LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is smeerbare roomboter wel boter?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op brood gebruik ik altijd roomboter. Meestal gewoon uit een pakje, maar vorige week kocht ik "Smeerbare roomboter" bij Albert Heijn. Weliswaar duurder, maar mijn vrouw zou iets meer smeergemak wel waarderen. Over het product zelf maakte ik me geen zorgen, in de veronderstelling dat het gebruik van de benaming boter (of roomboter) scherp is geregeld. Bij het eerste gebruik viel de smaak wat tegen en toen pas keek ik eens goed op de verpakking. Dat had ik natuurlijk eerder moeten doen.

Op het deksel blijkt inderdaad te staan MET PLANTAARDIGE OLIE. Uiteraard in een aanzienlijk kleiner lettertype dan ROOMBOTER. Zelfs ONGEZOUTEN is aanzienlijk groter dan de (dis)kwalificatie over de plantaardige olie. Op de onderkant van het kuipje staan de ingrediënten:
- 68% roomboter
- 19% raapolie
- water
- yoghurt

Die "smeerbare roomboter" is dus helemaal geen (room)boter, maar een mengsel dat voor slechts iets meer dan tweederde uit boter bestaat. Ik vroeg me af of een dergelijk smeerbaar vet wel als roomboter verkocht mag worden. De Nederlandse warenwet en de bijbehorende besluiten brachten geen uitkomst, op wetten.nl kon ik geen eisen aan (room)boter vinden. Wel in de Europese verordening 3208/2013. Daarin staat in Aanhangsel II, Smeerbare vetten, de definitie
A. Melkvetten
Producten in de vorm van een vaste of kneedbare emulsie, voornamelijk van het type water in olie, die uitsluitend van melk en/of van bepaalde zuivelproducten zijn afgeleid en waarvan het vet het essentiële valoriserende bestanddeel is. Andere bij de bereiding benodigde stoffen mogen evenwel worden toegevoegd, mits deze stoffen niet gebruikt worden voor volledige of gedeeltelijke vervanging van een van de melkbestanddelen.
en in die categorie valt onder andere
1. Boter
Het product met een melkvetgehalte van ten minste 80 % en minder dan 90 % en een gehalte aan water van ten hoogste 16 % en aan droge en vetvrije, van melk afkomstige stof van ten hoogste 2 %.
Andere verkoopbenamingen in de "vetgroep A" (ja, zo staat het er echt) zijn, afhankelijk van het percentage melkvet, 3/4 boter, halfvolle boter en melkvetproduct x%.

Verder definieert de verordening de vetgroep B met ten hoogste 3% melkvet (o.a. margarine, 3/4 margarine halfvolle margarine) en vetgroep C met 10-80% melkvet (o.a. melange, 3/4 melange, halfvolle melange).

De raapolie is toegevoegd om het eindproduct voldoende vet te maken; daarmee vervangt het het oorspronkelijke melkvet en voldoet de smeerbare roomboter niet aan de eisen van vetgroep A. Het komt mij voor dat met deze voorschriften die "smeerbare roomboter" geen (room)boter zou mogen heten, maar als "melange" verkocht zou moeten worden. Amerikaanse peanutbutter mag immers ook niet verkocht worden als pindaboter. Voor de oplettende lezer: de benaming cacaoboter is wettelijk geregeld.

Tegen raapolie op zich heb ik geen bezwaar, dat is een prima plantaardige olie die heel goed in de keuken is te gebruiken. Maar raapolie is geen boter, en een mengsel van boter en raapolie met water en yoghurt, is een melange, tenzij ik mij vergis.
Vandaar mijn vraag: is er ook een voedingstechnologisch jurist in de zaal die weet hoe het zit?

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben geen voedingstechnologisch jurist, maar... heeft de raapolie het melkvet vervangen, of is de raapolie slechts aan het bestaande product toegevoegd? Snel lezend lijkt me dat essentieel in de bepaling of je een punt hebt.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tja, daar zeg je zo wat. De raapolie is natuurlijk toegevoegd, samen met nog wat water en yoghurt (waarschijnlijk als emulgator). Het eindproduct bevat slechts 68% boter, maar wel 75% vet. Boter bevat minimaal 80% melkvet. Deze melange bevat volgens mij 0,68 x 0,82 = 0,56% melkvet uit de boter. Tel daarbij de 19% raapolie en je komt aan die 75%.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik op Google kijk zou Ah ook 100% roomboter hebben, dus zonder allerlei toevoegingen en vervangingen die direct smeerbaar is uit de koelkast.

Ze hebben ook nog spul met 50% roomboter, en toevoegingen, maar dan wordt het geen roomboter meer genoemd.

Maar ook ik gebruik roomboter op brood, 100%, niet van AH, maar zet die botervloot helemaal niet in de koelkast, is volgens mij helemaal niet nodig. Behalve misschien bij de tropische temperaturen van afgelopen zomer.

Maar het komt mij voor dat het product wat u gekocht hebt, geen roomboter mag worden genoemd.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
14 okt 2019 11:42
Als ik op Google kijk zou Ah ook 100% roomboter hebben, dus zonder allerlei toevoegingen en vervangingen die direct smeerbaar is uit de koelkast.

Ze hebben ook nog spul met 50% roomboter, en toevoegingen, maar dan wordt het geen roomboter meer genoemd.

Maar ook ik gebruik roomboter op brood, 100%, niet van AH, maar zet die botervloot helemaal niet in de koelkast, is volgens mij helemaal niet nodig. Behalve misschien bij de tropische temperaturen van afgelopen zomer.

Maar het komt mij voor dat het product wat u gekocht hebt, geen roomboter mag worden genoemd.
Het wordt ook geen roomboter genoemd; maar Smeerbaar
met roomboter. :wink:

https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... -roomboter
Laatst gewijzigd door jonis op 14 okt 2019 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja, de gewone roomboter koop ik anders ook altijd. Maar direct uit de ijskast vind mijn vrouw dat te hard en lastig smeren, gewoon uit de kast vind ik het zachter dan boterzacht, te slap om prettig te smeren. Vandaar deze eenmalige poging tot een compromis.

Er is ook een margarine (Blueband?) "met roomboter". Dat soort knutselsmeersel wil ik juist vermijden.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

jonis schreef:
14 okt 2019 11:53
Lady1234 schreef:
14 okt 2019 11:42
Als ik op Google kijk zou Ah ook 100% roomboter hebben, dus zonder allerlei toevoegingen en vervangingen die direct smeerbaar is uit de koelkast.

Ze hebben ook nog spul met 50% roomboter, en toevoegingen, maar dan wordt het geen roomboter meer genoemd.

Maar ook ik gebruik roomboter op brood, 100%, niet van AH, maar zet die botervloot helemaal niet in de koelkast, is volgens mij helemaal niet nodig. Behalve misschien bij de tropische temperaturen van afgelopen zomer.

Maar het komt mij voor dat het product wat u gekocht hebt, geen roomboter mag worden genoemd.
Het wordt ook geen roomboter genoemd; maar Smeerbaar
met roomboter. :wink:

https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... -roomboter

Op het kuipje staat “Smeerbare roomboter”.

Wat u aanhaalt, is dat mengsel met 50% boter.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jonis, het gaat om een ander product, namelijk dit.

Tot mijn verrassing staat op de website dus wel "melange", op de verpakking niet!

(Lady1234 was sneller :wink:)

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien botervloot ‘s avonds uit koelkast zetten en na gebruik er weer in. Of keuken minder verwarmen. :lol:

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zo warm is het niet bij ons in huis; boven de 19 graden komt het niet. Dat malle smeervet komt er in ieder geval niet meer in, hoe warm of koud het ook is.

Nu ik de omschrijving op de website heb gelezen, waar heel duidelijk van een melange wordt gesproken, zal ik AH ook nog eens vragen wanneer ze de verpakking gaan aanpassen.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door Sira »

Ik gebruik al mijn hele leven roomboter (echte boter), maar deze staat bij mij nooit in de koelkast, maar in het keukenkastje en dat is geen enkel probleem, ondanks dat ik een eenpersoonshuishouden heb. Bij het openen van een nieuw pakje gaat de roomboter in een glazen botervloot. Nooit last gehad van bederf of bijsmaak van schifting. Naar schatting doe ik 1½ week met een pakje.

ZeerPrivé
Berichten: 5446
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik gebruik al sinds mijn kinderjaren geen margarine, roomboter of wat dan ook op mijn boterham. Goed voor de gezondheid en geen gedoe met allerlei al dan niet toegevoegde stoffen, bewaartijden enz.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door sjohie »

Het staat juist op de verpakking, want het is roomboter met plantaardige olie. En het hoofdingrediënt is groter gedrukt, ook daar kan je niet zoveel van zeggen. Maar goed, die verpakking is net zoals wel vaker, door een marketeer en een jurist bedacht, want het schurkt natuurlijk wel wat tegen de regels en convenanten van duidelijk etiketteren aan.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gezien de omschrijving met "melange" op de website en het totale vetgehalte van 75% (en slechts 56% melkvet) schurkt de verpakking niet tegen de regels aan, maar er ruimschoots overheen, lijkt me.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens Google zou AH ook roomboter in een kuipje hebben die 100% is, maar toch smeerbaar.

Maar ja, raapolie is wel wat goedkoper lijkt mij dan het originele spul, niet dat je dat echt terugziet in de prijs van die “melange”.

Misschien eens aankaarten bij de Keuringsdienst van Waarde?

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
14 okt 2019 13:23
Gezien de omschrijving met "melange" op de website en het totale vetgehalte van 75% (en slechts 56% melkvet) schurkt de verpakking niet tegen de regels aan, maar er ruimschoots overheen, lijkt me.
Ik twijfel... Als er alléén "roomboter" op zou staan, zou ik je direct gelijk geven. Maar zowel op het deksel als op het kuipje staat er met prima leesbare letters direct onder "met plantaardige olie".

Ik schaar het zelf toch net iets meer onder "niet goed gekeken" dan onder "misleidende etikettering".

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is natuurlijk wel “genep”, maar ja dat deel boter wat gebruikt is komt ook niet echt van de melk van die koe die handmatig gemolken wordt door die boer.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
14 okt 2019 13:41
Erthanax schreef:
14 okt 2019 13:23
Gezien de omschrijving met "melange" op de website en het totale vetgehalte van 75% (en slechts 56% melkvet) schurkt de verpakking niet tegen de regels aan, maar er ruimschoots overheen, lijkt me.
Ik twijfel... Als er alléén "roomboter" op zou staan, zou ik je direct gelijk geven. Maar zowel op het deksel als op het kuipje staat er met prima leesbare letters direct onder "met plantaardige olie".
Ik schaar het zelf toch net iets meer onder "niet goed gekeken" dan onder "misleidende etikettering".
Het is niet alleen 'misleidende etikettering', het lijkt mij gewoon 'verboden etikettering'. Omdat men onder het verplichte minimumpercentage zakt. Deze 'smeerbare roomboter .......met plantaardige olie' is geen roomboter omdat er niet genoeg melkvet in zit.
Tenzij je het leest als: 'een deel van het product bestaat weliswaar uit roomboter maar er zitten ook andere ingrediënten in'.
Maar dan zou je zelfs bij een product waarin slechts 5% roomboter zit niet kunnen spreken van misleiding als het wordt aangeprezen met een verpakkingstekst 'Smeerbare roomboter ..... met plantaardige olie (en andere zaken)'. Zolang er maar een (heel klein beetje) boter in zit, kun je dan zeggen 'gevalletje niet goed gekeken'. Of is het dan wel misleidend?

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hebt gelijk, denk ik: de ondergrens wordt inderdaad niet meer gehaald.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is smeerbare roomboter wel boter?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hebt gelijk, denk ik: de ondergrens wordt inderdaad niet meer gehaald.

Gesloten