt, dat we dit jaar kopieën zien met zwarte balken over geboortejaar, woonplaats, plaats van afgifte, documentnummer en pasfoto?
Lady1234 schreef:
10 okt 2019 20:56
U bent geen politieagent. Die heeft andere bevoegdheden.
Als u bij de politie geen vragen stelt, moet je dat hier ook niet doen, want de legitimatie/registratie is wel degelijk een politietaak, uitbesteed aan de verhuurders.
Lady1234 schreef:
10 okt 2019 20:56
Overigens bent u zelf heel wantrouwig tegenover mensen die blijkbaar hun BSN hebben zwartgemaakt plus de foto.
Geen wantrouwen, maar ervaring. We kunnen het zelfs voorspellen. Nul contact tussen boeking en aankomst + zwarte balken kopie = niet gemelde schade + gastenboek blijft leeg + twee uur langer schoonmaken. Het leukste zijn de reviews van deze mensen. Zelfs die kunnen we voorspellen. Absoluut geen idee waar ze geweest zijn, niets begrepen van hoe het werkt en toch hoge cijfers. :!:
StevieNL81 schreef:
10 okt 2019 20:56
Vermeld in iedere boekingsbevestiging dat u van iedere gast een kopie van de ID nodig heeft, en dat juist omdat u de privacy van uw gasten respecteert u ze adviseert om gebruik te maken van de app van KopieID. Promoot het en voorkom de zelf gefabriceerde kopieën.
Liever de eigen kopieën, want het watermerk van die App gaat door het documentnummer heen en dan is dat weer onleesbaar.
Als ik zeg 'rotzooi', dan bedoel ik 'rotzooi' en die App is een oplossing voor een niet bestaand probleem. Als mensen bang zijn, dan neem je die angst weg door ze goed te informeren en uit te leggen wat / wanneer / waarom, maar niet met een schijnoplossing als die KopieId-App of de anwb-cover. Buiten Nederland gelooft niemand dat een staat, een overheid zoiets mogelijk maakt. :shock:
De afgedekte foto's zijn dit jaar nieuw op de kopieën van Nederlanders. De andere nationaliteiten doen helemaal niet moeilijk over legitimatie of registratie. Het is echt een typisch Nederlands fenomeen.
StevieNL81 schreef:
10 okt 2019 20:56
Zet een kopieer apparaat bij de check-in voor de gasten die geen geschikte kopie bij zich hebben, met een via internet te bestellen template welke standaard foto en BSN afschermt.
Ik weet niet wat jij je voorstelt bij een vakantiehuis, maar ik ben razend nieuwsgierig naar je plattegrond van het terrein. Voorlopig zetten we bij de ingang een hamer, een beitel en een steen neer. Daar mogen de gasten hun gegevens in beitelen, als ze niet bereid zijn met een werkbare kopie aan te komen of hun paspoort uit handen te geven. Lijkt mij veel betere oplossing, die ook werkt, wanneer er geen stroom is. Bovendien goede bezigheid, die mensen samenbrengt. Als het resultaat mooi is, organiseren we nog een cartoontekenaar, zodat er een keurig boevengezicht bij de steen komt. :wink:

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja ja een huisjesverhuurder als verlengstuk van de overheid, die dus veel verder gaat dan de plaatselijke overheid wil.

Gelukkig heb ik heel andere ervaring in hotels en huisjes in Europa.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Erthanax »

U wilt nog steeds niet het verschil zien tussen legitimatie en het afgeven van een paspoort. U beweert in het eerste bericht eerst dat u paspoorten moet innemen van die o-zo-ingewikkelde Kroatische wet, en dat u als compromis een kopie zonder zwarte balken kunt accepteren.

Bij wat doorvragen blijkt dat innemen helemaal niet noodzakelijk, u moet alleen bepaalde gegevens invoeren. Vervolgens verwijt u gasten die een kopie met zwarte strepen inleveren een gebrek aan vertrouwen. Nu schrijft u opnieuw uw frustratie van u af over stuitend gedrag van sommige gasten. Ik vind dat oprecht heel vervelend voor u, maar dat staat toch echt los van de paspoortkwestie.

Dat u nu naast uw onzinnige steentijdargument nu ook nog een boeventronie opvoert, is tekenend; u bent echt door uw argumenten heen.

Het is u nu herhaaldelijk uitgelegd hoe u kunt voldoen aan het legitimatievereiste van de Kroatische overheid. Gewoon een kopiepaspoort met BSN en eventueel pasfoto onleesbaar, en ter plaatse de identiteit van de gasten controleren aan de hand van hun paspoort. Moeilijker is het echt niet. U tevreden, uw gasten tevreden, de ambtenaar tevreden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
10 okt 2019 22:02
Voor de rest blijven we van mening verschillen. Wat volgens jou en anderen niet mag.....
Waarom die omkering?
Nergens laat ik mij uit over wat niet zou mogen, maar ik geef slechts aan dat iets niet persé moet. Omdat u zei dat het verplicht was. En dat is het dus niet.

Het is duidelijk. U wilt gewoon uw kopietje. Een kopietje voor eigen gebruik. Een kopietje dat lang nadat uw gasten vertrokken zijn, nog ergens rondzwerft, hopelijk in uw administratie. Niet dat uw gasten daarvan op de hoogte zijn overigens, Het kopietje was immers alleen nodig 'voor de registratie'. En de gasten die voor die registratie wél bereid zijn hun paspoort in te laten nemen, die hebben er al helemaal geen weet van. In dat geval maakt u van de gelegenheid gebruik om zelf een kopietje te maken terwijl de gast er niet bij is.
Door gasten aangeleverde kopietjes en stiekem zelfgemaakte kopietjes: ze zijn geen van beiden nodig voor de verplichte registratie.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 10 okt 2019 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
10 okt 2019 20:21
tttlocke schreef:
10 okt 2019 18:01
Hehe, eindelijk. U geeft toe dat er geen verplichting is om paspoorten 'in te nemen' noch om kopieën te maken en te bewaren. Het toeristenbureau zei immers niet: 'leuke vraag, maar niet zo belangrijk, want u weet toch dat u wettelijk verplicht bent de paspoorten in te nemen?'
De reactie 'gebruikelijk is de paspoorten even meenemen' => Dat komt gewoon neer op innemen en dat is ook wat de politie verwacht, dat wij doen. Jezelf overtuigen, dat wie voor je staat ook is, wie hij/zij volgens het document is. Daarvoor zal de gast het document uit handen moeten geven.
Nee, daar voor moet je de identificatie alleen kunnen bekijken.
Jablan schreef:
10 okt 2019 20:21
Het is niet jouw huis, het zijn niet jouw gasten en voor de rest is het meer dan opvallend, dat jij consequent uitgaat van het slechte. Niet alleen in dit topic. Geen idee wie of wat jou in het leven heeft gebeten, dat je zo extreem wantrouwend bent geworden, treurig is het wel.
Ik vind dat je aanleiding toe hebt gegeven in dit topic om wantrouwend te zijn.
Jablan schreef:
10 okt 2019 20:21
alfatrion schreef:
10 okt 2019 18:22
De klant heeft een hoge kans om een rechtszaak tegen je te winnen. Zo'n rechtszaak kan vanuit het eigen land, bij de rechter in de eigen woonplaats en in het Nederlands worden gevoerd tot een bedrag van 5000 euro.
Als mensen zelf, vrijwillig, hopelijk bij hun volle verstand, via Ideal/Visa/PayPal/Whatever aan de bemiddelaar betalen? Wat is fout aan boeken en 10 seconden later betalen en waarom zouden mensen dan een rechtszaak tegen mij moeten beginnen cq winnen?
Je hebt aangegeven dat je mensen de deur wijst als zij niet een kopie afstaan waarop alles te zien is. Als je weigert mensen onder te geven waar ze voor hebben betaald, dan lever je en wanprestatie. Als je de gegevens verwerkt die je niet nodig hebt, dan overtreed je de AVG. Voor beide kan de reiziger naar de rechter gaan.
Jablan schreef:
10 okt 2019 20:21
Erthanax schreef:
10 okt 2019 18:01
Meenemen waar naartoe? Hoe lang? Tot de volgende dag misschien? Hoe weet ik dan dat er niets onoorbaars mee gebeurt?
Weer dat wantrouwen. Als jij in Nederland op een politiebureau bent en de agent loopt even weg met jouw legitimatie, stel jij dan dezelfde vragen?
Je vergelijk nu appels met peren vergelijken. De politie is onderdeel van de overheid en jij bent dat niet. Bovendien heb je aangegeven gegevens te verwerken die je van de AVG niet mag verwerken.
Jablan schreef:
10 okt 2019 20:21
Erthanax schreef:
10 okt 2019 18:01
De vierde smaak is dat u ter plekke de gegevens controleert en overneemt.
Ik vertaal het naar 'formulieren invullen'. Mogen de gasten zelf doen.
Dat mag van de Kroatische overheid?

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Brainless »

Ik heb het nagevraagd op mijn werk..
Heb 2 Kroaten werken, daarnaast werken er 1 uit Slovenië en Kosovo.
Ook hun geven nooit hun paspoort af in hun land, wel om te laten controleren, maar niet om kopieën te laten maken/in te laten nemen.
Werd zelfs door hun zwaar af geraden ivm mogelijke problemen.

En hoezo doet een gastheer/vrouw wat voor mij?
Ik betaal toch voor het verblijf? Ik ben hun inkomsten.
Maar blijkbaar heb jij geen gastheer instelling...als ik blijkbaar niet wil meewerken aan een volledig kopie/en of inleveren van mijn paspoort zit ik (in jouw ogen) jou bewust dwars en wil jij niks meer voor mij doen?!
Als jij mij 5x moet lastig vallen om een administratieve handeling dan zou ik jou eerder zat zijn, dan doe jij iets niet goed.

Ik kom al jaren in Kroatië, en juist de laatste 10/15 jaar is het normaal geworden dat je je paspoort niet meer hoeft af te geven of een kopie hoeft te laten maken.
Meestal vullen de medewerkers zelf de gegevens in, en ook wel eens dat ik zelf een formulier moest invullen.

Jij doet alsof je het de mensen makkelijk maakt dat ze niks hoeven te doen naast een volledige kopie (of hun paspoort in te leveren) zodat ze gelijk van hun vakantie kunnen gaan genieten en niet met een jengelend kind (mits ze die hebben) zitten opgescheept.
Maar dat is dus niet zo, jij wilt het makkelijk hebben en jij vindt dat jij het recht hebt op al hun gegevens, want anders vertrouwen mensen jou niet en dat doet jou pijn.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door berndv »

Jablan schreef:
10 okt 2019 22:02
olaf79 schreef:
10 okt 2019 17:27
Nee, het ging om kopietjes paspoort die door de officiële app van de rijksoverheid de pasfoto en bsn hebben afgeschermd. Dit zou volgens jou niet goed zijn en de voorlichting van de overheid en anwb ook niet. Die adviseren nergens om het hele kopietje maar zwart te maken.
Vertel mij dan waar het vandaan komt, dat we dit jaar kopieën zien met zwarte balken over geboortejaar, woonplaats, plaats van afgifte, documentnummer en pasfoto?
Geen idee waarom. Heb onlangs nog een kopie gemaakt met die app en je kunt in de app zelf de zaken zwart maken, ze adviseren wel zaken die je zwart zou moeten maken zoals BSN en pasfoto, maar de app zelf maakt zelf niets zwart, dat moet je zelf handmatig doen.
Jablan schreef:
10 okt 2019 22:02
Als u bij de politie geen vragen stelt, moet je dat hier ook niet doen, want de legitimatie/registratie is wel degelijk een politietaak, uitbesteed aan de verhuurders.
U bent geen politie, u bent niet beëdigd u bent niet in dienst van de overheid, dus nee, u heeft absoluut niet dezelfde status als politieagent, ondanks dat het een taak van de politie is. Wel vreemd, want u haalt het ministerie van toerisme aan, maar geeft nu aan dat het een politietaak is(justitie).
Jablan schreef:
10 okt 2019 22:02
Liever de eigen kopieën, want het watermerk van die App gaat door het documentnummer heen en dan is dat weer onleesbaar.
ach kom op nou. Eerst zijn het de zwarte balken en nu is het weer het watermerk dat het documentnummer onleesbaar maakt. Heb net de kopie die ik onlangs heb gemaakt nog even nagekeken, en het watermerk gaat inderdaad over het documentnummer heen, en over de nationaliteit en de geboortedatum en uitgiftedatum. Maar leesbaar is het nog steeds. Het is namelijk een watermerk. En gelukkig staat het documentnummer ook op de achterzijde in de onderste regel verwerkt. Valk voor het BSN nummer, wat ze vaak wel zwart maken. Maar ik ga er van uit dat u, als u de voor en achterzijde heeft, toch zeker wel het gehele documentnummer er uit kunt halen.

Dus feitelijk wilt u dus kopieën van paspoorten en id-kaarten zonder zwarte strepen en zonder watermerken.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
10 okt 2019 22:02
Wat volgens jou en anderen niet mag, is hier staande praktijk, inclusief zegen van de paus om het zo uit te drukken.
Als ik in Amsterdam rondloop, is het ook staande praktijk om je niets aan te trekken van elke willekeurige verkeersregel. Maar dat wil niet zeggen dat dat mag... Oftewel: het argument dat het altijd zo gaat, zegt niets over de legitimiteit ervan.
Jablan schreef:
10 okt 2019 22:02
Lady1234 schreef:
10 okt 2019 20:56
U bent geen politieagent. Die heeft andere bevoegdheden.
Als u bij de politie geen vragen stelt, moet je dat hier ook niet doen, want de legitimatie/registratie is wel degelijk een politietaak, uitbesteed aan de verhuurders.
Dat een specifieke taak uitbesteedt zou zijn aan de verhuurder (dat neem ik even aan), maakt natuurlijk niet dat die verhuurder dan ook ineens dezelfde status heeft als de politie. Ik heb woensdag krakers ontruimd. Ik heb daarvoor heel veel taken uitbesteed: aan de politie, aan de slotenmaker, aan de timmerman, aan de hondengeleider, aan de ontruimploegen, noem maar op. Maar er is er maar één die verantwoordelijk is en blijft, en dat ben ik. Gedelegeerde taken zijn iets heel anders dan gedelegeerde verantwoordelijkheid (en bijbehorende betrouwbaarheid).

Los daarvan, zélfs als je gelijk zou hebben in dit voorgaande statement, dan ziet dat enkel op de legitimatie en registratie, niet op afgifte.

Ik las ook nog dit:
Jablan schreef:
09 okt 2019 09:15
Op vakantie in het buitenland betekent heel simpel: ander land, andere wetten. Punt.
Deels is dat natuurlijk waar, maar grotendeels ook niet: de AVG/GDPR, toch zeer relevante wetgeving juist op dit onderwerp, geldt generiek.
Jablan schreef:
09 okt 2019 09:15
Officieel moeten wij hiervoor de paspoorten innemen.
Ik ben wel benieuwd of je naar aanleiding van alle input iets genuanceerder bent gaan kijken naar dit statement uit je openingspost. En, anders gevraagd, of je zelf ook iets wijzer bent geworden van dit topic.

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door geengast »

Wat een ONZIN allemaal hier:
- in Kroatië accepteren 75% van de hotels enkel het afgeven van het originele reisdocument. Geen kopie, niets doorstrepen, niets afdekken. Oplossing: niet naar Kroatië gaan.
- op een cruise (ja zelfs ook op riviercruises) is de wettelijke vertegenwoordiger de kapitein (in veel landen). Daarom is het vaak verplicht je reisdocument in te leveren en die krijg je pas op het eind van de cruise terug. Voorbeeld: in Roemenië kom je helemaal niet van boord als de kapitein er niet bij is met alle paspoorten.

Ja elk land heeft wetten. Die gaan (uiteraard) boven Nederlandse wetten. Enkel Nederlanders doen moeilijk, geen enkel ander land maakt problemen. Dus....je kijkt naar welk land je gaat, je leest hoe die met de documenten omgaan en je beslist aan de hand daarvan of je erheen gaat of thuisblijft. Easy toch?

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar kapiteins van schepen hebben hele andere wettelijke bevoegdheden dan een huisjesverhuurder of hotelier.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Op de ms rotterdam wordt geen paspoort ingenomen tijdens de cruise. Het wordt ingescand en hou je bij je. Bij elke landgang heb je het paspoort zelf nodig om weer aan boord te komen. Je kunt individueel van boord, het is geen gesloten groepsreis. Bij een riviercruise van Passau tot het eindpunt van de Donau houd je ook zelf je paspoort.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je niet wilt dat je paspoort gescand wordt, doe dan geen betaling voor een cruise. Je bent anders je geld kwijt.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Brainless »

geengast schreef:
11 okt 2019 09:51
Wat een ONZIN allemaal hier:
- in Kroatië accepteren 75% van de hotels enkel het afgeven van het originele reisdocument. Geen kopie, niets doorstrepen, niets afdekken. Oplossing: niet naar Kroatië gaan.
Goh, dan ben ik altijd toevallig terecht gekomen in de overige 25% die mijn paspoort niet inneemt.
Ja ze kijken er in en ja zij nemen gegevens over en soms moet ikzelf een formulier invullen..
Maar innemen? Nee dat is de laatste jaren (10/15) bij mij iig niet gebeurd.
Ook niet bij campings/appartementen ed.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door bprosman »

Maar als wij navragen, dan kent geen enkele gast iemand of een concrete situatie waarin dat is gebeurd.
Haak pas laat aan maar moet TS wel een beetje gelijk geven. Paar jaar geleden hier op het forum ook iemand die bij hoog en bij laag beweerde dat hij met een copie paspoort een hypotheek af kon sluiten. Heb hem via PB "gesproken" en een copie van mijn paspoort gestuurd met niets doorgehaald... ik wacht nog steeds....
Er gaan ook wel "heul veul" indianen verhalen / borrelpraat rond. De enige concrete fraude waar ik tegenaan gelopen ben is met een creditcard en dat word altijd netjes door de CC maatschappij opgelost.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

bprosman schreef:
11 okt 2019 23:55
Maar als wij navragen, dan kent geen enkele gast iemand of een concrete situatie waarin dat is gebeurd.
Haak pas laat aan maar moet TS wel een beetje gelijk geven. Paar jaar geleden hier op het forum ook iemand die bij hoog en bij laag beweerde dat hij met een copie paspoort een hypotheek af kon sluiten. Heb hem via PB "gesproken" en een copie van mijn paspoort gestuurd met niets doorgehaald... ik wacht nog steeds....
Er gaan ook wel "heul veul" indianen verhalen / borrelpraat rond. De enige concrete fraude waar ik tegenaan gelopen ben is met een creditcard en dat word altijd netjes door de CC maatschappij opgelost.
Volgens mij mist u het punt van dit topic volledig.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door bprosman »

Volgens mij mist u het punt van dit topic volledig.
Misschien ook niet, het gaat mij om de (onterechte?) angst voor identiteitsfraude waardoor we massaal zaken gaan doorstrepen.
Kom in de praktijk echter maar heel weinig concrete echte voorbeelden van identiteitsfraude tegen agv het weggeven van een copie bij een hotel of autoreservering. Wat wel concreet is dat mensen tegen vergoeding hun ID of bankrekening "uitlenen" , volgens mij heeft Alberto Stegeman daar ook nog eens een uitzending over gemaakt.

En als iemand hier dan bij hoog en bij laag beweert dat hij identiteitsfraude kan plegen met een kopie van mijn paspoort heb ik de uitdaging destijds aangenomen met : "Laat maar zien dan".

Gesloten