Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:
17 okt 2019 13:03
Ik ook en de ironie druipt ervan af...🤭
Toch zal er ook wel degelijk een kern van waarheid in zitten.
Door ervaring en gesprekken met medeverhuurders zal dit in het algemeen wel een conclusie zijn over de diverse nationaliteiten.
Mijn idee van ironie is toch anders.

Het verhaal van Jablan schaar ik meer onder sarcasme.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

In sarcasme zit iets ' bewust ' bijtends.
En ik denk dat zij als verhuurders niet alleen kommer en kwel meemaken met de genoemde nationaliteiten , vandaar de ironie.....milde spot.....en wat zwaar aangezet.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach, iets over dronken Engelsen, onbehouwen Russen, kuilen gravende Duitsers en dergelijke, dat zou ik nog kunnen begrijpen en in de juiste context zou ik er ook nog om kunnen lachen. Maar christenen, joden en moslims categorisch uitmaken voor dieven vind ik heel wat anders dan sarcasme.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja dat is inderdaad nogal wat , maar tegelijkertijd is dat ook de algemene teneur : helaas.... :evil:
Joden zijn scharrelaars en dieven , Moslims zijn kwaadaardigen die de niet gelovigen ongelovige honden noemen die dood moeten en Christenen zijn fanatieke geloofs aanhangers die net zo goed ook moordend kruistochten hebben gevoerd.

-Asielzoekers zijn economische gelukszoekers en verkrachters
-Oostblokkers zijn jatters
-Aziaten zijn vervuilers en vies
-Russen zijn wodkazuipers
-Nederlanders zijn zeikerds
Enz enz.
En niet te vergeten. : de Zwarte Piet voorstanders gaan volledig voorbij aan het slavernij verleden.

voor de duidelijkheid : het is bepaald niet mijn opvatting !!!
Ik gruwel van dit soort opvattingen !!
Tegelijkertijd kán en wíl ik mijn ogen niet sluiten voor de realiteit hetgeen zich openbaart in die algemene vooroordelen.
Laatst gewijzigd door moederslink op 17 okt 2019 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

RamsesII
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 aug 2019 14:19

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door RamsesII »

Is het niet gewoon zo dat de grens tussen sarcasme en belediging, tussen een sterke mening en een veroordelend vooroordeel, een grap en een steek onder water, simpelweg heel dun is en niet voor eenieder op de zelfde hoogte ligt als bij een ander?
Dat wat voor de een grap is, voor de ander een belediging is? Dat wat voor de een al dan niet gekleurde opvatting is, voor de ander richting generalisatie neigt?

Dat hetgeen iemand nou eenmaal vindt, voor een ander voelt als weer een bevestiging van de bekrompenheid van 'de wereld'?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk dat dat klopt.
Dat heeft ook te maken met het verleden en de ervaringen van ieder persoonlijk.
En de een is gevoeliger daardoor geworden voor dit soort uitlatingen dan de ander.
Wanneer je zelf bv nooit te maken hebt gehad met racisme is het lastig om te weten hoeveel pijn de ander die er wel mee te maken heeft ( gehad ) ervaart.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

@RamsesII: Jaha, die makelaars... :D

Gosewjn heeft het goed, het is allemaal ondernemersrisico.

Normaal is de 80/20 verhouding. Per honderd boekingen verlopen tachtig naar tevredenheid en bij twintig is één van de partijen minder tevreden. Geldt in het hele toerisme overigens. Net zoals in de retail een 80/20 regel bestaat: 20% van het assortiment zorgt voor 80% van de omzet.
Sinds wij met de brochure werken, is deze verhouding veranderd naar 96/4. Als er honderd mensen over de vloer zijn geweest, zijn er 96, die tevreden zijn en 4 veroorzaken problemen. Kijk ik voorbij het gedoe rond de registratie van deze zomer, dan is die verhouding nog steeds zo.
Erthanax schreef:Zoals ik in een ander topic aangaf, vind ik de minachting waarmee Jablan over zijn "gasten" schrijft ronduit stuitend. + Maar christenen, joden en moslims categorisch uitmaken voor dieven vind ik heel wat anders dan sarcasme.
Ik pak het samen. Je mening is prima, maar ik mis de onderbouwing wat je precies stoort, zodat ik verder niets met je mening kan doen.

Bij het combinatie van geloof en diefstal kan ik je wel de achtergronden geven. Binnen dezelfde week kwam dit van drie verschillende verhuurders binnen. Ze hadden, werkelijk toevallig, gasten uit de orthodoxe stromingen van de drie wereldgodsdiensten over de vloer en bij alle drie ontbraken na vertrek spullen. Bij de één was het de complete voorraad keukendoeken, bij de ander een aantal dekbedhoezen en bijpassende kussenslopen en bij de derde hebben de gasten de helft van de handdoeken meegenomen. Dat was op de beveiligingscamera van de parkeerplaats zelfs te zien. Het gezinshoofd had bovenop de stapel het geloofsboek en daaronder, keurig opgevouwen, echt zo uit de kast gepakt, de sets met het logo van het huis zelfs zichtbaar en het verdween allemaal in de auto.

Verder geldt in het toerisme, dat je de hele wereld ontmoet. Alles kom je tegen. Je moet kunnen omgaan met alle mensen, ook al verschillen ze in culturele achtergrond, opleidingsniveau, leeftijd, mentale gezondheid, geloof, groepssamenstelling. Als je daarvoor niet openstaat, moet je nooit gaan verhuren. Dat geldt zeker voor iedereen, die hier roept: "nooit huren bij jou".
Zelf vind ik het leuk om te doen en zo'n ironische blik als op de vorige pagina is ook een manier om open te blijven staan, want de volgende gast gedraagt zich net even anders dan de vorige. Het is niet meer dan een vorm van relativeren, want als je niet om sommige situaties kunt lachen, dan wordt het snel heel erg vervelend.

Misschien later nog iets uit het andere werk over geloof en minachting.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gaat u vooral door, ik vermaak me kostelijk!

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Man man man en samen met dat Volkswagen topic... Ik heb m'n Netflix inmiddels opgezegd want 't tis hier veul spannender.

Komt er ook een podcast van die discussie?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Als mijn stem meewerkt ... Iemand heeft griep meegenomen en dat slaat bij mij op de stembanden.

Kort een andere vraag. Buurvrouw past op en had voor de vierde keer dit jaar de postcodeloterij 'nee wij komen niets verkopen' aan de deur. Werkt het bel-me-niet-register ook hiervoor of is een bordje op de deur genoeg?

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan moet die buurvrouw maar aan een “Duitser” verhuren om een kuil voor haar deur te graven, valt hij daar vanzelf in.

Of wellicht een aantal Russen te logeren vragen. Die kopen dan de Postcodeloterij wel op. Is ze daar ook vanaf.

Ik hoop dat die gasten dan geen Nederlanders waren, want dan had u tenminste nog hun paspoorten.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lachen om Nederlanders kan ook hier.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lowieze schreef:
17 okt 2019 08:59
* de ergste verhuurder van een vakantiehuisje*

Iemand die afgeeft op zijn gasten op een openbaar forum
Ja, de tekst in de huiskamer was kennelijk bedoeld als relativering, en in een poging leuk uit de hoek te komen. Maar ik las toch vooral de teksten van iemand waarvan het moeilijk is te geloven dat hij nog plezier heeft in het verhuren van zijn vakantiehuis. Maar ja, ik had dat Kroatië-legitimatie-paspoortkopie-topic natuurlijk in mijn achterhoofd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Van de 100 gasten zijn er 80 tevreden en 20 minder tevreden.
Van de 100 gasten geven er 96 geen problemen en 4 wel.
Dat geeft op zich een aardig beeld . Ik hoor dat ook van familie die verhuren aan gasten.

Het lijkt mij dan toe dat het verhuren nog steeds leuk gevonden wordt.
Als de percentages totaal anders ( komen te ) liggen dan kap je er wel mee , denk ik zo.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kweenie »

Erthanax schreef:
17 okt 2019 23:03
Lachen om Nederlanders kan ook hier.
Pas maar op, zo krijg jij ook zeerprivé achter je aan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kweenie »

StevieNL81 schreef:
17 okt 2019 21:05
Man man man en samen met dat Volkswagen topic... Ik heb m'n Netflix inmiddels opgezegd want 't tis hier veul spannender.
Bij dat Volkswagen topic zal het gros van de mensen (inclusief de TS) al vijf pagina's geleden zijn afgehaakt, omdat het weer eens verzand is in gehakketak van een handjevol leden dat weer een mooie aanleiding geeft gevonden om flink langs elkaar heen te praten.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
17 okt 2019 21:04
Gaat u vooral door, ik vermaak me kostelijk!
Eens. Als je niet meer kunt relativeren heb je pas écht een probleem :D

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als je alles maar blijft relativeren, heb je geen eigen mening meer.

mh73

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik vond het wel een vermakelijk stukje van Jablan. Maar goed, ik zit zelf in de detailhandel en daar kan ik ook een boek over vol schrijven. Elke week heb je er wel één of twee klanten tussen zitten die het bloed onder je nagels vandaan halen. Soms denk ik, ik hou ermee op. Maar over het geheel genomen, vind ik het gewoon nog veel te leuk om te doen.
Ik kan me heel goed vinden in die algemene beschrijvingen. Jablan doet dat meer op afkomst, ik zou het meer op type doen. Bijvoorbeeld het type dat een eeuwigheid blijft ronddrentelen rond hetzelfde item. Blijft er steeds naar kijken, stelt vragen. Uiteindelijk wordt er dan gezegd: als ie nou in het rood (zwart/groen, vul maar in) was. Dan zeg ik, toevallig heb ik die ook in het rood -grabbelt in la. Als het betreffende item boven water is, zegt klant: nee, dit is toch niet wat ik zoek.
Of op een beurs, de opmerking: ik denk er nog even over na. Staat 9 van de 10 keer voor: komt niet meer terug.
Maakt dat dat ik geen respect heb voor de klant? Welnee, dit is gewoon realiteit. En dan is juist die ene klant die er over nagedacht heeft en later terug komt, de kers op de taart.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
18 okt 2019 09:02
Als je alles maar blijft relativeren, heb je geen eigen mening meer.
Waarom altijd dat denken in doorschieters? Relativeren is een groot goed, maar álles relativeren is zinloos. Maar dat geldt voor alles :D

Plaats reactie