LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
hroolvink
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 okt 2019 20:47

Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door hroolvink »

Siliconen borst implantaten schijnen ongezond te zijn. Ik heb siliconen-olie in het oog gekregen na herhaalde netvlies loslatingen. Hoe zit het met gezondheidsrisico's van dit soort siliconen olie? Het zit nu 15 jaar in het oog. De oogarts verklaart te gemakkelijk dat het onschadelijk is zonder duidelijke uitleg te geven.
Wie kan opheldering verschaffen?
Laatst gewijzigd door Radar op 29 okt 2019 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36
Beste antwoord
Gekozen door hroolvink

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

door Moneyman » 05 nov 2019 09:12

J.Dubbeltje schreef:
05 nov 2019 09:06
hroolvink zit niet te wachten op al die betweters die hun persoonlijke mening geven .
Dat hroolvink het aan de dokter kan vragen weet hij zelf ook wel.
Hij is meer benieuwd naar mensen met kennis hiervan .
Ik snap dat hij afhaakt door al die eeuwige commentaar schreeuwers op deze site .
Mag ik vragen wat jij dan voor nuttigs bijgedragen hebt...?
berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door berndv »

hroolvink schreef:
28 okt 2019 21:08
De oogarts verklaart te gemakkelijk dat het onschadelijk is zonder duidelijke uitleg te geven.
Dus omdat u een arts niet gelooft, vraagt u het maar op een forum waar jan en alleman antwoord kan geven? :shock:

Het gevaar van een dergelijk forum is dat daar door medische leken antwoorden worden gegeven die mogelijk nergens op slaan. Als ik namelijk op google ga zoeken, kan ik ook nu al info vinden dat het normaal is dat bij uw diagnose er weliswaar siliconenolie in het oog wordt gespoten, maar dat deze na enkele weken ook weer operatief verwijderd wordt. Maar goed, dat zijn de werkwijzen tegenwoordig en niet die van 15 jaar geleden. En zegt ook nog niets over het wel of niet schadelijk zijn van het hebben van een oog vol met siliconen.

Heeft u al eens een second opinion geprobeerd?

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door kuklos »

hroolvink schreef:
28 okt 2019 21:08
De oogarts verklaart te gemakkelijk dat het onschadelijk is zonder duidelijke uitleg te geven.
Wie kan opheldering verschaffen?
Stel nu dat ik zeg dat het wel schadelijk is, wat ga je dan doen? Naar de oogarts terug met de mededeling dat ene kuklos op het Tros Radar wel zei dat het schadelijk is?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door kokka »

kuklos schreef:
29 okt 2019 17:23
hroolvink schreef:
28 okt 2019 21:08
De oogarts verklaart te gemakkelijk dat het onschadelijk is zonder duidelijke uitleg te geven.
Wie kan opheldering verschaffen?
Stel nu dat ik zeg dat het wel schadelijk is, wat ga je dan doen? Naar de oogarts terug met de mededeling dat ene kuklos op het Tros Radar wel zei dat het schadelijk is?
Of ben je gerust gesteld als je leest dat ene komkommerzuiger het ook al jaren in beide ogen heeft

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik vind de vraag niet zo raar, "wij" hebben overal verstand van, verwarming, rechtzaken, oplichting, bedrog, makelaars, vakanties, fietsen, wasmachines, zelfmoordpillen, advocaten, meubels, auto's, telefoons, cv ketels, asbest, Vietnamese vriendinnen, openbaar groen, broodfokkers, garanties en beleggingen.
Dus waarom kunnen "we" niets zinnigs zeggen over siliconen ogen ?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door Moneyman »

hroolvink schreef:
28 okt 2019 21:08
De oogarts verklaart te gemakkelijk dat het onschadelijk is zonder duidelijke uitleg te geven.
Wie kan opheldering verschaffen?
Je oogarts natuurlijk, als je doorvraagt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door sjohie »

hroolvink schreef:
28 okt 2019 21:08
Siliconen borst implantaten schijnen ongezond te zijn. Ik heb siliconen-olie in het oog gekregen na herhaalde netvlies loslatingen. Hoe zit het met gezondheidsrisico's van dit soort siliconen olie? Het zit nu 15 jaar in het oog. De oogarts verklaart te gemakkelijk dat het onschadelijk is zonder duidelijke uitleg te geven.
Wie kan opheldering verschaffen?
Heet het echt zo? Ik gebruik nu Carbomer druppels van Bausch en Lomb naar aanleiding van een ooglidoperatie, en dat is inderdaad een polymeer, maar onder die noemer vallen erg veel producten, waaronder ook sommige vulmiddelen die in borstimplantaten zaten, en problemen geven. Strikt genomen zijn dat dan weer elastomeren, maar goed, dat is chemie voor gevorderden.

Er is geen rechte lijn te trekken tussen oogdruppels en siliconen borstimplantaten, zo is bij het één de toepassing op de ogen, en bij de ander wordt het onderhuids geplaatst. Dat zijn twee compleet verschillende milieu's, waarin een stof zich al compleet anders kan gedragen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat niet over oogdruppels, maar over een operatie waarbij ook het oogvocht is vervangen door siliconenolie.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door sjohie »

Lady1234 schreef:
30 okt 2019 09:36
Het gaat niet over oogdruppels, maar over een operatie waarbij ook het oogvocht is vervangen door siliconenolie.
Dan hebben we al één reden te pakken waarom een forum als dit geen goed gremium is voor dit soort vragen, want er zijn twee soorten "oogvocht". Inwendig, dus wat in de oogbol zit, en uitwendig, wat ook wel traanvocht genoemd wordt. Ik dacht dat het om de externe variant ging. Maar goed, inwendig oogvocht wordt normaliter +/- elk uur door het lichaam vervangen, dus dat zo even aftappen en vervangen door siliconenolie kan niet. We hebben het hier vermoedelijk over de gevolgen van een best serieuze operatie neem ik aan.

Dus TS, ik sluit me aan bij het eerdere advies, vraag door bij de oogarts, en eventueel bij een apotheker, die zijn meer getraind in het signaleren van bijwerkingen etc.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door Kolibrie »

sjohie schreef:
30 okt 2019 09:55
Lady1234 schreef:
30 okt 2019 09:36
Het gaat niet over oogdruppels, maar over een operatie waarbij ook het oogvocht is vervangen door siliconenolie.
Dan hebben we al één reden te pakken waarom een forum als dit geen goed gremium is voor dit soort vragen, want er zijn twee soorten "oogvocht". Inwendig, dus wat in de oogbol zit, en uitwendig, wat ook wel traanvocht genoemd wordt. Ik dacht dat het om de externe variant ging. Maar goed, inwendig oogvocht wordt normaliter +/- elk uur door het lichaam vervangen, dus dat zo even aftappen en vervangen door siliconenolie kan niet. We hebben het hier vermoedelijk over de gevolgen van een best serieuze operatie neem ik aan.

Dus TS, ik sluit me aan bij het eerdere advies, vraag door bij de oogarts, en eventueel bij een apotheker, die zijn meer getraind in het signaleren van bijwerkingen etc.
Het vocht wat in de oogbol zit heet glasvocht.
Als het lichaam de complete hoeveelheid glasvocht elk uur ververst moet het lichaam hard werken.
Toen bij mij na een netvliesoperatie gas in de oogbol zat duurde het weken voordat het lichaam de gasbel vervangen had door glasvocht.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Persoonlijk zou ik me geen zorgen maken als de siliconenolie al 15 jaar zonder gezondheidsproblemen in het oog zit.
Wat ik lees is dat de gebruikte siliconenolie een hoge oppervlakte spanning heeft en daardoor niet door het lichaam opgenomen wordt.
De oogarts kan alleen afgaan op zijn ervaringen en wat in medische publicaties daarover vermeldt wordt.
Zolang uit geen enkele medische publicatie blijkt dat het niet veilig zou zijn, is het voor hem veilig.

Larey
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2014 11:05

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door Larey »

@HRoolvink; misschien voor u nuttig mijn ervaring.
Na herhaalde netvliesloslating, en bij operatie vulling oogbol met het gas/de gasbel, die geleidelijk weer verdwijnt, ook bij mij vulling met (siliconen-) olie gebeurd. Dit om het netvlies langere tijd goed "aangedrukt" te houden, totdat het netvlies "rustiger" zou worden/zijn.

Maar, na een maand of 5-6 , is die olie er uitgehaald, en vervangen door een neutraal vocht.

Sindsdien, alweer 6 jaar geleden, geen netvliesloslating meer gehad.

En het zicht is natuurlijk heel veel beter nu, dan eerder toen de betreffende oogbol gevuld was met olie.

Mijn chirurg was Dr van Leeuwen, UMC (Utrecht).

J.Dubbeltje
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 nov 2008 17:26

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door J.Dubbeltje »

Berndv laat ieder zijn eigen topic schrijven , en geef niet altijd af op de schrijvers .

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door Boesta »

J.Dubbeltje schreef:
04 nov 2019 16:00
Berndv laat ieder zijn eigen topic schrijven , en geef niet altijd af op de schrijvers .
Je hebt een punt.

Maar in dit geval zegt "Berndv" juist wel iets heel zinnigs. Het is niet verstandig van de TS om hier deze vraag te stellen. Beter zou zijn om gewoon de huisarts, de oogarts of bv een patiëntenorganisatie te vragen om info/info dan hier op een algemeen ( tegenwoordig niet meer zo'n betrouwbaar) forum...

@TS, ga u aub uw vraag/probleem voorleggen aan mensen die er echt verstand van hebben. bv uw, huisarts,oogarts of bv een patiëntenorganisatie.

Ton Quichot
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 mei 2016 14:34

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door Ton Quichot »

Ik zou naast -of voor- de oogarts de fabrikant van de olie vragen naar de productsamenstelling (toevoegingen?) en naar diens ervaringen. Mogelijk heeft de fabrikant zelf al onderzoek laten doen.

Meiklokje
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 aug 2018 14:10

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door Meiklokje »

Uiteraard moet Ts zich wenden tot een oogarts, maar m.i. vraagt hij naar patiënten ervaringen om beter beslagen ten ijs te komen bij een eventueel gesprek

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door Moneyman »

Laat TS eerst maar eens antwoord komen geven.

hroolvink
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 okt 2019 20:47

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door hroolvink »

Mijn vraag mag gesloten worden. Het is inderdaad niet het juiste medium om een antwoord te vinden of te krijgen op mijn vraag.

J.Dubbeltje
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 nov 2008 17:26

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door J.Dubbeltje »

hroolvink zit niet te wachten op al die betweters die hun persoonlijke mening geven .
Dat hroolvink het aan de dokter kan vragen weet hij zelf ook wel.
Hij is meer benieuwd naar mensen met kennis hiervan .
Ik snap dat hij afhaakt door al die eeuwige commentaar schreeuwers op deze site .

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Siliconenolie in oog na netvliesloslating

Ongelezen bericht door Moneyman »

J.Dubbeltje schreef:
05 nov 2019 09:06
hroolvink zit niet te wachten op al die betweters die hun persoonlijke mening geven .
Dat hroolvink het aan de dokter kan vragen weet hij zelf ook wel.
Hij is meer benieuwd naar mensen met kennis hiervan .
Ik snap dat hij afhaakt door al die eeuwige commentaar schreeuwers op deze site .
Mag ik vragen wat jij dan voor nuttigs bijgedragen hebt...?

Gesloten