LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
astridz
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2019 13:37

Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door astridz »

Op mijn pc gebruik ik Edge als browser. Ik heb een betaalrekening bij de ING.
Sinds kort kan ik geen betalingen meer via de pc doen. Ingevulde bedragen worden verwijderd en ik krijg een foutmelding dat het bedrag niet is ingevuld.
Navraag bij ING gedaan. De helpdesk geeft aan dat dit een bekend probleem is bij Edge en vertellen mij dat ik Google Chrome moet gebruiken om te kunnen internetbankieren op de pc.
Ik wil geen Google Chrome gebruiken. Edge heeft wellicht minder gebruikers dan Chrome maar is nou ook niet echt een obscure browser ofzo.
Ik kan nergens in de voorwaarden van ING vinden dat ik een specifieke browser moet gebruiken om te kunnen internetbankieren.
Kan een bank mij dwingen een specifieke browser te gebruiken zodat ik mijn bankzaken kan regelen?
Laatst gewijzigd door Radar op 12 okt 2019 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door 16again »

In mijn beleving heb je altijd meerdere browsers nodig op een PC. Er is altijd wel een website, die het niet (volledig) doet in browserX....zoals inmiddels ondervonden

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nee hoor een bank kan je niet dwingen. Neem alleen voor je bankzaken eens Firefox.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Om voor elke browser veiligheidssystemen te maken is simpelweg te duur. ING kiest er dan voor om enkel een browser te gebruiken die algemeen gebruikt wordt.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door crazyme »

astridz schreef:
12 okt 2019 13:44
Ik kan nergens in de voorwaarden van ING vinden dat ik een specifieke browser moet gebruiken om te kunnen internetbankieren.
Kan een bank mij dwingen een specifieke browser te gebruiken zodat ik mijn bankzaken kan regelen?
Staat in de voorwaarden dan wellicht dat u elke browser kunt gebruiken ?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je niet met Chrome wilt dan maar een andere bank.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Edge wordt nauwelijks gebruikt; het is dan ook wel begrijpelijk dat een bedrijf zijn website daarop niet wil optimaliseren. Dat u Google Chrome niet wilt gebruiken, kan ik me ook wel voorstellen. Zelf gebruik ik Firefox, Brave en Opera, en alledrie werken probleemloos met de ING-website.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door de auditu »

Bij de woorden "bank" en "dwingen" had ik zonder het topic te lezen al het vermoeden dat het om ING ging... Hoe zou dat komen?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door CB »

Ik heb helemaal geen probleem met het overboeken van geld bij de ING met Microsoft Edge als browser. Net geprobeerd en het werkt normaal.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door tttlocke »

de auditu schreef:
12 okt 2019 16:30
Bij de woorden "bank" en "dwingen" had ik zonder het topic te lezen al het vermoeden dat het om ING ging... Hoe zou dat komen?
Door uw vooroordeel tegen ING wellicht?

Als u het topic vervolgens had gelezen, dan was u duidelijk geweest dat er van 'dwingen' geen sprake is.
Je kunt niet, van welke bank dan ook, verwachten dat het internetbankieren werkt met iedere browser die er op de markt is. Dat heeft dus niets met dwingen te maken.
Meerdere browsers werken probleemloos zoals Erthanax al meldde. ING noemt zelf een aantal browsers op haar website (waar beschreven wordt hoe de browser geoptimaliseerd/opgeschoond kan worden om een goede werking van het internetbankieren te bevorderen/garanderen):
https://www.ing.nl/particulier/mobiel-e ... owser.html
Chrome, Internet Explorer 11, Firefox, Safari. En er zijn er dus meer die goed werken. Keus genoeg.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is niet zozeer dat ING je dwingt om een bepaalde browser te gebruiken. Het is eerder zo dat Edge bepaalde (standaard) zaken niet ondersteunt en daardoor de site niet goed kan weergeven. Dat is namelijk tegelijk de kracht en de zwakte van Edge: het is een relatief lichte browser die voor standaard dingen soepel werkt, juist doordat het bepaalde andere, complexere zaken niet ondersteunt.

Eigenlijk alsof je Notepad als tekstverwerker gebruikt: licht en soepel programma, maar het kan niet alles wat zwaardere tekstverwerkers kunnen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @astridz, op deze pagina van de ING https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankie ... wsers.html staan verschillende browsers waaronder ook Edge en informatie over het updaten van die browsers.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door renewouters »

Als alle mogelijke browsers ondersteund moeten worden, stijgen de IT kosten voor een bank en die moet ergens worden teruggehaald. Je kunt de IT-ers een lager salaris geven zodat je met hetzelfde budget meer kunt ontwikkelen en testen, maar dat lijkt met niet de meest logische keuze. Logischer is dan om alleen de meest gebruikte browsers te ondersteunen.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door Berteman »

Internet Explorer en Edge staan ook niet bekend om de veiligheid.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En anders maar weer alles schriftelijk afhandelen. Dan heb je geen onveilige edge nodig.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ook zojuist met Edge geld overgemaakt, geen enkel probleem.

be3a18
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 apr 2015 13:53
Locatie: Friesland

Re: Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door be3a18 »

Even ter informatie over dat 'fantastische' Google Chrome en het voldoen aan moderne standaarden.

Bij Google Chrome kun je niet meer zien of je veilig surft. Dat zou volgens Google een 'betere gebruikerservaring' opleveren...

Wat ING betreft. Als grote bank zorg je ervoor dat je website op orde is en overal onder werkt (IE daargelaten). Edge is een moderne browser die de gangbare standaarden ondersteund.

Terugkomend op probleem van de topic starter. Zoals anderen al zeiden, dit ligt m waarschijnlijk aan de PC in kwestie.

Edge repareren op een Windows 10 PC is een ander verhaal. Dat kan wel eens een hele tour worden.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je op de pagina van ING kijkt zie je exact waarom sommige browsers, en oudere versies van veilige browsers, geblokkeerd worden. Ga even naar de knop 'Geblokkeerd: onveilige browserversies' en dan zie je het wel.

https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankie ... wsers.html

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door de auditu »

tttlocke schreef:
12 okt 2019 17:07
de auditu schreef:
12 okt 2019 16:30
Bij de woorden "bank" en "dwingen" had ik zonder het topic te lezen al het vermoeden dat het om ING ging... Hoe zou dat komen?
Door uw vooroordeel tegen ING wellicht?

Als u het topic vervolgens had gelezen, dan was u duidelijk geweest dat er van 'dwingen' geen sprake is.
Je kunt niet, van welke bank dan ook, verwachten dat het internetbankieren werkt met iedere browser die er op de markt is. Dat heeft dus niets met dwingen te maken.
Meerdere browsers werken probleemloos zoals Erthanax al meldde. ING noemt zelf een aantal browsers op haar website (waar beschreven wordt hoe de browser geoptimaliseerd/opgeschoond kan worden om een goede werking van het internetbankieren te bevorderen/garanderen):
https://www.ing.nl/particulier/mobiel-e ... owser.html
Chrome, Internet Explorer 11, Firefox, Safari. En er zijn er dus meer die goed werken. Keus genoeg.
Kan er sprake zijn van een vooroordeel als je al heel lang ervaring hebt met een bank?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mag de bank mij 'dwingen' een bepaalde browser te gebruiken?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb niet de indruk dag ING mij ooit tot iets gedwongen heeft. ABN AMRO wel; daar ben ik dan ook geen klant meer.

Gesloten