LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank App

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
miffy53
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 jun 2006 16:50

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door miffy53 »

Dit is echt moeilijk doen om niets, je kunt gewoon via de browser op je toestel blijven internetbankierien. Eenmalig de browser op je smartphone registreren met de Rabo scanner en bankpas en daarna kun je in die browser voortaan inloggen op internetbankieren met je vijfcijferige toegangscode net als bij de app.

Zoals anderen al opmerkten, of het slim is om dat te blijven doen op zo'n verouderd toestel is een tweede, maar het kan dus wel. Het lijkt me niet realistisch om te verwachten dat de Rabobank twee versies van een app in de lucht gaat houden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door kweenie »

Hypo63 schreef:
17 okt 2019 20:23
Rabobank gaat eraan voorbij dat internetbankieren via een smartphone extra internetcapaciteit kost en dat is voor prepaid gebruikers een erg dure oplossing.
Het wordt steeds gekker. In plaats van op je gemak in een veilige omgeving gratis te internetbankieren wil je per se 'op straat' tegen hoge kosten via een oud prepaid mobieltje bankieren. En als die mogelijkheid, via de internetbrowser, gewoon wordt geboden, dan is dat weer niet goed omdat dat te veel MB zou kosten. Dan moet die bank maar tienduizenden euro's blijven uitgeven om tot in het oneindige oude versies van het internetbankierprogramma in de lucht te houden.

Ik wens je succes met het zoeken naar een andere bank. Maar als ik de bank zou zijn, zou ik niet rouwig zijn als ik zulke mensen, die alleen problemen willen zoeken en totaal niet naar oplossingen willen kijken, kwijt zou raken.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door grun »

Nijogeth schreef:
15 okt 2019 22:48
Laatste update van Android 5 is alweer van maart 2018. Wordt inderdaad tijd dat de banken deze onveilige versie stoppen te ondersteunen. Klagen kunt u bij Google, de makers van Android.
2018? Volgens onderstaande link wordt android 5 al heel wat langer niet meer ondersteund.

Aan de ene kant begrijp ik dat TS het zonde vindt dat een verder goede telefoon niet meer ondersteund wordt en op de afvalberg belandt. Aan de andere zou ik niet graag willen internet bankieren met verouderde software, waarvan je mag aannemen dat er een of meer gaten in zitten die niet meer gedicht worden. Dan heb ik het niet over de app maar het OS zelf.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Android_( ... 1_Lollipop

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door sjohie »

Gelukkig kan TS dankzij PSD2 straks alle banken in één app beheren, zag laatst de eerste advertenties hiervoor al, en dus kiezen voor de bank met meest lakse veiligheidsbeleid, maw die apps op verouderde onveilige androidversies wel in de lucht houden, en daar alles lekker in doen.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Ach opsturen naar Afrika kan ook, hier wordt het doorgaans gebruikt voor te bellen, whatsapp en facebook. Je maakt de school gaande kinderen er in ieder geval erg blij mee :D

Ik heb je gemaild, grt.

Seuter
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2011 15:20

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door Seuter »

Ook ik (deeltijds ICT-er) vind het belachelijk dat er duizenden een nieuwe smartphone moeten kopen om deze reden. En dat voor een beetje (schijn)veiligheid. Koop je in 2017 een smartphone van model 2016, en kun je hem nu weggooien. De telefoon is vanaf fabricagejaar dus nauwelijks 4 jaar oud. En SIRE maar zeggen: Waardeer het, repareer het, om te voorkomen dat je iets weggooit wat kapot is. Maar nu dwingt Rabobank je iets weg te gooien wat NIET kapot is! Geen woorden voor.
Andere banken werken nog wel op Android 5.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door Lowieze »

Seuter schreef:
21 okt 2019 18:18
Ook ik (deeltijds ICT-er) vind het belachelijk dat er duizenden een nieuwe smartphone moeten kopen om deze reden. En dat voor een beetje (schijn)veiligheid. Koop je in 2017 een smartphone van model 2016, en kun je hem nu weggooien. De telefoon is vanaf fabricagejaar dus nauwelijks 4 jaar oud. En SIRE maar zeggen: Waardeer het, repareer het, om te voorkomen dat je iets weggooit wat kapot is. Maar nu dwingt Rabobank je iets weg te gooien wat NIET kapot is! Geen woorden voor.
Andere banken werken nog wel op Android 5.
Zoals al eerder gezegd dwingt een bank je helemaal niet je telefoon weg te gooien, je kunt er per slot van rekening nog mee bellen of berichten versturen.
Dus die campagne van Sire waar u het over heeft is hier ook niet van toepassing, dat gaat over dingen laten repareren omdat iets kapot is.
Een telefoon is niet kapot als je er niet meer mee kunt internetbankieren.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seuter schreef:
21 okt 2019 18:18
Andere banken werken nog wel op Android 5.
Kwestie van tijd.

Seuter
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2011 15:20

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door Seuter »

sjohie schreef:
16 okt 2019 10:04
Het is wel wat apart, aan de ene kant staan de consumenten(organisaties) te briesen als de banken ook maar voorstellen om te stoppen met het vergoedden/aanvullen van gestolen geld, wat mensen door phising zijn verloren, soms echt wel door eigen onozelheid, maar als ze dat oa door dit soort maatregelen proberen te voorkomen, is het ook weer niet goed. Wat mij betreft zou een bank dit contractueel vast mogen leggen met de klant, dus dat ze een oude, niet meer veilige android/windows/linux versie van de app of site mógen blijven gebruiken voor hun bankzaken, maar wel volledig voor eigen risico.

Maar goed, TS, het is misschien slim om áls je een nieuwe android smartphone koopt, eentje te kiezen die valt onder het "Android one" programma van Google (oa bijna alle Nokia's). Daarmee verzeker je je van drie jaar maandelijkse veiligheidsupdates.
Phishing heeft totaal niets met veiligheid van de app te maken. Al heb je de allerveiligste app, maar als je gewoon zelf je gegevens doorgeeft aan de crimineel helpt dat niks.

Seuter
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2011 15:20

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door Seuter »

Lowieze schreef:
21 okt 2019 18:40
Seuter schreef:
21 okt 2019 18:18
Ook ik (deeltijds ICT-er) vind het belachelijk dat er duizenden een nieuwe smartphone moeten kopen om deze reden. En dat voor een beetje (schijn)veiligheid. Koop je in 2017 een smartphone van model 2016, en kun je hem nu weggooien. De telefoon is vanaf fabricagejaar dus nauwelijks 4 jaar oud. En SIRE maar zeggen: Waardeer het, repareer het, om te voorkomen dat je iets weggooit wat kapot is. Maar nu dwingt Rabobank je iets weg te gooien wat NIET kapot is! Geen woorden voor.
Andere banken werken nog wel op Android 5.
Zoals al eerder gezegd dwingt een bank je helemaal niet je telefoon weg te gooien, je kunt er per slot van rekening nog mee bellen of berichten versturen.
Dus die campagne van Sire waar u het over heeft is hier ook niet van toepassing, dat gaat over dingen laten repareren omdat iets kapot is.
Een telefoon is niet kapot als je er niet meer mee kunt internetbankieren.
Ja, we gaan dus met 2 telefoons lopen, 1 om te bankieren en 1 om te bellen, leuk bedacht. Slotsom is dus toch dat-ie in de kast verdwijnt en later weggegooid wordt. En mbt Sire wilde ik juist duidelijk maken dat dit NOG GEKKER is dan kapotte spullen weggooien.

Overigens is een erg oude versie veiliger dan een nieuwe, omdat hackers zich niet meer richten op oude versies.

En Rabobank schijnt (zie een ander bericht in dit forum) zelf te zeggen dat het helemaal niet over veiligheid gaat, maar over functionaliteit. Functies die de meesten niet missen....

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seuter schreef:
21 okt 2019 18:58
Overigens is een erg oude versie veiliger dan een nieuwe, omdat hackers zich niet meer richten op oude versies.
Ja natuurlijk :D

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar waarom gaat u op straat lopen bankieren? :mrgreen:

Of lopen bellen? :lol:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door kweenie »

Seuter schreef:
21 okt 2019 18:58
Ja, we gaan dus met 2 telefoons lopen, 1 om te bankieren en 1 om te bellen, leuk bedacht. Slotsom is dus toch dat-ie in de kast verdwijnt en later weggegooid wordt.
Ja natuurlijk. Want je hebt die telefoon alleen maar om de Rabobank app op te gebruiken. En Rabobank biedt helemaal geen alternatieven in te bankieren, dus je móet wel een andere telefoon kopen.

Ik zou snel overstappen naar een bank waar je ook zonder app kunt bankieren. Zoals bijvoorbeeld, eh, Rabobank...?

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik heb de smartphone (een Samsung) gekocht in 2016 met Android 5 terwijl in 2015 al Android 6 is uitgebracht. Volgens Samsung is het niet mogelijk om mijn smartphone te voorzien met Android 6.

Dat betekent dus dat je in 2016 een verouderd model hebt gekocht. Daar heb je dan ook fiks minder voor betaald dan toen de smartphone op de markt kwam. Het is of de hoofdprijs betalen voor een splinternieuw model of voor relatief weinig voor een model die al 2 jaar eerder is uitgebracht.

Welke Samsung heb je?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb een jaar geleden een Huawei gekocht, geen lening, van € 120. Android 8. Die zal het over twee jaar ook nog doen. Dan kost hij me € 40 per jaar. Ik doe er mijn bankzaken, kredietkaart , belastingzaken, vakantieboekingen, zorgverzekering, eigenlijk alles mee. Pc gebruik ik niet meer.
Ik ben ook niet rijk.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Seuter. “En Rabobank schijnt (zie een ander bericht in dit forum) zelf te zeggen dat het helemaal niet over veiligheid gaat, maar over functionaliteit. Functies die de meesten niet missen....”

Waar u het over heeft is dat de Rabobank de app gaat vernieuwen zoals ze zelf aangeven:
“Het uiterlijk verandert en we voegen wat extra functionaliteiten toe die aansluiten bij de wensen van onze klanten. “

Dit heeft dus niets te maken met het updaten en heeft al helemaal niets te maken met de veiligheid van het gebruik van hun app.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door moederslink »

Is het " enige probleem " Hypo dat je er niet meer mee kunt internetbankieren?
Waarom zou je dát dan niet veilig thuis doen op de pc ?
In 2020 is jouw toestel toch ook alweer 5 jaar oud , misschien in de loop van volgend jaar dan maar een nieuwe kopen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar de telefoon is toch uit 2015 en gekocht in 2016 of heb ik dat verkeerd begrepen/ gelezen?
Maar ik begrijp je probleem nu wat beter.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door kweenie »

Hypo63 schreef:
21 okt 2019 20:33
Ik begrijp het al, ik moet niet zeuren omdat ik het zonde vind om een goed werkende smartphone te moeten vervangen. Jullie adviseren mij om met de smartphone te telebankieren via internet in plaats van met de App. Volgens mij is bankieren via de App, ook onder android 5, nog altijd veiliger dan bankieren via internet.
Zoals gemeld hoeft dat helemaal niet, maar als je per se via de app zou willen bankieren, dan zul je inderdaad een andere toestel moeten aanschaffen.

Maar dan zou ik je aanraden om niet weer een verouderd toestel, of een toestel dat maar net de huidige Android versie aan kan, te kopen. Want in feite ligt daar die het probleem, dat je een toestel hebt van een merk dat maar korte ondersteuning geeft en met zulke specificaties dat het geen nieuwere Android versie aankan. Je bankieren-app is blijkbaar de eerste waarbij je het merkt dat die niet net op je toestel kan, maar het zal zeker niet de laatste app zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rabobank App

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar dan heb je in 2016 een verouderd toestel gekocht met Android 5 en niet een met Android 6 dat toen ook al op de markt was.
Het zal misschien wel wat goedkoper zijn geweest , maar dat doet er verder niet toe natuurlijk.
Je zit er nu mee te kijken.
Gewoon gebruiken dat toestel , leuk appen , sms -en en bellen , niet weggooien!
En voor het internetbankieren met de app dan maar even een andere oplossing bedenken.
Dat komt dan ook wel weer goed.

Gesloten