LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat maak je het weer lekker ingewikkeld. Ja, natuurlijk werkt en panel niet continu op de piekbelasting. Dat kan iedereen je vertellen, dat is geen schokkend nieuws. En als je panelen hebt (en inzicht in het verkoop van de opbrengst), dan zul je ook precies kunnen zien wanneer de panelen in jouw situatie meer en minder opbrengen. (En dat het natuurlijk niet zo is dat de panelen een paar uur lang 100% produceren en verder nul, maar dat ze een behoorlijk deel van de dag wat energie produceren.)

Maar veel interessanter lijkt me de vraag hoeveel van die stroom je zelf gebruikt en hoeveel er terug het net in gaat. Aangezien je precies kunt nagaan hoeveel je panelen opleveren en hoeveel er 'door de meter' terug het net in gaat, kun je ook precies bepalen hoeveel je zelf verbruikt. Zelf gebruik ik jaarlijks ongeveer 2.000 kWh van mijn eigen stroom. Dus of er nou wel of geen regeling voor terugleveren is, ik bespaar jaarlijks 2.000 kWh die ik niet van mijn energieleverancier hoef in te kopen. Dat scheelt mij bij de huidige tarieven zo'n 400 euro per jaar aan stroomkosten.

Met die jaarlijkse besparing rekenend maak ik een prima rendement op de uitgaven aan de panelen. Die verdien ik wel terug. En als 'bonus' ontvang ik van de energieleverancier ook nog geld voor de stroom die ik te veel produceer.

Lady1234
Berichten: 27093
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u meer teruglevert dan dat u verbruikt, krijgt u voor die teruggeleverde hoeveelheid veel minder betaald, dan dat u betaalt als u nog iets zou gebruiken van de energieleverancier.

Maar die salderingsregeling staat ook nog op de helling.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... d-tot-2023

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Lady1234 schreef:
28 okt 2019 14:35
Als u meer teruglevert dan dat u verbruikt, krijgt u voor die teruggeleverde hoeveelheid veel minder betaald, dan dat u betaalt als u nog iets zou gebruiken van de energieleverancier.

Maar die salderingsregeling staat ook nog op de helling.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... d-tot-2023

Ik krijg bij mijn energieleverancier hetzelfde bedrag betaald bij teruglevering als ik betaal bij levering:
'Als je met zonnepanelen minder of evenveel stroom opwekt als dat je verbruikt, dan wordt de stroom die je teruglevert (je energie ‘saldo’) afgetrokken van de stroom die je verbruikt. De stroom die jouw zonnepanelen terugleveren trekken wij af van je gebruik. Dit wordt salderen genoemd. Je ontvangt met onze salderingsregeling hetzelfde tarief voor de stroom die je teruglevert als voor de stroom die je gebruikt, inclusief alle belastingen.' (Bron: website Greenchoice)

De salderingsregeling zal inderdaad veranderen. Hoe die eruit gaat zien is nog niet bekend. Ook niet of die ongunstig dan wel gunstig zal zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik krijg bij mijn energieleverancier hetzelfde bedrag betaald bij teruglevering als ik betaal bij levering:
De tekst die je geeft gaat over de salderingsregeling als je minder teruglevert dan je verbruikt. Lady1234 heeft het over de situatie als je met teruglevert dan je verbruikt. Wat je dan vergoed krijgt verschilt sterk tussen de leveranciers. Ik meen dat dit tussen 4 en 10 cent per kWh kan zijn?

Als je met teruglevert dan je verbruikt, dan is het dus verstandig om je leverancier te selecteren op basis van de terugleververgoeding.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je een leverancier uitzoekt via gaslicht.com wordt met alles rekening gehouden indien je alle volgens je echte verbruikscijfers invult.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

kweenie schreef:
28 okt 2019 16:43
De tekst die je geeft gaat over de salderingsregeling als je minder teruglevert dan je verbruikt.
Er staat: 'Je ontvangt met onze salderingsregeling hetzelfde tarief voor de stroom die je teruglevert als voor de stroom die je gebruikt, inclusief alle belastingen.'

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door thecure »

Klaas Jan schreef:
28 okt 2019 17:28
kweenie schreef:
28 okt 2019 16:43
De tekst die je geeft gaat over de salderingsregeling als je minder teruglevert dan je verbruikt.
Er staat: 'Je ontvangt met onze salderingsregeling hetzelfde tarief voor de stroom die je teruglevert als voor de stroom die je gebruikt, inclusief alle belastingen.'
Dat is juist, maar tot aan je verbruik!
Bv je opwek is 3000 kwh, verbruik 2500 kwh.
Dan wordt 2500 gesaldeerd, en de overige 500 kwh krijg je veel minder voor, vaak maar 7 cent.

Daarom wordt vaak aangeraden de grootte van de installatie af te stemmen op het verbruik.
De meerkosten van de extra panelen wegen niet op tegen de opbrengst.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door kweenie »

Klaas Jan schreef:
28 okt 2019 17:28
kweenie schreef:
28 okt 2019 16:43
De tekst die je geeft gaat over de salderingsregeling als je minder teruglevert dan je verbruikt.
Er staat: 'Je ontvangt met onze salderingsregeling hetzelfde tarief voor de stroom die je teruglevert als voor de stroom die je gebruikt, inclusief alle belastingen.'
Ja, maar er staat ook:
Als je met zonnepanelen minder of evenveel stroom opwekt als dat je verbruikt
Je krijgt dus het zelfde tarief zolang je minder of evenveel opwekt dan je verbruikt.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Gegrand »

elkers schreef:
28 okt 2019 13:32
zonnepanelen produceren gemiddeld over 365 dagen maar 2.6 uur stroom per dag. dus we moeten voor de overige stroom 21.4 uur per dag nog anders te werk gaan. als straks de subsidie eraf is. dan worden de burgers die panelen hebben heel boos. stroom opslaan moet dan in 2.5 uur gebeuren. reken maar na. weet je de totale opbrengst van het hele jaar. delen door 365 dagen. een paneel is gemaakt om 250 watt per uur te produceren. dus rekensom. voorbeeld 36 panelen. opbrengst 8500000watt. delen door 365 dagen : delen door de aantal panelen (36) delen door 250 watt. dan kom je op 2.6 uur per dag. het lijkt wel meer uur per dag. maar dan doen ze maar 10% of wat meer of wat minder. weet jij jouw opbrengst. doe dezelfde rekensom.
ander voorbeeld.
Een set van 10 panelen (3.000 Wattpiek) levert jaarlijks 2.600 kWh stroom: 2600 x 1000 watt. = 2600000watt delen door 365 dagen = 7123 watt en delen door 10 panelen = 712 watt. per stuk en delen door 300 watt = 2.37 uur per dag. (paneel doet hier 300 watt)

wij hebben subsidie toegezegd gekregen. maar ik ben bang dat als de subsidie eraf is. dan heb je overdag stroomproductie. overdag niemand thuis. weinig nodig. dus de stroom gaat naar het stroomnet. voor 0.03 cent daghandel misschien. netkosten eroverheen.
En kom je van het werk thuis. dan gaat de stroomvraag omhoog.
en dan heb je niets aan zonnepanelen. gaat de omvormer kapot. dan zijn de kosten al groter dan de opbrengst.

nu wordt iedereen gek gemaakt, omdat de overheid met geld smijt.
Volgens jou schijnt de zon maar 2.5 uur per dag?
Bij mij leveren ze stroom op vanaf een uur of elf tot zonsondergang. Ze liggen op het zuid-west-westen
Door de huidige salderingsregeling zitten we rond de 200kw betalen of ontvangen p.j. opwekcap. 2710 , opbrengst rond de 24-2500 kw
Vanaf maart t/m oktober wekken we gemiddeld meer op dan dat we gebruiken per dag.
Echt boos om het omzetten van de salderingsregeling ben ik niet , eerder teleurgesteld omdat de belasting op gas omhoog gaat.
We zijn ons nu al aan het aanaan leren om tijdens zonuren (lees tijdens stroomopwek) de grotere stroomverbruikers zoal wasmachine , droger en strijkbout te gebruiken.
Verlichting is reeds vervangen door led-verlichting.

Je kan dan wel een gemiddelde berekening maken maar de realiteit is toch anders.
Wij hebben ze al sinds 2015 op het dak liggen die jaarlijks rond de 450 euro opleveren.
Kortom , wij vinden het nog steeds een prima investering.

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Michel-mol »

thecure schreef:
21 okt 2019 18:13
de auditu schreef:
21 okt 2019 16:38
Behalve handig zijn en geen hoogtevrees hebben, zou ik mij wel verdiepen in de regels omtrent elektrische installaties. Vooral waar het zonnepanelen betreft. Wij betrekken onze panelen en dergelijke van een bedrijf in het Westland. We hadden ooit een defect paneel en dat is keurig onder garantie vervangen. Ik wil de naam wel noemen, maar misschien mag dat hier niet.
Omvormer Aansluiten op eigen alamat in de mk, werkschakelaar bij de omvormer, kabels bevestigen volgens nen1010 zijn de belangrijkste regels.

Tevens zijn er pv stekkers die zonder krimpgereedschap te bevestigen zijn.

Wat ook belangrijk is, bevestig de pv stekkerverbindingen met tie wraps aan de rails onder de panelen.
Dit wordt door snelle installateurs vaak vergeten waardoor de stekkers op de dakpannen liggen. Het water loopt hier natuurlijk overheen, waardoor de stekkers nat worden.
Hier zouden ze in theorie tegen moeten kunnen, maar in de praktijk gaan de rubbers toch water doorlaten na verloop van tijd.
Als je het zelf doet, en er ontstaat brand, ben je niet verzekerd. ( hou daar rekening mee).. zo simpel als aansluiten volgens NEN 1010 vereist wel dat je weet wat dan de eis is.. en niet alleen dat je de naam van de NEN1010 weet.
Aansluiten op een aparte groep, met de juiste bekabeling, de bekabeling is alleen voor de omvormer van de zonnepanelen, juiste aardlek waarde, frame van de zonnepanelen geaard, juiste verbinding van de zonnepanelen naar de omvormer. Juiste klemmen/stekker gebruiken.. Omvormer onder geen beding aansluiten op het dichtstbijzijnde stopcontact.. dan ben je niet meer juist afgezekerd kan zijn dat die groep dan de volle 16A gaat leveren en de zonnepanelen ook nog eens hun volle vermogen bij een kortsluiting.. ik heb genoeg geknutsel van elektra gezien van mensen die ook de NEN1010 van naam wisten en de weg naar elektra in de bouwmarkt prima konden vinden.. en met goed amateurisme hele installaties aan elkaar knoopte.. soms hele verkoolde verbindingen gevonden ..dus...
kortom weet je niet wat je doet, .. blijf er af en laat het een goede installateur doen!

Lady1234
Berichten: 27093
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt een uitsluitingsclausule in uw opstalverzekering voor zelf aangelegde zonnepanelen? Bij welke verzekeraar is dat?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door thecure »

Michel-mol schreef:
28 okt 2019 19:01
thecure schreef:
21 okt 2019 18:13
de auditu schreef:
21 okt 2019 16:38
Behalve handig zijn en geen hoogtevrees hebben, zou ik mij wel verdiepen in de regels omtrent elektrische installaties. Vooral waar het zonnepanelen betreft. Wij betrekken onze panelen en dergelijke van een bedrijf in het Westland. We hadden ooit een defect paneel en dat is keurig onder garantie vervangen. Ik wil de naam wel noemen, maar misschien mag dat hier niet.
Omvormer Aansluiten op eigen alamat in de mk, werkschakelaar bij de omvormer, kabels bevestigen volgens nen1010 zijn de belangrijkste regels.

Tevens zijn er pv stekkers die zonder krimpgereedschap te bevestigen zijn.

Wat ook belangrijk is, bevestig de pv stekkerverbindingen met tie wraps aan de rails onder de panelen.
Dit wordt door snelle installateurs vaak vergeten waardoor de stekkers op de dakpannen liggen. Het water loopt hier natuurlijk overheen, waardoor de stekkers nat worden.
Hier zouden ze in theorie tegen moeten kunnen, maar in de praktijk gaan de rubbers toch water doorlaten na verloop van tijd.
Als je het zelf doet, en er ontstaat brand, ben je niet verzekerd. ( hou daar rekening mee).. zo simpel als aansluiten volgens NEN 1010 vereist wel dat je weet wat dan de eis is.. en niet alleen dat je de naam van de NEN1010 weet.
Aansluiten op een aparte groep, met de juiste bekabeling, de bekabeling is alleen voor de omvormer van de zonnepanelen, juiste aardlek waarde, frame van de zonnepanelen geaard, juiste verbinding van de zonnepanelen naar de omvormer. Juiste klemmen/stekker gebruiken.. Omvormer onder geen beding aansluiten op het dichtstbijzijnde stopcontact.. dan ben je niet meer juist afgezekerd kan zijn dat die groep dan de volle 16A gaat leveren en de zonnepanelen ook nog eens hun volle vermogen bij een kortsluiting.. ik heb genoeg geknutsel van elektra gezien van mensen die ook de NEN1010 van naam wisten en de weg naar elektra in de bouwmarkt prima konden vinden.. en met goed amateurisme hele installaties aan elkaar knoopte.. soms hele verkoolde verbindingen gevonden ..dus...
kortom weet je niet wat je doet, .. blijf er af en laat het een goede installateur doen!
Ik ben ook benieuwd welke verzekeraar dat is... ik heb het nog speciaal nagevraagd bij mijn tussenpersoon of ik gedekt ben.

Maar inderdaad, met de nen1010 bedoelde ik ook de kennis daarvan mbt kabeldikte, beugelafstanden enz.

Lady1234
Berichten: 27093
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik schaar dat meer onder de verhaaltjes van schoorsteenvegers die aan de deur komen en dan beweren, dat als je geen nota kunt laten zien van het vegen van de schoorsteen door een “schoorsteenveger” er bij brand niets uitgekeerd wordt.

Onzin.

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Michel-mol »

Elektrische installatie mogen alleen door bevoegde installateurs worden gewijzigd en aangelegd.. dat is altijd al zo geweest.
Het zelf wijzigingen aanbrengen in groepenkast of elektrische installatie door een leek (want dat bent u volgens de wet als u geen elektrische opleiding heeft gevolgd en niet bevoegd bent) is niet toegestaan.. liander (de netwerkbeheerder) is daarom zeer gefocust op de afzegeling van hoofdzekering en meter (voor illegaal aftappen maar ook voor leken die aan hun installatie kunnen zitten). Tot aan daar is hun verantwoordelijkheid.
Als u als leek de installatie dus zelf aansluit is er niets aan de hand zolang er niks gebeurt. .., en als er wat gebeurt (brand of schade door uw aansluiting).. en dit wordt zo uitgezocht.. dan loopt u een groot risico dat u niet verzekerd bent, de schade wordt niet uitgekeerd, ... (tenzij u geluk heeft dat de verzekering dit niet uitzoekt.. maar dat is dan mazzel hebben)..

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Michel-mol »

Dus lady1234, u hebt het wel tegen een installatietechnicus die ervoor geleerd heeft.. uw schoorsteenveger verhaal .. inclusief het laatste woord “ onzin” schaar ik onder u als leek die niet weet wat ze zegt.
Maar als u het toch wil proberen zou ik zeggen hou ons op de hoogte wat de verzekering bij u gaat doen als u schade heeft (wat ik niet hoop)... door een door u zelf aangelegde installatie.. gezien uw uitspraak ga ik ervan uit dat u niet elektrisch geschoold bent en dus valt onder de term “leek”..

Lady1234
Berichten: 27093
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard mag je niet aan de spullen van de net beheerder komen, maar aan wat daarna zit mag je echt wel komen. Daar hoef je dus geen bevoegde installateur voor te zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je maar wat moet aanprutsen, maar beweren dat dat verboden is en dat er bij brand niets uitgekeerd zou worden, is dus onjuist.

Ik zou haast zeggen, dat gezien uw uitspraak u niet verzekeringstechnisch geschoold bent.

Het is niet dat ik jan en alleman adviseer met elektra te rommelen, dat zou zeer onverstandig zijn, maar men moet er geen verhalen bijslepen om het belangrijker te maken.

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Michel-mol »

Veelreageerder lady1234, ik wens u veel succes bij het bepalen van de juiste afzekering, de juiste kabeldikte, de juiste schakelapparatuur, de juiste aardaansluiting, de juiste maximaal aantal aansluitingen, enz.. dat kan echt heel gewoon door elke willekeurige leek die de bouwmarkt bezoekt.. zeker om een zonnepaneelinstallatie aan te sluiten.. want dat is waar het hier over gaat.. u kunt dat dus ook als verzekeringstechnisch geschoolde🥴.. hoop dat u weet wat u zegt.. alhoewel ik dat ernstig betwijfel..

Echt gewoon niks aannemen van een wel geschoold iemand die weet waar hij het over heeft.. dat siert u..

Lady1234
Berichten: 27093
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik trek uw kunde op elektrotechnisch gebied helemaal niet in twijfel, want ik ken u helemaal niet. Maar u beweert dus iets op een heel ander gebied wat echter onjuist is.

Men hoeft zijn werkzaamheden, die nuttig en belangrijk zijn, niet belangrijker te maken door er bangmakerijen aan vast te plakken.

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Michel-mol »

Even willekeurig gegoogeld..

https://veldhuisadvies.nl/brandgevaar-d ... stallatie/

Lees het eens, vooral de laatste alinea..

Lady1234
Berichten: 27093
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tips en informatie gevraagd over zonnepanelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Prima verkooppraatje. Niets mis mee. Maar het zegt niets over uw bewering.

Gesloten