LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door thecure »

Mijn eerste tip is; eerst goed rekenen of je de installatie nog terug kunt verdienen.
Dit omdat de salderingsregeling na 2023 wordt afgebouwd.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Raadpleeg voor de volledigheid ook eens andere sites bijvoorbeeld die van de Consumentenbond https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/kiezen

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door sjohie »

Kies voor een lokale installateur met goede referenties.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door scontra »

Informeer in uw Gemeente bij het 'energieloket' !

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zeker niet gaan huren. Eigen geld gebruiken of een lening. Rente is nog nooit zo laag geweest! Trap niet in dure onderhoud en service abonnementen. Salderen gaat over twee jaar geleidelijk verdwijnen, dus let op met berekeningen waarbij dit wordt vergeten!

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door criticus2 »

let ook op de berekeningen, mn dat is meegenomen dat de zon hier wat minder hard schijnt dan elders. Veel panelen zijn de specificaties bij een x aantal zonne uren opgegeven, die hier oha niet gehaald worden. Een goed installateur neemt dat mee in zn berekeningen. De slechte niet, en wanneer de opbrengst dan zwaar tegenvalt is het vaste excuus dat de zon minder geschenen heeft dan gemiddeld of zo .

Mats
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 dec 2005 19:42

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Mats »

Gewoon niet aan beginnen. Wij zijn er ook ingetrapt. Tot nu niks dan ellende. Terugverdientijd van 7 jaar? Maak daar maar 20 van. En hou er dan ook nog rekening mee dat je panelen spontaan kapot gaan, het valt nooit onder garantie. En het kan een half jaar duren voor de installateur vervangende panelen heeft. Wat de opbrengst voor dat jaar dus geheel teniet doet.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Gelukkig hoeft het niet altijd negatief te zijn. Hier liggen ze 6,5 jaar op het dak. Alles is inmiddels terugverdiend, er blijft nu nog teruglevering over, die vermindert de kosten van het gas iets. Nooit iets kapot, geen onderhoud nodig. Daar zorgt de regen wel voor. Gewoon aangelegd door een grote electro technisch bedrijf. Geen specifieke zonnepanelen bedrijf.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door de auditu »

thecure schreef:
21 okt 2019 14:12
Mijn eerste tip is; eerst goed rekenen of je de installatie nog terug kunt verdienen.
Dit omdat de salderingsregeling na 2023 wordt afgebouwd.
Hoe je het ook wendt of keert, op de bank levert je spaargeld sowieso niets op. Als je het investeert in zonnepanelen levert het altijd wat op. Misschien ligt de opbrengst zo tussen 5% en 8% van de investering. Voor mij heeft terugverdienen geen rol gespeeld bij de beslissing aan zonnepanelen te beginnen. Ergens las ik dat de overheid nog steeds uitgaat van een "terugverdientijd" van ongeveer 8 jaar. Ook na aanpassing in 2023. Immers, panelen zijn in de loop van de tijd goedkoper geworden.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door de auditu »

Als je niet weet waar te beginnen, is er misschien een mogelijkheid van collectieve inkoop via de gemeente of vereniging Eigen Huis.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door thecure »

Theotrucker schreef:
21 okt 2019 14:56
Zeker niet gaan huren. Eigen geld gebruiken of een lening. Rente is nog nooit zo laag geweest! Trap niet in dure onderhoud en service abonnementen. Salderen gaat over twee jaar geleidelijk verdwijnen, dus let op met berekeningen waarbij dit wordt vergeten!
Per 1 januari 2023 wordt deze geleidelijk afgebouwd, dus we kunnen nog drie jaar volledig salderen (20, 21, 22)

Mijn volgende tip: ben je handig en heb je geen hoogtevrees, doe het lekker zelf! Het is geen rocketsience

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door de auditu »

Behalve handig zijn en geen hoogtevrees hebben, zou ik mij wel verdiepen in de regels omtrent elektrische installaties. Vooral waar het zonnepanelen betreft. Wij betrekken onze panelen en dergelijke van een bedrijf in het Westland. We hadden ooit een defect paneel en dat is keurig onder garantie vervangen. Ik wil de naam wel noemen, maar misschien mag dat hier niet.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En vooral slechte verbindingen bij de panelen zijn brandgevaarlijk! Stekkers bevestigen is zeer kritisch!

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door thecure »

de auditu schreef:
21 okt 2019 16:38
Behalve handig zijn en geen hoogtevrees hebben, zou ik mij wel verdiepen in de regels omtrent elektrische installaties. Vooral waar het zonnepanelen betreft. Wij betrekken onze panelen en dergelijke van een bedrijf in het Westland. We hadden ooit een defect paneel en dat is keurig onder garantie vervangen. Ik wil de naam wel noemen, maar misschien mag dat hier niet.
Omvormer Aansluiten op eigen alamat in de mk, werkschakelaar bij de omvormer, kabels bevestigen volgens nen1010 zijn de belangrijkste regels.

Tevens zijn er pv stekkers die zonder krimpgereedschap te bevestigen zijn.

Wat ook belangrijk is, bevestig de pv stekkerverbindingen met tie wraps aan de rails onder de panelen.
Dit wordt door snelle installateurs vaak vergeten waardoor de stekkers op de dakpannen liggen. Het water loopt hier natuurlijk overheen, waardoor de stekkers nat worden.
Hier zouden ze in theorie tegen moeten kunnen, maar in de praktijk gaan de rubbers toch water doorlaten na verloop van tijd.

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Arizonakid »

En als je het goed wilt doen, vergeet dat salderen, maar investeer gelijk in een accu, Powerwall b.v. van Tesla, is duur, maar ideaal, en je bent met mooi weer niet meer afhankelijk van het net.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Laat mij voorlopig maar gratis salderen. En daarna maar terugleveren. Die power wall kost drie keer mijn zonnepanelen. Dat gaat er nooit uit.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door kokka »

bij een groot zweeds meubelwarenhuis( ze hebben er ook lekkere gehaktballetjes) zijn ze een samenwerkingsverband aangegaan met een grote leverancier/installateur van zonnepanelen. Ik ben hier erg tevreden over. het is goede kwaliteit en in mijn geval waren ze voordeliger als andere aanbieders.

buiten het terugverdienen kan je natuurlijk ook puur vanwege het milieu zonnepanelen nemen.
als ik puur kijk naar wat ze tot nu toe per maand aan stroom opwekken tegen de investering die ik gedaan heb om ze op mn dak te krijgen. heb ik een financieel rendement van zo'n 18%. ik moet er wel bij zeggen dat ze nog niet zo heel lang op mn dak liggen, dus ik niet precies de magere opbrengst van de wintermaanden kan zien.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door de auditu »

Arizonakid schreef:
21 okt 2019 18:54
En als je het goed wilt doen, vergeet dat salderen, maar investeer gelijk in een accu, Powerwall b.v. van Tesla, is duur, maar ideaal, en je bent met mooi weer niet meer afhankelijk van het net.
Weleens berekend hoeveel accucapaciteit er nodig is om bijvoorbeeld 1 dag volledig off-grid in alle energiebehoeften te kunnen voorzien?

A. Reijnen
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2018 11:23

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door A. Reijnen »

Wat houdt de salderingsregeling in? Ik ken die term niet!

elkers
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2019 15:41

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door elkers »

zonnepanelen produceren gemiddeld over 365 dagen maar 2.6 uur stroom per dag. dus we moeten voor de overige stroom 21.4 uur per dag nog anders te werk gaan. als straks de subsidie eraf is. dan worden de burgers die panelen hebben heel boos. stroom opslaan moet dan in 2.5 uur gebeuren. reken maar na. weet je de totale opbrengst van het hele jaar. delen door 365 dagen. een paneel is gemaakt om 250 watt per uur te produceren. dus rekensom. voorbeeld 36 panelen. opbrengst 8500000watt. delen door 365 dagen : delen door de aantal panelen (36) delen door 250 watt. dan kom je op 2.6 uur per dag. het lijkt wel meer uur per dag. maar dan doen ze maar 10% of wat meer of wat minder. weet jij jouw opbrengst. doe dezelfde rekensom.
ander voorbeeld.
Een set van 10 panelen (3.000 Wattpiek) levert jaarlijks 2.600 kWh stroom: 2600 x 1000 watt. = 2600000watt delen door 365 dagen = 7123 watt en delen door 10 panelen = 712 watt. per stuk en delen door 300 watt = 2.37 uur per dag. (paneel doet hier 300 watt)

wij hebben subsidie toegezegd gekregen. maar ik ben bang dat als de subsidie eraf is. dan heb je overdag stroomproductie. overdag niemand thuis. weinig nodig. dus de stroom gaat naar het stroomnet. voor 0.03 cent daghandel misschien. netkosten eroverheen.
En kom je van het werk thuis. dan gaat de stroomvraag omhoog.
en dan heb je niets aan zonnepanelen. gaat de omvormer kapot. dan zijn de kosten al groter dan de opbrengst.

nu wordt iedereen gek gemaakt, omdat de overheid met geld smijt.

Gesloten