LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever houdt onrechtmatig eigen risico op mijn loon in

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
barryverbeek
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2019 19:47

Werkgever houdt onrechtmatig eigen risico op mijn loon in

Ongelezen bericht door barryverbeek »

Werkgever heeft eigen risico ivm schade onaangekondigd van het loon ingehouden. Dit terwijl er geen bewijs is overlegd dat ik de schade heb veroorzaakt (en dat heb ik ook niet), en terwijl de schade veroorzaakt zou zijn tijdens werktijd (bezorgdienst spare ribs met een bedrijfsauto). Ondanks diverse mondelinge en schriftelijke pogingen blijft zij categorisch weigeren. Zij verwijst naar (een aanvulling op) de arbeidsovereenkomst waarin staat dat eigen risico’s voor rekening zijn van de werknemer. Volgens mij heb Ik nu 3 opties : ik ga verhaal halen en haar dwingen om mijn zuurverdiende geld te betalen ( wil ik niet), social media volkladderen en haar / de Spare Rib Express zwart maken (niet mijn stijl) of een advocaat inhuren en een rechtszaak starten. Maar dat laatste is veel te duur tov het bedrag ( 250,-). Weet iemand nog andere opties?
Laatst gewijzigd door Radar op 28 okt 2019 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werkgever houdt onrechtmatig eigen risico op mijn loon in

Ongelezen bericht door Moneyman »

barryverbeek schreef:
27 okt 2019 19:57
Volgens mij heb Ik nu 3 opties : ik ga verhaal halen en haar dwingen om mijn zuurverdiende geld te betalen ( wil ik niet), social media volkladderen en haar / de Spare Rib Express zwart maken (niet mijn stijl) of een advocaat inhuren en een rechtszaak starten. Maar dat laatste is veel te duur tov het bedrag ( 250,-). Weet iemand nog andere opties?
OPtie 1 lijkt me niet verstandig. Optie 2 ben je al aan begonnen. Optie 3 is een logische. Maar optie 4 lijkt me een goed gesprek op basis van feiten en argumenten. Die mis ik in dit verhaal volledig.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Werkgever houdt onrechtmatig eigen risico op mijn loon in

Ongelezen bericht door sjohie »

Is die aanvulling op de arbeidsovereenkomst er ook daadwerkelijk? Verder mis ik inderdaad wel wat feiten, ik bedoel, als er schade is gereden, en je werkt op bepaalde dagen/tijden, lijkt het me dat die 2 matchen om te beginnen duidelijk moet maken of jij toen in die auto reed. Verder kan je ongemerkt schade rijden, zeg lichte lakschade door ongelukkig langs wat struiken te komen, dat hóef je niet meteen op te merken tijdens het rijden.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkgever houdt onrechtmatig eigen risico op mijn loon in

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens dit:

https://www.baa.nl/mag-u-autoschade-ver ... werknemer/

zou uw werkgever niet dat eigen risico op u mogen verhalen.

Bromsax
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 jan 2018 12:55
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Werkgever houdt onrechtmatig eigen risico op mijn loon in

Ongelezen bericht door Bromsax »

Wellicht kan de vakbond u hierbij helpen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Werkgever houdt onrechtmatig eigen risico op mijn loon in

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

vertel haar dat de wet boven een aanvulling op arbeidskontrakt gaat en eis dat geld op met de info uit bovengemelde link, betaald ze niet dan mag je er een gerechtsdeurwaarder op af sturen, meld haar dit ook...

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werkgever houdt onrechtmatig eigen risico op mijn loon in

Ongelezen bericht door Moneyman »

Of de bewuste vordering tegen de wet ingaat, weten we helemaal niet. TS geeft niet voldoende informatie om tot dat standpunt te komen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Werkgever houdt onrechtmatig eigen risico op mijn loon in

Ongelezen bericht door berndv »

Moneyman schreef:
30 okt 2019 14:12
Of de bewuste vordering tegen de wet ingaat, weten we helemaal niet.
Het verrekenen van het eigen risico van een schadeverzekering mag wettelijk gezien niet zondermeer verrekend worden met het salaris van de werknemer. Als er al afspraken zijn over het eigen risico is dat geen grond om dit "zomaar" te verrekenen met het loon. Er zijn een paar uitzonderingen die een werkgever mag verrekenen met het loon, het betalen van het eigen risico van een schadeverzekering valt daar in ieder geval niet onder.

Buiten dat kan een werkgever zijn werknemer hier ook alleen voor aansprakelijk stellen als er sprake is van opzettelijk veroorzaakte schade.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werkgever houdt onrechtmatig eigen risico op mijn loon in

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je bent wat te stellig. "Zomaar" verrekenen kan inderdaad niet. Als er sprake is van een overeenkomst waarin de basis voor die verrekening uitdrukkelijk is vastgelegd (bijvoorbeeld een leaseovereenkomst, berijdersverklaring oid), kan er onder voorwaarden gewoon verrekend worden. Of die voorwaarden zich hier volgens de werkgever voordoen, weten we niet, want TS geeft daarover geen enkele informatie.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 30 okt 2019 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werkgever houdt onrechtmatig eigen risico op mijn loon in

Ongelezen bericht door Moneyman »

edit: dubbel
Laatst gewijzigd door Moneyman op 30 okt 2019 14:25, 2 keer totaal gewijzigd.

sake1987

Re: Werkgever houdt onrechtmatig eigen risico op mijn loon in

Ongelezen bericht door sake1987 »

berndv schreef:
30 okt 2019 14:19
Moneyman schreef:
30 okt 2019 14:12
Of de bewuste vordering tegen de wet ingaat, weten we helemaal niet.
Het verrekenen van het eigen risico van een schadeverzekering mag wettelijk gezien niet zondermeer verrekend worden met het salaris van de werknemer. Als er al afspraken zijn over het eigen risico is dat geen grond om dit "zomaar" te verrekenen met het loon. Er zijn een paar uitzonderingen die een werkgever mag verrekenen met het loon, het betalen van het eigen risico van een schadeverzekering valt daar in ieder geval niet onder.

Buiten dat kan een werkgever zijn werknemer hier ook alleen voor aansprakelijk stellen als er sprake is van opzettelijk veroorzaakte schade.
In een ver verleden ben ik taxi chauffeur geweest, maar wij hadden echt in ons contract staan, dat bij gereden schade, wat bewezen onze schuld was, eigen risico met het salaris werd verrekend.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werkgever houdt onrechtmatig eigen risico op mijn loon in

Ongelezen bericht door Moneyman »

sake1987 schreef:
30 okt 2019 14:24
In een ver verleden ben ik taxi chauffeur geweest, maar wij hadden echt in ons contract staan, dat bij gereden schade, wat bewezen onze schuld was, eigen risico met het salaris werd verrekend.
Dát mag in ieder geval onder huidige recht niet meer. Schade onder werktijd is voor rekening van de werkgever.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Werkgever houdt onrechtmatig eigen risico op mijn loon in

Ongelezen bericht door 16again »

sake1987 schreef:
30 okt 2019 14:24
In een ver verleden ben ik taxi chauffeur geweest, maar wij hadden echt in ons contract staan, dat bij gereden schade, wat bewezen onze schuld was, eigen risico met het salaris werd verrekend.
Al staat dat in een contract, dan houdt dat nog steeds niet in dat daarvoor een wettelijke basis bestaat.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Werkgever houdt onrechtmatig eigen risico op mijn loon in

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar eigen risico? Wat voor schade is er gereden? Er zal in elk geval een schadeformulier moeten zijn en die zal je als chauffeur zelf moeten maken.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Werkgever houdt onrechtmatig eigen risico op mijn loon in

Ongelezen bericht door mahadma »

Als je geen kosten kan/wil maken, is de rijdende rechter een optie voor je? Alleen als je dat rond krijgt staat de werkgever wèl heel erg "in the picture". En of dat positief of negatief is, tja dat hangt van de uitspraak af. Maar misschien helpt het idee de werkgever.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkgever houdt onrechtmatig eigen risico op mijn loon in

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zou bijvoorbeeld hier

https://www.rechtswinkel.nl/

Kunnen vragen wat u kunt doen.

Gesloten