LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Al gekort op pensioen!

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
blijfkritisch
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2019 20:26

Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door blijfkritisch »

Hier wil ik toch kwijt dat er al veel personen worden gekort op pensioen alleen wordt dit niet zo genoemd, er zijn al een aantal pensioenfondsen die de pensioenleeftijd met zo min mogelijk ophef verhogen naar 68 jaar.
Zo ook pensionfonds van PON.

Deze leeftijd verhogen betekend net zo veel als korten op ons pensioen, wil je namelijk met pensioen als je AOW leeftijd is bereikt dan kan dit natuurlijk als je dit navraagt bij je pensioenfonds.

en dan komt het "addertje!!!!!" onder het gras want je gaat dus eerder met pensioen in plaats van 68 dus met 66 jaar en 10 maanden als je AOW ontvangt en dan wordt je al snel €40 netto gekort.

Nu Pensioenleeftijd en AOW leeftijd is losgetrokken heeft elk pensioenfonds de mogelijkheid omte omzeilen dat er wordt gekort ze verhogen de pensioenleeftijd en er kraait geen haan meer naar hoe worden we voor de gek gehouden.

Hier komt nog bij als je lid bent van een pensioenfonds maar je bouwt geen pensioen meer op omdat je bij een ander pensioensfonds bent aangesloten ontvang je ook geen informatie hierover en moet je er toevallig via "Mijn pensioenfonds.nl" achter komen.

Met vriendelijk groet,

blijfkritisch

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U bent abuis. De pensioenen zijn eerst “opgehoogd” ivm eventuele ingangs leeftijd van 68. Maar neemt u uw pensioen eerder, gaat die “ophoging” er weer een beetje vanaf.

Als u een slaper bent, hoort u 1 keer in de vijf jaar een overzicht te krijgen van uw aanspraken,

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Daar is mijn pensioenfonds toch voor opgericht. Dat is niet toevallig dat het daar in staat.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door berndv »

blijfkritisch schreef:
29 okt 2019 20:58
moet je er toevallig via "Mijn pensioenfonds.nl" achter komen.
hoezo toevallig? U zat een beetje op facebook en nu.nl en opeens opende de pagina "mijn pensioenfonds" zich? Of hoe moet ik dat toeval zien? Hoe had u het anders gewild dan? Maandelijks schriftelijk overzicht? Of jaarlijks?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij de verhoging van de reglementaire ingangsdatum van 65 jaar naar 67 en later 68 jaar worden ook de pensioenen aangepast. En pensioen van 1000 euro vanaf 65 wordt dan bijvoorbeeld verhoogd naar een pensioen van 1200 euro vanaf 68 jaar. Als je vervolgens, bij de ingang van het pensioen, die ingangsdatum weer vervroegt, dan wordt die 1200 euro inderdaad verlaagd. Bijvoorbeeld naar 1000 euro vanaf 65 jaar.

Overigens stond de reglementaire pensioenleeftijd al los van de AOW leeftijd. Dat is niets nieuws. Wel was het de laatste jaren gebruikelijk dat met 65 jaar werd getekend.

Ellen1953
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 mei 2019 09:25

Re: Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door Ellen1953 »

Die 68 jr. heet bij mijn pensioenfonds
"De rekenleeftijd" Per rekenjaar komt er ca 7% bij of gaat eraf als u later of eerder een ingangsdatum kiest.
U kunt dus gewoon op de,AOW leeftijd uw pensien laten ingaan. mocht dat eerder zijn dan dat uw 68e, dan wordt het per jaar ca. 7% minder uitbetaald dan dat er staat aangegeven bij 68jr. Als u op uw 69-uw pensioen in laat gaan wordt het bedrag ca. 7% hoger.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij uw pensioenfonds dus.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
30 okt 2019 15:34
Bij uw pensioenfonds dus.
Dit is bij de meeste fondsen gebruikelijk.

Ellen1953
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 mei 2019 09:25

Re: Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door Ellen1953 »

Lady1234, wij hebben samen 6 pensioenfindsen en bij alle is het zo geregeld.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is mooi.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Ellen1953 schreef:
30 okt 2019 18:28
Lady1234, wij hebben samen 6 pensioenfindsen en bij alle is het zo geregeld.
Bij mij ook, zelfde manier geregeld.

blijfkritisch
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2019 20:26

Re: Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door blijfkritisch »

Lady1234 schreef:
30 okt 2019 12:09
U bent abuis. De pensioenen zijn eerst “opgehoogd” ivm eventuele ingangs leeftijd van 68. Maar neemt u uw pensioen eerder, gaat die “ophoging” er weer een beetje vanaf.

Als u een slaper bent, hoort u 1 keer in de vijf jaar een overzicht te krijgen van uw aanspraken,
Hoi Klopt eerst is mijn aow leeftijd verhoogt van 65 naar 67 jaar en 3 maanden. Hier heb ik geen probleem mee als iedereen ook ouder wordt maar het pensioenfonds zet dus de pensioenleeftijd op 68 en hiermee is aow leeftijd los gekoppeld van pensioenleeftijd en dan hebben de pensioenfondsen meteen de mogelijkheid om dus bijvoorbeeld naar 68 te zetten. betekend toch dat ik tot 68 jaar moet werken als ik eerder wil stoppen bijvoorbeeld op mijn AOW leeftijd wordt mijn pensioen wel lager en hiermee bedoel ikdat we al gewoon worden gekort!!!!!
Als we dit allemaal gewoon vinden dan ben ik de alleen roepende in de woestijn.

blijfkritisch
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2019 20:26

Re: Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door blijfkritisch »

berndv schreef:
30 okt 2019 12:13
blijfkritisch schreef:
29 okt 2019 20:58
moet je er toevallig via "Mijn pensioenfonds.nl" achter komen.
hoezo toevallig? U zat een beetje op facebook en nu.nl en opeens opende de pagina "mijn pensioenfonds" zich? Of hoe moet ik dat toeval zien? Hoe had u het anders gewild dan? Maandelijks schriftelijk overzicht? Of jaarlijks?
In deze tijd van automatisering lijkt me toch redelijk eenvoudig als er essentiële dingen wijzigen in je pensioen zoals een verhoging van 67 jaar en 3 maanden naar 68 dat hier een bericht van wordt gegeven. hier hebben de pensioenfondsen mijn inziens wel degelijk een verantwoording.
Om maar in jou wereldje te verplaatsen, je krijgt volgens mij toch ook een bericht van facebook als iemand anders reactie plaatst !!!

blijfkritisch
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2019 20:26

Re: Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door blijfkritisch »

Theotrucker schreef:
30 okt 2019 12:12
Daar is mijn pensioenfonds toch voor opgericht. Dat is niet toevallig dat het daar in staat.
Ja dat klopt maar dus gelukkig kwam ik er hierdoor achter maar volgens mij heeft je pensioenfonds hier een verantwoording om je een bericht te geven.

blijfkritisch
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2019 20:26

Re: Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door blijfkritisch »

Ellen1953 schreef:
30 okt 2019 15:25
Die 68 jr. heet bij mijn pensioenfonds
"De rekenleeftijd" Per rekenjaar komt er ca 7% bij of gaat eraf als u later of eerder een ingangsdatum kiest.
U kunt dus gewoon op de,AOW leeftijd uw pensien laten ingaan. mocht dat eerder zijn dan dat uw 68e, dan wordt het per jaar ca. 7% minder uitbetaald dan dat er staat aangegeven bij 68jr. Als u op uw 69-uw pensioen in laat gaan wordt het bedrag ca. 7% hoger.
Dank je dit is me helemaal duidelijk als je nog wel bij het pensoienfonds spaar dan gaat dit op maar als je inmiddels bij een ander pensioenfonds bent aangesloten spaar je niet meer en dan gaat dit niet op.

blijfkritisch
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2019 20:26

Re: Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door blijfkritisch »

Ellen1953 schreef:
30 okt 2019 18:28
Lady1234, wij hebben samen 6 pensioenfindsen en bij alle is het zo geregeld.
Ja inderdaad is dit bij de meeste pensioenfondsen en als wij hier niets over zeggen dan zal dit ook stilletjes zo blijven en worden de pensioenfondsen hier niet armer van!!

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U begrijpt er blijkbaar helemaal niets van.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door grun »

Als gepensioneerde kan ik me niet voorstellen dat er pensioenfondsen zijn die dit niet van tevoren communiceren.

Volgens mij is er ook helemaal geen sprake van een korting, maar is het een gevolg van de keuze die TS gemaakt heeft. Aan het eind van z'n werkzame leven heeft hij een bepaald bedrag aan pensioen opgebouwd. Als hij dan de keuze maakt om het pensioen eerder te laten ingaan, dan wordt het uitgekeerde pensioen per maand lager omdat het opgebouwde bedrag niet hoger wordt en de levensverwachting hetzelfde blijft.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij de meeste fondsen worden de aanspraken van slapers ook niet omgezet naar 67 of 68 jaar, maar gebeurt dit alleen voor nog actieven. Er is dan ook geen reden om te communiceren, aangezien er niets verandert.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Al gekort op pensioen!

Ongelezen bericht door berndv »

blijfkritisch schreef:
30 okt 2019 23:13
In deze tijd van automatisering lijkt me toch redelijk eenvoudig als er essentiële dingen wijzigen in je pensioen zoals een verhoging van 67 jaar en 3 maanden naar 68 dat hier een bericht van wordt gegeven. hier hebben de pensioenfondsen mijn inziens wel degelijk een verantwoording.
De pensioenrichtleeftijd is al sinds 1 januari 2018 op 68 jaar gezet. Dit is niet gedaan door het PON maar is door de overheid zo vastgesteld. Deze wet is in 2016 zelfs al aangenomen en is, naar mijn idee, ook ruimschoots gecommuniceerd.
Laatst gewijzigd door berndv op 31 okt 2019 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten