LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tellerstand importauto teruggedraaid

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Tellerstand importauto teruggedraaid

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lady1234 schreef:
11 aug 2019 11:36
De “zogenaamde” kilometerstand dus.

Precies.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tellerstand importauto teruggedraaid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
11 aug 2019 10:41
Volgens mij barst het land van de tweedehands, of derde-vierde enz, auto’s.

Waarom dan een import auto kopen?
Tijdens de crisisjaren zijn er maar heel weinig nieuwe auto’s verkocht. Ook ex leasewagens gingen met behoorlijke belastingvoordelen naar het buitenland toe. Om toch aan alle vraag naar auto’s te voldoen moet je nu wel importeren. Echter is de ene import de andere niet.

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Tellerstand importauto teruggedraaid

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Lady1234 schreef:
11 aug 2019 10:41
Volgens mij barst het land van de tweedehands, of derde-vierde enz, auto’s.

Waarom dan een import auto kopen?
deze import auto's zijn veelal luxer uitgevoerd met veelal alle verkrijgbare opties die in NL niet verkrijgbaar zijn. Soms ook met veel kms op de teller maar dat zijn vaak autobahn kms en de auto's zijn veelal goed onderhouden.

v.d.Heyden
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Tellerstand importauto teruggedraaid

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

jhogaarts schreef:
11 aug 2019 13:44
Lady1234 schreef:
11 aug 2019 10:41
Volgens mij barst het land van de tweedehands, of derde-vierde enz, auto’s.

Waarom dan een import auto kopen?
deze import auto's zijn veelal luxer uitgevoerd met veelal alle verkrijgbare opties die in NL niet verkrijgbaar zijn. Soms ook met veel kms op de teller maar dat zijn vaak autobahn kms en de auto's zijn veelal goed onderhouden.
Ja hoor, vooral de vele Aygo's, C1, 107 en Polo's (om maar eens wat populaire imports te noemen).
Komen niet alleen uit Duitsland maar ook met treinladingen vol als ex-huurauto's uit de zuid europese landen.

De zgn. "Jahreswagen" uit Duitsland zijn minder dan een jaar oud bij import en voorzien van alle boekjes en bijbehorende (onderhouds-)papieren. De auto's die ouder dan een jaar of 6 zijn en "toevallig" allemaal nog geen 60.000km hebben gelopen en waarvan de boekjes "toevallig" nog bij de boekhouder liggen en "worden nagestuurd" zijn voornamelijk auto's met een zeer discutabel verleden. Maar dat weet de koper vaak zelf ook wel. En er zijn, ook bij een import-auto en ook voor de "onwetende" koper voldoende mogelijkheden om, vòòr de aankoop, achter het verleden van een auto te komen. Diezelfde koper weet vaak achteraf (dus ná de aankoop) namelijk wel hoe het moet. Kijk maar naar de waarschuwingen op internet om bij een bepaald autobedrijf vooral géén auto te kopen. Maar waarschuwingen achteraf hebben vaak weinig zin....

v.d.Heyden


Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tellerstand importauto teruggedraaid

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mooi artikel. Gelukkig heeft TS toch nog zijn geld terug.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Tellerstand importauto teruggedraaid

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Zeker mooi om te zien dat hij zijn aanbetaling terug heeft gekregen. Desondanks vind ik het jammer dat het bedrijf pas over gaat op betaling nadat ze zijn benaderd door De Stentor. TS had voldoende bewijs dat de tellerstand was teruggedraaid en ik vind dat het bedrijf veel te laks heeft gehandeld. Dat zelfs het bouwjaar van de auto niet overeenkomt kan ik niet begrijpen, een normale autohandelaar checkt dat soort dingen, aangezien het jaartal in de meeste gevallen een indicatie van de waarde geeft. Ik ben blij dat TS zijn aangifte doorzet en de RDW/ACM heeft ingelicht. Ik denk dat er nog wel wat meer dingen boven water komen bij die handelaar als dat onderzocht wordt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Tellerstand importauto teruggedraaid

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Is deze handelaar wel fout of ter goeder trouw?

Er is veel tussen handel die inkoop, transport en verkoopt en die bieden voertuigen met info en foto aan.
Vaak met KM afgelezen; 44.000 en zo....

Een goede garage moet bij ontvangst voertuig eerst even de Computer aansluiten en naast de Teller ook de Boordcomputer even uitlezen en op sporen zoeken, zo kan een versleten stuur en bijpassende pedalen zowel vele KM zijn als stadsverkeer en korte stukjes dus lastig beoordelen.

Maar de Computer even eraan hangen bij Import is wel zo slim, niet elk merk is makkelijk met info geven, en niet dealer onderhouden of land van herkomst onbekend is lastiger zoeken.
Een handelaar die 100.000 Km terug gedraaide kocht mag de inkoop ontbinden en retour sturen.
Dan zullen handelaren niet meer zomaar iets aanbieden wat verdacht is.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Tellerstand importauto teruggedraaid

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Komkommertijd schreef:
23 aug 2019 09:47
Is deze handelaar wel fout of ter goeder trouw?

Er is veel tussen handel die inkoop, transport en verkoopt en die bieden voertuigen met info en foto aan.
Vaak met KM afgelezen; 44.000 en zo....

Een goede garage moet bij ontvangst voertuig eerst even de Computer aansluiten en naast de Teller ook de Boordcomputer even uitlezen en op sporen zoeken, zo kan een versleten stuur en bijpassende pedalen zowel vele KM zijn als stadsverkeer en korte stukjes dus lastig beoordelen.

Maar de Computer even eraan hangen bij Import is wel zo slim, niet elk merk is makkelijk met info geven, en niet dealer onderhouden of land van herkomst onbekend is lastiger zoeken.
Een handelaar die 100.000 Km terug gedraaide kocht mag de inkoop ontbinden en retour sturen.
Dan zullen handelaren niet meer zomaar iets aanbieden wat verdacht is.
Nee hoor, net zoals TS erachter is gekomen, simpel het chasisnummer gebruiken en je weet het al. Dit soort dingen liggen tegenwoordig muurvast, als er gesjoemeld wordt met de KM-stand dan valt dat tegenwoordig op in de EU.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Tellerstand importauto teruggedraaid

Ongelezen bericht door criticus2 »

de betere oplichters zetten er een computer in van een schadeauto met weinig km, dus daar heb je dan ook niets aan ""even uitlezen"".

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Tellerstand importauto teruggedraaid

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ Criticus 2.

De Computer is inderdaad over te zetten maar..... dan moet je ook de startonderbreker uitlezen en alle sleutels herprogrammeren, ooit in brand schade voertuig gedaan en was veel werk.

Maar 99% doet de teller even op Laptop aanpassen!
Verder geeft de ECU een lijstje met DATA en Km standen en als de computer eerder of later is afgeleverd?
Dan zie je een onmogelijke combinatie, dus vind maar eens een Computer met naast leuke KM stand ook nog vrijwel zelfde productie & aflever datum!

Ik heb mijn dagelijkse auto uitgelezen, in oktober 2002 gemaakt en november 2002 afgeleverd en tot 2019 gebruikt.
De oktober 2002 kan ik controleren door plastic uitlezen, daar mogen geen delen november 2002 of later in zitten...
En ook geen september 2002 of nog eerder in Computer in staan!

Ik heb dus productie dag, beetje Km naar parkeerplaats, transport naar dealer en afleverdatum en toen kwamen er plotseling veel info bij!
Dus een gewisselde ECU / Boordcomputer en nog het Serie nummer is veel werk en altijd te traceren!
Ik kon zelf het Chassis Nr digitaal en onder de Asbak uitlezen!
Die waren niet aan te passen.

v.d.Heyden
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Tellerstand importauto teruggedraaid

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Komkommertijd schreef:
23 aug 2019 09:47
Is deze handelaar wel fout of ter goeder trouw?
Als er in de handelsvoorraad van een bedrijf één importauto staat met een "verdacht lage" kilometerstand zou je nog van toeval kunnen spreken. Echter, als 90% van de handelsvoorraad bestaat uit importauto's met diezelfde "verdacht lage" kilometerstanden is bij mij de goeder trouw als een galopperend paard aan de horizon verdwenen.
Geloof mij, de meeste van dat soort bedrijven weet dondersgoed dat de km.standen niet kloppen. Met gemanipuleerde km.standen is nou eenmaal makkelijk geld te verdienen.

v.d.Heyden

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tellerstand importauto teruggedraaid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Meerdere C1’s te koop staan in bouwjaren van 2007 tot 2014. En allemaal tussen de 41k en 48k gelopen? Een auto die nog geen 5.000km per jaar rijdt kan, maar zoveel.... en een import BMW met slechts 9.000km per jaar gelopen? De enige auto’s met zichtbare kentekens hebben behoorlijk wat gelopen. Dit geeft vraagtekens genoeg.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tellerstand importauto teruggedraaid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hypo63 schreef:
24 aug 2019 16:12
Alleen loopt een verkoper met een teruggedraaide kilometerteller altijd een risico. Zodra de koper erachter komt, al is het na 1 of 2 jaar, kan de koper alsnog ontbinding van het koopcontract eisen.
Tegen die tijd zijn de malafide handelaren failliet gegaan en een deur verder met een nieuwe bv weer verder gegaan. Auto's worden onderling verdeeld zodat niet meer na te gaan wie importeert en wie nu echt de bedrijfsvoorraad in handen heeft.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Tellerstand importauto teruggedraaid

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik daar binnenkort een proefrit ga maken..... en dan de laptop meeneem!

Dan even langs Politie bureau gaan voor melden van deze fraude en aanbieden ze gelijk allemaal even uit te lezen, het is maar 3 minuten per auto en gelijk de gehele voorraad in beslag nemen?

Hij adverteerde met KM stand of uitgelezen?
Dat is bepalend of het strafbaar is....

De 9KHZ81 zal ik als in NL afgeleverde wel overslaan, die klopte wel volgens RDW... :mrgreen:

j.van bunt
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 apr 2012 22:06

Re: Tellerstand importauto teruggedraaid

Ongelezen bericht door j.van bunt »

Blijft een terugkerend onderwerp, begrijp nog steeds niet dat er mensen zijn die een auto kopen zonder onderhoudshistorie!
Waar ook vandaan! Ook voor aankomend onderhoud is dit heel belangrijk, je kunt dan even de dealer/garage bellen en vragen wat er wel of niet aan gedaan is in het verleden (distributie bijvoorbeeld die ook veel ellende kan veroorzaken mits tijdig vervangen).

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tellerstand importauto teruggedraaid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

j.van bunt schreef:
17 okt 2019 10:09
Blijft een terugkerend onderwerp, begrijp nog steeds niet dat er mensen zijn die een auto kopen zonder onderhoudshistorie!
Zo lang auto verkopers nog op hun blauwe ogen geloofd worden blijft dit bestaan. Verhalen van dat het boekje nog nageleverd wordt, de problemen echt wel opgelost worden voor de overdracht, de tweede sleutel nog onderweg is en de auto echt wel van een oud dametje is geweest zijn al zo vaak voorbij gekomen en toch trapt men er nog steeds in.
Schijnbaar is men blind van verliefdheid als je op 150km van huis je droomauto ziet staan voor een prijs lager als die bij de betrouwbare dealer bij je om de hoek. Alle waarschuwingen ten spijt waar je op moet letten bij de auto en verkoper, de handel blijft bestaan bij de gratie dat mensen eerst doen en daarna pas kijken.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Tellerstand importauto teruggedraaid

Ongelezen bericht door renewouters »

NeoDutchio schreef:
17 okt 2019 11:43

Schijnbaar is men blind van verliefdheid als je op 150km van huis je droomauto ziet staan
Alleen dit al vind ik altijd zo raar, zeker voor het soort auto's waar het meestal om gaat. Als het Roll Royce uit 1969 die nog van een bekend persoon is geweest of zo, dan snap ik het nog wel. Maar voor huis-tuin-en-keuken auto's ga je toch niet naar de andere kant van het land. Die kan je overal kopen.

Gesloten