LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 22 weken wachten op CBR na indienen gezondheidsverklaring

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Vosje01
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2017 10:47

22 weken wachten op CBR na indienen gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door Vosje01 »

Mijn dochter mocht afrijden van haar instructeur. Bij de aanvraag moesten we een gezondheidsverklaring invullen. Logisch. Nu heeft zij epilepsie dus hebben wij daar JA op gezegd. Brief van de neuroloog erbij dat alles onder controle is. Geen aanvallen meer met goede medicatie, lage dosis. Maar het duurt maar en het duurt maar. Wij hadden verwacht dat het goed gekeurd zou worden en klaar. Maar nee. Ik belde net op en het duurt 22 (!) Weken voor ze antwoord krijgt !! Wie draait er op voor de kosten voor de extra rijlessen ? Dat zal toch een beetje bijgehouden moeten worden! Kan ik het CBR daar aansprakelijk voor stellen ??
Laatst gewijzigd door Radar op 24 okt 2019 10:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid, leesbaarheid en/of taalkundige correctheid.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: 22 weken wachten op CBR na indienen gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Vosje01 schreef:
23 okt 2019 19:03
Mijn dochter mocht afrijden van haar instructeur. Bij de aanvraag moesten we een gezondheidsverklaring invullen. Logisch. Nu heeft zij epilepsie dus hebben wij daar JA op gezegd. Brief van de neuroloog erbij dat alles onder controle is. Geen aanvallen meer met goede medicatie, lage dosis. Maar het duurt maar en het duurt maar. Wij hadden verwacht dat het goed gekeurd zou worden en klaar. Maar nee. Ik belde net op en het duurt 22 (!) Weken voor ze antwoord krijgt !! Wie draait er op voor de kosten voor de extra rijlessen ? Dat zal toch een beetje bijgehouden moeten worden! Kan ik het CBR daar aansprakelijk voor stellen ??
Je kunt een schadeclaim indienen, maar u had natuurlijk ook vooraf kunnen bedenken dat voor epilepsie een gezondheidsverklaring nodig is pas wanneer je die had de rijlessen kunnen starten. Weet dus niet of je claim enig kans van slagen heeft.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 22 weken wachten op CBR na indienen gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door crazyme »

Die termijn is natuurlijk belachelijk. Tel daar bij op dat de problemen al jaren duren en je kunt wel hard maken dat de CBR hier keihard faalt.

Anderen zullen nu de gezondheidsverklaring mogelijk niet meer zo eerlijk invullen.

Met alle gevolgen van dien.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 22 weken wachten op CBR na indienen gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door tttlocke »

snuffel1 schreef:
25 okt 2019 11:19
Het is een chaos bij het CBR vanwege het aantal ouderen dat een nieuw rijbewijs aanvraagt en dus ook tegen hetzelfde probleem aanlopen. Veel ouderen mogen al niet meer aan het verkeer deelnemen omdat het rijbewijs inmiddels niet meer geldig is en worden ook niet schadeloos gesteld. De nadruk ligt nu bij het wegwerken van die achterstanden en pas als er ruimte overblijft komen de examenkandidaten aan de beurt. ...
Het lijkt me sterk dat examenkandidaten niet dezelfde prioriteit krijgen als ouderen die een rijbewijs willen verlengen. Ik zou eerder verwachten dat beide groepen in min of meer gelijke mate lijden onder de achterstanden (en chaos?) bij het CBR.
Het is overigens niet zo dat ouderen niet meer aan het verkeer kunnen deelnemen omdat hun rijbewijs niet meer geldig is. Mits verlenging tijdig is aangevraagd, mag men maximaal één jaar met een verlopen rijbewijs blijven rijden. Speciale maatregel vanwege de problemen bij het CBR.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/06/ve ... r-a3972487

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 22 weken wachten op CBR na indienen gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die regeling gaat dus pas per 1 december in. En geldt niet voor mensen met een medische beperking.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 22 weken wachten op CBR na indienen gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ja, en het geldt dus niet voor iedereen. Dat staat ook in het artikel. Goed dat dat hier nog expliciet gemeld wordt (want in mijn bijdrage ontbrak die info).

GHN45
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2019 13:22

Re: 22 weken wachten op CBR na indienen gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door GHN45 »

Niet alles gaat mis bij het CBR; tijd voor een positief signaal.
In januari word ik 75; dus krijg ik van het RDW begin september een reminder. Een dag later bij CBR formulier voor gezondheidsverklaring aangevraagd en ingevuld; twee dagen later bericht dat keuring door een arts noodzakelijk is. Afspraak bij arts kon pas 2,5 week later. Op vrijdag 27 september gekeurd, rapport is digitaal door gestuurd naar het CBR en toen ik een half uur later thuiskwam zat de brief van het CBR met de goedkeuring in mijn mailbox. Dus afhandeling binnen 1 uur!!! Bravo, zo kan het ook!!!
Nu bij het digitale loket van mijn gemeente het rijbewijs aangevraagd en binnen 5 dagen kan ik maandag het document afhalen. :D

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 22 weken wachten op CBR na indienen gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door tttlocke »

snuffel1 schreef:
25 okt 2019 13:41
'wie het eerst komt maalt ook het eerst' ...
Uw eerdere bericht suggereerde dat examenkandidaten achtergesteld worden ten opzichte van 75+'ers:
snuffel1 schreef:
25 okt 2019 11:19
Het is een chaos bij het CBR vanwege het aantal ouderen dat een nieuw rijbewijs aanvraagt en dus ook tegen hetzelfde probleem aanlopen. ... De nadruk ligt nu bij het wegwerken van die achterstanden en pas als er ruimte overblijft komen de examenkandidaten aan de beurt.
..pas als er ruimte overblijft...
Dat is niet gebleken.
De verantwoordelijkheid voor een tijdige aanvraag ligt bij de aanvrager, of het nu een 75+'er of een examenkandidaat, dat maakt daarvoor geen verschil.
snuffel1 schreef:
25 okt 2019 13:41
.... De overheid valt wel iets te verwijten want die informeren mensen drie maanden voor het verlopen van het rijbewijs en zouden dat bij een doelgroep waarbij de 75 jarige leeftijd wordt bereikt veel eerder kunnen en in een bijlage die groep op te roepen om niet tot het laatste moment te wachten maar direct met de aanvraag te starten.
Dat is precies wat er gebeurt.
Onderstaande citaten komen uit een overheidsbericht (van het RDW) voor iemand, 75+, wiens rijbewijs volgend jaar februari verloopt. Het bericht is ontvangen ruim vier maanden voor het verlopen van het rijbewijs.
RDW schreef:Begin meteen De beoordeling van uw rijgeschiktheid kan soms vier maanden duren. Vul daarom zo snel mogelijk een Gezondheidsverklaring in.....
, en in de bijlage van zowel RDW als CBR:
RDW/CBR schreef:Begin op tijd Het is op dit moment erg druk bij het CBR. Daardoor kan het beoordelen van uw rijgeschiktheid soms helaas langer dan vier maanden duren. Wij adviseren u daarom zo snel mogelijk een Gezondheidsverklaring op te sturen....
Maar het is duidelijk, het CBR heeft zijn zaakjes op dit moment niet op orde.

oom Wout
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Re: 22 weken wachten op CBR na indienen gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door oom Wout »

Er is een heleboel mis bij het CBR. Dat is al meer dan een jaar het geval en het zal naar verwachting vanaf nu meer dan een jaar duren eer het allemaal opgelost is. Het is niet voor niets dat recent een bestuurlijke en ook een operationele zwaargewicht zijn aangesteld om de boel nu op te lossen. De minister heeft daarin adequaat gehandeld. Maar... "iedereen" KON dit weten, "iedereen in de branche" MOET dit weten, al geruime tijd. Dus... de rijschool heeft gefaald in het tijdig opstarten van "de medische procedure". Dat had vanaf de allereerste rijles al moeten gebeuren. Schadeclaims (hierboven ergens gelezen) zijn onzinnig, maar als die er zouden zijn, dan toch echt richting deze zwak opererende rijschool. Voor nu... ik wens u succes en vooral geduld.

Gesloten