LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
algol345
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 aug 2019 19:18

Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door algol345 »

hoi,
bij budget energie heb ik mijn contract(3j) opgezegd na 14 maanden, dus overige tijd zit tussen 1,5j en 2 jaar,
dus 2x 75€ boete(gas&stroom). klopt wel volgens ACM.
maar nu had ik bij het aansluiten van budget energie en mediamarktbon gekregen twv 150€,
maar omdat ik contractbreuk pleeg na 14 maanden zou ik daarvoor ook een boete moeten terugbetalen van nog extra 100€.
dus 250€ totaal.
zou dit wettelijk mogen?
mvg andy.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom zou dat niet mogen? U kreeg die bon op voorwaarde dat u 3 jaar klant zou blijven. Nog heel netjes dat u die hele €150,- niet hoeft terug te betalen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nee, omdat u pas na 1 jaar opzegt, mag de leverancier dit niet doen.
Bron: Consuwijzer.nl
Mijn energieleverancier eist dat ik het welkomstcadeau of de welkomstpremie terugbetaal. Mag dat?

Hebt u bij de start van uw energiecontract een welkomstcadeau of welkomstpremie gekregen? En zegt u dat contract binnen een jaar op, of stapt u over naar een andere energieleverancier? Dan mag uw oude leverancier eisen dat u het welkomstcadeau of de welkomstpremie terugbetaalt. U houdt zich namelijk niet aan het contract. Dit staat in de algemene voorwaarden bij uw contract.

U hoeft het welkomstcadeau niet altijd terug te betalen. En ook niet altijd het volledige bedrag. Het kan zijn dat uw energieleverancier een onredelijke voorwaarde heeft opgenomen in de algemene voorwaarden. Dit is het geval wanneer:

U het energiecontract na 1 jaar opzegt, en in de algemene voorwaarden staat dat u moet betalen voor het cadeau.
U zegt het energiecontract binnen 1 jaar opzegt, en in de algemene voorwaarden staat dat u meer moet betalen dan het cadeau nu waard is.
U zegt het energiecontract op binnen 1 jaar, en in de algemene voorwaarden staat dat u meer dan 50 euro moet betalen voor het cadeau.

Onredelijke voorwaarden mag u ongeldig maken. Dat heet ook wel ‘vernietigen’. Dan moet u dat de ondernemer laten weten. U moet ook vertellen waarom u ze vernietigt. U hoeft zich niet meer te houden aan de vernietigde voorwaarden. Gebruik onze voorbeeldbrief: .....

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Jefdus »

Leuk hoor zo'n quote, maar het verhaal van consuwijzer gaat duidelijk over het afsluiten van een contract voor 1 jaar, terwijl TS blijkbaar een contract heeft afgesloten voor meerdere jaren. Bij opzeggen van het contract binnen de contractduur, moet het welkomstgeschenk gewoon (deels) terugbetaald worden. Dit zal ongetwijfeld ook zeer duidelijk in de overeenkomst vermeld zijn.
tttlocke schreef:
28 aug 2019 12:03
Nee, omdat u pas na 1 jaar opzegt, mag de leverancier dit niet doen.
Bron: Consuwijzer.nl
Mijn energieleverancier eist dat ik het welkomstcadeau of de welkomstpremie terugbetaal. Mag dat?

Hebt u bij de start van uw energiecontract een welkomstcadeau of welkomstpremie gekregen? En zegt u dat contract binnen een jaar op, of stapt u over naar een andere energieleverancier? Dan mag uw oude leverancier eisen dat u het welkomstcadeau of de welkomstpremie terugbetaalt. U houdt zich namelijk niet aan het contract. Dit staat in de algemene voorwaarden bij uw contract.

U hoeft het welkomstcadeau niet altijd terug te betalen. En ook niet altijd het volledige bedrag. Het kan zijn dat uw energieleverancier een onredelijke voorwaarde heeft opgenomen in de algemene voorwaarden. Dit is het geval wanneer:

U het energiecontract na 1 jaar opzegt, en in de algemene voorwaarden staat dat u moet betalen voor het cadeau.
U zegt het energiecontract binnen 1 jaar opzegt, en in de algemene voorwaarden staat dat u meer moet betalen dan het cadeau nu waard is.
U zegt het energiecontract op binnen 1 jaar, en in de algemene voorwaarden staat dat u meer dan 50 euro moet betalen voor het cadeau.

Onredelijke voorwaarden mag u ongeldig maken. Dat heet ook wel ‘vernietigen’. Dan moet u dat de ondernemer laten weten. U moet ook vertellen waarom u ze vernietigt. U hoeft zich niet meer te houden aan de vernietigde voorwaarden. Gebruik onze voorbeeldbrief: .....

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Waarom ben je dief van je eigen portemonnee? Dit kost toch bakken met geld. Volgens mij ben je dat echt kwijt. Vierhonderd euro!

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Twee keer € 75,00 boete, plus € 100,00 van het cadeautje, dus € 250,00 in totaal, dus geen € 400,00.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit soort "cadeautjes" geven ze niet zomaar. Je moet je aan je contract houden. Doe je dat niet, dan betaal je de rekening. Het gezegde luidt dan ook: "Het venijn zit in de staart."

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ja, dat mag. Niet leuk, maar staat vast en zeker in de voorwaarden die je zorgvuldig hebt doorgelezen toen je een contact aanging.

FBtje
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 sep 2005 18:50

Re: Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door FBtje »

In de actievoorwaarden staat dat de cadeaubon alleen (deels) moet worden terugbetaald wanneer je binnen één jaar het contract opzegt. Bij u is dit niet het geval, dus de cadeaukaart van 150 euro mag u houden!
Beeïndigt u binnen het eerste jaar uw leveringsovereenkomst, dan heeft Budget Energie het recht om (de
waarde van) het geschenk terug te vorderen met een maximum van € 100,-
(€ 50,- per energieproduct). Dit doen we alleen als u het geschenk of de korting al heeft ontvangen;
Dus ongeacht de looptijd van het contract.
Laatst gewijzigd door FBtje op 20 okt 2019 18:34, 4 keer totaal gewijzigd.

FBtje
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 sep 2005 18:50

Re: Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door FBtje »

Nee, mijn fout. Ikzelf kreeg een cadeaukaart van 175 euro. De topicstarter 150 euro. Al gecorrigeerd in mijn eerste bericht.

@topicstarter: Dus Andy, trek aan de bel!! En lees de actievoorwaarden die je in de mail hebt gekregen even door. Daar staat het in!

Koen Menting
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2019 12:00

Re: Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Koen Menting »

Ik ben ook bedonderd!

Dit staat in hun voorwaarde:

Beeïndigt u binnen het eerste jaar uw leveringsovereenkomst, dan heeft Budget Energie het
recht om (de waarde van) het geschenk terug te vorderen met een maximum van € 100,-
(€ 50,- per energieproduct). Dit doen we alleen als u het geschenk of de korting al heeft
ontvangen;

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik denk dat u met name zichzelf bedonderd heeft door de algemene voorwaarden niet voor tekenen/akkoord te lezen.
Probleem is dat ze in hun recht staan , niemand wordt bedonderd (in juridische zin) met die clausule , want daar is gewoon mee akkoord gegaan.

of al dat gedoe zo ethisch gaat is een tweede, blijkbaar niet gezien een komend verbod. wat dan weer op andere manieren uitwassen zal gaan geven...

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door tttlocke »

criticus2 schreef:
14 nov 2019 13:21
....of al dat gedoe zo ethisch gaat is een tweede, blijkbaar niet gezien een komend verbod. ..
Welk gedoe? Welk verbod?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door tttlocke »

criticus2 schreef:
14 nov 2019 13:21
ik denk dat u met name zichzelf bedonderd heeft door de algemene voorwaarden niet voor tekenen/akkoord te lezen.
Probleem is dat ze in hun recht staan , niemand wordt bedonderd (in juridische zin) met die clausule , want daar is gewoon mee akkoord gegaan.
Ze staan alleen in hun recht als de opzegging binnen één jaar plaatsvindt.
Voorwaarden die bepalen dat opzegging van het contract ook bij opzegging na dat eerste jaar het gevolg heeft dat welkomspremies of - geschenken geheel of gedeeltelijk moeten worden terugbetaald zijn onredelijk en kunnen door de klant vernietigd worden.
Dat is al aangegeven in dit topic, maar sommigen blijven verkondigen dat dat niet klopt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je in een winkel een Cadeau bon van €175,- kreeg met 3 jaren contract?

Normaal is de Bonus aan het einde, klinkt leuk, maar ik zie minder als €60,- per jaar en wat is mijn huidige prijs?
En daar in de winkel even gaslicht.com invullen en vergelijken valt ook niet mee.

Gewoon niet doen, Je bent toch niet Gek!

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door criticus2 »

tttlocke schreef:
14 nov 2019 13:43
criticus2 schreef:
14 nov 2019 13:21
....of al dat gedoe zo ethisch gaat is een tweede, blijkbaar niet gezien een komend verbod. ..
Welk gedoe? Welk verbod?
gedoe: mensen binnenhalen op minder prettige manieren met allerlei presentjes en aanbiedingen die mooi lijken maar het vaak niet zijn.
verbod: op telefonische verkoop energiecontracten.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door tttlocke »

Van zo'n verbod is volgens mij geen sprake.
Telefonische verkoop van energiecontracten an sich is ook in een wetsvoorstel dat besproken is, niet verboden.

Dit soort aanbiedingen zullen gewoon blijven. Meer via andere kanalen wellicht. En daaruit kun je afleiden dat dat wetsvoorstel niets te maken heeft met uw 'gedoe'. Het gedoe blijft.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het zou wel in het wetsvoorstel staan:

https://www.rtlz.nl/algemeen/politiek/a ... t-register

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door tttlocke »

Theotrucker schreef:
14 nov 2019 16:40
Het zou wel in het wetsvoorstel staan:

https://www.rtlz.nl/algemeen/politiek/a ... t-register
Het gaat in die voorstellen om ongevraagd bellen volgens mij.
Niet over een verbod op telefonisch verkoop.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Boete betalen aan Budget Energie wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zouden er dan ook mensen zijn die vragen om door een energieverkoper gebeld te worden?

Gesloten