LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Ger van Vliet
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2019 23:05

Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door Ger van Vliet »

Ik heb sinds juni 2019 een nieuwe Ford Focus 1.0 Ecoboost 125 pk. Vanaf de eerste dag heb ik veel last van trillingen bij een toerental van ca. 2000 - 2800. In eerste instantie dacht ik aan de onbalans van een wiel, maar na onderzoek bij de dealer bleek het te komen door de cilinderuitschakeling. De dealer heeft een update van het motormanagement gedaan en adviseerde om in de sportstand te gaan rijden. Helaas heeft dat het probleem niet weg genomen. Vervolgens op advies van de after sales manager van de dealer heb ik de importeur benaderd. Zij kwamen niet met een oplossing, maar gaven aan dat het een fabricageprobleem is waar zij nog geen oplossing voor hebben. Kortom: zoek het maar uit!!! Hier wil ik geen genoegen mee nemen. Wil graag dat zij de auto terug nemen, omdat zij willens en wetens een product hebben geleverd met een gebrek. Wie weet een oplossing of hoe moet ik dit verder aanpakken?
Laatst gewijzigd door Radar op 10 okt 2019 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door berndv »

terug naar de dealer en hun het uit laten zoeken en met een oplossing laten komen. Zij moeten u een deugdelijke auto leveren, dat Ford zegt dat het een fabricageprobleem is, geeft alleen maar aan dat het inderdaad bekend is, maar dit zou geen eigenschap van de auto mogen zijn.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Vraag of ze de cilinderuitschakeling uitzetten. Dat is namelijk evident aan cilinderuitschakeling, heb ik al van meerdere mensen gehoord. Of het echt zo is, dat laat ik in het midden, maar die combinatie van klachten heb ik wel al vaker gehoord, ook bij meerdere merken, maar wel altijd bij 3-cilindermotoren.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Dit is geen defect, maar een producteigenschap. Geen proefrit gemaakt?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door berndv »

Hypo63 schreef:
10 okt 2019 19:15
@Arzinakid
In de openingsstuk staat: Zij kwamen niet met een oplossing, maar gaven aan dat het een fabricageprobleem is waar zij nog geen oplossing voor hebben.
Dus een eigenschap die bij aanschaf ook al aanwezig was. Het is namelijk een bekend fenomeen bij het "cilinderuitschakelen".

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door riddert »

En dus heeft omruilen weinig zin, het nieuwe exemplaar heeft hetzelfde. Misschien zelfs wel erger, omdat TS er extra op let.

@TS, hoeveel toeren draait de motor dan bij 110/130 km/h? U stelt dat het euvel zich in het toerengebied tussen de 2000 en 2800 toeren voordoet. Het maximum koppel heeft de motor al bij 1400 toeren, dus daarvoor hoeft u niet in het hogere toerenbereik te komen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
11 okt 2019 09:56
Hypo63 schreef:
10 okt 2019 19:15
@Arzinakid
In de openingsstuk staat: Zij kwamen niet met een oplossing, maar gaven aan dat het een fabricageprobleem is waar zij nog geen oplossing voor hebben.
Dus een eigenschap die bij aanschaf ook al aanwezig was. Het is namelijk een bekend fenomeen bij het "cilinderuitschakelen".
Het feit dat het bij aanschaf al aanwezig was, wil natuurlijk niet zeggen dat het een producteigenschap is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door berndv »

Moneyman schreef:
11 okt 2019 10:11
Het feit dat het bij aanschaf al aanwezig was, wil natuurlijk niet zeggen dat het een producteigenschap is.
Het is inderdaad net hoe je het benoemt. Het is een gevolg, danwel eigenschap, van de techniek waarmee ze een cilinder uitschakelen. Ik weet dat volkswagen de mogelijkheid biedt om deze techniek uit te schakelen, of Ford dit biedt weet ik niet. Door het uitschakelen van die techniek, wordt het trillen tegen gegaan. Het verbruik gaat dan echter weer omhoog. Dan krijgen we de volgende discussie (die hier in het verleden al eens gevoerd is) dat het verbruik in realiteit veel afwijkt van de specificaties van de fabrikant.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als ik de OP lees, krijg ik sterk de indruk dat er sprake is van meer trillingen dan horen. Anders zou de garage niet reageren zoals ze hebben gedaan.
Vooralsnog zou ik het eerder houden op een nonconformiteit dan op een normale (= te accepteren) producteigenschap.

Bij VW kan je overigens als berijder zelf wel de start-stop uitschakelen, maar niet de cilinderuitschakeling. Tenzij je een laptopje met VCDS of VAG-COM pro gebruikt, maar dat is voor de normale berijder niet mogelijk.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ger van Vliet schreef:
09 okt 2019 23:24
Wie weet een oplossing of hoe moet ik dit verder aanpakken?
Ik zou per brief de overeenkomst ontbonden. Vraag om een ontvangstbevestiging, als die niet komt dan zou ik de brief aangetekend versturen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door Moneyman »

Of, als je echt indruk wilt maken: laat 'm door de gerechtsdeurwaarder betekenen.

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door riddert »

waarom zou je de overeenkomst ontbinden? Een vervangend exemplaar is toch prima?

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
11 okt 2019 12:48
Of, als je echt indruk wilt maken: laat 'm door de gerechtsdeurwaarder betekenen.
Wat kost dat?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ongeveer € 80,00.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door Moneyman »

En je hebt in ieder geval geen discussie over "wel of niet ontvangen". Je weet dus zeker dat eventuele termijnen gaan lopen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Op een nieuwe auto loont het wel om een dure postbode te sturen. Nog steeds in naam der koning?

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door 16again »

Hoe halen ze het in hun hoofd om bij een 3 cylinder, een cylinder uit te schakelen?
Dat is vragen om onbalans
Bij een 4-cylinder kun je wel 2 cylinders uitschakelen

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door Moneyman »

Theotrucker schreef:
11 okt 2019 15:37
Nog steeds in naam der koning?
Nee, juist nog niet. De koning komt pas om de hoek kijken als er een vonnis is.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 okt 2019 15:51
Hoe halen ze het in hun hoofd om bij een 3 cylinder, een cylinder uit te schakelen?
Dat is vragen om onbalans
Bij een 4-cylinder kun je wel 2 cylinders uitschakelen
Dat klinkt inderdaad bepaald niet logisch...

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ford Focus trilt, dealer zegt 'zoek het maar uit'

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Met andere woorden, dat trillen is een eigenschap van de auto. Uit te schakelen door cilinderuitschakeling uit te zetten. Daar wordt de auto echter minder zuinig van.

Gesloten