LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank App

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, Android 5 is alweer een jaar of 5 oud. Oude versie worden niet eindeloos ondersteund. De tijd dat je vele jaren met een telefoon deed, is voorbij.

Maar dit is voor een regelmatige forumbezoeker zoals jij toch niets nieuws?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Hypo63 schreef:
15 okt 2019 20:57
Het is een keuze maken tussen overstappen naar een andere bank met alle rompslomp, niet meer internetbankieren met de app of het aanschaffen van een nieuwe smartphone.
Overstappen is zinloos. Android 5 krijgt geen security updates en is dus onveilig om hiermee te internetbankieren. Als er nog banken zijn die het ondersteunen zullen ze er snel mee gaan stoppen.

Je kunt natuurlijk wel vanaf je PC gaan internetbankieren in plaats van op je telefoon. Waarom banken zo op security zijn is omdat zij mogen vergoeden wanneer iemand vanaf zijn onveilige telefoon "gehacked" wordt door op een link te sturen of malafide apps te downloaden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb wel een nieuw tablet gekocht , het oude tablet voldeed bij lange na niet meer , de ING app werd daar niet op ondersteund.
Ik kan nog wél gewoon inloggen op MIJN ING op het oude tablet en u vast óók nog wel op de RABO , op een PC ,dus niet met een app, dus de telefoon nog maar even blijven gebruiken en niet wegdoen. :wink:

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U kunt de banken wel de schuld geven, maar daar ligt het probleem niet. De bank kan een oude app wel in de lucht houden, maar als Android 5 geen updates meer krijgt waardoor hackers makkelijker kunnen kraken, dan hebt u nog niets aan een app. Zou de Rabo de app wel nog laten werken op Android 5 en zou iets gebeuren komt u ook klagen.

Overigens hebt u niet enkel het probleem met Rabo, maar andere apps kunnen straks ook niet meer werken.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hypo63 schreef:
15 okt 2019 21:39
Moneyman schreef:
15 okt 2019 21:26
Tsja, Android 5 is alweer een jaar of 5 oud. Oude versie worden niet eindeloos ondersteund. De tijd dat je vele jaren met een telefoon deed, is voorbij.

Maar dit is voor een regelmatige forumbezoeker zoals jij toch niets nieuws?
Dus gooien we maar duizenden goed bruikbare mobieltjes op de groeiende afvalberg omdat banken voor ons de regels willen maken. Banken hebben geld genoeg om oude applicaties te ondersteunen en nieuwe applicaties te maken voor modernere smartphones. Niet iedereen kan een nieuwe smartphone veroorloven en is dik tevreden met een smartphone van drie jaar oud. Alleen kan deze dan niet meer gebruikt worden voor internet bankieren.
Banken verdienen kapitalen doordat mensen thuis, en later op straat hun bankzaken kunnen regelen. Dat heeft duizenden mensen hun baan gekost. Nu gaan banken de afvalbergen nog verder ophogen.
Sorry, maar je ,uit het punt. Het draait niet om de banken, het draait om jouw (!) online veiligheid.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Laatste update van Android 5 is alweer van maart 2018. Wordt inderdaad tijd dat de banken deze onveilige versie stoppen te ondersteunen. Klagen kunt u bij Google, de makers van Android.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door berndv »

Hypo63 schreef:
15 okt 2019 20:57
Op deze manier wordt door de Rabobank, en wellicht ook door ander banken, de afvalberg onnodig groter en worden goede smartphones afgedankt.
Op deze manier werken banken mee aan veiliger online bankieren. En telefoontjes kunnen heel goed gerecycled worden, in plaats van op de groeiende afvalberg gegooid worden.
Hypo63 schreef:
15 okt 2019 20:57
Het is een keuze maken tussen overstappen naar een andere bank met alle rompslomp, niet meer internetbankieren met de app of het aanschaffen van een nieuwe smartphone.
Bij andere banken zult u binnenkort hetzelfde gaan krijgen of al hebben, namelijk dat oudere besturingssystemen niet meer ondersteund worden. De redenen hiervoor zijn reeds uitgelegd. Dan zou ik eerder de oorzaak bij uw telefoonfabrikant neerleggen, als we toch met hagel aan het schieten zijn, want die heeft er voor gekozen om geen updates meer uit te brengen, door het ontbreken van die updates kan de bank de veiligheid niet meer garanderen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door sjohie »

Er zullen vast nog wel een klein aantal mensen zijn die hier ook tegenaan lopen denk ik. Maar goed, het is al meerdere keren gezegd, die oude versie van Android wordt niet meer ondersteund.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
15 okt 2019 21:46
Ik heb wel een nieuw tablet gekocht , het oude tablet voldeed bij lange na niet meer , de ING app werd daar niet op ondersteund.
Ik kan nog wél gewoon inloggen op MIJN ING op het oude tablet en u vast óók nog wel op de RABO , op een PC ,dus niet met een app, dus de telefoon nog maar even blijven gebruiken en niet wegdoen. :wink:
Internetbankieren op een oude tablet die niet meer geüpdatet kan worden, is niet aan te raden vanwege de veiligheid. Er worden niet voor niets updates gegeven namelijk.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als de wegbeheerder de straat niet onderhoud en er gaten in komen kan ik de autofabrikant niet aansprakelijk stellen aangezien zij mij een auto verkocht hebben om mee te rijden. De brandstofboer kan ik ook niet aanspreken, ondanks dat zij aanprijzen dat ik meer kan rijden met hun brandstof. Aks de weg kapot is kan ik niet rijden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door kweenie »

Hypo63 schreef:
15 okt 2019 20:57
Rabobank promoot het internet bankieren maar ik kan moeilijk over straat gaan lopen met een laptop of tablet als ik even mijn bankzaken wil regelen.
Het is een keuze maken tussen overstappen naar een andere bank met alle rompslomp, niet meer internetbankieren met de app of het aanschaffen van een nieuwe smartphone.
Op deze manier wordt door de Rabobank, en wellicht ook door ander banken, de afvalberg onnodig groter en worden goede smartphones afgedankt.
Eigenlijk is de kern van het probleem dus dat als je onderweg op straat loopt, met je telefoon je bankzaken zou willen regelen. In dat geval zul je inderdaad een nieuwe smartphone 'moeten' aanschaffen, omdat Android ervoor heeft gekozen om geen beveiligingsupdates meer uit te brengen. En je anders dus niet veilig aan het bankieren bent.

Maar wat anderen ook al aangeven, ik denk dat 9 op de 10 gebruikers (zeker mensen met een 'oude' android telefoon) niet als ze op een willekeurige plaats onderweg aan het wandelen zijn, hun bankzaken zou willen doen. (Even los van de vraag of dat veilig zou zijn...) Gelukkig zijn er nog vele andere plekken en manieren om je bankzaken te doen. Dat kan ook 'gewoon' via de webbrowser. Dus voor het gros van de mensen is er geen reden om een nieuwe telefoon te 'moeten' aanschaffen. Dan is de afweging tussen onveilig bankieren met een oud android systeem en die mogelijkheid 'afsluiten' snel gemaakt en lijkt het mij dat Rabo wel de verstandigste keus heeft gemaakt.

Maar misschien dat je zelfs wel via het internetprogramma van je telefoon zou kunnen internetbankieren. Heb je dat al geprobeerd?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is wel wat apart, aan de ene kant staan de consumenten(organisaties) te briesen als de banken ook maar voorstellen om te stoppen met het vergoedden/aanvullen van gestolen geld, wat mensen door phising zijn verloren, soms echt wel door eigen onozelheid, maar als ze dat oa door dit soort maatregelen proberen te voorkomen, is het ook weer niet goed. Wat mij betreft zou een bank dit contractueel vast mogen leggen met de klant, dus dat ze een oude, niet meer veilige android/windows/linux versie van de app of site mógen blijven gebruiken voor hun bankzaken, maar wel volledig voor eigen risico.

Maar goed, TS, het is misschien slim om áls je een nieuwe android smartphone koopt, eentje te kiezen die valt onder het "Android one" programma van Google (oa bijna alle Nokia's). Daarmee verzeker je je van drie jaar maandelijkse veiligheidsupdates.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door Lowieze »

Morganlefay schreef:
16 okt 2019 09:46
Daarom doe ik mijn bankzaken niet op mijn mobiel maar gewoon op mijn laptop.
Geen gezeur over ondersteuning oid
Was het maar waar.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hypo63 schreef:
16 okt 2019 14:46
Ik moet vrees ik een aantal mensen teleurstellen.

Ik heb gisteren een online klachtenformulier ingevuld bij de Rabobank. Vanmorgen heb ik de klacht telefonisch kunnen bespreken met de Rabobank.
Het komt er op neer dat de Rababank de faciliteiten van de Rabo App zodanig aan het uitbreiden is dat deze straks niet meer werkt onder een Anroid versie lager dan 6. Het heeft dus niets te maken met de onveiligheid van oude Android versies maar puur een programma technisch probleem. Ik heb aangegeven dat Rabobank eventueel 2 versies kan aanbieden, 1 met beperkte functionaliteit en 1 met meer functionaliteit. De meeste gebruiken de App om betalingen te kunnen verrichten, saldi kunnen checken en bedragen tussen eigen rekeningen over kunnen maken. Daarvoor biedt de huidige App voldoende functionaliteit.
Degene die ik aan de telefoon had zou hier een notitie van maken.
Als nu voldoende mensen een klacht indienen bij de Rabobank is er een kans dat de huidige App gehandhaafd kan blijven.

@ sjohie, Die "onnozelheid" wordt door bank zelf gevoed. Banken sturen regelmatig reclame mails waarop mensen moeten klikken om naar de reclamepagina te gaan. Onlangs heb ik een mail gekregen van de Rabobank om mee te doen aan de Clubaktie. Ook in deze mail was een link naar de site van de Clubaktie. Een handige knutselaar maakt daar zo een mail van met een link naar een dubieuze site.

@NeoDutchio Ik wil de parallel met de weg wel doortrekken. Steeds meer auto's worden uitgerust van cruise control. Een wegbeheerder gaat de wegen zodanig moderniseren dat daar alleen maar auto's mogen rijden met cruise control, want dat is veel veiliger. De weg is niet onveiliger geworden maar de oude auto is niet meer zo modern en heeft minder functionaliteit. Volgens mij Nederland te klein zijn als dat zou gebeuren.
Groot verschil: de weg wordt beheerd en onderhouden door publiek geld. Ja, dan is de wereld terecht te klein.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door kweenie »

Hypo63 schreef:
16 okt 2019 14:46
Ik wil de parallel met de weg wel doortrekken. Steeds meer auto's worden uitgerust van cruise control. Een wegbeheerder gaat de wegen zodanig moderniseren dat daar alleen maar auto's mogen rijden met cruise control, want dat is veel veiliger. De weg is niet onveiliger geworden maar de oude auto is niet meer zo modern en heeft minder functionaliteit. Volgens mij Nederland te klein zijn als dat zou gebeuren.
Ik zou het eerder vergelijk met de situatie dat je een brommer hebt en dat de wegbeheerder van een weg een autoweg maakt. Helaas kun je met jouw oude apparaat je vertrouwde weg niet meer gebruiken, maar er zijn nog wel vele andere alternatieve routes om je doel te bereiken. Maar jij wilt per se de weg die je altijd gebruikte blijven gebruiken en bent dan verbolgen dat je een nieuw apparaat 'moet' kopen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hypo63 schreef:
16 okt 2019 16:02
angel1978 schreef:
16 okt 2019 15:00
Hypo63 schreef:
16 okt 2019 14:46
.......
@NeoDutchio Ik wil de parallel met de weg wel doortrekken. Steeds meer auto's worden uitgerust van cruise control. Een wegbeheerder gaat de wegen zodanig moderniseren dat daar alleen maar auto's mogen rijden met cruise control, want dat is veel veiliger. De weg is niet onveiliger geworden maar de oude auto is niet meer zo modern en heeft minder functionaliteit. Volgens mij Nederland te klein zijn als dat zou gebeuren.
Groot verschil: de weg wordt beheerd en onderhouden door publiek geld. Ja, dan is de wereld terecht te klein.
Een terechte opmerking maar banken hebben aan de andere kant ook maatschappelijk belang. Voor betalingsverkeer kan de burger nu een maal niet om de bank heen. Daarom dient de bank ook te kijken naar de belang van de burger en niet alleen naar het eigen belang.
Mee eens dat ze het belang van de burger in het ook moeten houden. Dat betekent dat ze bankieren mogelijk moeten maken, niet dat dat op elk denkbare manier moet kunnen. De vraag is of meerdere apps ( waarbij de burger dan maar zelf moet bedenken welke app ze nu moeten hebben ) in het belang van de burger is. Je kunt gewoon bankieren, echter niet meer over straat lopend met je mobiele telefoon van een aantal jaar geleden.. Of dat nu zo schokkend is...

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hypo63 schreef:
17 okt 2019 19:54
angel1978 schreef:
16 okt 2019 16:30
Hypo63 schreef:
16 okt 2019 16:02

Een terechte opmerking maar banken hebben aan de andere kant ook maatschappelijk belang. Voor betalingsverkeer kan de burger nu een maal niet om de bank heen. Daarom dient de bank ook te kijken naar de belang van de burger en niet alleen naar het eigen belang.
Mee eens dat ze het belang van de burger in het ook moeten houden. Dat betekent dat ze bankieren mogelijk moeten maken, niet dat dat op elk denkbare manier moet kunnen. De vraag is of meerdere apps ( waarbij de burger dan maar zelf moet bedenken welke app ze nu moeten hebben ) in het belang van de burger is. Je kunt gewoon bankieren, echter niet meer over straat lopend met je mobiele telefoon van een aantal jaar geleden.. Of dat nu zo schokkend is...
Het is niet schokkend maar de Rabobank wil een sociaal gezicht opzetten maar kiest in dit geval alleen voor het commercieel belang.
Hoezo willen ze een sociaal gezicht opzetten met deze app?
Natuurlijk heeft de bank een commercieel belang, net als alle andere commerciële bedrijven. Het draaien en onderhouden van 2 apps is alleen in jouw belang, maar geldt dat ook voor anderen? Ik zie dat belang niet.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Extra internetcapaciteit? Die app gaat ook via internet, dus wat is het verschil?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hypo63 schreef:
17 okt 2019 20:23
@Angel1978 Het is niet alleen in mijn belang maar voor alle app gebruikers die beschikken over een smartphone met een lagere android versie dan 6. Dan praat je toch al gauw over duizenden gebruikers. Rabobank geeft als oplossing dat internetbankieren op de smartphone ook werkt zoals op een PC of tablet. Rabobank gaat eraan voorbij dat internetbankieren via een smartphone extra internetcapaciteit kost en dat is voor prepaid gebruikers een erg dure oplossing.
Er zijn genoeg app programmeurs die eigen apps in de lucht houden. Dan moeten de kosten voor de Rabobank toch te verwaarlozen zijn.
Ik heb het idee dat je het toch niet helemaal begrepen hebt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door renewouters »

Je moet zo'n oud, niet meer gesupport OS helemaal niet willen gebruiken voor financiele zaken. Als een bank deze oude OS-en zou toelaten zou ik ernstige twijfels krijgen over die bank.

Gesloten