LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inductie kookplaat 1Fase

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Hansw
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 apr 2004 12:01

Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Hansw »

Ik kwam op een site waar 1 fase kookplaten staan vermeld die je op een normaal stopcontact kan aansluiten.
Nu verbaast het mij dat er types bij staan die 4600 Watt gebruiken .( Siemens EU611BEB1E )
Ik had in het verleden van een forumlid doorgekregen dat het maximum 220 x16 = 3520 Watt is

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hansw schreef:
31 okt 2019 19:48
Ik kwam op een site waar 1 fase kookplaten staan vermeld die je op een normaal stopcontact kan aansluiten.
Nu verbaast het mij dat er types bij staan die 4600 Watt gebruiken .( Siemens EU611BEB1E )
Ik had in het verleden van een forumlid doorgekregen dat het maximum 220 x16 = 3520 Watt is
Sinds jaar en dag hebben we 230 volt. Dus is de berekening 230*16=3680 Watt.
Maar zijn ook aansluitingen met 25 ampere. Dus 230*25=5750 Watt. En dat is weer voldoende.

Dus bij aanschaf opletten wat u voor aansluiting hebt en of het mogelijk is.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door thecure »

In huisinstallaties is een 25 ampere eindgroep niet toegestaan ivm de aderdikte van 2,5 mm
Als je met 1 fase wil koken is het gebruikelijker om het vermogen te verdelen over 2 groepen, je hebt in de meterkast dan een fornuisgroep nodig. Dat zijn in feite twee gekoppelde automaten.

Meestal is het beter om een drie fase aansluiting te hebben.
1 fase aansluitingen zijn afgezekerd met 35 of 40 ampere hoofdzekering. Als je kookt en je hebt bv de oven of wasmachine aan, wordt het al snel krap.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat zijn dan kookplaten die zichzelf deels uitschakelen als er teveel gevraagd wordt..

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Bij die kookplaten van 4600W welke u op een normaal stopcontact kunt aansluiten wordt het vermogen electronisch geregeld zodat het totaal vermogen niet boven de 3680W komt.
Bij 2 pitten kunt u deze b.v. tot hun vol vermogen gebruiken maar gebruikt u ook nog een derde dan wordt het totale vermogen zo geregeld dat het niet boven die 3680W komt.
Wanneer u een meer-fase kookplaat gaat kopen en u wilt deze op een normaal stopcontact aansluiten let dan op dat deze ook geschikt is om op een normaal stopcontact te gebruiken is.
Een aparte groep voor de kookplaat is wel wenselijk of u moet een bestaande groep kunnen kiezen waar weinig vermogen op aangesloten zit.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door thecure »

Kolibrie schreef:
31 okt 2019 20:08
Bij die kookplaten van 4600W welke u op een normaal stopcontact kunt aansluiten wordt het vermogen electronisch geregeld zodat het totaal vermogen niet boven de 3680W komt.
Bij 2 pitten kunt u deze b.v. tot hun vol vermogen gebruiken maar gebruikt u ook nog een derde dan wordt het totale vermogen zo geregeld dat het niet boven die 3680W komt.
Wanneer u een meer-fase kookplaat gaat kopen en u wilt deze op een normaal stopcontact aansluiten let dan op dat deze ook geschikt is om op een normaal stopcontact te gebruiken is.
Een aparte groep voor de kookplaat is wel wenselijk of u moet een bestaande groep kunnen kiezen waar weinig vermogen op aangesloten zit.
Zie mijn antwoord, meer fase is alleen toegestaan via een perilexcontactdoos op een fornuisgroep (1 fase hoofdaansluiting) of driefasen krachtgroep (3 fasen hoofdaansluiting)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Gewoon 2 pits Inductie kopen, was genoeg voor studenten en op normale aangesloten.
Alleen bij Magnetron gebruik bij 2 koken mogen ze naar meterkast lopen voor knopje drukken.

En bij halve stand, dan kan het wel.... ik kocht dus geen 3 of 4 platen en ze weten nu hoeveel je bij welke stand verbruikte.... voor magnetron even de kook plaat standje lager en dan weer vol "gas" terug....

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb sinds 18 jaar vier keramische platen via perilex stekker op twee groepen 16 A. Worden regelmatig alle vier gebruikt. De magnetron oven combinatie loopt via een derde groep. Alles over een fase. Nog nooit een zekering eruit gehad.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Dan heb je een dikke hoofdzekering Theo, 3 x 16 trekt alleen al 48 A.
Dus in de keuken kan het knap warm warm worden met die vermogens :D

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De drie hoofdzekeringen van de netwerkbeheerder zijn meestal 25 Ampère per stuk.
En de meeste, al langer bestaande huizen, hebben 1 fase.

Dus de aansluiting van Theo is helemaal conform.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zeker niet meer dan 25 A traag. Ik heb die nooit gezien! Laat dat maar aan enexis over. De groepszekeringen zijn allemaal 16 A automaten traag. Ooit een keer een automaat eruit alle pitten plus combioven plus frituurpan. De frituurpan was toen vermoedelijk teveel. Gelukkig nooit hoeven te bellen voor de hoofdzekering. Als het nu licht is gaat er natuurlijk minder door de hoofdzekering! Mijn zonnepanelen leveren dan rechtstreeks buiten de meter en hoofdzekering om!
Wel maar een hoofdzekering bij maar een fase Lady1234!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ik bedoelde te schrijven “tot” drie hoofdzekeringen. Die je dus niet kunt zien, zitten in een volledig afgesloten kast met loodje. In ieder geval was dat voorheen zo bij mij.

Maar zoals u het hebt, heb ik het meer dan veertig jaar gehad.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Zo zo, Lady is ook al elektricien. Met mijn MTS achtergrond begrijp ik haar verhaal dan ook helemaal niet. Drie hoofdzekeringen die je niet kunt zien maar Lady weet ze wel te zitten?

Er komt altijd 2 fase en nul naar binnen, normaal gebruikt iedereen 1 fase en 0. (230 volt dus) Fase L1 is dus af gezekerd op 25 A, en de onderliggende groepen op 16 A. Vertraagd dat kan.

Je hebt dus geen drie hoofdzekeringen maar èèn (1) Lady1234!

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Obelix1 schreef:
01 nov 2019 11:10
Zo zo, Lady is ook al elektricien. Met mijn MTS achtergrond begrijp ik haar verhaal dan ook helemaal niet. Drie hoofdzekeringen die je niet kunt zien maar Lady weet ze wel te zitten?

Er komt altijd 2 fase en nul naar binnen, normaal gebruikt iedereen 1 fase en 0. (230 volt dus) Fase L1 is dus af gezekerd op 25 A, en de onderliggende groepen op 16 A. Vertraagd dat kan.

Je hebt dus geen drie hoofdzekeringen maar èèn (1) Lady1234!
Het kan best dat u maar 1 hoofdzekeringen hebt, maar er zijn ook veel gebruikers die een 3 fasen aansluiting hebben.
Er komt een kabel met 3 fasen en nul binnen waarvan, afhankelijk wat de klant nodig heeft, 1 of 3 fasen gezekerd zijn.
Bij mij zijn de 3 hoofdzekeringen niet te zien want deze zitten in een aansluitkastje van ondoorzichtig materiaal.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij oudere huizen komen er twee draden binnen, een fase en een nul.

En de hoofdzekering(en) zitten in een grijs metalen kastje van de netwerkbeheerder. En ja, ik heb de inhoud daarvan weleens gezien, toen dat kastje opengemaakt werd.

In Rotterdam kon je in bestaande woonhuizen heel lang geen drie fasen krijgen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Lady1234 schreef:
01 nov 2019 12:16
Bij oudere huizen komen er twee draden binnen, een fase en een nul.
In ons > 100 jaar oude huis, komen gewoon 3 fasen binnen, 't is maar net wat er werd aangesloten of opnieuw aangelegd.

Lady1234 schreef:
01 nov 2019 12:16
In Rotterdam kon je in bestaande woonhuizen heel lang geen drie fasen krijgen.

Tja, daar noem je ook een oord.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Wij hadden vroeger ook gewoon 3 fasen in Rotterdam, praat ik over de jaren `50. En dat waren toch echt oude huizen, tenzij Lady daar ook weer anders over denkt.
En nee, ik heb er geen foto`s of bewijzen van, maar de netwerkbeheerder deed eens het kasje open en toen heb ik de inhoud gezien. Het was een zwart metaalachtig kastje met een zegeltje. :D

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zullen ongetwijfeld wijken of huizen zijn in Rotterdam waar in de jaren ‘50 al drie fasen waren, maar bijvoorbeeld in een wijk in Hoogvliet, bouwjaar huizen 1955/1965, zit/zat geen drie fasen en dat kon men ook niet van het toenmalige GEB krijgen.

Maar verder is dat allemaal niet van belang voor de vraag van de Ts. De kookplaat waar hij het over heeft, brengt zelf het af te nemen vermogen terug.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Obelix1 schreef:
01 nov 2019 18:06
Wij hadden vroeger ook gewoon 3 fasen in Rotterdam, praat ik over de jaren `50. En dat waren toch echt oude huizen, tenzij Lady daar ook weer anders over denkt.
En nee, ik heb er geen foto`s of bewijzen van, maar de netwerkbeheerder deed eens het kasje open en toen heb ik de inhoud gezien. Het was een zwart metaalachtig kastje met een zegeltje. :D
Waarom schrijft u in de eerdere reactie dat er 2 fasen en een nul binnen komen?
3 fasen heeft 3 stroomvoerende draden en is niet 2 fasen en een nul.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Je bent abuis, L1,L2 en N. N is neutraal en de nul . In de volksmond is het 2 fasen of 3 fasen.
De nul of N is natuurlijk niet de massa/aarde dat is de vierde kabel. (geel/groen)
Meet maar eens N naar massa, hoe wonderlijk. Kan ook niet anders want het is een sinusvormige beweging, de ene keer plus en de andere keer nul. Dat gebeurt 50-60 keer per sec. en dat noemt men frequentie.

Daarom is wisselspanning ook niet te sperren met een diode, gelijkspanning weer wel. Kleurtje vast knopen aan kleurtje blauw (nul) bruin (fase) en de installatie werkt.

Gesloten