LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Legitimatieplicht op vakantie

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
12 okt 2019 22:04
Stel even dat Nederlanders per jaar 10 miljard keer een online-aankoop doen en dat levert een paar honderd aangiftes op vanwege fraude, moet je dan zo uitpakken met de waarschuwingen?
Ja, levens worden door identiteitsfraude geruïneerd.
Jablan schreef:
12 okt 2019 22:04
Gisteren heb ik ook een medewerker van een groot toeristisch bedrijf in Kroatië gesproken. Ze hebben alles, van campings tot en met 5-sterren hotels. Standaard maken ze zelf een kopie van de reisdocumenten, die ze even innemen hiervoor.
Hebben jullie in Kroatië ook een Autoriteit Persoonsgegevens?

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan, als u uw gasten tijdig en duidelijk informeert over welke gegevens op de kopie zichtbaar moeten zijn, dan is er geen enkel probleem. Daaraan blijft u maar voorbijgaan.

Als ik de indruk had gehad dat u een grap maakte met hamer, beitel en boevengezicht, zou ik misschien nog hebben kunnen glimlachen.

Ik laat het er verder maar bij. U ziet kennelijk het belang niet in van de de AVG/GDPR en beschouwt iemand die dat wel doet als lastig of als iemand die iets te verbergen heeft. Ik wens u nochtans goede zaken toe.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Komisch, verleden jaar in Oostenrijk geweest. Van hier geboekt voor drie personen, gerenommeerd Gasthaus, zelfs geen inzage gevraagd in paspoorten.

Onderweg overnacht in zuid Duitsland, van te voren geboekt voor drie personen. Aangemeld, één paspoort ingezien, niets genoteerd.

Blijkbaar stemden gegevens overeen met boeking.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
12 okt 2019 22:04
Wat was er nog meer? Demo op het ministerie gaat gevolgen hebben. Duurt natuurlijk, want ambtelijke circuits zijn niet de snelste. Moet eerst overlegd worden welke route en wat ze nog meer meenemen in de overlegcircuits. Wel is duidelijk: de KopieId-App zorgt voor minpunten op de scorekaart van Nederland.
Is de ambassadeur al ontboden? :mrgreen:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Net eind augustus zelf ook meegemaakt. Ook voor 3 personen door 1 persoon geboekt in een hotel en de hoofdboeker moest zijn paspoort even laten inzien. Er werd geen copie gemaakt.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar is er toch iets bijzonders met sommige verhuurders in Kroatië.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door criticus2 »

Lady1234 schreef:
12 okt 2019 19:47
Due matroos heeft de kopieën niet een jaar in zijn hut liggen, zoals de huisjesverhuurder in zijn kluis.
nee erger nog ze hebben een scan, die is per mail zo van het schip af.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

Ja, levens worden door identiteitsfraude geruïneerd.
Zonder risico geen leven en je kunt niet elk risico uitbannen. Dit soort discussies in Nederland gaat over het verschil tussen 0,001% en 0,00001% kans op een incident. Ik ben meer voorstander van cursussen, zodat mensen zich bewust worden wat ze online allemaal over zichzelf prijsgeven. Dat helpt meer dan campagnes met onjuiste of onvolledige info, meer dan een cover (anwb) of app (rijksoverheid).
Hebben jullie in Kroatië ook een Autoriteit Persoonsgegevens?
Moneyman heeft een link naar een interessant artikel over deze instelling geplaatst.
Als u uw gasten tijdig en duidelijk informeert over welke gegevens op de kopie zichtbaar moeten zijn, dan is er geen enkel probleem. Daaraan blijft u maar voorbijgaan.
Te veel details hebben op Nederlanders een averechts effect. 'Kijken hoe ver we kunnen gaan en er nog mee wegkomen.' :D
Blijkbaar stemden gegevens overeen met boeking.
Als jij bij de boeking al iedereen goed hebt opgegeven, worden die gegevens gebruikt en verder geen vragen gesteld. Als je vaker in dat hotel bent geweest, kan het zijn, dat ze de gegevens van je vorige verblijf daar recyclen.
Blijkbaar is er toch iets bijzonders met sommige verhuurders in Kroatië.
Diva-modus: We zijn ons hele leven al bijzonder. :wink:
nee erger nog ze hebben een scan, die is per mail zo van het schip af.
Over de inzet van scanners wordt ook nagedacht. De initiële suggestie kwam uit Split, waar een paar bedrijfjes zitten, die de registratie voor de digibete verhuurders verzorgen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
13 okt 2019 12:49
Diva-modus: We zijn ons hele leven al bijzonder. :wink:
Geen twijfel hierover.. :wink: en stoer dat u steeds antwoord blijft geven.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:
12 okt 2019 00:58
Volgens mij mist u het punt van dit topic volledig.
Misschien ook niet, het gaat mij om de (onterechte?) angst voor identiteitsfraude waardoor we massaal zaken gaan doorstrepen.
Kom in de praktijk echter maar heel weinig concrete echte voorbeelden van identiteitsfraude tegen agv het weggeven van een copie bij een hotel of autoreservering. Wat wel concreet is dat mensen tegen vergoeding hun ID of bankrekening "uitlenen" , volgens mij heeft Alberto Stegeman daar ook nog eens een uitzending over gemaakt.

En als iemand hier dan bij hoog en bij laag beweert dat hij identiteitsfraude kan plegen met een kopie van mijn paspoort heb ik de uitdaging destijds aangenomen met : "Laat maar zien dan".
Je begrijpt inderdaad het topic niet. Advies: niet reageren.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Quote
“Te veel details hebben op Nederlanders een averechts effect. 'Kijken hoe ver we kunnen gaan en er nog mee wegkomen.' :”
Quote

Afgeven op Nederlanders gaat u in ieder geval goed af.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Jablan schreef:
13 okt 2019 12:49
Zonder risico geen leven en je kunt niet elk risico uitbannen.
Echt het slechtste argument ooit om een (terecht!) voorzichtige Nederlander te overtuigen toch een kopie van z'n ID aan iemand te overhandigen.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door criticus2 »

StevieNL81 schreef:
13 okt 2019 17:16
Jablan schreef:
13 okt 2019 12:49
Zonder risico geen leven en je kunt niet elk risico uitbannen.
Echt het slechtste argument ooit om een (terecht!) voorzichtige Nederlander te overtuigen toch een kopie van z'n ID aan iemand te overhandigen.
zo voorzichtig zijn nederlanders blijkbaar toch niet , als ik lees dat er steeds meer in phishing mails trappen... Misschien alleen op momenten dat het ""makkelijk"" kan, dat voorzichtig zijn. https://nos.nl/artikel/2260753-phishing ... iever.html

wel apart dat niemand wat te melden heeft over de cruiseschepen en hun paspoortscans (wat volgens mij vele malen groter risico is )

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

@Olaf79: Gebruiker bprosman heeft het beter begrepen dan jij. Jij vindt terrorismebestrijding een onzin-argument onder het bestaan van de legitimatie-/registratieplicht? Waar dit opnieuw wordt ingevoerd, komen altijd dezelfde drie argumenten terug: Vluchtelingencrisis 2015, verschillende terroristische aanslagen in Europa èn het tegengaan van illegale verhuur via Airbnb.

Lady1234 is zoals altijd een beetje pinnig in de antwoorden *lach* Het is een observatie. Dat krijg je als je meer nationaliteiten over de vloer hebt: de verschillen vallen vanzelf op.
StevieNL81 schreef:
13 okt 2019 17:16
Echt het slechtste argument ooit om een (terecht!) voorzichtige Nederlander te overtuigen toch een kopie van z'n ID aan iemand te overhandigen.
Waar hier voorbeelden worden aangehaald, is het altijd online-fraude of pogingen om online je identiteit te stelen of te lenen.
Wij vragen om een papieren kopie, zodat we niet het originele document hoeven vast te houden. Dat is de offline wereld.
Dat is iets totaal anders. Zou dat alsjeblieft een keer kunnen arriveren in het gebied tussen de oren?
criticus2 schreef:
13 okt 2019 19:04
zo voorzichtig zijn nederlanders blijkbaar toch niet , als ik lees dat er steeds meer in phishing mails trappen...
Artikel uit 2018, maar ik snap je punt. Mail op telefoon wordt met minder aandacht gelezen (alles tussendoor), de mailprogramma's hebben nog steeds standaard instellingen waarbij de mailadressen worden verborgen (of in de browser de balk met het internetadres), dus even niet opgelet ... en het is gebeurd. Een cursus 'omgaan met je smartphone' zou hier wonderen kunnen verrichten.
criticus2 schreef:
13 okt 2019 19:04
wel apart dat niemand wat te melden heeft over de cruiseschepen en hun paspoortscans (wat volgens mij vele malen groter risico is )
Vroeger werd de boarding-pass gecheckt bij het van en aan boord gaan. Worden hier geen documenten verwisseld?
moederslink schreef:
13 okt 2019 12:56
Geen twijfel hierover.. :wink: en stoer dat u steeds antwoord blijft geven.
Dat is niet zo moeilijk. Een collega-verhuurder zei vorige week 'elk jaar zijn er gasten, die dingen doen, waar ik en mijn vrouw nooit van ons leven op zouden komen'. Dit topic is net zo. Er komen dingen voorbij, waar ik van mijn levensdagen niet op kom om te doen en ook niet eens over na wil denken. Toch word ik er wijzer van, want juist daar zit het antwoord op de vraag 'waarom kom je met een zwarte balken kopie aanzetten' in verstopt.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb, aan de ene kant jammer, aan de andere kant gelukkig, heel wat ervaring met andere nationaliteiten.

Maar meestentijds kan ik met allemaal prima opschieten. Vaak wordt heel generaliserend over een landsaard gedaan. Maar mijn ervaringen in verschillende buitenlanden zijn over het algemeen ronduit gunstig. Belgen, Luxemburgers, Fransen, Duitsers, Oostenrijkers, Kroaten, ik kan niet anders zeggen dan dat ik er vriendelijkheid, behulpzaamheid en gastvrijheid van hebt ontvangen.
Maar dat u zo generaliseert over Nederlanders, lijkt mij heel wonderlijk voor iemand die in de toeristische sector bezig is.

Maar als uw Nederlandse klanten dan werkelijk zo beroerd zijn, zou ik Nederlanders niet meer accepteren als huurder. Dan is dat probleem voor u ook opgelost.

Ik ben de Engelsen vergeten, sorry.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
13 okt 2019 21:33
Wij vragen om een papieren kopie, zodat we niet het originele document hoeven vast te houden
Nee. Noch een papieren kopie, noch het innemen van het paspoort is noodzakelijk om te voldoen aan de legitimatie- en registratieplicht. Daarvoor is het voldoende dat de gast u het paspoort overhandigt, waarna u ter plekke doet wat u moet doen (controleren en gegevens overnemen), in aanwezigheid van de gast, waarna u het paspoort weer teruggeeft.
U vraagt om een papieren kopie omdat u die graag in uw administratie wil bewaren tot een tijdstip lang nadat de gast weer naar huis vertrokken is. Dat het u daarom gaat en niet om het slechts doen van noodzakelijke handelingen in het kader van de legitimatie- en registratieplicht, blijkt ook uit het feit dat u, wanneer de gast zijn paspoort wél laat innemen, zelf een kopie van dat paspoort maakt, die u bewaart nadat u het ingenomen paspoort heeft teruggegeven. Want dat doet u toch?
Jablan schreef:
13 okt 2019 12:49
Als u uw gasten tijdig en duidelijk informeert over welke gegevens op de kopie zichtbaar moeten zijn, dan is er geen enkel probleem. Daaraan blijft u maar voorbijgaan.
Te veel details hebben op Nederlanders een averechts effect. 'Kijken hoe ver we kunnen gaan en er nog mee wegkomen.' :D
U kunt er lacherig over doen, maar u laat opnieuw zien dat u bewust vooraf het gegeven van informatie beperkt in plaats van dat u uitgebreid communiceert hierover. Maar volgens mij lost u het probleem niet op door de informatie achterwege te laten. Anders dan dat gasten die bij u in Kroatië verschijnen en dan pas geconfronteerd worden met de uw precieze eisen, door u voor het blok gezet worden. Is dat de strategie?
Jablan schreef:
13 okt 2019 12:49
Een collega-verhuurder zei vorige week 'elk jaar zijn er gasten, die dingen doen, waar ik en mijn vrouw nooit van ons leven op zouden komen'. Dit topic is net zo. Er komen dingen voorbij, waar ik van mijn levensdagen niet op kom om te doen en ook niet eens over na wil denken. Toch word ik er wijzer van, want juist daar zit het antwoord op de vraag 'waarom kom je met een zwarte balken kopie aanzetten' in verstopt.
U bedoelt dat posters die hier met uitzonderlijke zaken op de proppen komen hetzelfde zijn als de 'zwarte-balken-kopie-gasten? Namelijk, niet te vertrouwen?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
13 okt 2019 22:27
Maar dat u zo generaliseert over Nederlanders, lijkt mij heel wonderlijk voor iemand die in de toeristische sector bezig is.
In vergelijking met vroegâh zijn de Nederlanders anno nu behoorlijk veranderd. Waar je vroeger vrijwel nooit uitleg hoefde te geven, moet tegenwoordig overal een gebruiksaanwijzing bij, want anders gaat het mis. (Bij alle andere nationaliteiten is dat niet nodig, daarvoor hebben die andere typische kenmerken.)
Waar die verandering precies in zit of vandaan komt, weet ik niet. Het zal wel een hele reeks van kleinere dingen zijn, die opgeteld deze verandering kunnen verklaren. Levenservaring, mensenkennis, nieuwsgierigheid, improvisatievermogen, talenkennis, het is allemaal minder geworden.
De laatste jaren is het algemene beeld in het buitenland van Nederland en de inwoners behoorlijk aan het kelderen. Dat wil je natuurlijk niet lezen of horen over het eigen land of landgenoten, maar ik kan het niet veranderen. Bewijs hiervan vind je overigens in de Pisa-Studies van de Oeso. In deze internationale vergelijking van schoolprestaties zakt Nederland steeds verder weg, naar onderen. Niet omdat andere landen beter presteren, maar omdat de prestaties uit Nederland echt dalen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

@ Tttlocke / Alfatrion / Erthanax / Lady1234:

Stel dat jij zou boeken, de topweek eind juli/begin augustus. Brochure komt bij je aan. Je leest hem snel door en krijgt zin in de vakantie. Je maakt de aanbetaling over (en krijgt tot je verrassing een bevestiging daarvan). Dan is het bijna zover. De eindbetaling maak je over (wordt ook bevestigd) en je maakt snel een kopie met de ach so betrouwbare KopieId-App van de Rijskoverheid en print hem. Eerst een nieuwe cartridge erin, want de pagina vraagt veel inkt.
Je besluit in 1 keer erheen te rijden en vertrekt op vrijdagavond laat, want 's nachts doorrijden heb je vaker gedaan. Tot München gaat alles goed. Daarna gaat het heel erg langzaam en zie je de aankomsttijd met uren verspringen. Met acht uur vertraging rij je Slovenië binnen en met tien uur vertraging haal je Kroatië. Uiteindelijk sta je op zaterdagavond laat of zondagmorgen vroeg bij het sleuteladres, waar het donker is en na tien minuten wachten om de kopie wordt gevraagd, die je gelijk terugkrijgt, want teveel zwarte balken. Er wordt gevraagd om je paspoort en dat weiger jij af te geven, waarop je geen sleutel krijgt, maar wordt weggestuurd. Tenslotte wil daar iemand ook slapen en niet de halve nacht met de administratie van toeristen bezig zijn.
Totaal oververmoeid is de wereld natuurlijk te klein, het onrecht groot en je zoekt een andere plek. Met internet, want dit kan zo niet en dat moet iedereen weten, maar niet ten koste van je datalimiet. Kom je aan bij het volgende huis, wordt door iemand met slaperige ogen weer om je paspoort gevraagd en nu geef je het maar, want je wilt eten en slapen, bent te moe voor andere dingen.
De volgende morgen ga je eerst naar de geldautomaat om de andere verhuurder te betalen en laat je de Kuna's direct in Euro's omrekenen. Daarna wil je naar de politie, die je wegstuurt, omdat je je paspoort niet bij je hebt en omdat de eerste verhuurder aangeeft, dat jij je niet wilde legitimeren en laten registreren, heb je helemaal geen zaak. Omdat de tweede verhuurder je wel heeft aangemeld, mag je blijven, maar dat hoor je al niet meer, omdat je zoon al buiten staat. Het strand lokt. Daar ontdek je, dat waterschoenen heel erg handig zijn en die koop je nieuw.
In de dagen erna heb je de brochure voor de tweede keer ontvangen en ontdek je, dat je zelf verkeerd bezig bent geweest. Er stond een snellere route in. Er stond een vraag in om de verwachte aankomsttijd door te geven. Er stond uitgebreid in waarom en wat voor kopie je mee moest nemen. Er stond in, dat je elders je paspoort moet afgeven. Er stond in, dat je bij geldopnames niet moet laten omrekenen in Euro's, omdat je dan 10% duurder uit bent. Er stond in, dat je voor het strand waterschoenen nodig hebt. Zelfs het restaurant, dat je zoon heel erg duur vond, stond erin met een waarschuwing, dat het daar wel lekker, maar erg duur kan worden.
Alles stond erin.
Pas bij vertrek uit het andere huis krijg je je paspoort terug. Daar ben je blij mee, want dit huis was duidelijk minder dan het eerste huis. Je zoon wijst op de bordjes. Twee sterren, terwijl je vier had geboekt. Met waarborg, terwijl je zonder had geboekt. Ondertussen is je klaagzang op internet voorzien van een reactie, waarin puntsgewijs wordt opgesomd wat jij hebt nagelaten of niet verteld, zodat je eigen geloofwaardigheid onder nul is beland. Daar komen natuurlijk de reacties van je vrienden en familie op FB bij - de rest van je leven wordt dit een verhaal voor verjaardagen en feesten. Verder een weigering van je verzekering om de schade te vergoeden, want daar hebben ze jouw reacties op internet ook gezien, de verhuurder gesproken en de enig juiste conclusie getrokken: Eigen schuld. En omdat je direct op internet bent gaan klagen, krijg je van de eerste verhuurder niets terug, ook geen aanbod om nog eens te boeken met verrekening van eerdere betalingen.
:oops:

De fout? Je niet willen aanpassen of de gegeven informatie niet lezen of niet serieus nemen.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door criticus2 »

tja, ik hoorde vanochtend op de radio dat 1/3e van de middelbare school scholieren bijles heeft. Volgens de minister zijn dat de ouders die veeleisend zijn, en ligt het niet aan het onderwijs... Ik waag het te betwijfelen... (met zelf een havo 4 dochter die idd ook bijles heeft).
Nu kan ik geen vergelijking maken met het buitenland, ken daar geen cijfers van...
Wel opvallend vond ik dit jaar dat bij een aantal vakken de lesstof van einde vorige schooljaar duidelijk niet aansloot bij begin nieuwe schooljaar, veel zaken die bekend verondersteld werden zijn gewoon niet behandeld. aansluiting basis en middelbare school vond ik ook al niet geweldig...

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door criticus2 »

@Jablan, mijn kennis met de bb kan er boeken over schrijven. Gezeur is er alleen maar met nederlanders.... Substantieel vragen of er niet eerder in en later uitgecheckt kan (en dan niet half uurtje of zo... ). nee kan niet, kamerwissel , tijd hard nodig. En dan toch een uur te vroeg op de stoep staan EN nog boos zijn dat men er nog niet in kan... Geen cash geld mee, geen aankomsttijd doorgegeven, mails niet gelezen over andere zaken, pas op allerlaatste moment allergie doorgeven terwijl daar gelijk op moment boeken om gevraagd is. Waarom doen buitenlandse gasten dat allemaal wel normaal en in goed overleg, en zijn voor nederlanders zelfs de simpelste verzoeken te veel..??

Gesloten