LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Legitimatieplicht op vakantie

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
14 okt 2019 15:28
Tenslotte wil daar iemand ook slapen en niet de halve nacht met de administratie van toeristen bezig zijn.
Het overnemen van wat gegevens kost 2 minuten werk en dat hoort er bij. De kopie met watermerk en zwart gemaakte gegevens die niet nodig zijn had natuurlijk ook gewoon geaccepteerd kunnen worden.
Jablan schreef:
14 okt 2019 15:28
Daarna wil je naar de politie, die je wegstuurt, omdat je je paspoort niet bij je hebt en omdat de eerste verhuurder aangeeft, dat jij je niet wilde legitimeren en laten registreren, heb je helemaal geen zaak.
Ik ga niet naar de politie, maar naar de rechter in mijn woonplaats. Daar heb ik wel een zaak. De verhuurder wordt veroordeeld en werkt niet mee, dwangsommen gaan lopen. Een lokale deurwaarder komt beslag leggen en de verhuurder betaald uiteindelijk heel veel geld. Zonden, want de verhuurder had ook de redelijke kopie kunnen accepteren of eventjes twee minuten uittrekken om wat gegevens over te schrijven.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

criticus2 schreef:
14 okt 2019 15:40
@Jablan, mijn kennis met de bb kan er boeken over schrijven. Gezeur is er alleen maar met nederlanders.... Substantieel vragen of er niet eerder in en later uitgecheckt kan (en dan niet half uurtje of zo... ). nee kan niet, kamerwissel , tijd hard nodig. En dan toch een uur te vroeg op de stoep staan EN nog boos zijn dat men er nog niet in kan... Geen cash geld mee, geen aankomsttijd doorgegeven, mails niet gelezen over andere zaken, pas op allerlaatste moment allergie doorgeven terwijl daar gelijk op moment boeken om gevraagd is. Waarom doen buitenlandse gasten dat allemaal wel normaal en in goed overleg, en zijn voor nederlanders zelfs de simpelste verzoeken te veel..??

Halelujah !! Alleen zou ik niet alle Nederlanders over 1 en dezelfde kam scheren maar velen kan ik mij wel in vinden :mrgreen:

Veel NL-ers zijn afgegleden naar een azijnzeurderige narcistische en ikweethetaltijdbeter persoon. Bleuhk, veel NL-ers worden in buitenland net zo erg met de nek aangekeken als sommige Russen, Duitsers en Engelsen.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

alfatrion schreef:
14 okt 2019 15:55
Jablan schreef:
14 okt 2019 15:28
Tenslotte wil daar iemand ook slapen en niet de halve nacht met de administratie van toeristen bezig zijn.
Het overnemen van wat gegevens kost 2 minuten werk en dat hoort er bij. De kopie met watermerk en zwart gemaakte gegevens die niet nodig zijn had natuurlijk ook gewoon geaccepteerd kunnen worden.
Jablan schreef:
14 okt 2019 15:28
Daarna wil je naar de politie, die je wegstuurt, omdat je je paspoort niet bij je hebt en omdat de eerste verhuurder aangeeft, dat jij je niet wilde legitimeren en laten registreren, heb je helemaal geen zaak.
Ik ga niet naar de politie, maar naar de rechter in mijn woonplaats. Daar heb ik wel een zaak. De verhuurder wordt veroordeeld en werkt niet mee, dwangsommen gaan lopen. Een lokale deurwaarder komt beslag leggen en de verhuurder betaald uiteindelijk heel veel geld. Zonden, want de verhuurder had ook de redelijke kopie kunnen accepteren of eventjes twee minuten uittrekken om wat gegevens over te schrijven.

Maar de rechter in jouw woonplaats heeft toch helemaal niets te maken met de lokale wetten / (huis) regels in Kroatie ?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

Helemaal mijn vragen, criticus2.

Het moet iets zijn met angst voor contact met vreemden of niet meer leren hoe je een mondeling gesprek voert of ... Geen idee. Je ziet het op deze en vorige bladzijden ook: een aantal mensen willen mij gaan vertellen hoe het moet. Nee, dit is Kroatië. Daar moet je niet aankomen met een Nederlandse (arrogante) houding en grote mond, wel met een bescheiden opstelling en nieuwsgierigheid. Wie zich openstelt, heeft een goede tijd. Wie denkt, dat alles net zo is als in Nederland, loopt hopeloos vast.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Teunbosseman schreef:
14 okt 2019 16:09
Maar de rechter in jouw woonplaats heeft toch helemaal niets te maken met de lokale wetten / (huis) regels in Kroatie ?
Kroetie is deel van de EU. Voor Euroepese vorderingen kun je onder voorwaarden terecht bij de rechter in je woonplaats. De rechter zal het recht toepassen dat volgens Rome-I wordt toegepast zijn. Dat kan de Kroatie wet zijn, de Nederlandse of een kruising tussen beiden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik ben nooit onder de indruk van dreigen met rechtszaken. Dat levert alleen verliezers op. Bovendien - dit komt bij jou maar niet aan, Alfatrion - heeft de gast vooraf alle informatie ontvangen. Als de gast zich niet aan de aanwijzingen van de verhuurder houdt, heeft de gast helemaal geen grond om een rechtsgang te starten.

Wel een leuk voorbeeld van te snel lezen en de verkeerde conclusies trekken, Alfatrion. Daarvoor oprechte dank. :)

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan

Als ik uw verhalen zo lees, vraag ik mij af waarom u überhaupt nog reageert op een boeking vanuit Nederland.

Zelden zo’n laatdunkend en neerbuigend verhaal gelezen van een gastheer over zijn gasten.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
14 okt 2019 16:39
Ik ben nooit onder de indruk van dreigen met rechtszaken. Dat levert alleen verliezers op. Bovendien - dit komt bij jou maar niet aan, Alfatrion - heeft de gast vooraf alle informatie ontvangen. Als de gast zich niet aan de aanwijzingen van de verhuurder houdt, heeft de gast helemaal geen grond om een rechtsgang te starten.

Wel een leuk voorbeeld van te snel lezen en de verkeerde conclusies trekken, Alfatrion. Daarvoor oprechte dank. :)
Dat is onjuist. Als de verhuurder zich niet aan de wet- en regelgeving zou houden, is die (óók als dat vooraf bekend is) natuurlijk wel degelijk aanspreekbaar in een rechtszaak.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
14 okt 2019 16:39
Ik ben nooit onder de indruk van dreigen met rechtszaken. Dat levert alleen verliezers op. Bovendien - dit komt bij jou maar niet aan, Alfatrion - heeft de gast vooraf alle informatie ontvangen. Als de gast zich niet aan de aanwijzingen van de verhuurder houdt, heeft de gast helemaal geen grond om een rechtsgang te starten.
Ik dreig niet met een rechtsgang. Als jij de verhuurder zou zijn, dan zou ik behoorlijk overleg voeren en daarna zou ik zonder vooraankondiging de rechtszaak starten. Ik vind dat er zeker in dit soort gevallen niet gewaarschuwd hoeft te worden voor de gevolgen. Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald, maar bij jou het gevoel dat het best ver zal gaan.

De verhuurder heeft zich gewoon aan de wet en dus de AVG te houden. Jij beschrijft steeds duidelijk een situatie waarin dat duidelijk niet het geval. In die gevallen kan de huurder dus gewoon naar de rechter.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

alfatrion schreef:
14 okt 2019 16:59
Als jij de verhuurder zou zijn, dan zou ik behoorlijk overleg voeren.
Daarin wijk je al af van de mensen, die deze zomer met de onbruikbare kopieën aankwamen. Na overleg zou jij of annuleren of met een bruikbare kopie aankomen, waar je nog een keer je actuele woonadres bij op zou schrijven. Waarschijnlijk zou jij al overleggen, nog voordat je een betaling hebt gedaan, wat wij heel goed vinden, omdat wij dan weten, dat jij aan reisvoorbereiding doet en je verblijf probleemloos zal verlopen.

Nederlandse rechters zijn gevoelig voor 'info vooraf' en letten op praktische toepassing van de wet. Als jij je beroept op GDPR in Kroatië en tegelijk aankomt met een kopie uit de Rijksoverheid-KopieID-App als bewijs, kan het een interessante zaak worden, want heeft de Rijksoverheid wel de juiste informatie verstrekt? En is die App wel toegestaan, als daarmee in andere landen wetsovertredingen mogelijk worden gemaakt (legitimatie kan niet worden gecheckt, registratie onmogelijk) ?

Kun jij uitleggen waarom er nergens over de AVG wordt gesproken bij de verhuur van vakantiehuizen?

In Nederland geeft de Autoriteit Persoonsgegevens alleen een bericht over hotels uit 2014. Bij de bemiddelaars leeft dit onderwerp totaal niet, terwijl ik van 2 bemiddelaars regelmatig updates krijg over komende wetswijzigingen, lopende jurisprudentie en de gevolgen voor verhuurders.
In Kroatië heb ik afgelopen vrijdag op het ministerie nog nagevraagd en daar hadden de juristen geen bezwaren bij onze werkwijze (er is iemand weggelopen om het 100% zeker uit te zoeken) omdat wij verder niets met de gegevens doen. Die mening is voor mij veel relevanter, want in Kroatië volgt bij andere wetswijzigingen meestal een bombardement aan informatie. GDPR heb ik alleen in verband met de landelijke registratie-database vorig jaar voorbij zien komen, niet in verband met de verhuur zelf of registratie of legitimatie, terwijl hier de reisdocumenten massaal worden gekopieerd.

Praktisch: de keuze ging al naar formulieren invullen of overschrijven van gegevens, terwijl wij de paspoorten moeten vasthouden. Het komt allemaal op hetzelfde neer: ook dat is kopiëren en voor mij is er geen enkel verschil met andere kopieën.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
14 okt 2019 20:01
alfatrion schreef:
14 okt 2019 16:59
Als jij de verhuurder zou zijn, dan zou ik behoorlijk overleg voeren.
Daarin wijk je al af van de mensen, die deze zomer met de onbruikbare kopieën aankwamen.
Ik bedoel, ik ga niet rauwelijks dagvaarden. Dat overleg mag zo kort zijn als een enkele factuur.
Jablan schreef:
14 okt 2019 20:01
Na overleg zou jij of annuleren of met een bruikbare kopie aankomen, waar je nog een keer je actuele woonadres bij op zou schrijven.
Ik heb eerder aangegeven dat je een kopie kan krijgen, waarbij enkel de pasfoto en het BSN is zwart gemaakt. Jij hebt aangegeven dat je zwarte balken als een gebrek aan vertrouwen ziet.
Jablan schreef:
14 okt 2019 20:01
Nederlandse rechters zijn gevoelig voor 'info vooraf' en letten op praktische toepassing van de wet.
Ja, dat volgt uit de oneerlijke handelspraktijk en herroepingsrecht. Deze zijn in heel de EU aanwezig, omdat deze twee aspecten op basis van volledige harmonisering in de nationale wetten zijn verankert. Maar hier gaat het over de verwerking van bijzondere persoonsgegevens.
Jablan schreef:
14 okt 2019 20:01
Als jij je beroept op GDPR in Kroatië en tegelijk aankomt met een kopie uit de Rijksoverheid-KopieID-App als bewijs, kan het een interessante zaak worden, want heeft de Rijksoverheid wel de juiste informatie verstrekt? En is die App wel toegestaan, als daarmee in andere landen wetsovertredingen mogelijk worden gemaakt (legitimatie kan niet worden gecheckt, registratie onmogelijk) ?
Die app is niet verboden in Kroatie. Ik kan het zelfde met photoshop en gimp bereiken.
Jablan schreef:
14 okt 2019 20:01
Kun jij uitleggen waarom er nergens over de AVG wordt gesproken bij de verhuur van vakantiehuizen?
De AVG gaat over niet over de verhuur van vakantiehuizen maar over de verwerking van persoonsgegevens. De wetgever heeft in de verhuur van vakantiehuizen geen aanleiding gezien om een uitzondering te maken.
Jablan schreef:
14 okt 2019 20:01
In Kroatië heb ik afgelopen vrijdag op het ministerie nog nagevraagd en daar hadden de juristen geen bezwaren bij onze werkwijze (er is iemand weggelopen om het 100% zeker uit te zoeken) omdat wij verder niets met de gegevens doen.
Je zou eens met de autoriteit persoonsgegevens kunnen gaan praten. De onze heeft een handleiding beschikbaar, die kun je gratis raadplegen.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/s ... erming.pdf
Jablan schreef:
14 okt 2019 20:01
Praktisch: de keuze ging al naar formulieren invullen of overschrijven van gegevens, terwijl wij de paspoorten moeten vasthouden.
Ik geloof je niet. Je hebt geweigerd om een link naar het wetsartikel te geven waarin dit geregeld zou zijn. Hier in Nederland moet jij je kunnen identificeren op straat. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat ook voor Kroatië zou gelden.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U denkt toch niet werkelijk dat als de overheid een app beschikbaar stelt/aanbeveelt in gevallen dat mensen zich moeten identificeren, die app niet aan wettelijke regels zal voldoen?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik pak een paar dingen bij elkaar.

Ik heb eerder aangegeven dat je een kopie kan krijgen, waarbij enkel de pasfoto en het BSN is zwart gemaakt. Jij hebt aangegeven dat je zwarte balken als een gebrek aan vertrouwen ziet.
en
U denkt toch niet werkelijk dat als de overheid een app beschikbaar stelt/aanbeveelt in gevallen dat mensen zich moeten identificeren, die app niet aan wettelijke regels zal voldoen?

Zie pagina 1. De zwarte balken gingen royaal over veel meer gegevens heen, tot aan het watermerk, dat dwars door het documentnummer wordt geplaatst en geprint wordt dat nummer onleesbaar. De App maakt het mogelijk.
Een boeking van drie personen maakte het helemaal bont. Alleen voornaam, achternaam en geboortedatum zichtbaar en onder een vergrootglas leesbaar. Yo, dat was de anwb-cover en de knop 'verkleinen' op het kopieerapparaat.
Dit soort kopieën zie ik als gebrek aan vertrouwen of uiting van wantrouwen. De beheerster heeft geen afwijkingen of handicaps opgemerkt bij de gasten dit jaar en ze zijn met een kopie aangekomen, dan hebben ze alles gelezen en weten ze waarvoor we de gegevens nodig hebben. Mijn conclusie: onwil of bewuste misleiding. We hebben er genoeg extra werk aan gehad.

Maar hier gaat het over de verwerking van bijzondere persoonsgegevens.
Waarover wij compleet zijn in de informatie vooraf, altijd al zijn geweest.

De AVG gaat over niet over de verhuur van vakantiehuizen maar over de verwerking van persoonsgegevens.
Zucht. Dat weet ik. Net zo goed als de AVG over digitale opslag en omgang met persoonsgegevens gaat, terwijl het hier om een analoog proces gaat.
De meeste vakantiewoningen en -appartementen zijn in particuliere handen. Je huurt van een natuurlijk persoon, niet van een bedrijf. Er is geen inschrijving in het handelsregister. Geldt de AVG dan ook volgens jou?

De autoriteit persoonsgegevens staat op de lijst, maar alles stap voor stap.

Ik geloof je niet. Je hebt geweigerd om een link naar het wetsartikel te geven waarin dit geregeld zou zijn. Hier in Nederland moet jij je kunnen identificeren op straat. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat ook voor Kroatië zou gelden.
Ik heb hier gevraagd wat wel een goede oplossing zou zijn en daar kwam twee keer een variant van 'formulieren invullen' op terug. Als je dat al niet gelooft ... :wink:
Net zo goed als in Duitsland en Oostenrijk er allerlei verschillen in de uitvoering bestaan, is in Kroatië het hoe niet exact geregeld. Andere verhuurders in de gemeente maken zelf foto's of kopieën. Niemand, werkelijk niemand, werkt nog met formulieren.
Tot en met 2015 was dit circus veel erger. Drie boekwerken in het huis, vier formulieren voor politie en gemeente. Daar heeft niemand meer zin in. Zelfs de digibete verhuurders, die 's morgens met de paspoorten of id-kaarten van de gasten in de jaszak bij de toeristendienst binnenwandelen om alles te laten inkloppen, krijg je niet meer aan die oude Yugo-bureaucratie.


Nog kort ingaan op de reactie 'dan verhuur je toch niet meer aan Nederlanders'.
Als we Nederlanders zouden uitsluiten, dan is het discriminatie en verboden. Bovendien zijn Nederlanders echte vroegboekers en bereid de hoogzomertarieven te betalen, waardoor rond kerstmis de hele periode half juni - half augustus volgeboekt is. De rest van het jaar zien we de andere nationaliteiten langskomen.

Indruk van een meelezende collega-verhuurder: In dit topic is behoorlijk gezocht naar dingen om onder de legitimatie- en registratieplicht uit te komen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, die Nederlanders zijn dan wel goed genoeg voor hun geld, maar als ze niet hun hele hebben en houwen toevertrouwen aan de een of de andere huisjesverhuurder worden ze afgebrand.

Ik had vandaag, zijdelings ,te maken met de .AVG. Was met iemand die opgeroepen was voor een bevolkingsonderzoek naar een testplek. Dat is opgezet door de overheid. Zo iemand krijgt een brief thuis met een uitnodiging. Er wordt verzocht de volgende gegevens in te vullen. Geboortedatum, telefoonnummer, naam adres huisarts, plus telefoon, plus eventuele medische zaken inzake borstonderzoek. Ter plekke worden die gegevens ingevoerd in de computer, plus het identiteitsbewijs wordt gecontroleerd. Maar daar worden geen gegevens van ingevoerd, noch een scan van gemaakt.

Tot mijn verbazing wordt die brief met de gegevens teruggegeven, want de organisatie die die mammografie uitvoert, mag die brief volgens de AVG niet bewaren.

En dan zou u als verhuurder van het een en ander veel meer rechten hebben om kopieën te bewaren van complete identiteitsbewijzen slechts voor uw gemak en omdat andere nationaliteiten, volgens u dan, daar geen bezwaar tegen hebben. Compleet gezwets.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
14 okt 2019 20:20
Hier in Nederland moet jij je kunnen identificeren op straat. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat ook voor Kroatië zou gelden.
Ongetwijfeld. En dat betekent dat je als je naar Kroatië gaat twee paspoorten nodig hebt: ééntje voor identificatie op straat als een dienstdoende agent erom vraagt en ééntje om in te leveren bij je accommodatieverhuurder. :mrgreen:

Maar misschien heeft Jablan gelijk en bestaat er in Kroatië geen identificatieplicht in de publieke ruimte en hoort het paspoort in plaats daarvan in bewaring gegeven te worden bij de verhuurder van het vakantiehuis.
Jablan?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het watermerk maakt het document niet onleesbaar.

De AVG is ook van toepassing als je van een particulier huurt. De AVG gaat over alle soorten van verwerking, ook de analoge verwerking.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Jablan schreef:
14 okt 2019 20:01
Nederlandse rechters zijn gevoelig voor 'info vooraf' en letten op praktische toepassing van de wet.
Dat klopt. Nederlandse rechters zullen dan ook gehakt maken van de onwettige eis die jij stelt. Het is in heel de EU strikt verboden om als voorwaarde op te leggen dat gasten hun paspoort afgeven. Wél mag je vragen om het paspoort in te zien, zodat je als gastheer kunt voldoen aan de legitimatieplicht.

Een eis of voorwaarde die wettelijk gezien niet is toegestaan wordt van rechtswege dan ook geen onderdeel van de overeenkomst. Hoe vaak de eis of voorwaarde ook op papier staat en hoeveel handtekeningen er ook onder staan, jouw voorwaarde dat paspoorten en BSN nummers afgegeven moeten worden is juridisch gezien een blanco regel.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
14 okt 2019 23:38
Maar hier gaat het over de verwerking van bijzondere persoonsgegevens.
Waarover wij compleet zijn in de informatie vooraf, altijd al zijn geweest.
Dat je er helder over communiceert, maakt natuurlijk niet dat je je dan niet meer aan de wettelijke richtlijnen hoeft te houden. Bijzondere persoonsgegevens mogen gewoon niet zomaar verwerkt worden.
Jablan schreef:
14 okt 2019 23:38
De AVG gaat over niet over de verhuur van vakantiehuizen maar over de verwerking van persoonsgegevens.
Zucht. Dat weet ik. Net zo goed als de AVG over digitale opslag en omgang met persoonsgegevens gaat, terwijl het hier om een analoog proces gaat.
Ik zou me maar wat meer verdiepen in de AVG/GDPR, want dit is gewoon onwaar. De wetgeving is van toepassing op ALLE verwerking, ongeacht op welke wijze deze plaats vindt.
Jablan schreef:
14 okt 2019 23:38
De meeste vakantiewoningen en -appartementen zijn in particuliere handen. Je huurt van een natuurlijk persoon, niet van een bedrijf. Er is geen inschrijving in het handelsregister. Geldt de AVG dan ook volgens jou?
Natuurlijk. Waarom zou dat niet het geval zijn?
Jablan schreef:
14 okt 2019 23:38
Indruk van een meelezende collega-verhuurder: In dit topic is behoorlijk gezocht naar dingen om onder de legitimatie- en registratieplicht uit te komen.
Twee dingen:
- je verwart "gezocht naar" met "aangegeven dat".
- je spreekt nog steeds over een plicht, maar je hebt nog steeds niet aangetoond dat de plicht bestaat op de wijze zoals jij beargumenteert.

Al met al: ik heb sympathie voor de wijze waarop je in de discussie zit en voor alle moeite die je doet, maar inhoudelijk is je betoog gewoon niet sterk en vaak aantoonbaar onjuist. Ik hoop dat je, als je mijn eerder vraag "wat heb je nu geleerd" nog eens zou beantwoorden, meer leerpunten in je antwoord hebt staan :wink:

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door criticus2 »

Lady1234 schreef:
14 okt 2019 20:22
U denkt toch niet werkelijk dat als de overheid een app beschikbaar stelt/aanbeveelt in gevallen dat mensen zich moeten identificeren, die app niet aan wettelijke regels zal voldoen?
met die app kan je zelf als gebruiker beslissen welke gegevens je zwart maakt. er is ook de keus niets zwart te maken en alleen een watermerk toe te voegen.
Het is dus de eindgebruiker die zelf bepaalt hoe ver hij/zij gaat ermee. En hoever je moet gaat hangt af van waarvoor hij nodig is, en om welke gegevens degeen die je de kopie verstrekt vraagt...
Als er dus teveel zwart gemaakt is ligt het niet aan de maker van de app maar aan de eindgebruiker.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door criticus2 »

http://www.moderntraveller.nl/reizen-al ... uitenland/ wat mij in de tekst opvalt is dat ""stevige discussie"' een paar keer langskomt.
kern is natuurlijk nog steeds dat de intentie van TS hier is info te geven dat het in het buitenland anders werkt dan hier, en dat her en der wellicht ook de wet wat ruimer geïnterpreteerd wordt, oa door controle instanties. daar moet je dan als verhuurder in mee, of de deur sluiten. En TS wil juist graag die stevige discussies op de drempel van de accommodatie voor zijn, want dat is per definitie een slecht begin van een vakantie.
kern is ook dat zn gasten tijdig geïnformeerd worden over eea. En dan nog tijd zat hebben te annuleren als het ze niet aanstaat.
ergo: bevalt het je niet, niet boeken bij hem (of andere plekken waar ze dezelfde eisen stellen, maar dat kan betekenen dat je bij aankomst een probleem hebt als je blijft vinden wat veel nederlanders vinden en daar naar handelt..)

Gesloten