LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door kweenie »

Mark1992 schreef:
21 okt 2019 08:08
Een studielening wordt niet gezien als inkomen. Dit komt namelijk óók niet op je inkomstenbelasting te staan... Het is daadwerkelijk een lening.
Maar dat is niet relevant voor de vraag of je in aanmerking zou komen voor kwijtschelding. De studielening geeft je namelijk wel een bepaalde bestedingsruimte. Sterker nog, zelfs als je geen studielening hebt, maar dat wel zou kunnen aanvragen, redeneren de meeste gemeentes dat je dus de mogelijkheid hebt om voldoende bestedingsruimte te creëren en kom je niet voor kwijtschelding in aanmerking.

Jantine90
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2015 13:47

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door Jantine90 »

Niet dat het jullie echt wat aan gaat, maar inderdaad een startersaftrek kan zorgen voor een lager geregistreerd inkomen. Zijn inkomen is wel zodanig laag dat hij weinig kan missen. Omdat hij niet lang geleden voor zichzelf is begonnen en hulp van familie krijgt. Dan kan er wel zo raar worden gedaan over dat het bizar is om een geregistreerd inkomen te hebben van rond de 0 euro als zzp-er, maar jullie hebben geen enkel idee hoe zijn situatie er uit ziet en hoe moeilijk het kan zijn om starter te zijn in de sector waarin hij werkt. Daar gaat mijn vraag dan ook niet over.

Ik ben het er deels mee eens dat mensen gewoon moeten betalen. Ik vind alleen een bedrag van bijna 600 euro per jaar voor een tweepersoonshuishouden idioot veel. Wij scheiden ons afval: plastic en PMD wordt apart ingeleverd, papier wordt apart ingeleverd en groen afval gaat bij ons in de compostbak waarvan de inhoud gebruikt wordt voor de tuin. Zo kunnen wij er voor zorgen dat we bijna geen afval produceren. Ik vind dat DAT aangemoedigd zou moeten worden. Duurzamer leven zou beloond mogen worden.

Wanneer ik een baan heb (over een maand of 6) hoef ik geen aanspraak meer te maken op kwijtschelding. Mijn situatie is nu gewoon lastig - vorig jaar een jaar niets kunnen doen qua werk en studie omdat ik kanker had en een zware operatie heb moeten ondergaan. Daardoor nu voor het laatste deel van mijn studie afhankelijk van studiefondsen waar ik overigens erg dankbaar voor ben dat deze bestaan. Ik vind het een beetje kortzichtig als mensen maar aannemen dat het onze eigen schuld is dat wij dit niet kunnen betalen en ‘gewoon maar moeten betalen’, zo gemakkelijk ligt het niet altijd voor iedereen. Ik kom hierdoor oprecht in de problemen met het betalen van mijn collegegeld, die stress helpt niet echt mee met afstuderen - terwijl het echt heel goed gaat.

Ik vind het gewoon echt heel krom dat een lening wordt gezien als inkomen… een lening is namelijk geen inkomen maar een SCHULD. Het was achteraf veel voordeliger geweest om een lagere studielening af te sluiten - als ik dat maar eerder had geweten.

Wat de zzp-er betreft: Van mij hoeven ze niet te kijken naar zijn geregistreerde inkomen, kijk dan op zijn minst naar de bedragen die op zijn bankrekening binnenkomen. Dan kunnen ze zien dat het nog niet veel is. Maar nee, zzp-ers worden bij definitie al uitgesloten en daar draai ik dus ook voor op, als medebewoner. Ze zouden meer mogen kijken naar de daadwerkelijke realistische begroting, kijkende naar noodzakelijke en niet noodzakelijke kosten en kijkende naar situaties.

In ieder geval bedankt voor het kleine aantal zinnige reacties. Ik heb niet echt duidelijk antwoord gekregen op mijn vraag of ik een poot heb om op te staan als ze mij voor de rechter slepen. Ik heb wat gelezen over een beslagvrije voet, een bedrag waar ze niet aan mogen komen omdat er ook nog ergens van moet worden geleefd. Kijkt een rechter hiernaar?

Ik zal om een betalingsregeling vragen - van 10 euro per maand. Denk niet dat ze daarmee akkoord gaan maar als ze mijn beslagvrije voet willen meerekenen dan is dat gewoon de waarheid.

Jantine90
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2015 13:47

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door Jantine90 »

Mark1992 schreef:
21 okt 2019 08:08
Een studielening wordt niet gezien als inkomen. Dit komt namelijk óók niet op je inkomstenbelasting te staan... Het is daadwerkelijk een lening.
Nou, dat doen ze wel dus. Het is een schuld, geen inkomen. Maar natuurlijk is het in hun belang om het als een inkomen te zien. Misschien een beetje kort door de bocht - maar ik denk dat deze instanties hun regels zelf kunnen bepalen en ik vind dat zelfs een beetje gevaarlijk. Als overheidsinstanties dit kunnen doen, dan kunnen ze in principe van de hele bevolking gaan eisen om 50% van hun maandelijkse vrije besteedbare vermogen in te leveren bij de belasting, bijvoorbeeld.

Jantine90
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2015 13:47

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door Jantine90 »

kweenie schreef:
20 okt 2019 05:44
Jantine90 schreef:
19 okt 2019 14:07
- De eerste helft van 2019 had ik een studielening waar ik van rond moest komen. Ze zien dit als inkomsten. Terwijl het 100% een lening was.
Die lening fungeert wel als inkomen. Het creëert sowieso de capaciteit om te betalen, dat is veel belangrijker dan de vraag of het belastingtechnisch als inkomen gezien kan worden.
- mijn huisgenoot is zzp-er (met een geregistreerd inkomen van rond 0 euro per jaar) en in de voorwaarden staat dat je als zzp-er geen kwijtschelding aan kan vragen.

Mijn bezwaar hiertegen is... een studieLENING is geen inkomen. Het is een lening welke ik volgend jaar terug ga betalen.
Daarnaast... mijn huisgenoot is zzp-er en daarom heb IK geen recht op kwijtschelding?
Het is niet jouw kwijtschelding, het is de kwijtschelding voor jullie huishouden. Daarbij wordt er dus, terecht, gekeken naar de situatie van alle huisgenoten.

Voor zzp'ers zijn er heel veel boekhoudkundige en fiscale manieren om het belastbaar inkomen op papier omlaag te brengen. Een beetje sluwe zzp'er met een goed inkomen zou daardoor met allerlei trucs toch voor kunnen zorgen dat zijn inkomen onder de grens voor kwijtschelding zou komen, terwijl hij feitelijk goed vermogend is. Om dit misbruik te voorkomen worden zij uitgesloten.

Als een lening fungeert als inkomen dan betekent dat ook dat als je als hardwerkende burger een maandje werkloos bent, je maar 2000 euro moet lenen om deze maand te overbruggen. Het zou betekenen dat ze in geen enkel geval rekening hoeven te houden met je inkomen en situatie... uitkeringen kunnen weg, toeslagen kunnen weg... mensen moeten maar een lening afsluiten om hun onderhoud te betalen en zich verder in de schulden werken. Hallo, we leven toch niet in de Verenigde Staten? Daar waren we allemaal toch zo blij om?

Ten tweede... ik begrijp dat het een aanslag is voor beide personen in het huishouden. Ik vind dat ze dan twee aparte aanslagen moeten maken. Dat voorkomt ook het probleem wat veel voorkomt, namelijk dat alle kosten in rekening komen voor de hoofdhuurder, soms van meerdere jaren die al zijn geweest, en dat oud-bewoners of medebewoners niet mee willen betalen. Als je in een studentenhuis woont met 5 andere mensen, krijgt de oudste persoon een aanslag van honderden euro's en is die dus de sjaak. Lekker eerlijk.

Je kan er wel van uit gaan dat hier sluwe trucjes worden gebruikt om het geregistreerde inkomen laag te houden, maar dat is dus niet het geval. GBLT kijkt naar bankafschriften - maar als het hun even beter uitkomt gooien ze die in de prullenbak en zetten ze in de regels dat een zzp-er geen kwijtschelding kan krijgen, ook als hij aantoonbaar geen betalingscapaciteit heeft.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door witte angora »

Jantine90 schreef:
22 okt 2019 15:07
Mark1992 schreef:
21 okt 2019 08:08
Een studielening wordt niet gezien als inkomen. Dit komt namelijk óók niet op je inkomstenbelasting te staan... Het is daadwerkelijk een lening.
Nou, dat doen ze wel dus. Het is een schuld, geen inkomen.
Dat zou inderdaad zomaar kunnen kloppen. Ik heb een aantal jaren gebruik moeten maken van een doorlopend krediet. Je neemt op, en je lost weer af. De Belastingsamenwering zag de opnames inderdaad als inkomen. Ik heb er een jaar of drie (telkens succesvol) een brief aan moeten wijden, uiteindelijk begreep men dat een opname uit het DK inderdaad geen inkomen is.

Ze kunnen soms inderdaad zeer moeilijk zijn.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door witte angora »

Jantine90 schreef:
22 okt 2019 15:02
Ik vind alleen een bedrag van bijna 600 euro per jaar voor een tweepersoonshuishouden idioot veel.
Wat vind je dan van een aanslag van 168 euro van het waterschap en 453 voor de gemeentelijke heffingen voor een alleenstaande? Als je ervan uit gaat dat zowel het waterschap als de gemeente niet meer mag vragen dan de werkelijk gemaakte kosten?

Als jij 600 voor een tweepersoonshuishouden al veel vindt, ik zou als alleenstaande dolgelukkig zijn met de helft. :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door moederslink »

Jantine, je hoeft idd niet het achterste van je tong te laten zien.
Het is zoals het is nu.
Maak een betalingsregeling en dan zie je volgend jaar maar weer verder.
GBLT zal wel meewerken veronderstel ik.

Jantine90
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2015 13:47

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door Jantine90 »

witte angora schreef:
22 okt 2019 15:24
Jantine90 schreef:
22 okt 2019 15:02
Ik vind alleen een bedrag van bijna 600 euro per jaar voor een tweepersoonshuishouden idioot veel.
Wat vind je dan van een aanslag van 168 euro van het waterschap en 453 voor de gemeentelijke heffingen voor een alleenstaande? Als je ervan uit gaat dat zowel het waterschap als de gemeente niet meer mag vragen dan de werkelijk gemaakte kosten?

Als jij 600 voor een tweepersoonshuishouden al veel vindt, ik zou als alleenstaande dolgelukkig zijn met de helft. :wink:
Jeetje ja dat is inderdaad heel veel.. ik denk dat ik 400 zou betalen als ik alleen woon. Woon je in de randstad?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een studielening komt uiteraard niet als inkomsten op uw aangiftebiljet, maar u kunt er wel van leven en u betaalt wel uw collegegeld, huur, gas en licht, telefoon, internet, inboedelverzekering, enz. dus waarom geen gemeentelijke lasten?

Die kosten heb je nu eenmaal als je zelfstandig woont. En woon je met zijn tweeën, dan deel je die kosten met je partner, huisgenoot of medebewoner.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door Statler »

Ik heb niet echt duidelijk antwoord gekregen op mijn vraag of ik een poot heb om op te staan als ze mij voor de rechter slepen. Ik heb wat gelezen over een beslagvrije voet, een bedrag waar ze niet aan mogen komen omdat er ook nog ergens van moet worden geleefd. Kijkt een rechter hiernaar?
ze slepen je niet voor de rechter, bij belastingschuld kan de invorderingsambtenaar zijn eigen executoriale titel verkrijgen door het laten betekenen van een hernieuwd bevel tot betaling door de belastingdeurwaarder.
Er komt dus geen rechter aan te pas, na aanslag krijgt u een aanmaning daarna een dwangbevel per post en dan een hernieuwd bevel tot betaling (exploot) van de belastingdeurwaarder. Bij elke stap meer kosten.

Bij een loonvordering word er rekening gehouden met de beslag vrije voet, en eventueel vanaf volgend jaar bij bankbeslag of beslag onder derden.

Maar zoals ik al eerder aangaf vraag een betalingsregeling aan bij het GBLT .

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door kweenie »

Jantine90 schreef:
22 okt 2019 15:15
ik begrijp dat het een aanslag is voor beide personen in het huishouden. Ik vind dat ze dan twee aparte aanslagen moeten maken. Dat voorkomt ook het probleem wat veel voorkomt, namelijk dat alle kosten in rekening komen voor de hoofdhuurder, soms van meerdere jaren die al zijn geweest, en dat oud-bewoners of medebewoners niet mee willen betalen.
Dat geeft dan leuke situaties. Dan zou de thuis blijvende vrouw van iemand met een inkomen van een miljoen dus ook vrijstelling krijgen. Zo zou een hoop geld gaan naar mensen die het niet echt nodig hebben en zou er dus ook minder overblijven voor mensen die er afhankelijk van zijn. Heeft niet mijn voorkeur.
Je kan er wel van uit gaan dat hier sluwe trucjes worden gebruikt om het geregistreerde inkomen laag te houden, maar dat is dus niet het geval. GBLT kijkt naar bankafschriften - maar als het hun even beter uitkomt gooien ze die in de prullenbak en zetten ze in de regels dat een zzp-er geen kwijtschelding kan krijgen, ook als hij aantoonbaar geen betalingscapaciteit heeft.
Heeft niet alleen met sluwe trucjes te maken, maar ook gewoon met hoe de fiscale regels zijn. En voor het zelfde geld werkt een zelfstandige tegen een fors uurtarief, maar wordt hij pas na afloop betaald. Dan kan de cashflow in een bepaald jaar ook zonder 'sluwe trucs' ook gewoon nul zijn, terwijl er bij wijze van spreken wel voor een ton gewerkt is. Cashflow of bankafschriften zeggen dus ook niet alles.

Maar om een lang verhaal kort te maken, het is dus een bewuste en beredeneerde keus dat studenten en zzp'ers worden uitgesloten van kwijtschelding. Je kunt het er mee oneens zijn, maar dan zul je dat bij de bron moeten aanpakken. Dus bij degenen die de regels vaststellen. Bezwaar indienen omdat de regels worden toegepast zoals ze bedoeld zijn, heeft weinig zin.

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door luna01 »

Stond eind 2018 met twee 60 literzakken afval bij de container. Had er geen bericht over, en kijk ook niet dagelijks bij de gemeentelijke bekendmakingen. Opeens kon er maar 30 liter in. Heb ze zo laten staan en het zat me niet lekker. Zat me het hoofd gek te maken en nam contact op met de milieudienst. Die vonden het wel leuk, maar had die vrijstelling wel bij navraag en inderdaad 30 liter sinds kort. Op zich wel goed, ga er wel bewuster over na denken en scheiden waar het maar kan. Dit nam ik mee het volgende jaar in en kon gedumpte zakken al op een afstand ruiken. Heb alles op mijn kaart erbij ingegooid, helaas wel vaker. Die stank wil geen mens die daar woont. Alweer zonder enige informatie vooraf kreeg ik een rekening van de GB. Ben ermee naar de gemeente gegaan, maar een 30 liter zak kost een euro. Kan ik hoog of laag springen. Maar dat ik niet in kennis werd gesteld, dat vind ik niet kunnen. Ik heb er wel van geleerd, maar heb soms nog die neiging, simpel omdat het echt super goor is.

Verder staan hier wel goede tips bij. Stoor me wel aan mensen die gelijk over hardwerkende mensen beginnen. Heb me verdorie altijd de uitputting in gewerkt. S'nachts in mijn dromen was ik nog aan het werk, om gelijk weer aan het werk te gaan als de wekker ging. Zou fijn zijn als die vooroordelen niet zo snel uitgebruld worden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door berndv »

luna01 schreef:
27 jan 2020 19:42
Maar dat ik niet in kennis werd gesteld, dat vind ik niet kunnen.
ook niet via een dienst als mijnoverheid?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door kweenie »

luna01 schreef:
27 jan 2020 19:42
Stond eind 2018 met twee 60 literzakken afval bij de container. Had er geen bericht over, en kijk ook niet dagelijks bij de gemeentelijke bekendmakingen. Opeens kon er maar 30 liter in.
Zulke berichten staan in het algemeen in de zelfde brief als de nota van de afvalstoffenheffing. Soms in een aparte flyer bij die brief. Heb je die brief wel goed bekeken?

Gesloten