Rabobank App

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
angel1978

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door angel1978 » 16 okt 2019 15:00

Hypo63 schreef:
16 okt 2019 14:46
Ik moet vrees ik een aantal mensen teleurstellen.

Ik heb gisteren een online klachtenformulier ingevuld bij de Rabobank. Vanmorgen heb ik de klacht telefonisch kunnen bespreken met de Rabobank.
Het komt er op neer dat de Rababank de faciliteiten van de Rabo App zodanig aan het uitbreiden is dat deze straks niet meer werkt onder een Anroid versie lager dan 6. Het heeft dus niets te maken met de onveiligheid van oude Android versies maar puur een programma technisch probleem. Ik heb aangegeven dat Rabobank eventueel 2 versies kan aanbieden, 1 met beperkte functionaliteit en 1 met meer functionaliteit. De meeste gebruiken de App om betalingen te kunnen verrichten, saldi kunnen checken en bedragen tussen eigen rekeningen over kunnen maken. Daarvoor biedt de huidige App voldoende functionaliteit.
Degene die ik aan de telefoon had zou hier een notitie van maken.
Als nu voldoende mensen een klacht indienen bij de Rabobank is er een kans dat de huidige App gehandhaafd kan blijven.

@ sjohie, Die "onnozelheid" wordt door bank zelf gevoed. Banken sturen regelmatig reclame mails waarop mensen moeten klikken om naar de reclamepagina te gaan. Onlangs heb ik een mail gekregen van de Rabobank om mee te doen aan de Clubaktie. Ook in deze mail was een link naar de site van de Clubaktie. Een handige knutselaar maakt daar zo een mail van met een link naar een dubieuze site.

@NeoDutchio Ik wil de parallel met de weg wel doortrekken. Steeds meer auto's worden uitgerust van cruise control. Een wegbeheerder gaat de wegen zodanig moderniseren dat daar alleen maar auto's mogen rijden met cruise control, want dat is veel veiliger. De weg is niet onveiliger geworden maar de oude auto is niet meer zo modern en heeft minder functionaliteit. Volgens mij Nederland te klein zijn als dat zou gebeuren.
Groot verschil: de weg wordt beheerd en onderhouden door publiek geld. Ja, dan is de wereld terecht te klein.

Hypo63

Ongelezen bericht door Hypo63 » 16 okt 2019 16:02

angel1978 schreef:
16 okt 2019 15:00
Hypo63 schreef:
.......
@NeoDutchio Ik wil de parallel met de weg wel doortrekken. Steeds meer auto's worden uitgerust van cruise control. Een wegbeheerder gaat de wegen zodanig moderniseren dat daar alleen maar auto's mogen rijden met cruise control, want dat is veel veiliger. De weg is niet onveiliger geworden maar de oude auto is niet meer zo modern en heeft minder functionaliteit. Volgens mij Nederland te klein zijn als dat zou gebeuren.
Groot verschil: de weg wordt beheerd en onderhouden door publiek geld. Ja, dan is de wereld terecht te klein.
Een terechte opmerking maar banken hebben aan de andere kant ook maatschappelijk belang. Voor betalingsverkeer kan de burger nu een maal niet om de bank heen. Daarom dient de bank ook te kijken naar de belang van de burger en niet alleen naar het eigen belang.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 16 okt 2019 16:24

Hypo63 schreef:
Ik wil de parallel met de weg wel doortrekken. Steeds meer auto's worden uitgerust van cruise control. Een wegbeheerder gaat de wegen zodanig moderniseren dat daar alleen maar auto's mogen rijden met cruise control, want dat is veel veiliger. De weg is niet onveiliger geworden maar de oude auto is niet meer zo modern en heeft minder functionaliteit. Volgens mij Nederland te klein zijn als dat zou gebeuren.
Ik zou het eerder vergelijk met de situatie dat je een brommer hebt en dat de wegbeheerder van een weg een autoweg maakt. Helaas kun je met jouw oude apparaat je vertrouwde weg niet meer gebruiken, maar er zijn nog wel vele andere alternatieve routes om je doel te bereiken. Maar jij wilt per se de weg die je altijd gebruikte blijven gebruiken en bent dan verbolgen dat je een nieuw apparaat 'moet' kopen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 16 okt 2019 16:30

Hypo63 schreef:
16 okt 2019 16:02
angel1978 schreef:
Hypo63 schreef:
.......
Een terechte opmerking maar banken hebben aan de andere kant ook maatschappelijk belang. Voor betalingsverkeer kan de burger nu een maal niet om de bank heen. Daarom dient de bank ook te kijken naar de belang van de burger en niet alleen naar het eigen belang.
Mee eens dat ze het belang van de burger in het ook moeten houden. Dat betekent dat ze bankieren mogelijk moeten maken, niet dat dat op elk denkbare manier moet kunnen. De vraag is of meerdere apps ( waarbij de burger dan maar zelf moet bedenken welke app ze nu moeten hebben ) in het belang van de burger is. Je kunt gewoon bankieren, echter niet meer over straat lopend met je mobiele telefoon van een aantal jaar geleden.. Of dat nu zo schokkend is...

Hypo63

Ongelezen bericht door Hypo63 » 17 okt 2019 19:54

angel1978 schreef:
16 okt 2019 16:30
Hypo63 schreef:
angel1978 schreef:

Mee eens dat ze het belang van de burger in het ook moeten houden. Dat betekent dat ze bankieren mogelijk moeten maken, niet dat dat op elk denkbare manier moet kunnen. De vraag is of meerdere apps ( waarbij de burger dan maar zelf moet bedenken welke app ze nu moeten hebben ) in het belang van de burger is. Je kunt gewoon bankieren, echter niet meer over straat lopend met je mobiele telefoon van een aantal jaar geleden.. Of dat nu zo schokkend is...
Het is niet schokkend maar de Rabobank wil een sociaal gezicht opzetten maar kiest in dit geval alleen voor het commercieel belang.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 17 okt 2019 20:10

Hypo63 schreef:
17 okt 2019 19:54
angel1978 schreef:
16 okt 2019 16:30
Hypo63 schreef:

Het is niet schokkend maar de Rabobank wil een sociaal gezicht opzetten maar kiest in dit geval alleen voor het commercieel belang.
Hoezo willen ze een sociaal gezicht opzetten met deze app?
Natuurlijk heeft de bank een commercieel belang, net als alle andere commerciële bedrijven. Het draaien en onderhouden van 2 apps is alleen in jouw belang, maar geldt dat ook voor anderen? Ik zie dat belang niet.

Hypo63

Ongelezen bericht door Hypo63 » 17 okt 2019 20:23

@Angel1978 Het is niet alleen in mijn belang maar voor alle app gebruikers die beschikken over een smartphone met een lagere android versie dan 6. Dan praat je toch al gauw over duizenden gebruikers. Rabobank geeft als oplossing dat internetbankieren op de smartphone ook werkt zoals op een PC of tablet. Rabobank gaat eraan voorbij dat internetbankieren via een smartphone extra internetcapaciteit kost en dat is voor prepaid gebruikers een erg dure oplossing.
Er zijn genoeg app programmeurs die eigen apps in de lucht houden. Dan moeten de kosten voor de Rabobank toch te verwaarlozen zijn.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 17 okt 2019 20:27

Extra internetcapaciteit? Die app gaat ook via internet, dus wat is het verschil?

Hypo63

Ongelezen bericht door Hypo63 » 17 okt 2019 20:38

Lady1234 schreef:
17 okt 2019 20:27
Extra internetcapaciteit? Die app gaat ook via internet, dus wat is het verschil?
Omdat zaken doen via de app sneller gaat dan via de internetbrowser en daarna inloggen op het internetbankieren (met de kaartlezer die je daar dan ook bij nodig hebt) en daarna pas zaken kunnen regelen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 17 okt 2019 20:39

Hypo63 schreef:
17 okt 2019 20:23
@Angel1978 Het is niet alleen in mijn belang maar voor alle app gebruikers die beschikken over een smartphone met een lagere android versie dan 6. Dan praat je toch al gauw over duizenden gebruikers. Rabobank geeft als oplossing dat internetbankieren op de smartphone ook werkt zoals op een PC of tablet. Rabobank gaat eraan voorbij dat internetbankieren via een smartphone extra internetcapaciteit kost en dat is voor prepaid gebruikers een erg dure oplossing.
Er zijn genoeg app programmeurs die eigen apps in de lucht houden. Dan moeten de kosten voor de Rabobank toch te verwaarlozen zijn.
Ik heb het idee dat je het toch niet helemaal begrepen hebt.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 17 okt 2019 20:43

Je moet zo'n oud, niet meer gesupport OS helemaal niet willen gebruiken voor financiele zaken. Als een bank deze oude OS-en zou toelaten zou ik ernstige twijfels krijgen over die bank.

miffy53

Ongelezen bericht door miffy53 » 18 okt 2019 06:27

Dit is echt moeilijk doen om niets, je kunt gewoon via de browser op je toestel blijven internetbankierien. Eenmalig de browser op je smartphone registreren met de Rabo scanner en bankpas en daarna kun je in die browser voortaan inloggen op internetbankieren met je vijfcijferige toegangscode net als bij de app.

Zoals anderen al opmerkten, of het slim is om dat te blijven doen op zo'n verouderd toestel is een tweede, maar het kan dus wel. Het lijkt me niet realistisch om te verwachten dat de Rabobank twee versies van een app in de lucht gaat houden.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 18 okt 2019 06:50

Hypo63 schreef:
17 okt 2019 20:23
Rabobank gaat eraan voorbij dat internetbankieren via een smartphone extra internetcapaciteit kost en dat is voor prepaid gebruikers een erg dure oplossing.
Het wordt steeds gekker. In plaats van op je gemak in een veilige omgeving gratis te internetbankieren wil je per se 'op straat' tegen hoge kosten via een oud prepaid mobieltje bankieren. En als die mogelijkheid, via de internetbrowser, gewoon wordt geboden, dan is dat weer niet goed omdat dat te veel MB zou kosten. Dan moet die bank maar tienduizenden euro's blijven uitgeven om tot in het oneindige oude versies van het internetbankierprogramma in de lucht te houden.

Ik wens je succes met het zoeken naar een andere bank. Maar als ik de bank zou zijn, zou ik niet rouwig zijn als ik zulke mensen, die alleen problemen willen zoeken en totaal niet naar oplossingen willen kijken, kwijt zou raken.

grun

Ongelezen bericht door grun » 18 okt 2019 06:58

Nijogeth schreef:
15 okt 2019 22:48
Laatste update van Android 5 is alweer van maart 2018. Wordt inderdaad tijd dat de banken deze onveilige versie stoppen te ondersteunen. Klagen kunt u bij Google, de makers van Android.
2018? Volgens onderstaande link wordt android 5 al heel wat langer niet meer ondersteund.

Aan de ene kant begrijp ik dat TS het zonde vindt dat een verder goede telefoon niet meer ondersteund wordt en op de afvalberg belandt. Aan de andere zou ik niet graag willen internet bankieren met verouderde software, waarvan je mag aannemen dat er een of meer gaten in zitten die niet meer gedicht worden. Dan heb ik het niet over de app maar het OS zelf.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Android_( ... 1_Lollipop

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie » 18 okt 2019 09:32

Gelukkig kan TS dankzij PSD2 straks alle banken in één app beheren, zag laatst de eerste advertenties hiervoor al, en dus kiezen voor de bank met meest lakse veiligheidsbeleid, maw die apps op verouderde onveilige androidversies wel in de lucht houden, en daar alles lekker in doen.

Obelix1

Ongelezen bericht door Obelix1 » 18 okt 2019 10:44

Ach opsturen naar Afrika kan ook, hier wordt het doorgaans gebruikt voor te bellen, whatsapp en facebook. Je maakt de school gaande kinderen er in ieder geval erg blij mee :D

Ik heb je gemaild, grt.

Seuter

Ongelezen bericht door Seuter » 21 okt 2019 18:18

Ook ik (deeltijds ICT-er) vind het belachelijk dat er duizenden een nieuwe smartphone moeten kopen om deze reden. En dat voor een beetje (schijn)veiligheid. Koop je in 2017 een smartphone van model 2016, en kun je hem nu weggooien. De telefoon is vanaf fabricagejaar dus nauwelijks 4 jaar oud. En SIRE maar zeggen: Waardeer het, repareer het, om te voorkomen dat je iets weggooit wat kapot is. Maar nu dwingt Rabobank je iets weg te gooien wat NIET kapot is! Geen woorden voor.
Andere banken werken nog wel op Android 5.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 21 okt 2019 18:40

Seuter schreef:
21 okt 2019 18:18
Ook ik (deeltijds ICT-er) vind het belachelijk dat er duizenden een nieuwe smartphone moeten kopen om deze reden. En dat voor een beetje (schijn)veiligheid. Koop je in 2017 een smartphone van model 2016, en kun je hem nu weggooien. De telefoon is vanaf fabricagejaar dus nauwelijks 4 jaar oud. En SIRE maar zeggen: Waardeer het, repareer het, om te voorkomen dat je iets weggooit wat kapot is. Maar nu dwingt Rabobank je iets weg te gooien wat NIET kapot is! Geen woorden voor.
Zoals al eerder gezegd dwingt een bank je helemaal niet je telefoon weg te gooien, je kunt er per slot van rekening nog mee bellen of berichten versturen.
Dus die campagne van Sire waar u het over heeft is hier ook niet van toepassing, dat gaat over dingen laten repareren omdat iets kapot is.
Een telefoon is niet kapot als je er niet meer mee kunt internetbankieren.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 21 okt 2019 18:41

Seuter schreef:
21 okt 2019 18:18
Kwestie van tijd.

Seuter

Ongelezen bericht door Seuter » 21 okt 2019 18:54

sjohie schreef:
16 okt 2019 10:04
Het is wel wat apart, aan de ene kant staan de consumenten(organisaties) te briesen als de banken ook maar voorstellen om te stoppen met het vergoedden/aanvullen van gestolen geld, wat mensen door phising zijn verloren, soms echt wel door eigen onozelheid, maar als ze dat oa door dit soort maatregelen proberen te voorkomen, is het ook weer niet goed. Wat mij betreft zou een bank dit contractueel vast mogen leggen met de klant, dus dat ze een oude, niet meer veilige android/windows/linux versie van de app of site mógen blijven gebruiken voor hun bankzaken, maar wel volledig voor eigen risico.

Maar goed, TS, het is misschien slim om áls je een nieuwe android smartphone koopt, eentje te kiezen die valt onder het "Android one" programma van Google (oa bijna alle Nokia's). Daarmee verzeker je je van drie jaar maandelijkse veiligheidsupdates.
Phishing heeft totaal niets met veiligheid van de app te maken. Al heb je de allerveiligste app, maar als je gewoon zelf je gegevens doorgeeft aan de crimineel helpt dat niks.

Plaats reactie