LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door Radar »

Antidepressiva liggen al jaren onder vuur. Ook Radar heeft al meerdere malen aandacht besteed aan deze middelen.

We hielden een enquête onder bijna 8000 gebruikers van antidepressiva en daar komen een paar opmerkelijke resultaten uit. Zo zou je denken dat ze alleen worden voorgeschreven aan mensen met een depressie. Maar uit de enquête blijkt dat 17% het kreeg voor een burn-out, 22% vanwege vermoeidheid en/of slaapproblemen en 9% in verband met een rouwproces. De term hiervoor is ‘offlabel voorschrijven’.

Uit de enquête blijkt ook dat maar liefst 63% van de gebruikers bijwerkingen ervaart, variërend van minder emotie voelen tot zelfs suïcidale gedachten.

Zo’n 1,1 miljoen mensen in Nederland slikken deze medicijnen. Waarom worden antidepressiva, ondanks alle twijfel en bijwerkingen toch nog zo massaal voorgeschreven?

Bekijk het item / lees meer: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... eschreven/

Maandag 14 oktober in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Overweeg je te stoppen met antidepressiva? Let dan op!
Raadpleeg altijd je arts of behandelaar als je wil stoppen met het gebruik van een antidepressivum.
Laatst gewijzigd door Radar op 14 okt 2019 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

sjaakenmaria
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2019 21:23

Re: 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door sjaakenmaria »

Jammer dat er vaak zo negatief wordt gedaan over antidepressiva. Ik kan gerust zeggen dat het voor mij levensreddend is geweest. Bij het instellen op de medicatie werden bij mij de klachten eerst veel erger. Dat is vaak een teken dat het middel aanslaat. Toen het eenmaal werkte was ik blij dat ik had doorgezet.

Jacoba Adriana
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2019 22:26

Re: 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door Jacoba Adriana »

Doordat ik zware pijnstilling niet met regelmaat had ingenomen, raakte ik mijn oriëntatie kwijt. Mijn huisarts schreef me toen anti-depressivum voor, terwijl ik helemaal niet depressief was. Toen had ik hem verteld, dat ik dat best wel op zijn aanraden wilde slikken, maar dat ik er dan ook zo gauw mogelijk mee wilde stoppen.
Een half jaar later had ik nog steeds die pillen. Ik moet zeggen, dat ik er wel extra vrolijk van werd en ik zei echt werkelijk iedereen gedag op de fiets die ik tegen kwam.
Toen ik na een half jaar dus weer bij de huisarts kwam met het voorstel, dat ik wilde stoppen. Toen raadde hij het me af. Ik heb het toen werkelijk bij hem moeten doorzetten en toen liet hij me zien, hoe ik het langzaam kon afbouwen.
Nou nu jaren later ben ik nog nooit niet depressief.

Daarentegen bij mijn toen 7-jarige zoon werd er door de kinderarts een hoge dosering Ritalin voorgeschreven en pas na meer dan een half jaar konden wij eens op bezoek bij de psychiater en toen had ik de Ritalin al afgebouwd, omdat onze zoon zich op een gegeven moment raar ging gedragen.
Achteraf weet ik wat dat rare gedrag was, dat was een psychose. Als 7-jarige jongen.
Pas nu zag ik dat Ritalin psychoses kan veroorzaken bij kinderen.
Dat zonder onder controle te zijn van een psychiater.

CvB1980
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2019 21:47

Re: 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door CvB1980 »

Ik ben zelf in 2016 gestart met antidepressiva, uit de tweede groep. Een middel wat werkt tegen angst en somberheid.
Het heeft mij mijn leven gered en ik ben dankbaar dat het middel er is in geval van nood.
EN... er ligt een plan op de plank om een website te starten: www.helpmijvanmijnantidepressivaaf.nl
Er is namelijk geen enkele begeleiding van huisarts of psychiater bij afbouw. Als je zegt...: ik had zo gedacht: elke 4 weken een dosering naar beneden dan vinden ze het prima.
Omdat ik naast trauma's ook autisme heb ben ik heel erg gevoelig en blijkt dat zo afbouwen veel te snel en te veel is.
Ik had in 2016 al gemerkt toen ik af moest bouwen van de Diazepam dat de laatste stap iedere keer te groot was. Dus ik heb toen zelf bedacht om die laatste pil in vieren te breken en zo het afbouwen te vertragen. Daarnaast nam ik voor elke dosering meer weken dan afgesproken, zodat ik hersteltijd had en niet steeds in een trip terecht kwam.
In 2017 heb ik een poging gedaan tot afbouw van mijn AD. Dat ging mis omdat ik elke 4 weken een dosering verlaagde en na 16 weken klaar was, maar een rebound effect kreeg die echt groot was. Waardoor ik weer in alle oude problemen terecht kwam.
Ik ben nu voor de tweede keer afgebouwd op mijn manier. Zonder begeleiding. De eerste doseringen heb ik gedaan met iedere keer 8 weken. Waarbij elke keer ik 5 weken van slag was en oude symptomen terug kwamen. Ik heb echter doorgeademd en wist dat het over zou gaan.
Toen ik bij de laatste dosering was heb ik op eigen kosten deze dosering (37,5 mg) laten verdelen over pillen die 1/4 (9 mg) waren van zijn oorspronkelijke. Ook voor deze nam ik iedere keer 8 weken.
Toen zat ik voor de winter 2018 en heb ik een pauze ingelast. Deze nam wat meer tijd in beslag en in de zomer van 2019 heb ik mijn laatste stap gezet. Ik was 6 weken echt verward, een raar lijf, mijn hoofd sponzig, somber, angstig. Maar ik heb doorgezet, met als vangnet... als ik over een half jaar nog steeds zo somber en angstig ben, dan ga je gewoon weer slikken. We gaan niet nog een keer wachten totdat het een angststoornis wordt. Ik durf nu voorzichtig te zeggen dat het opwaarts lijkt te gaan.
Afkomen van je AD vraagt echt bewustzijn en ook een rugzak met tools om anders met gevoelens, sensaties en gedachtes om te gaan.
Afkomen van je AD vraagt inzicht in hoe deze medicatie langzaam je lichaam verlaat en welke ervaringen dat met zich mee brengt.
Ik hoor zoveel mensen die het proberen en vooral bij de laatste stap niet durven of teruggrijpen omdat ze denken dat de symptomen terugkomen. Ik geloof dat in veel gevallen dat niet zo is. Maar dat het de afkickverschijnselen zijn van het middel. En dat je lichaam het ook weer zelf moet gaan doen. Je valt dus in een gat. Als je dat weet... en je doet net als ik eigenwijs en laat je laatste dosering verkleinen in kleinere stapjes.... Dan wens ik je een AD vrij leven toe.

Ik zou graag meer mensen spreken over hun ervaringen met afbouwen.
Ik zou graag mijn verhaal aan artsen en psychiaters willen vertellen zodat zij mensen meer begeleiden en ze niet in het diepe gooien.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 okt 2019 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd

witrijder
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jul 2006 13:17

Re: 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door witrijder »

Depressie is niet levensbedreigend dus hoezo zouden medicijnen levensreddend zijn? Is eerder luiheid, om uit te zoeken wat je lichaam nodig heeft, om weer lekkere stofjes aan te maken. Als je goed voor jezelf zorgt, hoef je niet gered te worden. Sterker nog. Antidepressiva onderdrukken de melatonineproductie, waardoor een verhoogd risico op andere gezondheidsproblemen, waaronder hormoongerelateerde kanker en zorgen voor verlies aan voedingsstoffen.
@sjaakenmaria, bijwerkingen zijn eigenlijk een protest van je lichaam. Natuurlijke middelen als Griffonia, hebben dat niet. Kan wel persoonlijk zijn welk - natuurlijk - middel bij je past.
@CvB1980 artsen en psychiaters zijn daar meestal niet in geïnteresseerd. Die zijn op een bepaalde manier opgeleid. Het gaat er niet om dat je medicijnen langzaam je lichaam moeten verlaten maar om wat ze aanrichten in je lichaam. Het is de ontregeling door het medicijnen die je voelt. Je lichaam leert het af om zelf de boel te reguleren. Ze zorgen ervoor dat de heropname van serotonine wordt afgeremd, in plaats van de aanmaak van serotonine op een natuurlijke manier te verbeteren.

Erthanax
Berichten: 9672
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door Erthanax »

witrijder schreef:
22 okt 2019 23:40
Depressie is niet levensbedreigend (...)
Zal ik u in contact brengen met nabestaanden die een dierbare hebben verloren die in een depressie tot zelfdoding is overgegaan?

U heeft geen idee waarover u het heeft. Die kwakzalverij van u is al erg, maar dit slaat werkelijk alles. Ga u schamen!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door moederslink »

En dan nog spreken over " luiheid " om niet uit te gaan zoeken wat je lichaam nodig heeft... 🤨
Mensen die genetisch behept zijn met depressiegevoeligheid en werkelijk in een zéér diepe diepe depressie kunnen geraken weten heel goed wat " hun lichaam " nodig heeft maar zij zijn daarin vaak verschrikkelijk onmachtig en dus wanhopig.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door sjohie »

Er zijn heus wel valide medische redenen om off-label voor te schrijven, zo krijgen bijvoorbeeld jonge meisjes de pil voorgeschreven om ernstige acné of menstruatieklachten te verlichten, en daar werkt het ook echt wel bij. Verder kan je volgens mij nog wel een behoorlijke discussie voeren of een aantal van die hierboven genoemde indicaties binnen het bio-psycho-sociaal model niet gelden als kans vergrotend, dus dat er ook een zekere mate van preventie uit kan gaan van het dan wél "off-label" voorschrijven. Maar goed, psychologen/artsen zijn maar zo goed als de antwoorden die ze krijgen van de patiënten als we het hebben over dit soort aandoeningen, dus ook die factor zal hier vast debet aan zijn. En ja, er zullen ook minder capabele huisartsen zijn die dit veel te gemakkelijk voorschrijven.

mirec.vac
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 okt 2019 23:08

Re: 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door mirec.vac »

Helaas meegemaakt in mijn nabije omgeving tijdens mijn studietijd. Iemand die ik al vele jaren goed ken en ook na een borreltje nooit problemen gaf, kreeg ze voorgeschreven. Niet voor depressie maar voor de behandeling van angstklachten. Toentertijd was nog helemaal niks bekend (gemaakt) bij het publiek over de levensgevaarlijke explosieve combinatie met, in dit geval, alcohol. Na inname een paar glazen bier sloegen de stoppen een aantal malen van het ene op het andere moment vreselijk door. Heel veel geweld en agressie en dat betrof niet een gewone dronkenschap. Daarvoor kenden we hem te goed. Gelukkig is er toen niets onherstelbaars gebeurd, maar de kennis was tot alles in staat. Toen duidelijk werd dat de combinatie levensgevaarlijk was, heeft hij de medicatie gelukkig op tijd beëindigd.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bijzonder dat, als je erachter komt dat alcohol slecht combineert met ad, je stopt met je medicatie in plaats van stoppen met het gebruik van alcohol.

mirec.vac
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 okt 2019 23:08

Re: 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door mirec.vac »

Lowieze schreef:
27 okt 2019 07:05
Bijzonder dat, als je erachter komt dat alcohol slecht combineert met ad, je stopt met je medicatie in plaats van stoppen met het gebruik van alcohol.
Als je erachter komt dat een middel onverwachte levensgevaarlijke bijwerkingen heeft, lijkt het me niet zo bijzonder om ermee te stoppen. Hij is wel gestopt met alcohol tijdens het afbouwen. Misschien vond ie daarna een middel waarbij de combinatie geen problemen veroorzaakte. Geen idee.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door Lowieze »

mirec.vac schreef:
29 okt 2019 22:19
Lowieze schreef:
27 okt 2019 07:05
Bijzonder dat, als je erachter komt dat alcohol slecht combineert met ad, je stopt met je medicatie in plaats van stoppen met het gebruik van alcohol.
Als je erachter komt dat een middel onverwachte levensgevaarlijke bijwerkingen heeft, lijkt het me niet zo bijzonder om ermee te stoppen. Hij is wel gestopt met alcohol tijdens het afbouwen. Misschien vond ie daarna een middel waarbij de combinatie geen problemen veroorzaakte. Geen idee.
Maar de medicatie op zich had geen levensgevaarlijke bijwerking, dat gebeurde pas na het gebruik van alcohol.

mirec.vac
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 okt 2019 23:08

Re: 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door mirec.vac »

Lowieze schreef:
30 okt 2019 06:50
mirec.vac schreef:
29 okt 2019 22:19
Lowieze schreef:
27 okt 2019 07:05
Bijzonder dat, als je erachter komt dat alcohol slecht combineert met ad, je stopt met je medicatie in plaats van stoppen met het gebruik van alcohol.
Als je erachter komt dat een middel onverwachte levensgevaarlijke bijwerkingen heeft, lijkt het me niet zo bijzonder om ermee te stoppen. Hij is wel gestopt met alcohol tijdens het afbouwen. Misschien vond ie daarna een middel waarbij de combinatie geen problemen veroorzaakte. Geen idee.
Maar de medicatie op zich had geen levensgevaarlijke bijwerking, dat gebeurde pas na het gebruik van alcohol.
Een middel dat in combinatie met alcohol levensgevaarlijke bijwerkingen kan hebben die pas jaren later in de bijsluiter worden vermeld, wekt niet zoveel vertrouwen.
Laatst gewijzigd door mirec.vac op 30 okt 2019 21:31, 2 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door moederslink »

Elk medicijn is in combinatie met alcohol natuurlijk linke soep .
Daar hoef je niet eens een bijsluiter voor te lezen.

PS: er is door de moderatie , een hele tijd terug , gevraagd of we niet meer hele lappen tekst willen quoten :idea:

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In het algemeen wordt alcohol al afgeraden en als je dan ook nog zware medicijnen slikt, is het al helemaal niet verstandig om alcohol te gebruiken.

mirec.vac
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 okt 2019 23:08

Re: 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door mirec.vac »

moederslink schreef:
30 okt 2019 21:52
Elk medicijn is in combinatie met alcohol natuurlijk linke soep .
Daar hoef je niet eens een bijsluiter voor te lezen.

Linke soep gaat wel heel erg ver en klopt dan ook niet. Daar is nou juist de bijsluiter voor. Meer dan de helft van de Nederlanders gebruikt een medicijn. Die zijn niet allemaal gestopt met drinken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door moederslink »

Quoten gaat effe niet goed :lol:

Dat zouden ze beter wel kunnen doen....stoppen met drinken....

Het is wel linke soep , want in bijna 99 van de 100 gevallen staat erbij: " pas op met alcohol " .
Dat staat er niet voor niets.
Zeker bij ouderen die vaak bovengemiddeld véél medicatie gebruiken én gewoon ook alcohol blijven drinken , vind ik dit linke soep en je maakt mij niet wijs dat ze dat ook niet weten.
En dan vind ik het onverstandig om " gewoon " maar te blijven drinken.
Alcohol (mis-ge)bruik wordt nog te vaak als redelijk normaal en redelijk onschuldig bevonden..... :x
En alcohol(mis-ge)bruik komt best véél voor onder ouderen/ gepensioneerden.

Maar ik zie dat we afgedwaald zijn van het oorspronkelijke topic .
Laatst gewijzigd door moederslink op 30 okt 2019 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.

mirec.vac
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 okt 2019 23:08

Re: 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door mirec.vac »

moederslink schreef:
30 okt 2019 22:52
Quoten gaat effe niet goed :lol:

Dat zouden ze beter wel kunnen doen....stoppen met drinken....

Het is wel linke soep , want in bijna 99 van de 100 gevallen staat erbij: " pas op met alcohol " .
Dat staat er niet voor niets.
Zeker bij ouderen die vaak bovengemiddeld véél medicatie gebruiken én gewoon ook alcohol blijven drinken , vind ik dit linke soep en je maakt mij niet wijs dat ze dat ook niet weten.
En dan vind ik het onverstandig om " gewoon " maar te blijven drinken.
Alcohol (mis-ge)bruik wordt nog te vaak als redelijk normaal en redelijk onschuldig bevonden..... :x
En alcohol(mis-ge)bruik komt best véél voor onder ouderen/ gepensioneerden.

99 van de 100 is wel veel hoor. Ik kan me dat aantal niet voorstellen. Ook een van de meest gebruikte antibiotica in Nederland bijv., Doxycycline, vermeldt niets in de bijsluiter. Ik heb 4 medicijnen in huis waar het ook niet op staat. Ouderen met veel medicatie kunnen beter niet drinken. Dat klopt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door moederslink »

99 van de 100 is wellicht wat overdreven idd.
Drugs/alcohol....het is geen goede combinatie met medicatie en men weet het heus wel .

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Offlabel' voorschrijven van antidepressiva komt regelmatig voor

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Ouderen met veel medicatie kunnen beter niet drinken.”


En dat geldt ook voor jongeren,

Gesloten